Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

MoederBaar

MoederBaar

21-10-2013 om 22:39

Sex drive na baarmoederverwijdering

Over een paar weken heb ik een tweede afspraak met de gyn, om baarmoeder verwijdering te bespreken. Dit omdat ik myomen heb, die volgens mij af en toe afgekneld worden, zo voelt het tenminste. Dan kan ik niet overeind komen van de pijn. Vóór en tijdens de menstruatie heb ik vooral buikpijn klachten; de gyn zei dat je pijngrens zo hoog kan zijn komen te liggen omdat je went aan de pijn. Ik weet niet hoeveel pijn ik heb, vergeleken met een ander. Wel dat het pijn doet als mijn blaas vol zit. En bij sommige standjes tijdens het vrijen. En dus vooral tijdens de menstruatie. Ik heb geen overdreven veel bloedverlies of ijzertekort. Ik voel mijn eitjes elke maand 'springen' en ik voel de myomen soms zitten, denk ik. Ze nemen ruimte in beslag en drukken andere dingen weg.
Heb alle voor- en nadelen van de operatie geprobeerd op te zoeken en blijf haken op berichten over de zin in sex na zo'n operatie.
Sommige vrouwen hebben minder zin of komen minder intens klaar, omdat de baarmoeder (dan niet meer) samentrekt bij een orgasme. Dat is dan dus niet meer zo, net zoals het opwindende gevoel van de penis die tegen de baarmoedermond (wordt ook verwijderd) aanstoot, dat is ook niet meer. Dat is niet wat ik wil! Ik heb altijd erg genoten van sex en zou het afschuwelijk vinden als dat weg zou zijn.
Ik vind het erg moeilijk om te bepalen waar de balans zit: is de pijn zo erg dat ik me verder geen zorgen maak, me niets kan schelen over de sex na de operatie? Of is dat nou juist reden om de operatie niet te laten doen? En kan ik best nog wel leven met die pijn? Lastig.
Wie helpt?

ervaringsdeskundige

ervaringsdeskundige

22-10-2013 om 09:00

sex drive

Bij mij is een paar jaar geleden een groot myoom (formaat voetbal) weggehaald. Eigenlijk was de bedoeling dat de baarmoeder niet verwijdert zou worden, maar t.g.v. een grote bloeding tijdens de operatie moest dit toch. Ook de baarmoederhals is verwijderd (voordeel: geen uitstrijkjes meer).
Sindsdien is mijn sex drive zo ongeveer nul. Ik kan nog wel een orgasme krijgen en dit voelt ook wel ongeveer als voorheen, maar ik heb gewoon nooit meer 'zin'.
Ik voel dat wel als groot gemis. Het is vooraf (bij de gyn) ook nooit ter sprake geweest. Wel heeft de gyn aangegeven dat de pijn mogelijk niet helemaal weg zou gaan na de operatie. En dat klopt ook, ik heb nog steeds buikpijn. Alleen word ik nooit meer ongesteld, dat is dan wel weer prettig.
Het is zoals het is. Als ik het vooraf had geweten dan had ik het denk ik uitgesteld. De verwachting was echter dat het myoom alleen nog maar verder zou groeien en dat het sowieso een keer verwijderd zou moeten worden.

5 jaar geleden

is mijn baarmoeder en 1 eierstok verwijderd omdat ik baarmoederhalskanker had. Ik kan met alle eerlijkheid zeggen dat ik absoluut niet minder zin of plezier in seks heb!!! Integendeel, het tegen de baarmoedermond stoten was pijnlijk. En nu kan ik ook makkelijker een vaginaal orgasme krijgen. Bovendien kan ik altijd seks hebben, zonder een 'menstruatie'pauze. Ook de kwaliteit van mijn orgasme is er niet op achteruit gegaan, zoniet juist intenser geworden.

Fély

Ik zie dat dit een oud topic is, maar wil hier toch graag even op reageren. Voorafgaand aan mijn operatie voor het verwijderen van mijn baarmoeder, baarmoedermond en eileiders heb ik hieromtrent veel informatie gezocht. Je leest vooral heel veel negatieve verhalen. Misschien heb ik geluk gehad. Bij mij is het nu 3,5 week geleden dat mijn baarmoeder is verwijderd en ik voel me echt super. Vroeger had ik een prima sexy drive, maar na het krijgen van 5 kinderen en na het bereiken van de middelbare leeftijd kwam hier toch verandering in en vond ik sex vooral veel gedoe. Nu nadat mijn baarmoeder ivm een groot myoom is verwijderd, is mijn sex drive van vroeger weer helemaal terug. Aan alle dames die een dergelijke operatie moeten ondergaan, wil ik graag laten weten dat sex na een baarmoeder verwijdering ook weer helemaal super kan zijn!

Fijn om te lezen dat het ook super kan gaan.. sta op het punt om een het besluit te nemen om ook mijn baarmoeder te laten verwijderen omdat er een myoom is geconstateerd en heb zover alleen hinder van dat ik  het voel zitten maar ook dat het groeit . Vind het nog wel wat helemaal omdat mijn sex leven echt wel goed is.. je leest er weinig over op het web en als je dan iets leest is het over het algemeen negatief wat je ervoor terug krijgt… Weet uiteindelijk ook dat je gezondheid voor gaat.. maar toch het blijft een ding.

Dag dames,
Ik heb 4 weken geleden mijn baarmoeder, baarmoedermond, eileiders en een grote cyste laten verwijderen ivm Adenomyose.
Ik had een week na de operatie al zin in seks met mijn man maar dat kon natuurlijk nog niet.
Mijn libido was altijd al goed maar door de lange periode van pijn en ellende die ik heb gehad ging dit niet zoals ik wilde en had ik ook vaak pijn na de seks. Na de operatie moet ik 6 weken wachten lees ik in de uitleg van het ziekenhuis en ook overal op internet het standaard riedeltje maar ik wil gewoon seks met mijn man en niet nog 2 weken wachten, mijn wond is gesloten heeft iemand ervaring hiermee?
Het was een zware operatie en ik wil niets riskeren maar de behoefte is enorm..

CandyQueen85

Denk er aan dat je niet alleen een uitwendige wond hebt, maar inwendig is ook alles overhoop gehaald. Laat alles nog maar even tot rust komen. Je hebt anders meer kans op verklevingen. Ik was te snel met alles en dat heeft o.a. ertoe geleid dat mijn rechter eierstok met mijn blindedarm is verkleefd. Jullie hoeven toch niet compleet seksloos te leven?  Alleen met penetratie zou ik toch even wachten.

ik wil ook even reageren.op twijfel die veel dames hebb..na de verwijd v uterus..ivm sexbeleving.. 
Maar heb ook wel eens gehoord of gelez dst als ge de baarmoed mond of hals n stukje laat zitt
Dat je dan nog gewoon zelfde sxbeleving kunt hebb of orgasmes..
IK heb nav hevige bloedingen elke maand al n echo gehad nu wacht ik nog op uutslag vd baarmoedecho en moet nog na gyneacologe voor 2e onderzoek en haar bevindingen..

Hey iedereen, 

Ik lees hier even mee omdat ook ik 10 dagen terug een baarmoederverwijdering heb ondergaan. Dit ten gevolge van een carcinoma in situ in m'n baarmoederhals en aangezien een conisatie niet alle 'slechte cellen' had weggenomen. 

Ik kan veel vertellen maar hou het bij het onderwerp, seks, en ik kan in alle eerlijkheid vertellen dat klaarkomen voor mij alleszinds geen probleem is... 
Dat heb ik gisteren en vandaag al getest.🙈 Ja, sorry, maar de drang was groot... Wat me nu wel een goed gevoel geeft en positiviteit bevordert elke genezing! 

Voorts heb ik niet zo heel grote klachten van de operatie. 
Ik heb een laparoscopische hystérectomie gehad. (In België) 

Ik wens jullie veel courage en hoop dat je de angst niet zal laten overheersen, we lezen nu eenmaal meer de negatieve kanten dan de positieve, want als alles positief verloopt denken er velen niet aan dit ook eens te vermelden, net omdat men met andere dingen kan bezig zijn... 

Maar ik wilde dit toch laten weten, heb zopas een kleine wandeling gemaakt en eventjes van de zon genoten.

Omdat het kan. 😊

Veel succes! 🍀

Hey,
Ik heb 2 jaar geleden de verwijdering gehad. Inclusief nabloeding en een lichte verzakking. Daarvoor doe ik oefeningen. Het was spannend, want ik ben single, dus niet zomaar weer inpasbaar in mijn leven, maar na proberen met een betrouwbaar contact bleek het echt wel te gaan. Mijn orgasmes zijn misschien iets veranderd, maar mijn libido is hetzelfde als voorheen. En fysiek lukt het ook gewoon. 
Ik zeg niet dat er geen vrouwen zijn de de pech hebben dat het afneemt na de operatie. Maar na lang herstel is het bij mij gewoon goed gekomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.