Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Sexualiteit en 60+

Ik vraag me wel eens af (en sorry als de vraag reeds eerder eens gesteld is op dit forum) of vrouwen die best nog heel aantrekkelijk zijn op latere leeftijd, een evenredig libido hebben om als 60 plusser nog fysisch en psychisch een actief seksleven te beleven.

Zelf ondervind ik als 68 jarige man nog een hevig, zeg maar dagelijkse behoefte aan intimiteit, ondanks gezondheidsproblemen. Die intimiteit vind ik niet meer bij mijn 62 jarige echtgenote, die ondanks haar leeftijd er best nog aantrekkelijk uitziet, maar absoluut geen intimiteit meer met mij wil.

In die optiek kan ik me niet voorstellen dat ze geen behoefte meer heeft aan initmiteit omwille van de overgang. Of vergis ik me ? Is het nomaaal dat vrouwen op die leeftijd totaal geen zin meer hebben in seks of heeft zij een minnaar gezien haar regelmatige afwezigheden bij "vriendinnen".
Wat is er waar over het overgangstaboe bij vrouwen ?


Trix

Trix

23-08-2017 om 08:29

Contact

Ik ben nog lang geen zestig, maar door ziekte voel ik me nu al een halfjaar flink op leeftijd. Denk aan: trede voor trede de trap op, elke middag slapen, snel buiten adem. Ik moet mijn energie verstandig inzetten. Verder ben ik veel sneller overprikkeld. Dit alles maakt seks wat meer een onderneming, waar ik lang niet altijd zin in heb. Het is niet dat ik niet wil. Ik zou willen dat ik meer zin had.

Dit soort klachten kunnen ook bij de overgang horen, maar dat hoeft niet. De overgang verloopt bij iedere vrouw anders. Juist bij dit soort veranderende behoeften, is het belangrijk dat je contact houdt met elkaar. (Dat gaat bij ons gelukkig heel goed.)

Praten jullie wel met elkaar?

Vraag aan je vrouw of ze weet waar haar verminderde zin vandaan komt. Vraag haar hoe ze zich voelt. Vraag haar wat ze nog wel fijn vindt. Vertel haar dat jij nog veel zin hebt en dat je haar nog zo aantrekkelijk vindt. Vertel haar dat je je onzeker voelt en bang bent dat ze een ander heeft. Haal samen herinneringen op aan eerdere vrijpartijen. Wanneer was voor haar de laatste keer dat ze echt heel erg van de seks heeft genoten?

Je vrouw is hier een betere informatiebron dan de ervaringen van anderen, of informatie over de overgang in het algemeen. Lijkt mij.

rode krullenbol

rode krullenbol

23-08-2017 om 10:08

Vraagje

Het is misschien vreemd dat ik het niet weet, maar wat is "het overgangstaboe"?

Parka

Parka

23-08-2017 om 10:48

Nou dat is simpel

Alle (on)waarheden die er over de overgang rondgaan, waarbij het gros er in alle waarschijnlijkheid niet eens over wil praten, vandaar taboe.
Wie zegt er immers graag hardop dat ie zo droog als een kroot is vanonder en dat vrijen daardoor veel pijn doet, zin weg...intimiteit weg.
En welke man geeft graag toe dat het zaakje bijna dood onderaan zijn buik hangt.
Op gebied van dit soort onderwerpen hangt helaas nog best een stigma, merk ik ook op mijn werk met patienten.
Kortgeleden wilde een man eigenlijk niets zeggen. Na 10 min doorvragen begreep ik dat het met sexualiteit te maken moest hebben. Daarop kon ik kort en bondig doorvragen en verdween zijn schuwheid.

Wat is er waar.
Nou was er maar een lijstje van. Het is bij elke vrouw verschillend en natuurlijk speelt het karakter ook mee: introvert, extravert, opvoeding enz.
Ik ben ergens met de overgang bezig, nog geen periode overgeslagen, maar wel klachten al een jaar of 7. Droogheid heb ik geen last van, maar dat zegt niets over een andere vrouw. Stemmingswisselingen...het kan voorbij komen bij mij, maar het zegt niets over de lijdensweg van een andere vrouw. Opvliegers: blijf uit mijn buurt en verlang niets tot het weer over is, want ik hak je hoofd er af (bij wijze van); maar dat zegt niets over een andere vrouw.
Dus, Hopeless, je moet met je vrouw praten of je conclusies trekken, want de problemen met je vrouw liggen volgens mij op een heel ander vlak.
Ze denkt dat ze je ongestraft kan kleineren. Je moet echt stoppen met dat te accepteren. Soms moet je dit soort vrouwen even laten schrikken, dat kan heel netjes hoor, gewoon met een goed gesprek, maar je moet wel laten zien en merken dat dit gedrag van haar afgelopen is richting jou. En jij moet een soort schop onder je kont.
Je hebt je beperkingen (ik heb ze ook), maar je bent nog niet dood. Ga kijken wat je kan en geniet wat meer.

Triva

Triva

23-08-2017 om 10:50

Waarom suggereer je dat de aantrekkelijkheid van een 60+ vrouw te maken heeft of zou moeten hebben met haar zin in seks?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-08-2017 om 10:53

Ja dat Parka

En wees zuinig op je tijd.
Van lijdzaam tegen je zin in een winkel hangen wordt niemand blij. Je vrouw waarschijnlijk ook niet.
Dus besteedt je tijd nuttig en sluit dan samen af op een terrasje. Jij blij, zij blij.

Marloes

Marloes

23-08-2017 om 12:46

wel behoefte

Ik ken veel vrouwen van die leeftijd en die hebben zeker wel behoefte lekker te vrijen. Wat ik van ze hoor, is dat zij aanlopen tegen het feit dat hun man zo saai in bed is geworden, alleen maar een lijstje met punten af wil werken, niet avontuurlijk en sappig de interactie wil benaderen. Er gewoon 'overheen wil' om het maar bot te zeggen. En daar hebben ze geen in, dus doen ze het vaak maar niet meer, tot hun verdriet.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2017 om 12:55

Triva

Wat die aantrekkelijkheid betreft denk ik dat je het moet lezen als 'ze ziet er leuk uit, weet dat ook en flirt wel met anderen, maar in mij heeft ze geen zin'.

Hopeless

Hopeless

23-08-2017 om 19:48 Topicstarter

Sexualiteit en 60+

Daar gaan we weer.
Allen bedankt voor uw reacties.
Blijkt dat jullie gelukkig al weten dat ik problemen heb met contact met mijn vrouw. Nou als er één ding is waar er dan toch ooit een gesprek was, dan was het over sex.

Ik geef grif toe dat ik te kampen heb met een levendig libido ongeacht mijn leeftijd en chronische aandoeningen. Erectieproblemen zijn er, maar dat neemt mijn zin voor sex niet weg, integendeel.

Ik heb jaren geen sex met haar gehad toen zij in de overgang zat, toen die begon pakweg op een leeftijd van 55 jaar. Ze wou daar nauwelijks over praten en toen ik avances maakte was haar opmerking steeds : moet dat nou echt nog ? Mij zegt dat niks meer en daar bleef ik zitten met al mijn gevoelens.

Na héél lang aandringen liet ze zich op een avond toch eens gaan en toen ze een glijmiddel en zowaar een sexylingerie pakje aantrok wist ik even niet meer op welke planeet ik woonde. Ik wist niet wat er gebeurde, maar de vrijpartij was ok, althans zo overtuigde ze mij.

Al gekscherend zei ik dat ze wel af en toe wel eens masturbeerde aangezien ik bijna nooit nog kans had intiem te zijn met haar. Dat was natuurlijk te veel gezegd en in niet mis te verstane woorden wist ik al snel dat zij dat "nooit deed" (sic).

Nou ja, wat doe je dan in zo'n geval ? Om welke reden had zij een lingeriepakje en een glijmiddel wetende dat ze de laatste jaren nooit sex had met haar man ? Mag ik me dat afvragen ?

tante Sidonia

tante Sidonia

23-08-2017 om 20:17

wat bedoel je met...

'daar gaan we weer'?
Wat ik teruglees is dat jij wel seks wilt, maar niet in staat bent tot een goed gesprek. Daar knappen vrouwen sowieso gigantisch op af en dan kun je het met de seks wel schudden. Vrouwen hebben nu eenmaal vaak een gevoel van verbondenheid nodig VOOR ze gaan vrijen, mannen kunnen sexen zonder. Jammer joh. Daar heb je -voor je leeftijd- nog bar weinig over opgestoken.

Je wilt niet op vakantie, want je bent het liefste thuis, daar kun je mooi je beperking voor gebruiken om dat je vrouw voor te houden. Ook op dat gebied kom je haar al niet tegemoet, want zij heeft juist behoefte aan een beetje avontuur, op stap zijn.
Terwijl je verder wel allerlei fysieke klusjes kan doen al is het niet langdurig.

Je komt over als een negatief iemand, steeds ook met negatieve/slachtofferige gedachtes; zelfs op positieve momenten. Zelfs toen je vrouw net haar best had gedaan en seks met je had moest jij weer beladen opmerkingen maken over maturberen. En ook nog eens over het feit dat ze zo'n pakje heeft: dat betekent natuurlijk weer dat ze vreemdgegaaan is, iets wat je ook al niet duidelijk durft te bespreken.

Ik krijg ook de indruk dat je er weinig voor 'doet': tenslotte :'jij dringt aan' op seks (niet dat je daar op andere manieren je best voor doet blijkbaar) en vervolgens moet zij glijmiddel gebruiken en een pakje aantrekken.

JIJ:'Ik heb jaren geen sex met haar gehad toen zij in de overgang zat, toen die begon pakweg op een leeftijd van 55 jaar. Ze wou daar nauwelijks over praten en toen ik avances maakte was haar opmerking steeds : moet dat nou echt nog ? Mij zegt dat niks meer en daar bleef ik zitten met al mijn gevoelens."
Ook hieruit blijkt dat jij vooral zeurt om seks en alleen bezig bent met je eigen gevoelens. Oh, wat ben jij toch zielig omdat je vrouw geen zin heeft in seks....
Een andere opmerking: bij de meeste vrouwen van 55 jaar is de overgang al hoog en breed voorbij. Meestal begint dat zo'n 10 jaar eerder. Je hebt het blijkbaar nooit de moeite gevonden je daar in te verdiepen.

Ik kan me best voorstellen dat je vrouw niet zo'n zin meer heeft in je.

Hopeless

Hopeless

23-08-2017 om 20:56 Topicstarter

tante Sidonia/chagrijniga

Bedankt voor uw toch wel vingerwijzend bericht.
.. en daar ben ik even niet goed van.
Neem me niet kwalijk, maar wat ben jij een onmogelijk chagrijnig mens. Ik denk dat jij boordevol vooroordelen zit en dat er met jou in geen geval kan gepraat worden. Je hebt blijkbaar een principe en je wijkt daar niet van af. Zielig.

Dat ik seks wil, is eigen aan ieder man. Wat is daar mis mee. Je geeft ook aan dat ik niet tot een gesprek kan komen, terwijl ik al dagen aan een stuk probeer uit te leggen dat mijn vrouw alle serieuze porblemen gewoon uit de weg gaat en er niet of nauwelijks wil over praten.

Ik kan het appreciëren dat je je menig geeft, maar doe dan tenminste de moeite om het hele topic te doorlezen en niet enkele fragmenten over seks, die je blijkbaar heel erg interesseren ...

Nou, ik hou het hier voor bekeken want alweer moet ik zelfs op dit forum in het defensief gaan.

Marloes

Marloes

23-08-2017 om 20:58

nou

I am with tante Sidonia

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-08-2017 om 20:59

Het ligt altijd aan de anderen

Toch?

Ad Hombre

Ad Hombre

23-08-2017 om 21:17

Hopeless

"Dat ik seks wil, is eigen aan ieder man."

Ik kom hier regelmatig dames tegen die klagen dat hun man niet of nauwelijks seks wil.

Man

Man

23-08-2017 om 21:39

Tante Sidonia

"Vrouwen hebben nu eenmaal vaak een gevoel van verbondenheid nodig VOOR ze gaan vrijen, mannen kunnen sexen zonder"

Eensch. Echter als je ander draadje van Hopeless leest dan schat ik zo in dat vrouw van Hopeless niet in de categorie vrouwen valt die verbondenheid nodig hebben.

Enige nuancering... sommige mannen kunnen sexen zonder, maar sommige vrouwen kunnen dat ook.
Mannen de blaam, vrouwen de faam.

Trix

Trix

23-08-2017 om 21:56

Ander draadje

Heb ik niet gelezen. Ik snap niet wat je precies bedoelt met je reactie, maar volgens mij vertrouw je je vrouw niet en zoek je hier bevestiging van je vermoedens en van jouw gelijk.
Succes ermee. Ik denk dat je op de verkeerde plek zoekt.

Alison

Alison

23-08-2017 om 22:59

Nabrander

Aan de to irriteert me nog wel meer maar deze zin jaagt me de gordijnen in "die ondanks haar leeftijd er best nog aantrekkelijk uitziet"
De eerste de beste man die zoiets tegen mij zou durven zeggen kon zijn boeltje pakken. Wat een ontzettend respectloze en denigrerende opmerking. Ik hoop dat je dit zo nooit tegen je vrouw gezegd hebt, dat zou wel het een en ander verklaren.

Marloes

Marloes

23-08-2017 om 23:08

Alison

Eens

Ely

Ely

24-08-2017 om 01:00

Hopeless

En, hoe zie jij eruit dan? Nog een beetje in shape kunnen blijven ondanks alle ongemakken?

Marloes

Marloes

24-08-2017 om 02:37

Ben ik nou zo'n sucker?

Ik begin waarlijk medelijden met TS te krijgen. Niet dat ik zijn woorden noch daden onderschrijf. Puur omdat ik denk "maar die meneer is uit een andere tijd, waarin het patriarchaat nog heerste en weet niet dat er inmiddels hele andere mores zijn ontstaan. En dat gaan wij die naïeve masculinistisch ingestelde ziel nu heel bijdehand en nietsontziend bijbrengen".
Ik ben zelf de leeftijd van zijn vrouw (maar niet aantrekkelijk meer volgens de playboynorm dus ik mag ook niet meer vrijen, haha, gelukkig denkt mijn minnaar daar anders over) maar hier geldt geen kalenderleeftijd maar alerte levendigheid en zinderende sensualiteit die zich uit in een wilde teerheid die geen jaren telt. (En zij zwaaide haar lange lokken naar achteren)

Hopeless

Hopeless

24-08-2017 om 05:21 Topicstarter

Select damesclubje

Dat lijkt hier wel een select damesclubje dat op een onnavolgbare wijze vrouwelijke frustraties ten toon spreidt. Blijkbaar zijn jullie in staat na het lezen van een verhaal, als volleerde online psychiaters, iemands karaktertrekken tot in detail te beschrijven.
Nou ja tot daar dan weer.

Als ik tegen mijn vrouw zeg dat ik haar mooi en aantrekkelijk vind, wat is daar in godsnaam verkeerd aan ? Is het beter dat ik haar een lelijke ouwe tante vind ? Kom nou, wat is dat voor een kromme redenering. Ik heb nog geen enkele vrouw tegengekomen die steigert wanneer iemand haar vertelt dat ze nog best knap is voor haar leeftijd. Daar moet je geen patriarch voor zijn.

Is het nu werkelijk nodig om te vragen hoe ik er uitzie ?
Dat doet niks terzake. Ik ben er 68 so what ? Dat jullie begaan zijn met mijn uiterlijk getuigt van een nog grotere bekrompenheid. Blijkbaar hebben de dames er hier lol in dat ik een uitgebluste ouwe zak zou zijn, met een buikje die enkel nog blijft zitten achter de geraniums en wereldvreemd is en maar eens de "nieuwe mores" moet leren.

Wel ik zeg jullie, je vergist je. Ik wil nog leven voor wat er rest en dit naast de vrouw waar ik ondanks alles nog altijd van hou. Is dat verkeerd soms ?

Ik hoef hier ook geen medelijden te krijgen. Wat zijn dat nu voor nonsens. Ik tracht eerlijk mijn verhaal te doen en ja daar zitten een pak gebreken in van mezelf. Is dat zo abnormaal ? Moeten jullie daarvoor gaan reageren op het randje van schelden ? Hanteren jullie niet al te graag het principe van "vrouwen hebben geen gebreken", en zijn altijd de mannen met hun dierlijke driften.

Niemand kent mij hier echt en ik ken jullie niet dus wees alstublieft een beetje meer genuanceerd in jullie besluiten.

Mens toch, wat zijn jullie toch zielige zelfvoldane vrouwen.
Ik vraag me wel eens af hoe erg jullie echtgenotes gebukt gaan onder jullie patriarchaal gedrag, om het met jullie woorden te zeggen.

Hopeless

Hopeless

24-08-2017 om 05:25 Topicstarter

Marloes

Neem me niet kwalijk, maar je ballade over je sexuele escapades komen heel er potsierlijk over en brengen absoluut niks bij in de thread.

Hopeless

Hopeless

24-08-2017 om 05:29 Topicstarter

Ely

Je stelt je aan. Hoe ik er uit zie doet niks terzake. Ik vraag dat ook niet aan u en eerlijk gezegd, dat interesseert mij niet.
Je lijkt wel een hoofdredactrice van een sensatieblaadje dat een verhaal ruikt en er munt wil uitslaan.

Hopeless

Hopeless

24-08-2017 om 05:36 Topicstarter

Alison

Als man tegen je zegt dat je een mooie vrouw bent wetende dat je de leeftijd van pakweg 60 bereikt hebt, dan kan je niet ontkennen dat je je vereerd en prettig voelt.
Zoniet ben jij werkelijk de enigste vrouw ter wereld die niet graag hoort of ze mooi is of niet.
En die clausule "voor je "leeftijd" is niet denigrerend bedoeld. Integendeel.
Kwestie van enige nuancering in onze taal.
Het typische aan vrouwen is dat zij dan denken dat een man daar sowieso sexuele bedoelingen bij heeft.
Jezus.

Hopeless

Hopeless

24-08-2017 om 05:38 Topicstarter

Trix

Bedankt voor je advies. Ik zal dit onthouden.

Hopeless

Hopeless

24-08-2017 om 05:41 Topicstarter

Ad Hombre

Dank je voor je bericht.
Blijkbaar komen de vrouwen die jij bedoelt hier niet aan het woord of worden ze misschien het zwijgen opgelegd ?

Vreemd dat die hier niet te lezen zijn.

Hopeless

Hopeless

24-08-2017 om 05:45 Topicstarter

Marloes

Je schrijft : "I am with tante Sidonia"

Is dat hier een forum waar eerlijk neutraal advies gegeven wordt of is dit hier een populariteitspoll ?

Nog even en je leest hier "tante Sidonia for president ..."

Hopeless

Hopeless

24-08-2017 om 05:52 Topicstarter

Triva

Kaaskopje verduidelijkt mijn mening op een correcte manier.

BTW; ik krijg de indruk dat bepaalde mensen op dit forum er een sport van maken en er duivels genoegen in vinden om mijn woorden tot op het bot te onderzoeken naar elke pejoratieve betekenis.

Hopeless

Hopeless

24-08-2017 om 06:22 Topicstarter

Trix

Ik wil best nog eens terugkomen op je bericht 2 van 23 augustus 2017.
Je toestand grijpt me aan en ik hoop dat je je ooit fitter zult voelen als nu.

Je verhaal dat je zo uitvoerig vertelt, vertoont een heleboel gekijkenissen met het mijne. Die gesprekken die jij bedoelt, die hebben ooit plaatsgevonden, maar wellicht waren die niet zo uitgebreid en diepliggend als bij u.

Je schreef :

"Vraag aan je vrouw of ze weet waar haar verminderde zin vandaan komt. Vraag haar hoe ze zich voelt. Vraag haar wat ze nog wel fijn vindt. Vertel haar dat jij nog veel zin hebt en dat je haar nog zo aantrekkelijk vindt. Vertel haar dat je je onzeker voelt en bang bent dat ze een ander heeft. Haal samen herinneringen op aan eerdere vrijpartijen. Wanneer was voor haar de laatste keer dat ze echt heel erg van de seks heeft genoten?"

Die vragen heb ik haar jàààren terug één voor een gesteld, en haar antwoord kun je samenvatten in de woorden : "Ik zie daar het nut niet meer van in".

Kort samengevat :

Ik vind je aantrekkelijk : je bent gek dat je dit zegt op je leeftijd en op de mijne.
De oorzaak verminderde of geen zin ? gissen kun je, maar weten niet.
Iets fijn vinden ? heeft geen nut meer.
Dat ik onzeker ben en heeft ze en ander ? : jammer voor jou maar er is geen ander ...
Laatste keer genoten : dat is te lang geleden om nog te herinneren
Herinneringen ophalen : dan wil ze enkel spreken over de periode toen ze zwanger was, de rest is een blackout..
Ik heb nog zin in sex : ik niet, ik zie daar het nut niet van in, jammer voor jou maar doe het maar met jezelf ...

Einde gesprek.

Trix

Trix

24-08-2017 om 07:09

Hopeless

Fijn dat je alsnog reageert.
Als ik het zo lees is de afwezigheid van seks het probleem niet, maar de afwezigheid van liefde. Ik vraag mij af wat jullie. Of bij elkaar houdt.

Ely

Ely

24-08-2017 om 09:41

Hopeless

Het maakt me echt niet uit hoe je eruit ziet maar wellicht maakt het je vrouw wel wat uit. Het is over het algemeen zo dat veel vrouwen liever met bv Brad Pitt gezellig doen dan met Jaws uit Moonraker

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.