Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Judith

Judith

14-08-2019 om 14:00

Hoe vrij voed jij je (jonge) kinderen op?

Hallo allemaal,

Wellicht dat ik nu een discussie open waar veel en uiteenlopende meningen over bestaan, maar juist om die reden wil ik het onderwerp ook bespreekbaar maken.

Mijn zus en ik hadden onlangs een discussie over dit onderwerp. Zowel haar kinderen als mijn kinderen zijn tussen 2 en 9 jaar oud. Bij haar thuis zijn altijd de badkamer en wc afgesloten, haar man en zij dragen altijd ondergoed en pyama, nooit topless op het strand enz.

Bij ons daarentegen is bloot relatief normaal. We douchen geregeld samen, slapen naakt en topless op het strand is voor mij ook normaal. In het weekend komen de kinderen 's ochtend geregeld bij ons in bed nog een filmpje kijken. In onze filosofie mag je laten zien dat je van elkaar houd en naakt tegen elkaar ligt. Dit hoort toch bij het leven. Geborgenheid, intimiteit en liefde...

Mijn zus vindt dat dit absoluut niet kan: naakt is prive.

wat vinden jullie hiervan ?


bieb63

bieb63

14-08-2019 om 14:58

leven en laten leven

zou ik zeggen......
De 1 vindt het prima, de ander niet. Aan beiden niets mis.

vlinder72

vlinder72

14-08-2019 om 15:12

Niet goed of fout

Jullie leven anders. Jouw zus is niet fout bezig en jullie ook niet.

Iedereen doet het nou eenmaal op zijn eigen manier.

Floria

Floria

14-08-2019 om 15:16

Bespreekbaar?

Waarom wil je het bespreekbaar maken en is het dat dan niet?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-08-2019 om 15:53

Wat je wilt

Uiteindelijk geven kinderen zelf aan waar ze zich prettig bij voelen. Die van mij werden rond een jaar of 10 uit zichzelf ‘preuts’.

Emmawee

Emmawee

14-08-2019 om 15:57

Je zus vindt

"dat dit absoluut niet kan: naakt is privé."
Bedoel je dat je zus zich bemoeit met hoe jullie dit doen? Is het haar opgevallen? Logeren haar kinderen bij jullie en praten die er thuis over?

Of is het gewoon haar mening die naast die van jullie mag bestaan?

Judith

Judith

14-08-2019 om 16:17

vrijheid blijheid

@ Emmawee

Ik heb een goede relatie met mijn zus, we wonen in de buurt en hebben veel contact met elkaar. Het contact wordt alleen maar intensiever de laatste jaren omdat de kinderen ook goed met elkaar kunnen opschieten.

Dit jaar was voor het eerst het idee ontstaan om 1 van de 2 weken die we met vakantie gaan samen door te brengen. Toen ik de eerste dag topless ging zonnen op het strand keek ze verbaasd (deden we vroeger thuis inderdaad niet). 's Avonds kwam ze er bij mij op terug (kinderen lagen inmiddels in bed) en vertelde ze dat ze dit een beetje ongemakkelijk vond. Haar kinderen en man werden met mijn borsten geconfronteerd.
Ik heb me de rest van de vakantie niet aangepast aan haar stille hint, maar ook niets gemerkt aan haar man of kinderen.

De slaapfeestjes van de kinderen op de camping hadden zo goed bevallen dat deze inderdaad afgelopen week weer een keer samen hebben geslapen. De 2 jongste hebben bij haar geslapen en de oudere kids bij ons. Zoals in het openingstopic al aangegeven is lekker uitslapen en een filmpje bij ons in bed kijken een goed gebruik in ons gezin.

Mijn man en ik hebben beiden bewust een broekje aangedaan toen de kinderen erbij kwamen in ons bed. Juist dit hebben haar kinderen later thuis verteld. letterlijke "wij hebben hun blote bips gezien" omdat ze een onderbroek aandeden.
Tja: ik zie dit juist als een uiting van de preutse opvoeding.

Overigens is dit geen breekpunt, we hebben hier ook geen ruzie over... We vinden het zelfs wel een beetje grappig dat we dit zo verschillende beleven terwijl we over veel zaken toch echt hetzelfde denken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-08-2019 om 16:24

Hmmmm

Wij zijn thuis niet preuts, maar bij logees, hoe klein ook of hoe goed ik ze ook ken, zorg ik er wel voor dat ze mijn blote bibs niet zien. Zeker als ik weet dat de visite daar anders in staat dan wij.

@Emma

@Emma

14-08-2019 om 16:45

Preutse opvoeding

In die term zit een waardeoordeel wat mij opvalt omdat je schijnbaar laconiek doet over de verschillen.

Emmawee

Emmawee

14-08-2019 om 17:15

Emma

Hoe zou jij het dan noemen?
In "vrij" zit ook een waardeoordeel. Heb jij de gangbare neutrale termen paraat?

Emmawee

Emmawee

14-08-2019 om 17:21

Judith

"We vinden het zelfs wel een beetje grappig dat we dit zo verschillend beleven terwijl we over veel zaken toch echt hetzelfde denken "

Gelukkig maar. Dit zijn echt van die dingen die je zelf bepaalt. Overigens, je kinderen op hun beurt ook weer. Ik ben zelf heel makkelijk bloot in huis, maar mijn jongste vindt dat al vanaf jonge leeftijd (6 ofzo) raar en ongemakkelijk. Ik houd daar wel rekening mee, maar ik vind het eigenlijk ook een beetje gek.

Emmawee

Emmawee

14-08-2019 om 17:36

Topless

Zie ik trouwens echt vrijwel nooit meer.

Toen ik 23 jaar geleden met de kinderen van mijn werk(!!) naar het strand ging, zaten wij als groepsleiding(!!) topless erbij. Dat zou nu toch echt ondenkbaar zijn, zeker in de kinderpsychiatrie, maar ook bij de kinderopvang. Ik vind het ook echt niet kunnen hoor. Er waren op een zeker moment (een paar jaar later) wel collega's die daar kritisch op waren en toen voelde ik me er direct ongemakkelijk bij en ben ik ermee gestopt.

Dit kwam laatst ter sprake waar mijn kinderen (12 en 16) bij waren en die kregen direct last van plaatsvervangende schaamte met terugwerkende kracht. Ik gebruikte het als voorbeeld van hoe opvattingen kunnen veranderen, dus dat is wel gelukt.

Astrid

Astrid

14-08-2019 om 18:56

Genant

Waarom moet ik op het strand allerlei soorten (rood tot leer verbrandde borsten zien?) Beetje aanpassen, zeker als er kinderen bij betrokken zijn.

Het is niet preuts van je zus, maar een beetje "egoistisch" van jou.
Je bent niet vrijer als je de boel open en bloot laat rondslingeren of preutser als je jezelf bedekt. Maar je gaat jezelf niet laten zien aan kinderen die niet van jou zijn. Dat kun je echt niet maken.

Emmawee

Emmawee

14-08-2019 om 20:07

Astrid

"Maar je gaat jezelf niet laten zien aan kinderen die niet van jou zijn. Dat kun je echt niet maken."

Tja dat vind ik dus veel te stellig. Ik ga mezelf aan niemand 'laten zien', maar als kinderen van een ander mij zien, in mijn eigen huis, terwijl ik van douche naar slaapkamer loop, of zoals bij TS, terwijl ze een onderbroek aantrekt, dan heeft dat niks met 'laten zien' te maken, maar gewoon met ontspannen omgaan met bloot zijn.

Ik vind trouwens veel badkleding voor vrouwen veel meer 'seksueel getint' of 'prikkelend', dan blote borsten boven een 'gewoon' broekje. Waarom moeten we dat allemaal zien? Dat kun je je ook afvragen.

Alsjeblieft niet!

Mijn oom was ook zo 'vrij'. Toen wij eens met hem en zijn gezin mee waren naar een vakantiepark, liep hij bloot van de badkamer naar zijn slaapkamer. Het is al 40 jaar geleden, maar ik weet nog steeds hoe ongemakkelijk ik me daar bij voelde. Kinderen van een ander horen niet met jouw blote geslachtsdelen geconfronteerd te worden!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-08-2019 om 21:24

De grens zou voor mij liggen

binnen je eigen gezin voor wat betreft geslachtsdelen. Zeker als je weet dat andere ouders/de kinderen van een ander zelf er een probleem mee hebben.

Dus ik vind bloot in bed liggen en kinderen van een ander laten binnenkomen en dan nog een onderbroek aan moeten trekken, over een grens gaan. Zelfs in je eigen huis. Andere volgorde is wat mij betreft prima: kinderen wachten even met binnenkomen tot jij wat aan hebt en komen dan binnen.

Borsten vind ik dan weer geen probleem, die zie ik als primair bedoeld om kinderen mee te voeden. Dat zie ik meer een kwestie van smaak.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-08-2019 om 22:15

Overigens

wat heeft naakt samen met je kinderen in bed een filmpje kijken te maken met ‘laten zien dat je van elkaar houdt’? En met geborgenheid, intimiteit en liefde?
Wij liggen ook regelmatig in bed met één of meer van onze kinderen tv/film te kijken en dat is heel prettig en intiem. Maar we hebben daarbij wel pyjama’s aan.

Wij doen bij ons thuis trouwens verder ook niet moeilijk over bloot. Zijn met regelmaat bloot in elkaars aanwezigheid. Maar daar zit meer de gedachte achter dat bloot normaal is en niet om je voor te schamen. En dat dat thuis ook niet hoeft. Geen gedachten over ‘daarmee (?) laten zien dat je van elkaar houdt’.

Bo

Bo

14-08-2019 om 22:34

logees

Ik vind er wel een verschil in hoe je als gezin met elkaar omgaat, of als er logees zijn. Ook al zijn dat neefjes/nichtjes. Als die komen logeren zal ik nooit bloot over de gang lopen. Met mijn eigen kinderen: geen probleem. Ik zou het ook bijzonder onprettig vinden als mijn kinderen bij anderen met hun naaktheid geconfronteerd worden.

Jij kan dat preutsheid noemen, ik vind dat je dat soort dingen in de privé kring moet doen. Dus is sta meer aan de kant van jouw zus.

En topless zonnen, dat doet toch niemand meer?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-08-2019 om 22:50

Hmmm

Voordat ik anders begrepen word dan ik het bedoel.....
Mijn opmerking over ‘bloot in elkaars aanwezigheid’ houdt vooral in dat we wel eens zonder kleren van de slaapkamer naar de badkamer lopen, dat er makkelijk kinderen in en uit de slaapkamer lopen als we ons daar aan- of uitkleden. Of op de badkamer als er iemand onder de douche staat. We lopen niet naakt door het huis om naakt te lopen.

En bij logees zorgen we idd dat we niet bloot van de slaapkamer naar de badkamer en andersom lopen. En gaat de badkamer op slot. Die blijft anders meestal open, tenzij een kind dat niet wil tijdens het douchen of badderen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-08-2019 om 22:53

Wat betreft topless zonnen

Zelf nooit gedaan, maar geen enkel probleem mee als anderen dat wel deden/doen. Dat ondertussen ieder bloot en nog veel minder dan bloot (bv tepels waarvan de contour door de kleding zichtbaar zijn) gezien wordt als aanstootgevend vind ik minder gezond dan de manier waarop er 30 jaar geleden mee werd omgegaan.

Astrid

Astrid

15-08-2019 om 01:10

Emmawee

". Ik ga mezelf aan niemand 'laten zien', maar als kinderen van een ander mij zien, in mijn eigen huis, terwijl ik van douche naar slaapkamer loop, of zoals bij TS, terwijl ze een onderbroek aantrekt, dan heeft dat niks met 'laten zien' te maken, maar gewoon met ontspannen omgaan met bloot zijn."

Maar jij bepaalt toch niet dat de kinderen van een ander een lesje "ontspannen omgaan met bloot" moeten krijgen?
Mensen doen al moeilijk over " tv-kijken " op school of een snoepje krijgen. En dan zou jij in je nakie mijn kinderen leren wat ontspannen omgaan met bloot is.

Iemand wordt dan zo happy van z'n zogenaamd vrije geest dat het ongepast wordt.

Laten we dan op het strand het bikinibroekje of die nylon veter ook maar uitdoen en de boel in vrijheid laten wapperen.

Ik vind het werkelijk heel bijzonder.

Pasta

Pasta

15-08-2019 om 08:04

Niet bij logees

Wij zijn ook heel vrij met bloot. Maar als er logees zijn, dan zorg ik altijd dat ik wat aan heb. Nichtjes of neefjes en vriendjes vind ik echt wel wat anders dan mijn eigen kinderen. Ik zou het vroeger ook echt niet fijn hebben gevonden om mijn oom of tante bloot te zien.

@Emma

@Emma

15-08-2019 om 08:57

Emmawee, over preuts opvoeden

"Hoe zou jij het dan noemen?
In "vrij" zit ook een waardeoordeel. Heb jij de gangbare neutrale termen paraat?"

Ik zou zeggen: met respect voor andermans grenzen én die van jezelf. Zie de discussie hier: ook zonder de termen preuts en vrij is het ingewikkeld genoeg. Ts heeft het over preuts opgevoede kinderen. Dat valt mij op. Ik ben opgegroeid in de jaren '70 van de vorige eeuw. Toen was je preuts of vrij. Nu weten we gelukkig meer.

Raffie

Raffie

15-08-2019 om 09:45

Nou

ik vind het ook wel een beetje gek, niet dat jullie zelf binnen het gezin zo vrij zijn, maar wel als er anderen bij zijn!
En zeker als ze het zelf aangeven (je zus, haar kinderen), vind ik dat je je daar aan zou moeten aanpassen.

Judith

Judith

15-08-2019 om 15:38

voor de volledigheid

Ik dacht (en hoopte) dat ik me voldoende aanpas aan het feit dat we gasten/logées hebben. Wij doen een onderbroek aan waardoor er geen geslachtdelen zichbaar zijn (ook niet voor, tijdens of na het omkleden). Als ik me afwend van "het publiek" zijn even mijn billen zichbaar maar met de string cultuur (draag ik zelf overigens niet) zijn wel vaker billen zichtbaar.

Ik vond de suggestie om de kinderen even te laten wachten tot we een onderbroek aanhebben wel charmant. Kinderen wellciht volgende keer instrueren om eerst even te kloppen.

Ten aanzien van de borsten blijf ik het toch vreemd vinden.... ik hou van het vrije gevoel en zie het verschil tussen man en vrouw niet zo.

We komen een beetje op een hellend vlak...
ik mag niet met blote borsten ...
oké dan maar een t-shirt aandoen...
Oh maar ook nog een BH aandoen want anders bewegen mijn borsten of zie ik het puntje van mijn tepel...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-08-2019 om 15:45

Ik weet dat nog wel

Ik logeerde vroeger eens bij een vriendinnetje. ‘s morgens kwam ik die moeder tegen in alleen een onderbroek, en ik was echt zo in shock. De borsten van mijn moeder had ik nog nooit gezien. Een nog grotere schrik was dat de vrouw geen gezicht meer had. Ze zat altijd nogal stevig in de make-up en liep dus halfnaakt, zonder wenkbrauwen, wimpers en hele enge bleke lippen. Ik heb er nooit meer gelogeerd.

Floria

Floria

15-08-2019 om 15:54

Wel charmant?

Dat klinkt net of je eerst laten kloppen schattig maar toch echt wel gek vindt.

Wat betreft borsten, volgens mij haal je er van alles bij om iets normaals te ridiculiseren.

bieb63

bieb63

15-08-2019 om 16:20

Judith

"Ten aanzien van de borsten blijf ik het toch vreemd vinden.... ik hou van het vrije gevoel en zie het verschil tussen man en vrouw niet zo."
Of je het nu wil of niet, vrouwenborsten zijn nu eenmaal een lustobject. En doorgaans zie je die niet bloot (althans niet van anderen buiten je eigen gezinnetje).

Wbt topless zonnen: in de jaren 80 was dat normaal en lag het merendeel van de vrouwen topless. Inmiddels is dat niet meer zo. Neemt niet weg dat als je daar wél behoefte aan hebt, je dat gewoon kan doen. Maar als ik met anderen (en andere kinderen) zou zijn, en niemand ligt topless, dan zou ik dat echt niet doen. Af en toe je een beetje aanpassen aan je gezelschap en anderen niet in verlegenheid brengen is niet zo moeilijk vind ik.

Tja

'ik hou van het vrije gevoel en zie het verschil tussen man en vrouw niet zo.'

Maar de rest van de wereld wel. Waarom zou je zo vasthouden aan je losbungelende principes als je daarmee de grenzen van kinderen overschrijdt?

@Emma

@Emma

15-08-2019 om 18:21

ook

"'ik hou van het vrije gevoel en zie het verschil tussen man en vrouw niet zo.'

Ik hou er ook van, heel erg veel zelfs. Maar dan wel met mijn mensen en op het moment dat ik dat prettig vind. Dat geldt ongetwijfeld ook voor een heleboel andere mensen.

Anna

Anna

15-08-2019 om 19:31

Moeilijk

Ik vind het zelf een dilemma.
Ik pas me aan, maar zou toch graag wat vrijere normen om me heen zien.
Complicerende daaraan is dat mijn kinderen al vanaf zeer jong zich erg preuts toonden. En daar heb ik me aan aangepast. Maar jammer vind ik het wel.
Een nieuwe revolutie op dit vlak zou ik toejuigen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.