Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Man wil open relatie, twijfels

Goeiemiddag allemaal, 

Omdat ik weinig ventileermogelijkheden heb in de eigen omgeving, wou ik graag mijn verhaal even posten op dit forum. Wie weet komen er wel wat ervaringen van jullie naar voor waar ik wat aan heb  

Zoals de titel zegt: mijn man geeft de laatste tijd vaak te blijken dat hij snakt naar het contact met andere vrouwen. Wij zijn samen sinds we 18 jaar oud waren (nu 31), waarbij ik mijn man zijn eerste relatie ben. Ikzelf had een kortdurende relatie voor hem, maar niks serieus. 

Sinds we nieuwe vrienden hebben, die vrij open over seks praten, brengt mijn man steeds vaker naar voor dat hij zich afvraagt hoe het zou zijn met een andere vrouw. Wat het voor mij moeilijk maakt, is dat hij zich vooral lijkt te focussen op die ene vriendin. Als ik hem voorstel om erover te praten of samen te bekijken wat de mogelijkheden zijn (open relatie/swingen/...), hoeft het allemaal niet meer. Hij neemt zichtbaar afstand, we hebben minder seksueel contact en hij vergelijkt ons constant met anderen. Nu hij letterlijk zei dat hij opgewonden raakt van de seksueel getinte gesprekken van die vrienden, omdat de vriendin in kwestie 'knapper' is, werd ik helemaal onzeker...
Ik zie mijn man graag, en wil gerust mee exploreren wat hij nodig heeft om zich weer goed te voelen, maar heb zelf eigenlijk geen nood aan contact met andere mannen. 

Zijn er mensen die de stap naar een open relatie/swingen gezet hebben? Wat zijn jullie ervaringen? Hoe hebben jullie het gesprek met elkaar aangegaan?


Leene

Leene

29-01-2022 om 14:48

Persoonlijk geloof ik sowieso niet zo in poly amoureuze  en open relaties. Ik heb wel verhalen gelezen dat het goed gaat maar vaak gaat het mis. Toch door jaloezie of andere verwachtingen.
Verder lijkt je man helemaal niet geïnteresseerd in open relaties maar in die ene vriendin. Jij vind haar dan ook nog knapper ( of zegt hij dat?). Je gaat het echt niet redden met een paren club. Hoe lastig het ook is, je zal het gesprek aan moeten over jullie eigen relatie. Het kan wel eens zijn dat je niet zo leuke dingen hoort. Ik zou wel mijn zelfrespect proberen te houden, hoeveel je ook van hem houdt. Je hoeft echt niet alles te pikken, je hoeft niet al zijn bewonderende verhalen aan te horen over die vriendin. Hij is met jou getrouwd, ik weet niet of jullie kinderen hebben. Maar zijn eerste verantwoordelijkheid ligt bij jou. Als je samen naar parenclubs wil of een open relatie dan moet dat een gezamenlijk besluit zijn. Maar niet omdat jij bang bent hem kwijt te raken, terwijl hij waarschijnlijk alleen maar een sexuele avontuur wil met de nieuwe vriendin. Stel eens relatie therapie voor zou ik zeggen 

Een open relatie en onzekerheid over je relatie is al geen goede start. Je moet zeker zijn van jullie en ook zelf een open relatie willen, of willen swingen. 
En mochten jullie besluiten om die stap te wagen, maak dan goede afspraken. 
Persoonlijk vind ik swingen minder bedreigend voor mijn relatie. Je gaat samen naar bv een club  en hebt een leuke avond samen, met mensen die je misschien nooit weer ziet. 
Maar zorg eerst dat je relatie sterk genoeg is voor je er aan begint!

Tja aan de ene kant vind ik het mooi dat je man eerlijk is. Aan de andere kant: ik zou dit niet trekken eigenlijk. Ik  zou iets hebben van: nou dan ga je dat toch lekker doen, doei. Dat is natuurlijk niet fraai van mij maar hoever moet iemand gaan om de wensen van haar partner aan te horen/ in te willigen als het niet haar eigen wensen zijn? 
En volgens mij is het wel duidelijk dat hij een soort van (seksueel)  verliefd op die vriendin is. Ik zou dat gewoon vragen: ben je verliefd op haar?

Zelfs een open relatie heb je met z'n tweeën. Ik zou het vreselijk vinden als de ander vond dat het maar moet kunnen en ik me daarbij zou moeten neerleggen. 

Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat je man geen open relatie wil (want dan zou hij het ook prima vinden als jullie gingen swingen). Voor mijn gevoel is hij verliefd op die nieuwe vriendin en wil hij graag een keer proberen hoe het is om met haar seks te hebben en dat dan wel graag met jouw toestemming. 

Precies wat TineWinkel denkt denk ik ook. Maar na de honderd verhalen hier van vrouwen die er na jaren achter kwamen dat hun mannen vreemd gingen, vind ik het wel verfrissend dat je man zo open is. Als jullie vrienden zo openlijk over seks praten, dan triggert dat misschien bij hem zijn gevoelens en vat hij het op als flirten. Het kan natuurlijk zijn dat die vrienden jullie een beetje aan het uitproberen zijn door via een omweg te vragen of jullie misschien partnerruil willen en een trio met z’n vieren, ik weet niet hoe dat heet.

Hij snakt naar contact met andere vrouwen (of juist naar die ene) maar ben je daar op in gegaan? Het is namelijk een droombeeld wat hij heeft. 
Ik vind je man echt heel lelijk als hij zegt dat die vriendin knapper is dan jij. Bah, wat een naarling om zoiets te zeggen.
Ik weet niet zo goed wat je ermee aan moet, maar ik zou in elk geval eens goed doorvragen wat hij nu eigenlijk zoekt en wil.
En ik hoor hem (via jou) alleen maar over zijn behoeftes en het zou wel eens heel goed kunnen zijn dat hij het ineens minder leuk gaat vinden als jij dan ook echt op zoek gaat naar een andere man. Of moet jij het van hem dan maar bij die ene man van dat stel houden?
Hebben jullie kinderen?

Het lijkt erop dat hij die vriendin leuker vindt dan jou en dat hij verliefd is. 
Een open relatie betekent dat je liefde en lust scheidt en dat je thuis de liefde hebt en buiten de deur uitstapjes voor de lust. Ik ben er persoonlijk geen fan van. Als je iets tekort komt, kun je dat bespreken en zo niet, dan hoeft je ook niet buiten de deur iets te zoeken.
Daarbij geldt een open relatie twee kanten op, dus als hij buiten de deur pleziertjes mag hebben, mag jij dat ook. Als hij dat niet wil, is het al een dikke rode vlag.

hai; Ja, het kan. Ik ben een vrouw, 50+ en sinds mijn man er vandoor is, ga ik zo af en toe naar bed met een vent in mijn dorp, die het rechtstreeks aan mij vroeg. Hij heeft een open relatie. Zo af en toe komen we bij elkaar, niet vaak. Zijn vriendin weet het (maar wil niet weten met wie en wanneer). 
Sinds kort heb ik weer een vriend (ooowwww heerlijk verliefd, geweldige seks) en toen heb ik met hem vooraf besproken: dit is er aan de hand (soort van per ongeluk ontstaan); en vind je dit acceptabel? Hij is ook nogal vrijdenkend en geeft mij die vrijheid. 
Ik ben totaal niet verliefd op mijn 'zo af en toe seks' partner; het is best een beetje weird hoor, maar gaat eigenlijk wel prima. En dat is het dan ook, moet niet denken aan diverse mannen, hahaha, je kunt ook te ver gaan. Maar de seks heeft geen enkele invloed op mijn nieuwe relatie. Punt is: je moet niet verliefd worden en natuurlijk naar bed kunnen met iemand waar je wel iets voor voelt (vind hem wel leuk en best knap), zonder relatie. Dus tja. het ligt voor iedereen anders, maar ik denk dat het je relatie ook kan redden!

Uit nieuwsgierigheid: waar ligt de grens tussen verliefd zijn en wel iets voor iemand voelen? 

Ja, daar is zeker een grens. Ik zou niet zomaar met iedereen het bed in willen duiken. sommige mannen... brrrrrr. Dus vind hem leuk, ken hem al heel lang, maar word gewoon niet verliefd op hem, dat weet ik ook vrijwel zeker. We passen ook niet heel goed in een relatie denk ik. Dus dat.. En verliefd = hoteldebotel en vlinders en continu bij elkaar willen zijn!

Een open relatie werkt, in mijn ogen, alleen maar als je de ‘tekortkomingen’ in je eigen relatie erkend. Dus, als man/vrouw een duidelijk minder libido heeft dan die ander of als beiden ‘nieuwsgierig’ zijn naar intiem contact met een ander (om welke redenen dan ook). Dit alles gebaseerd op respect en, vooral, open communicatie. Juist aan dit laatste ontbreekt het vaak, waardoor er wordt vreemdgegaan. 

Thera schreef op 01-02-2022 om 16:21:

Uit nieuwsgierigheid: waar ligt de grens tussen verliefd zijn en wel iets voor iemand voelen?

Daar is, zoals ik heb ervaren, best een groot verschil in. Je kunt zeker veel voor iemand voelen, maar daar geen traditionele relatie mee willen. Verliefde gevoelens zijn sowieso nooit een goeie graadmeter, enkel een tijdelijk stofje in je hersenen en gaat ook vanzelf weer over.

Leene

Leene

01-02-2022 om 17:50

EvenAnders69 schreef op 01-02-2022 om 16:09:

hai; Ja, het kan. Ik ben een vrouw, 50+ en sinds mijn man er vandoor is, ga ik zo af en toe naar bed met een vent in mijn dorp, die het rechtstreeks aan mij vroeg. Hij heeft een open relatie. Zo af en toe komen we bij elkaar, niet vaak. Zijn vriendin weet het (maar wil niet weten met wie en wanneer).
Sinds kort heb ik weer een vriend (ooowwww heerlijk verliefd, geweldige seks) en toen heb ik met hem vooraf besproken: dit is er aan de hand (soort van per ongeluk ontstaan); en vind je dit acceptabel? Hij is ook nogal vrijdenkend en geeft mij die vrijheid.
Ik ben totaal niet verliefd op mijn 'zo af en toe seks' partner; het is best een beetje weird hoor, maar gaat eigenlijk wel prima. En dat is het dan ook, moet niet denken aan diverse mannen, hahaha, je kunt ook te ver gaan. Maar de seks heeft geen enkele invloed op mijn nieuwe relatie. Punt is: je moet niet verliefd worden en natuurlijk naar bed kunnen met iemand waar je wel iets voor voelt (vind hem wel leuk en best knap), zonder relatie. Dus tja. het ligt voor iedereen anders, maar ik denk dat het je relatie ook kan redden!

Er zijn situaties waarin het werkt, ( wat anderen daar dan ook van mogen denken) maar de vraag van TO is toch compleet anders! 

Als zij zelf begint over parenclubs etc wil hij niet meer, hij wil alleen die ene vriendin lijkt het wel. Ik weet zeker dat dit hun relatie niet gaat redden.

Leene schreef op 01-02-2022 om 17:50:

[..]

Als zij zelf begint over parenclubs etc wil hij niet meer, hij wil alleen die ene vriendin lijkt het wel. Ik weet zeker dat dit hun relatie niet gaat redden.

hier ben ik het wel mee eens. Het gaat hem niet zo zeer om een open relatie, maar meer om seks/nieuwsgierigheid met/naar die ene vriendin!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.