Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Zoeker

Zoeker

06-04-2009 om 11:56

Wat bepaalt je geluk?

Ik moet een belangrijke beslissing nemen en weet niet welke. Als ik niet beslis, doet een ander dat voor mij en ik weet nog niet of dat erg is. De afgelopen jaren heb ik altijd het idee gehad dat het leven is wat je er zelf van maakt en dat alles wat je gebeurt wordt veroorzaakt door beslissingen die je zelf hebt genomen. Ik wilde altijd zelf in controle zijn. Door bepaalde gebeurtenissen krijg ik steeds meer het idee dat het leven is wat je overkomt. In sommige gebeurtenissen heb ik zelf de hand gehad, ik heb althans de situatie veroorzaakt, maar ik heb de consequenties van mijn oorspronkelijke besluit niet kunnen voorzien.
Van mensen om me heen hoor ik dat ik moet doen wat me gelukkig maakt. Dat klinkt mooi, maar aan elke beslissing zitten voor- en nadelen, en hoe weeg je die? Volmaakt geluk ga je niet krijgen, maar hoeveel fragmenten van geluk zijn voldoende om ‘gelukkig’ te zijn?
Ik stel mijn vraag hier (hoewel ik niet gelovig ben) omdat jullie altijd van die ‘levenswijze’ antwoorden weten. Van een bekende heb ik het boek ‘Zeven stappen naar wijsheid en vrede’ van Hans Stolp gekregen. Daar kan ik wel wat mee, voor zover het mijn gevoel betreft en de acceptatie van de situatie, maar voor het nemen van mijn beslissing helpt het me niet echt verder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-04-2009 om 18:24

Geen beslissing nemen is ook beslissen

Geen beslissing nemen is ook beslissen, je besluit dan de keuze aan het lot of aan een ander over te laten. Dat kun je doen als je bv het gevoel hebt dat de beslissing te groot of te moeilijk is om zelf te nemen.

Als je altijd in control bent geweest, is de verleiding groot te gaan denken dat geluk dus in je eigen handen ligt. Heel veel dingen overkomen je gewoon, en dat is pech of geluk hebben. Het geluk zit 'm dan in wat je ervan maakt.

Het nadeel van alles kunnen beslissen, is dat je dus ook altijd verantwoordelijk bent, en dus ook eigen schuld dikke bult hebt als het tegenvalt. Had je maar een andere beslissing moeten nemen.
Idem dito zelfs voor een goed uitpakkende beslissing. Het is mensen eigen om dan bij zichzelf te denken "dat heb ik toch maar mooi goed gedaan" terwijl het misschien best een gok was. En die sukkels die anders gegokt hebben, die hebben hun ellende mooi aan zichzelf te danken.

Jujube

Jujube

07-04-2009 om 09:38

Beslissingen

Lang niet alles hangt af van jouw beslissingen. Mijn motto: Life's 10% what you make it and 90% how you take it.
Veel dingen overkomen je; het is aan jou hoe je daarmee om gaat.
En het is volgens mij bij ieder mens verschillend wat zijn/haar geluk bepaalt. De 1 wordt blij van een warme zomerdag, de ander van een frisse winterdag. Sneu voorbeeld misschien, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.
Groet,
Jujube

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

14-04-2009 om 23:18

Moeilijk

om een pasklaar antwoord te geven....
want ja is dat er???
iedereen ervaart denk ik geluk anders.

En voor ieder zijn daar andere criteria.

Ik ben wel gelovig ....
Moeilijke keuzes leg ik God voor....
soms worden dingen me daarna duidelijk maar echt niet altijd.
Wat mijn geluk bepaald is wel God in mijn leven...
Ik ervaar hem als mijn grootste geluk!
Zoals ik hierboven al omschreven heb is Hij het die mijn leven vult...
Iedereen heeft bepaalde facetten in zijn leven die voor hem of haar een gelukkig gevoel geven...
maar vaak is het zo tijdelijk....

Toch vind ik het lastig een pasklaar antwoord te geven,
want ja je zegt als ik niet kies doet een ander dat voor mij....
niet kiezen is denk ik idd ook een keuze.....

als gelovige vind ik het ook belangrijk niet alleen te kijken naar wat me gelukkig maakt maar wat zou goed voor mij zijn wat zou God voor mij willen???
maar als je niet gelovig bent begrijp ik dat dat het niet makkelijker maakt als iemand zoiets er tegenover zet

Starry Night

Starry Night

24-04-2009 om 17:43

Geluk

Is 'geluk' niet gewoon dat je een ontspannen leven leidt, en dan met name op sociaal gebied (relatie, vrienden, collega's), gesteund door een gezonde financiële situatie? Uiteindelijk denk ik dat dat voor de meeste mensen toch het meest belangrijk blijkt te zijn.

Geluk moet je afdwingen

Het is een kreet die me mijn hele leven achtervolgt heeft. Ik heb lang gezocht naar de manier. Hoe dwing je zo iets?
Recent las ik een boek met een titel als "hoe wordt ik gelukkig?" Ik had na één bladzijde al zoiets van zeg voel je je wel lekker. Een en al vingerwijzing, Mense zijn zelf schuld aan hun ongeluk. Je krijgt toch gewoon wat op je pad komt? Omdat het boek door een zeer gerespecteerde relatie kado was gedaan, heb ik me er toch verder doorheen geworsteld.
Gaandeweg drongen echter wel wat dingen door. Uiteindelijk zat er veel waarheid in. Voorbeeld: Je hebt van die mensen die altijd te laat komen. Dreigen ze op tijd te komen, dan zijn ze er zo in getraind om te laat te kommen dat ze spontaan iets "stoms" doen en weer te laat komen.
We zijn slaaf van onze eigen gewoontes en gedachtes. Denk niet "ik moet niet vergeten om dat en dat te doen" wat blijkt: je hersenen onthouden "vergeten" en niet wordt vergeten. Spontaan veroorzaak je zelf het vergeten. Ik kan niet het hele boek vertellen, maar "wishfull thinking" werkt echt. Dus: volgende probleem: waar wordt je nu echt gelukkig van?

krin

krin

24-04-2009 om 20:49

Eh...

"waar wordt je nu echt gelukkig van?" Zo te lezen van de hele dag jezelf vertellen dat je gelukkig bent!

Marieke

Marieke

24-04-2009 om 21:33

Aandacht

Jujube schreef: De één wordt blij van een warme zomerdag en de ander van een frisse winterdag. Ik word blij van allebei en ook van een regenachtige dag in ieder seizoen kan ik blij worden.
Wat mij blij maakt is als ik de tijd neem om aandacht te hebben voor de dingen om mij heen, even niet draven naar mijn volgende doel of punt van je "to do list" maar kijken hoe de regendruppels aan een tak hangen en langzaam te zwaar worden en dan vallen.
Als er iets in mijn leven als werkende moeder luxe is, is dat mijn volle aandacht aan één ding geven en zodat ik mij even een klein deeltje in een heel groot geheel voel. Daar word ik gelukkig van.
Marieke

Krin

Misschien, maar dan andersom. Niet bezig zijn met waar je niet gelukkig van wordt. Eigenlijk dus het oude Engelse spreekwoord "count your blessings".
Als je het zo opschrijft blijven het woorden. In de praktijk werkt "O, wat ben ik gelukkig" natuurlijk niet zo. Dat is wat al te simpel.
Je kunt het omdraaien. Stel jezelf voor wat het allerergste is wat je kan overkomen als het niet uitvalt zoals je graag wilt. Vergaat de wereld dan? Blijft het voor altijd regenen? Krijg je het dan nooit meer warm?
We zijn veel te veel bezig met wat ons ongelukkig zou kunnen maken. Rekening me houden okay, je leven er door laten regeren? No way!

God helpt hen die zichzelf helpen, staat er zelfs ergens in de Bijbel!

tonny

tonny

04-05-2009 om 16:25

'god helpt hen die zichzelf helpen'

staat dat in de bijbel? Waar dan?

Tonny

Tja..

Zou ik daar de plank volledig mis slaan? Stom, ik meen het me heel zeker te herrineren, maar als jij het betwijfeld? Nou, dan kan het haast niet kloppen. Ik ga het toch echt proberen terug te vinden! Beloofd!

Een beetje mis, maar ook een beetje raak

Op https://www.gotquestions.org/God-help-themselves.html vond ik dit:

Answer: "God helps those who help themselves" is probably the most often quoted phrase that is not found in the Bible. This is actually a quote from Ben Franklin and it appeared in Poor Richard's Almanac in 1757. In fact the Bible teaches the opposite. God helps the helpless! Isaiah 25:4 < http://bible.logos.com/passage/niv/Isaiah%2025.4>; declares, "For You have been a defense for the helpless, a defense for the needy in his distress, a refuge from the storm, a shade from the heat..." Romans 5:6 < http://bible.logos.com/passage/niv/Romans%205.6>; tells us, "For while we were still helpless, at the right time Christ died for the ungodly."

In terms of salvation, we are all utterly helpless. We are all infected by sin (Romans 3:23 < http://bible.logos.com/passage/niv/Romans%203.23>), and condemned as a result of that sin (Romans 6:23 < http://bible.logos.com/passage/niv/Romans%206.23>). Nothing we can do on our own can remedy this situation (Isaiah 64:6 < http://bible.logos.com/passage/niv/Isaiah%2064.6>). Thankfully, God is the helper of the helpless. While we were still sinners, Jesus died for us (Romans 5:8 < http://bible.logos.com/passage/niv/Romans%205.8>). Jesus paid the penalty that we were incapable of paying (2 Corinthians 5:21 < http://bible.logos.com/passage/niv/2%20Corinthians%205.21>). God provided the "help" that we need precisely because we could not help ourselves.

Apart from salvation, there is perhaps a way that the concept "God helps those who help themselves" is correct. As an example, if you asked me to help you move a piece of furniture, but then just watched me as I moved the furniture for you, I was not actually helping you. I would be doing the work for you. Many Christians fall into the trap of inactivity. Many Christians ask God for help, but then expect God to do everything Himself. They excuse this by pointing to the fact that God will provide according to His will and in His timing. However, this is not a reason for inactivity. As a specific example, if you are in need of a job, ask the Lord to help you find a job - but then be active in actually looking for a job. While it is in His power to do so, it is highly unlikely that God will cause employers to come looking for you!

tonny

tonny

08-05-2009 om 20:32

Aha!

Dat heb je prima gevonden Boromir! Een mooi veelzijdig antwoord!

Tonny

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-05-2009 om 10:14

Nikus en zoeker

Dank je.
Vind het wel jammer dat Zoeker niet meer gereageerd heeft.

Zoeker

Zoeker

14-05-2009 om 18:17

Sorry

Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb. Ik heb alle reacties meerdere malen gelezen en er zeker wat aan gehad. Mijn beslissing is genomen, na lang wikken en wegen. Ik heb voor de omkeerbare optie gekozen en heb daar op dit moment vrede mee.
Er is nog een ding waar ik mee zit. De keuze die ik gemaakt heb is voor een situatie waar ik me op het moment gelukkig in voel. Voor de lange duur is het niet onwaarschijnlijk dat zal blijken dat ik een doodlopende weg heb gekozen. Dan zal er dus wederom iets moeten veranderen. Ik heb toch hiervoor gekozen omdat ik wil leven in het heden en genieten van de goede dingen die ik momenteel om me heen heb. Er kan in de toekomst zoveel anders veranderen dat ik niet wilde anticiperen op mogelijk onheil op dat moment (terwijl dat nu nog niet aan de orde is). Of het verstandig is, weet je toch pas later.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.