Seksualiteit
key_west
17-07-2026 om 15:00
Hoe hou je de sex leuk in een lange relatie?
Man en ik zijn ruim 20 jaar samen. We hebben drie kinderen.
Ik ben heel blij met hem en ons huwelijk. We hebben het leuk samen. Hij is een goede vader en echtgenoot. We verdelen de (huishoudelijke) lasten gelijk. Af en toe ruzie, maar dat praten we uit. We doen leuke dingen samen (dat gaat steeds makkelijker nu de kinderen ouder worden) en gunnen elkaar ook tijd los van elkaar.
Alleen. Ik heb geen zin in sex en we doen het weinig. De laatste maanden was dit 'ok' maar nu begin ik het te missen. Alleen...ik heb echt geen zin vanwege diverse oorzaken:
- met drie kinderen in huis is er altijd een risico dat er iemand binnenkomt waardoor ik niet in the mood kom. Ik kan me niet laten gaan.
- ik ken mijn man al zo lang dat ik het lastig vind opgewonden te worden. Dat ligt er niet aan dat ik hem niet aantrekkelijk vind, maar aan het feit dat ik hem al zo lang ken. Ik vergelijk het met eten: Pizza is lekker, maar na 20 jaar pizza wil je wel eens boerenkool - gewoon iets anders. Maar dat betekent niet dat er iets mis is met die pizza.
- ik vind het heel lastig om mijn zowel als vader, vriend, werknemer te zien EN als bedpartner. Dat zijn rollen die in mijn hoofd niet goed samengaan. Ik vind het ook lastig om me helemaal bloot te geven OMDAT hij zo vertrouwd is. Straks vindt hij me gek...en dan moet ik hem weer zien bij het ontbijt.
Mijn man heeft overigens nog steeds zin en vind mij aantrekkelijk. Ik weet dat hij het vaker wil maar hij dringt niet aan. En daardoor voel ik me juist nog schuldiger.
De vraag is nu: hoe krijg ik meer zin? Ik weet het echt niet. Ik lees dat mensen seks plannen en er de tijd voor nemen. Ik geloof niet dat ik daar blij van wordt. Ik zie niet in waarom ik iets zou plannen waar ik geen zin in heb en ellenlange sessies (lang voorspel) zit ik niet op te wachten...ben ik te ongeduldig voor, hoe langer de sessie, hoe meer kans om weer in mijn hoofd te gaan zitten.
Ik geloof ook niet in meer dingen samen doen - das gezellig maar hoe gezelliger, hoe minder spanning.
Sex met een ander is niet bespreekbaar hier. En stel dat mijn man het wel ok zou vinden...dan vind ik het een groot risico. Ik ken mezelf en weet dat de kans groot is dat ik verliefd wordt. En dat is niet de bedoeling.
Wat wel goed gaat:
- ik heb laatst aangegeven dat ik meer seks wil en daar konden we goed en rustig over praten - geen verwijten naar een ander. Alleen...nu doen...hoe dan?
- ik zit goed in mijn vel, dus geen blokkade qua lichaamsbeeld.
Mijn vraag is dus: is dit herkenbaar en heeft iemand tips om ons sexleven nieuw leven in te blazen? Hoe hebben anderen dit (stap voor stap) aangepakt.
Ik zou zo graag weer eens helemaal op willen gaan in een vrijpartij, maar ik heb echt geen idee hoe. En daar word ik echt verdrietig van.
Max88
18-07-2026 om 16:40
Courage schreef op 18-07-2026 om 15:57:
[..]
Ik ga nu iets geks zeggen misschien, maar ik denk dat relatietherapie of een seksuoloog wel iets voor jullie is. Want jij hebt moeite met jezelf bloot te geven en kwetsbaar op te stellen. En dat beïnvloedt jullie seksleven. Jij wil eigenlijk anonieme, ruige seks, zonder intimiteit (ik stel het misschien wat zwart/wit), terwijl jullie relatie vraagt om verbinding, intimiteit en kwetsbaar kunnen zijn. Als jij dat meer zou durven, kan je hem ook na een wilde avond 's ochtends gewoon weer in de ogen kijken als je weer samen bij het koffiezetapparaat staat.
Snap je wat ik bedoel?
Met deze man is een net zo bevredigend seksleven te behalen, dan met willekeurig welke man. Maar je moet wel durven. En iets van je huidige mindset los willen laten.
Mooi beschreven. TS kan zich voorstellen met een vreemde "los/vrij" te zijn, terwijl ze dat eigenlijk bij de partner zou kunnen hebben. Bij "eigen" zou je jezelf mogen zijn. Een vreemde geeft de spanning, maar heeft niet het vertrouwen. Ik denk dat het dan idd meer zit in jouw loslaten en dat met bv een seksuoloog je tips kunt krijgen te vinden wat je zoekt in je huidige verbinding met je partner.
Fantasieën delen...zo letterlijk hoeft dat helemaal niet, dat zou misschien het tegengestelde effect kunnen geven? Dat je bv schrikt en weet dat je daaraan niet vodoen wilt, of omgekeerd dat je jezelf erg kwetsbaar maakt?
Ook daar zal een seksuoloog tips voor hebben.
Hopelijk krijg je net het zetje om je relatie een mooi vervolg te geven.
key_west
18-07-2026 om 20:05
Alle reacties vanaf Yasmijn27: bedankt. Hier zit veel waarheid in.
Ik reageer moregn uitgebreider.
Fourtyfour
18-07-2026 om 22:21
https://mojoupgrade.com/
Vul hem eens ieder in en kijk wat er uit komt. Misschien hebben jullie beide dingen die je niet van de ander weet en komt er iets heel leuks uit.
Renate46
19-07-2026 om 07:39
Fourtyfour schreef op 18-07-2026 om 22:21:
https://mojoupgrade.com/
Vul hem eens ieder in en kijk wat er uit komt. Misschien hebben jullie beide dingen die je niet van de ander weet en komt er iets heel leuks uit.
Leuk bedacht maar dat neemt het probleem niet weg. Het blijft dezelfde partner.
Het is simpel. Wat TO wil kan niet met iemand waar je 20 jaar mee samen bent. Al ga je minder samen doen in de hoop voor meer verlangen dan nog. Wat ga je zeggen tegen de seksuoloog. Ik wil geile sex wil de geur van een ander. Wat denk je dat het met de man van TO gaat doen. Maar goed als het echt een probleem is die al best wel lang in haar hoofd zit dan heb je gewoon een huwelijkscrisis. TO wil je de komende 20 jaar nog met je man zijn en alleen seks met hem hebben?. Kan je dat accepteren. Niet iedereen kan dat. Denk dat je op een punt van je leven bent gekomen van is dit het nu. Hoe oud ben je nu?? 40-47?
Tijd voor relatietherapie anders wordt dit een groot probleem in je relatie en gaat dit eindigen in vreemdgaan/ scheiding.
Izza
19-07-2026 om 19:41
Ik lees met name dat jij enorme mentale blokkades hebt in je hoofd. Je hebt moeite om je kwetsbaar op te stellen naar je eigen partner toe. Zit in een patroon van je niet kunnen overgeven aan de persoon waarbij dat juist zou moeten. En je kunt hem niet volledig vertrouwen. Daarom heb je fantasieën over onbekenden waarmee dat anoniem wel mogelijk zou zijn. Maar dat is in jouw situatie slechts een ontsnapping die niet mogelijk is (en daarom veilig om bij weg te dromen). En het lost de problemen met jezelf en jullie relatie niet op. Als jij je relatie wilt behouden moet je aan jezelf gaan werken en gaan investeren. Met therapie (relatie en seksuoloog) is heel veel mogelijk. Maar dat vraagt inzet en motivatie om te willen veranderen. Zit dat er wel? Want het is geen wondermiddel en zonder echte motivatie zinloos. Bij alle aangedragen zaken komt er weerstand. Wat moet jouw partner wel niet krijgen? Je wilt seks maar zonder volledige overgave naar hem toe. Even snel als jij zin hebt. En echt de diepte ingaan met hem lukt al niet. Ik lees ook veel schaamte op dit gebied. Komt dat wellicht uit je opvoeding voort? Niet openlijk kunnen praten over seks.
Ik denk dat hulp hier echt noodzakelijk is.
key_west
19-07-2026 om 20:05
Hoi allemaal,
Gister en vandaag veel nagedacht over dit alles en ook met man gesprekken gevoerd. Die waren best heftig maar uiteindelijk toch goed geeeindigd.
Het klopt inderdaad dat ik schaamte voel tijdens de seks. En ik wil daar graag wat aan doen (..eng!). Die schaamte zit echt in mij; dat wordt niet door mijn man veroorzaakt.
Ik ben halverwege de 40, het wordt hoog tijd om de rest van mijn leven seks te hebben die een stuk leuker is.
Ik weet niet precies waar de schaamte vandaan komt - er werd bij mij thuis niet openlijk over seks gepraat maar er werd ook niet negatief over gedaan. Wel een paar negatieve ervaringen gehad als tiener (nare opmerkingen). Zou kunnen dat het daarmee begonnen is.
Het is nu aan mij om hulp te zoeken maar ook om meer initiatief te tonen. Man man gaf aan dat hij dat de afgelopen jaren vaak genoeg gedaan heeft en dat het nu mijn beurt is. Daar heeft hij gelijk in. De afspraak is dus dat ik begin maar dat hij meedoet, en dat we open (en ik hoop met wat luchtigheid en humor) bespreken hoe we het allebei ervaren.
Ik ben het een en ander gaan lezen. Over hoe je uit je hoofd komt. Het komt erop neer dat meer mindful zijn belangrijk is - echt in het moment zijn; dus voelen en ervaren. Nou dat lijkt me haalbaar om te gaan toepassen.
De drang naar een/het onbekende...dat komt voor een deel inderdaad voort uit schaamte en in die zin is het symptoombestrijding en dus weglopen voor het echte probleem. Ik denk dat de seks met mijn eigen man een stuk leuker wordt als ik me meer kan laten gaan. Hij gaf ook aan dat hij het leuk vond als dat zou gebeuren.
Tegelijkertijd denk ik dat het nog steeds interessant blijft iets nieuws te proberen - binnen mijn relatie - en wat dat dan is, weet ik nog niet.
Eerst maar eens mezelf durven blootgeven en zo zorgen voor meer verbinding.
key_west
19-07-2026 om 20:08
Courage schreef op 18-07-2026 om 15:57:
[..]
Ik ga nu iets geks zeggen misschien, maar ik denk dat relatietherapie of een seksuoloog wel iets voor jullie is. Want jij hebt moeite met jezelf bloot te geven en kwetsbaar op te stellen. En dat beïnvloedt jullie seksleven. Jij wil eigenlijk anonieme, ruige seks, zonder intimiteit (ik stel het misschien wat zwart/wit), terwijl jullie relatie vraagt om verbinding, intimiteit en kwetsbaar kunnen zijn. Als jij dat meer zou durven, kan je hem ook na een wilde avond 's ochtends gewoon weer in de ogen kijken als je weer samen bij het koffiezetapparaat staat.
Snap je wat ik bedoel?
Met deze man is een net zo bevredigend seksleven te behalen, dan met willekeurig welke man. Maar je moet wel durven. En iets van je huidige mindset los willen laten.
Ja dit klopt helemaal.
key_west
19-07-2026 om 20:11
_Anoniem_ schreef op 18-07-2026 om 16:37:
Een paar ideetjes; als eerste zorg dat je slaapkamer heel mooi en fijn is. Voor mij is dat als het er uitziet als een hotel. Mooi licht, nergens zooi of wasgoed te zien, gewoon zoals je in een hotel ziet. (bij het zicht op wasgoed tijdens de sex, ga ik echt ineens denken, jemig dit moet ik ook nog opruimen) Verder een slot op de deur (een haakje of een schuifje) dan kan er in ieder geval niet zomaar een kind binnenstappen. Uiteraard moet je nou eenmaal stillere sex hebben met kinderen in de buurt. Wel ook zorgen voor een boxje met een zacht muziekje, dat overstemt toch nog wát geluidjes.
Ik plan in mijn eigen hoofd dat ik toch minstens 1x in de week sex moet initiëren. (lukt niet altijd) maar het gebeurt al vaker sinds ik mezelf deze 'regel' heb gegeven.
Je zou als het te lang geleden is ook jezelf in de stemming kunnen brengen door bijv. te lezen op 'shespot' (speciaal even opgezocht of het nog bestond, is jaren geleden dat ik daar las, maar ben nu ook weer opnieuw geïnspireerd hiermee)
Ik heb totaal niets met lingerie, maar die ene keer dat ik het wel een keer aandeed, voelde ik me wel ineens heel sexy (niet overdag gedragen vind het niet prettig zitten, maar iets van 10 minuten als voorspel en toen trok ie het al uit haha)
Praten over sex vinden veel mensen moeilijk, toch is het wel te leren, misschien kan je zo'n kaartspel kopen met gekke/grappige vragen over sex. Ik had een ex die zo ontzetten makkelijk praatte over sex dat dat voor mij wel gemakkelijker werd om mee te praten, maar als je allebei een drempel hebt, dan wordt dat veel lastiger.
Oh en ik heb een keer online opgezocht wat je liefdestaal is, misschien heb je hier ook wat aan (maar gaat ook wel meer over de totale relatie, niet alleen over sex)
Dankjewel, goede tips. De slaapkamer is best ok maar kan nog wel iets beter. Muziekje aan ook een goed idee. Had ik helemaal niet aan gedacht. De wasmand staat in het zicht samen met de strijkplank - daar moet ik een ander plekje voor zoeken want niet goed om in de mood te komen ![]()
Liefdestaal ga ik opzoeken.
Izza
20-07-2026 om 00:00
Goed bezig en blijf ook in gesprek. De eerder genoemde kaarten zijn een heel goed hulpmiddel. Openhartig heet dat merk. Je hebt ze met tal van thema's (familie, vrienden maar ook relaties of seksualiteit). Je kunt vooraf de vragen bekijken als het te spannend is. Of gewoon beiden een kaart trekken.
Verder heel snel je slaapkamer aanpakken. Begin met een slot en dan afspraken met je kinderen. Hier is dat dat ze niet storen bij een dichte deur tenzij er "bloedspoed" is. En doe inderdaad wat aan de inrichting (opruimen, mooi beddengoed, een fijne geur dmv huisparfum etc).
Ga daarna werken aan die schaamte. Dat is de basis. Er zijn tal van spannende dingen mogelijk. Maar dat kan echt alleen bij een goede relatie en die is hier nog niet. Als jij je eigen partner niet meer wilt of je iets als een fantasie al niet kunt bespreken moet je ver blijven van anderen.
Zou een badkledingdag in de sauna iets zijn om te proberen?
En als dat alles niet lukt of je wilt het niet. Dan kan dit ook echt een teken zijn dat de aantrekking weg is en de chemie voor jou ook. Dan is hij leuk als vader en huisgenoot. Maar niet meer dan dat.
GekkeHenkie100
20-07-2026 om 08:52
Hier is het gelukt om na een lange relatie met kinderen toch een rijker seksleven te krijgen. Dat is gevolgd op een affaire en dat zou ik niemand aanraden.
Ons seksleven was op een manier prima. Niet heel vaak, ook niet weinig. We konden er beide echt van genieten. Ook wel dingen uitgeprobeerd die leuk waren (buiten, spellen, hulpmiddelen). Voorafgaand aan de affaire zijn er jaren geweest van stapsgewijze verwijdering van elkaar. Dat zijn we achteraf beter gaan snappen. Seks is daar een onderdeel van, maar ook patronen in onszelf en in onze relatie. Schaamte en angst bij mijn vrouw zijn daar een groot onderdeel van geweest. En het feit dat ik dat onvoldoende heb gezien en er onbewust soort van in heb berust.
De affaire was ook voor mijn (ontrouwe) vrouw een pijnlijke ervaring. Meer schaamte en angst dan dit bestond misschien wel niet. En dat was een kantelpunt. Niet meer willen dat dit haar en ons leven domineerde. En dat gaat natuurlijk over veel meer dan seks alleen. Waarom ik dit zeg: de beleving van seks is waarschijnlijk meer een symptoom dan oorzaak.
Tegenwoordig ‘vrijen’ (als man en vrouw) en ‘neuken’ (ook als man en vrouw, maar met alle ruimte voor de opwinding) we. We doen geregeld een rollenspel, spelen erotische spellen, wat tantra oefeningen, winden elkaar soms op met woorden. We doen het binnen en soms buiten. Soms 3x in een week en soms 3 weken niet. Soms uitgebreid, soms snel. Seks met anderen willen we niet, het is voor ons iets van ons samen. En geloven dat juist de combinatie van liefde, veiligheid en geilheid het mooist is. Waardoor we ook samen nagenieten. Wat ons heeft geholpen:
- na de affaire ontbrandde ons seksleven op een manier. In de pijn en verwijdering was seks nog een manier om te verbinden. Heel dubbel en het lukte overigens lang niet altijd.
- proces van herstel en herstel van emotionele verbinding (therapie en heel veel praten)
- daardoor beide geleerd veel beter onze verlangen en behoeften aan te geven. En in plaats van naar schaamte te gaan kan mijn vrouw er nu juist plezier in hebben mee te gaan in mijn ideeen. Omdat het zo fijne energie brengt. En ik kan zeggen dat haar plezier en genot voor mij alle prioriteit krijgen.
- spellen. Met name Ultiem verlangen heeft ons veel gebracht. En opdrachten die je niet aanstaan sla je over.
- rollenspellen: ja, je moet door een stuk ongemak. Maar als je daar de lol van in kunt zien geeft het een andere energie. In de rol sta je jezelf toe ander gedrag te laten zien. Belangrijk dat je er voor en achteraf wel over praat wat wel en niet leuk is. Inmiddels hebben we rollenspellen niet meer nodig, maar nog steeds leuk. En de voorpret is leuk en draagt bij aan opwinding. We hebben hier bv een apart appgroepje voor.
- samen boeken lezen en podcasts luisteren
- veel meer de cyclus van mijn vrouw volgen. We nemen het er van als ze in haar goede periode zit en doen een stapje terug als dat omgekeerd is. Daar kan ik meer ontspannen meer omgaan.
Dus: jezelf beter begrijpen, maar ook de stoute schoenen aan en je niet laten weerhouden door angst en schaamte en dan hopelijk positieve ervaringen opdoen samen. En leg er niet teveel druk op. Je bent samen aan het oefenen. En dan gaat er ook wel eens iets niet goed. Lach erom, leer ervan en zo samen groeien.
key_west
20-07-2026 om 09:53
@GekkeHenkie: wat een mooi verhaal. Fijn dat je dit deelt. Als wij hetzelfde zouden kunnen bereiken zou het prachtig zijn.
In zekere zin heeft de affaire jullie dan uiteindelijk ook iets goeds gebracht. Wat mooi.
Ik herken dat je zegt: sex is iets van ons samen. Dat vind ik ook.
Ik ben wel benieuwd HOE je vrouw dan die schaamte heeft losgelaten? Hebben jullie kleine stapjes of opdrachten gedaan? Of in een keer een grote stap? Wat werkte goed voor jullie? Waar en hoe begin je met zoiets?
Je schrijft: de beleving van sex is meer een symptoom dan een oorzaak. Hoe bedoel je dat precies?
En wat in de therapie/ aanpak van de therapeut sprak jullie aan? Ik zie er tegenop om er een te zoeken. Niet omdat ik niet durf te praten, maar het lijkt me weer een eindeloos traject van iemand zoeken, kennis maken, tijd vrijmaken...en hopelijk klikt het dan want anders zijn we heel veel geld voor niks kwijt.
Ben erg nieuwsgierig, daarom veel vragen ![]()
@Izza:
Die kaartjes (openhartig) zien er goed uit. Niet te braaf en ook niet too much en te snel.
Badkleding dag in sauna...neuhh. Wat me tegenstaat is dat er andere mensen zijn. Als ik al naar de sauna ga: liever thuis, prive. Maar eigenlijk vind ik een sauna vaak al snel te warm. Het bloot zijn an sich heb ik niet zo'n bezwaar tegen.
Ik heb erover nagedacht: vind ik mijn man nog aantrekkelijk? Het antwoord is ja. Hij is met de jaren eigenlijk knapper geworden
Grijze haren staan hem goed. En ik heb me afgevraagd of ik sex met iemand anders die ik aantrekkelijk vind (er zijn best wat leuke mannen om me heen) makkelijker zou vinden in die zin dat ik opener zou zijn. Het antwoord is nee.
Ik denk ook dat mijn man weer zou moeten leren wat opener te zijn. Dat heeft hij de afgelopen jaren ook niet meer gedaan omdat ik er niet op reageerde. Denk dat het goed is dat het van beide kanten komt.
Izza
20-07-2026 om 10:32
De sauna was een idee omdat jij zoveel moeite hebt jezelf bloot te geven, last hebt van schaamte en wat anderen denken of zien. En die anderen zijn niet alleen onbekenden maar ook je eigen man. Je durft bij hem ook geen openheid te geven of je kwetsbaar op te stellen. Een sauna kan helpen in het proces meer zelfvertrouwen te krijgen. En je minder aan te trekken van wat anderen mogelijk denken. Het is geen oplossing maar onderdeel van jouw en jullie proces naar een betere relatie. Net zoals de stappen van gekke henkie dat zijn. Ook heb je ongestoord tijd samen met je partner op zo'n complex.
De intimiteit tussen jullie is intussen verstoord. Dat zie je ook aan je man. Hij heeft langdurig talloze afwijzingen gehad. En ook wel gemerkt dat seks met hem voor jou niet prettig was (of wellicht zelfs een moetje). Dat doet wat met iemand. Het is een patroon waarbij je van hem niet kunt verwachten dat hij zomaar de knop omzet. Therapie kan daarbij echt wel helpen.
Ga ook podcast luisteren (Lust of Over de liefde zijn bekende). En omdenken of relatietherapie podcast. Er zijn er genoeg.
Maar zoals je hier kunt lezen moet je niet wachten tot er een affaire opduikt of je in een huisgenoten huwelijk terecht komt. Er is altijd (met inzet en hulp) verbetering mogelijk om weer tot elkaar te komen.