Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

doopje

doopje

03-01-2010 om 17:10

Vrijwillige bijdrage ivm doopmis?

Wie weet wat een gebruikelijk bedrag is voor een ´vrijwillige´ (jaar)bijdrage voor een doopmis?
Een vriendin wil haar kind laten dopen maar heeft geen idee wat voor een bedrag zij ongeveer aan de RK kerk moet geven voor deze doopmis. Het gaat om een specifieke doopmis met andere kinderen. Zij denkt zelf aan een bedrag van 150 euro. Wie heeft suggesties of ervaring hier mee?

groet, Doopje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

03-01-2010 om 19:33

Kent ze de andere ouders?

Heeft ze verder contact met de desbetreffende kerk? Daar kan ze vast haar licht opsteken wat betreft een bijdrage.

Ik ben protestant en in onze kerk worden kinderen gedoopt in een reguliere zondagsdienst, daaraan zijn geen kosten verbonden. Haar parochie (en in het bijzonder degene die de voorbereiding van de doop begeleidt) kan haar vast laten weten wat er van de doopouders verwacht wordt.

doopje

doopje

03-01-2010 om 21:20

Tonny

Nee, zij kent geen andere mensen bij deze parochie. Zij komt niet vaak in de kerk (heb haar in ieder geval nooit over gehoord). Zij kan het eigenlijk alleen vragen aan de pastoor waarmee zij contact heeft gehad over de doop.
Het gaat hier in ieder geval om een speciale doopmis(ook nog engelstalig), dus niet in de reguliere dienst.
Vandaar dat ik aanbod om even te polsen of er hier mensen met ervaring zijn...

Maylise

Maylise

03-01-2010 om 21:47

Doopje

Ik weet niet wat op dit moment een gangbare bijdrage is maar mijn ervaring is dat het erg varieert.Het heeft namelijk ook wel veel te maken met je band met de parochie en daarnaast natuurlijk met je eigen inkomen. Verder ook of je een jaarlijkse bijdrage geeft aan de kerk. Als je zus elk jaar al een bedrag geeft dan kan ik me voorstellen dat ze nu niet een enorm bedrag daarnaast wil bijdragen. Als ze echter normaliter nooit een donatie doet dan lijkt me het logisch dat ze nu meer geeft.

Het bedrag van 150 euro wat je noemt lijkt mij een mooi bedrag. Ik denk dat de meeste mensen zelfs wat minder geven maar dat is puur gevoelsmatig dus ik weet het niet zeker. Ik weet van vrienden dat ze vorig jaar 100 euro hebben gegeven. Andere vrienden hebben 80 euro gegeven maar die geven sowieso al elke maand aan de kerk. Ik weet ook van mensen die 500 euro hebben gegeven maar die hebben ook heel veel geld dus dat is echt een uitzondering.

Bij twijfel zou ik inderdaad aan de pastoor vragen of die een richtlijn heeft voor wat een gangbare bijdrage is. Kans is alleen dat die natuurlijk ook zegt dat je het zelf moet weten

Maylise

Gut

Ik zat met dezelfde vraag (speciale gezamelijke doopdienst in een RK kerk in Engeland) en heb 50 pond gegeven. Geen idee trouwens of dat veel of weinig was. Nav de andere berichtjes misschien toch te weinig. Oeps.

Verschil katholiek/protestants

Sinds kort weet ik pas dat er een ander groot verschil is tussen katholieken en protestanten, tenminste in NL (Engelse situatie ken ik niet).
Protestanten betalen veel meer aan hun kerk dan katholieken. Er zijn relatief veel katholieke gezinnen die niets of weinig betalen, maar wel gebruik maken van de diensten van de kerk, zoals dopen, Eerste Communie. Daarom vragen veel parochies een extra bijdrage.

Mijn advies zou dus zijn: of laten inschrijven en dus regelmatig bijdrage betalen, of niet laten inschrijven en dan lijken me €150 redelijk.

Angelika

doopje

doopje

04-01-2010 om 13:55

Bedankt voor alle reacties!

Maylise, Petal en Angelika,
Dank voor jullie advies, ervaringen en eracties!
Ik zal het aan mijn vriendin doorgeven. Ik schat in dat ze de 150 euro zal geven en dan ziet ze het volgend jaar wel weer wat ze dan doet.
groet, doopje

Dirkje

Dirkje

04-01-2010 om 21:01

In de meeste parochies

zijn er gewoon standaard tarieven voor het laten dopen van een kind, net zoals die er zijn voor uitvaarten, huwelijken enzovoorts. Als ik jouw vriendin was zou ik er eens naar vragen of dat in 'haar parochie' ook zo is. Meer geven mag altijd.
Groet,
Dirkje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.