Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

tonny

tonny

15-08-2010 om 14:59

Wie heeft wel eens de héle bijbel gelezen?

en welke methode heb je daarvoor gebruikt? Gewoon van begin naar eind? Verschillende bijbelboeken uit OT en NT afwisselen? Voorleesbijbel aanzetten? Commentaar erbij?

Zou je het sowieso ooit willen doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik....

ik heb de hele Bijbel al wel wat keren gelezen, soms hele Bijbelboeken achter elkaar, soms per Bijbelboek, vaak alleen n paar hoofdstukken van n Bijbelboek.En heel vaak alleen n paar versen.
Vaak lees ik de gewone Bijbel, maar (bijna) elke avond lees ik uit Het Leven, da's Het Boek, maar dan met daarbij uitleg per vers.
Het is heel mooi om vanaf Genesis de Bijbel achter elkaar te lezen, al kom je wat ''saaie of zware'' stukken tegen, je ziet wel goed de lijnen en de verbanden.
Ik lees ook vaak, door de uitleg- waar verwijzingen bijstaan-, eerst iets van het OT. en dan daana het NT. Bv. Jesaja 53 waar de komst van Jezus al voorspeld wordt en dan Lucas 2 , waar de geboorte vn Jezus en dus de vervulling van de belofte verteld wordt. Of Daniel en Openbaringen allebei lezen en met elkaar vergelijken.

Regelmatig zoek ik op internet een preek, bij een bepaalde Bijbeltekst, om er meer over te leren/begrijpen. Daarnaast zit ik op n paar Bijbelstudiegroepen, waarbij we natuurlijk de Bijbel ook lezen en bespreken...
En tot slot in de kerk lees ik de Bijbel, bij de preek. Elke zondag.

Ik lees dus elke dag wel uit de Bijbel, en dan kom je een heel eind
En als ik mn bericht zo teruglees verbaast het mijzelf dat ik de Bijbel nog altijd zo'n inspirerend boek vind!

Ik wist niet dat er een voorleesBijbel bestaat!! Dat lijkt me heerlijk!!Op n dvd?

Maylise

Maylise

15-08-2010 om 21:08

Ja..

Ik heb de Bijbel meerdere keren gelezen. Ik heb de Bijbel ook wel eens helemaal van Genesis tot en met Openbaringen gelezen. Verder heb ik het OT ook in verschillende volgorden gelezen; namelijk de OT volgorde en de Tenach volgorde wat wel degelijk een groot verschil maakt in wat er uit op te halen valt. Ik probeer om elke dag de schriftlezingen die in de missaal staan te lezen dus ik lees ook vaak losse stukjes.

De Bijbel helemaal puur lezen zonder commentaren is best waardevol. Toch voegen commentaren vind ik wel heel veel toe. Bijvoorbeeld bij het bestuderen van de Pentateuch vind ik het zeer waardevol of eigenlijk zelfs noodzakelijk om ook de mondelinge Thora te bestuderen. De geschreven Thora en de mondelinge Thora zijn niet los van elkaar te zien en ook voor christenen is deze kennis zeer waardevol.

De Bijbel lezen is een taak die op het eerste gezicht heel makkelijk lijkt maar alleen lezen is alsof je aan de oppervlakte van de Oceaan blijft, het is absoluut mooie en waardevol maar je ziet niet alles want daar onder het oppervlakte is nog een hele andere wereld. Het lezen en begrijpen van de Bijbel is iets waarmee je aan één leven nog niet genoeg hebt.

Maylise

Even googelen

Op read the bible in a year en je krijg een schema voor binnen een jaar doorlezen van genesis tot openbaringen. Ik heb het een keer gedaan aan de hand van het schema een daarna nog een keer zonder schema. Zeker twee keer dus gewoon van achter naar voren.

Lees nu minder stevig door, probeer steeds opnieuw een andere bijbelstudie maar vind het een beetje lastig op het moment om een fijne te vinden waar ik me in kan vinden.

Mariel

tonny

tonny

16-08-2010 om 11:21

Wow!

Jullie sporen me aan! Mariel naast een zware studie/werkkring, Maylise naast een druk gezin & werk, van Rugby weet ik het niet zo precies - en ik als persoon met tegenwoordig een zeer relaxte levensstijl heb de bijbel nog nooit in z'n geheel gelezen terwijl ik het al vaak van plan ben geweest.
Ik heb gewoon te weinig discipline!

Man heeft het wel gedaan, dochter is zelfs onlangs begonnen, zomaar uit zichzelf.

Maarre - wie heeft er een goede bijbelstudiesuggestie voor Mariel? Wat heb je eerder gedaan, wat spreekt je aan?

Maylise

Maylise

17-08-2010 om 14:06

Tonny

Ik heb nog nooit een echte bijbelstudie gedaan dus wat dat betreft geen tips.
De eerste keer dat ik de bijbel van a tot z heb gelezen was overigens voordat ik kinderen had. Ik studeerde toen nog en besloot op een gegeven moment dat ik de bijbel een keer echt wilde lezen. Ik weet niet meer precies hoelang ik er over heb gedaan maar toen had ik alle tijd.

Later wilde ik de bijbel weer een keer lezen maar toen had ik het behoorlijk druk met de kinderen en werk. Uiteindelijk besloten dat 10 minuten per dag beter was dan niks dus toen weer gewoon begonnen. Toen ben ik er minstens 2 jaar mee bezig geweest maar als het eenmaal een routine is om elke dag 10 minuten te lezen dan doe je het meestal ook wel. En als ik eenmaal las dan werden die 10 minuten vaak wel 20 minuten dus dan schiet het ook nog een beetje op. Later heb ik het OT op dezelfde manier nog een keer gelezen maar nu in de Hebreeuwse/Joodse volgorde.

Tegenwoordig lees ik elke dag de bijbelteksten in de missaal maar dat is ook echt maar 10 minuten per dag. Ik zou eigenlijk wel weer wat meer serieuze bijbelstudie willen doen. Wie weet na de verhuizing en als we weer eenmaal gesettled zijn.

Maylise

Toen ik 16-17 was. Daarna (of tijdens het lezen eigenlijk) ben ik van mijn geloof gevallen.

Damajo

tonny

tonny

22-08-2010 om 12:06

Damajo

Herinner je je nog welk bijbelgedeelte ertoe leidde dat je je geloof vaarwel zei?

Verschillende dingen

Het is niet zozeer een bepaald bijbelgedeelte.Het waren er vele.Voordat ik de Bijbel nog eens helemaal doorlas heb ik mijn hele jeugd al vele verhalen gehoord.De vraagtekens die ik daarbij zette werden door de volwassenen om mij heen weggewuifd maar bleven me bezighouden: de tegenstrijdigheden in de Bijbel zoals bijvoorbeeld in het scheppingsverhaal, waarom moest Abraham zijn zoon moet offeren als God toch alwetend was, wat aten de dieren in de Ark van Noach en hoe pasten ze er allemaal in, waar kwam al het water van de zondvloed vandaan,hoe konden de planten groeien voordat er zonlicht was, hoe kon Jonas in de walvis overleven, waarom werd de vrouw van Lot zo zwaar gestraft toen ze Sodom en Gomorra ontvluchtte, waarom stuurt de God van Liefde 2 moordlustige beren af op kinderen die een profeet plagen, waarom geldt het gebod "Gij zult niet doden" niet voor God zelf?En zo kan ik nog wel een paar a4-tjes volschrijven.
Dit soort dingen hielden me vanaf mijn kleutertijd erg bezig.Er was echter geen ruimte voor discussie in het streng christelijke dorp en de school waar ik opgroeide.Afvalligen gingen - als ze al niet meteen naar de hel gingen- zeker niet naar de hemel.Geen aanlokkelijk vooruitzicht voor een kind.Ik vond het altijd erg verwarrend.
Gelukkig waren mijn ouders minder conservatief,ze gingen wel naar de kerk maar als ze zin hadden om een weekend te gaan kamperen zei mijn moeder: "God zou met heerlijke weer ook vast niet in een volle kerk willen zitten". Mijn moeder nam de Bijbel "met een korreltje zout". Later is zij zelf een aanhanger geworden van het "ietsisme".
Overigens staan er vele mooie verhalen en wijsheden in de Bijbel, maar ik beschouw het tegenwoordig als een mythologisch werk.
Het is overigens niet mijn bedoeling een discussie te gaan voeren.Ik geef alleen mijn ervaring weer.Ik heb een strenggelovige collega en juist met haar kan ik het het beste vinden.Dat komt omdat we in feite hetzelfde nastreven. Alleen leidt haar pad naar de hemel en bij mij ligt alles open: misschien word ik wel een gezellig spook.

Damajo

tonny

tonny

23-08-2010 om 10:02

Van een andere orde

In mijn herinnering heb ik de bijbel altijd (ook als kind al) van een andere orde gevonden dan de krant of het reisverslag van tante Nel (die beide trouwens ook niet 100% de feitelijke waarheid melden).

Voor mij is de bijbel van een heel andere orde dan elk ander boek, alleen al door de zeer lange ontstaansgeschiedenis, de diepere lagen, de betekenissen, de wijsheid - en ook de onbegrijpelijke dingen uit een compleet andere cultuur. Daarbij meteen ook weer de herkenning van menselijke zwakheid en kracht die niet veranderd is.
Een boek van God en mensen, een geloofsverhaal, met beelden die voor ons in de 21-ste eeuw soms moeilijk te begrijpen zijn.
Maar ook een boek dat actueel blijft en dat je nooit echt uit hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.