Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

verdenking sexueel misbruik?

Ik weet niet zo goed waar mijn bezorgdheid vandaan komt.. maar zit met iets..
Ik heb een dochtertje van 1,5.
Heel af en toe past er een broer op de kids als wij weg zijn.
Ze zijn duidelijk gek op elkaar! En hij gaat echt voor ze door het vuur, dus eigenlijk moet ik me rotschamen dat ik dit denk.. maar toen ik mijn dochter de ochtend na het oppassen verschoonde was het tussen haar schaamlipjes helemaal rood precies bij de vagina ingang.
Ook stonden de schaamlipjes een beetje "open".
Was me eigenlijk nooit eerder zo opgemerkt.
Ik dacht eerst aan luieruitslag en ze heeft wel eens vaker wat rode schaamlipjes maar ik wilde er wat sudocreme opsmeren en ze begon te huilen en haar beentjes stijf te houden zodat ik het niet kon insmeren.
Dit is nu nog steedz zo als ik even wil kijken hoe het er uit ziet en/of het in wil smeren.
Moet ik me zorgen maken? Zijn dit "signalen"?
Ik ben me er op de een of andere manier zo van bewust dat meisjes zo kwetsbaar zijn en ben zo bang dat haar iets 'naars' overkomt..
Sla ik door of kan iemand mij geruststellen??


tante Sidonia

tante Sidonia

01-11-2016 om 21:34

luister

naar je onderbuik gevoel en naar dit signaal. Want het rode en het openstaan lijkt mij eerlijk gezegd weinig aan de verbeelding overlatend, maar haar beentjes zo stijf houden terwijl mama wil insmeren... (kan zijn door de pijn, maar waar komt de pijn dan vandaan)
Ik denk dat het niet goed is.

Wie zijn broer is het , wat is de leeftijd en de situatie?
In ieder geval niet meer laten oppassen nu, voor je dingen zeker weet. Heb je dit met je man besproken, of de vader van je dochter?

Mams

Mams

01-11-2016 om 22:04

Huisarts?

Ik denk ook dat je je gevoel serieus moet nemen. Het is niet gezegd dat er iets aan de hand is, maar dat je dit denkt betekent wel iets. Morgen even langs de huisarts? Hem laten kijken en bespreken met hem in hoeverre jouw bezorgdheid terecht is? En sowiso met de vader van je dochter bespreken waar je bang voor bent. Zodat hij kan meedenken wat nu handig is en/of je kan geruststellen....

Succes!

Anno

Anno

01-11-2016 om 22:41

Stop

Ik vind dit zo erg, dat je als man niet meer van kinderen kunt houden zonder verdacht te zijn.

Je moet je gedachtes niet voeden.
Wel ga je de klachten/roodheid aan je huisarts laten zien. Dat moet toch al want ze heeft er last van.
Grote kans dat ze gewoon een schimmelinfectie/eczeem heeft en ja dat is onaangenaam en daar kan de boel gezwollen van zijn.
Pas als de arts zegt dat hij/zij dit niet thuis kan brengen benoem je je zorg/gedachte.
Maar eerst je arts de kans geven objectief naar de klacht te kijken.

Nine84

Nine84

02-11-2016 om 06:53 Topicstarter

dank voor jullie reacties

.Dank voor jullie reacties!
Anno begrijp me niet verkeerd! Het is juist fantastisch om te zien hoe lief hij voor ze is en hoe gek hij met ze kan doen!
Daarom vind ik dit ook zon lastige kwestie.. Had ergens misschien de hoop dat ik 'geruststellende' reacties zou krijgen en er niks mee hoef te doen en het gewoon overbezorgdheid is!
Want verder is er absoluut geen aanwijzing dit te moeten denken..
Daarom wil ik er ook niet verder mee naar buiten treden, ik kan toch niet iemand beschuldigen als ik niks zeker weet?
De roodheid was de dag er na wel verdwenen nadat ik het toch voorzichtig wat had ingesmeerd..

tictac

tictac

02-11-2016 om 07:05

als het mijn broer was

Zou ik hem bellen en hem vragen of hij iets had gemerkt bij haar bij het verschonen van de luier. Ik zou ook eerst denken aan een schimmeltje of iets dergelijks. Het zou niet in me opkomen dat hij iets gedaan zou hebben om dit te veroorzaken.
Maar, als jouw onderbuik iets anders vertelt, dan is er blijkbaar toch iets wat je niet vertrouwt en dan moet je daar iets mee.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-11-2016 om 07:44

tictac

"Maar, als jouw onderbuik iets anders vertelt, dan is er blijkbaar toch iets wat je niet vertrouwt en dan moet je daar iets mee."

Laat 'm niet meer alleen met dat kind zou ik zeggen. Je kunt niets bewijzen, niet in positieve en niet in negatieve zin, best een goeie kans dat er niets aan de hand is, maar dat risico neem je niet meer. Neem een aardige oppas (meisje) uit de buurt. Gewoon voor de zekerheid.

"Ik vind dit zo erg, dat je als man niet meer van kinderen kunt houden zonder verdacht te zijn."

Is ook erg, maar je moet toch eerst aan je eigen kind denken en dan pas aan dat soort zaken.

tictac

tictac

02-11-2016 om 08:58

inderdaad

ja Ad, dat bedoelde ik ook. Als TS het niet vertrouwt, dan moet ze daar naar handelen. En dat kan betekenen dat broer niet meer oppast.
Maar wat ik ook wilde aangeven is dat als het mijn broer zou zijn en er zou voor die tijd geen enkel wantrouwen zijn, dan zou ik het hem gewoon vragen: Joh, ik zie dat het plassertje van Marie zo rood is, heb jij daar ook iets van gemerkt bij het oppassen?
Als je dit niet kunt vragen, dan is er wat mij betreft al te weinig vertrouwen en zou ik mijn kind daar sowieso niet achterlaten.

Anno

Anno

02-11-2016 om 09:30

ook aardige

meisjes of vrouwen kunnen voor rode plassertjes zorgen helaas.
Uiteraard gaat je kind voor, maar om te pas en te onpas zonder verder enige aanwijzing na meteen te denken aan ontucht vind ik te ver gaan.
Daarom: naar de huisarts en vragen waar die uitslag vandaan komt.
Ik denk eerder van een schimmeltje.
Kinderen van 1.5 zijn nog niet zindelijk, doen grotere plassen en dat zit allemaal tegen die lipjes aan. Grote broeibron heb je niet.

kaplablokje

kaplablokje

02-11-2016 om 09:47

niet raar

Ik vind het in ieder geval niet raar dat je dochter tegenstribbelt als zij pijn heeft. Dat heeft mijn zoon ook wel eens gedaan bij hevige luieruitslag. Sudocrem prikt, ontdekte ik toen ik hem insmeerde terwijl ik een wondje aan mijn hand had. Misschien zat er een plooi van de luier tussen de schaamlipjes?

mirreke

mirreke

02-11-2016 om 11:55

Ook niet raar

Vurige schaamplipjes bij een kleintje dat een luier draagt, gebeurt wel vaker, en als iets pijn doet bij een kindje mag je er in eerste instantie niet aankomen. Misschien te lang dezelfde luier gedragen, of een hele grote plas in de luier gehad.

Bij luieruitslag liet ik mijn kinderen bij voorkeur wat langer in de blote billen rondlopen.

Anneke

Anneke

02-11-2016 om 16:21

Verkeerd schoonmaken?

Zoiets kan ook komen van het van achter naar voren schoonmaken van de poepbillen (ipv van voren naar achteren).
Weet je hoe en hoevaak de oppas de luiers verschoont?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2016 om 17:45

En dan nog

Je schrijft dat de schaamlipjes wat openstonden.
Ik verbaas me daar wat over, dat je dat opvalt bedoel ik.

Ik ben geen expert, maar is dat echt een signaal dat duidt op misbruik. En blijft dat dan nog zo lang zichtbaar?

Guera

Guera

02-11-2016 om 19:45

Wat zou ie gedaan moeten hebben dan?

Ik ben wel echt heel benieuwd wat jij denkt dat hij heeft gedaan dat waarvan het rood kan worden.
Echt maak me gek. Hoezo denk je dit? Waarvoor dingen doet hij dat maakt dat je dit zo denkt?
Die onderbuikgevoelens brrrr.
Hier circuleert weer een kenteken op de app van een kinderlokker. Er is niks gebeurt bij geen enkel kind en iedereen heeft het van horen zeggen. Ik vind het echt erg.
Maak je borst maar nat want je gaat nog heel veel dingen tegenkomen die onschuldig zijn en waarvan je vanalles kan denken. Blauwe plekken. Vieze woorden zeggen. Huilen bij bepaalde mensen. Niet meer door papa naar bed gebracht willen worden. Allemaal mishandelaars...... beetje nuchter blijven hoor

Camera ophangen.

Is tegenwoordig heel normaal.
Heksenjacht is niet nodig maar alarmsignalen moet je altijd serieus nemen.
Een kind van 1.5 kan zich nog niet goed uitdrukken in woorden dus je moet wel.
Ben zelf door de buurman betast als klein meisje.
Het bestaat, 9 van de 10 keer is het door een bekende en de gevolgen zijn vaak levenslang.

Ik verbaas me een beetje over de voorzichtige en terughoudende reacties van sommigen, leven we echt nog in een wegkijk tijdperk?

Anno

Anno

16-01-2017 om 00:23

Nee juist

Omgekeerd, we zien in elk persoon vaak veel te snel iets verkeerds en beseffen niet wat de gevolgen ook van zoiets kunnen zijn.

Snap ik

Maar uit eigen hand weet ik dat een kind altijd beschermd moet worden.
Kunst is om dit te doen zonder meteen te beschuldigen.
Er vanuit gaan dat er niets is maakt dat de evt. daders beschermd worden.
Beetje omgekeerde wereld.

mirreke

mirreke

18-01-2017 om 20:49

Brrrr beetje anders

"Er vanuit gaan dat er niets is maakt dat de evt. daders beschermd worden."

Ervan uitgaan dat er niets is, dat is hoe we leven. laat je niet gek maken door teveel te gaan denken dat er iets is...

Vier kinderen hier, die allemaal wel eens rode plassertjes en lipjes hadden. Mijn hemel, het komt door de luiers. Ik heb echt nog nooit gedacht dat het door iemand komt.

Ik denk dat een oppas misschien idd wat te laat een luier zou kunnen verschonen, of dat er gewoon teveel plas te lang in een luier zat. Daar krijg je rode billen van, of rode plassers. Heeel gewoon.

Wat ik trouwens deed: veel sudocreme smeren, juist ook als er niets was, dus ter preventie...

En als billen pijn doen willen kleintjes niet dat je eraan zit...

Dus: ja Nine 84, je slaat door.

Geruststelling.

Ik heb niet gezegd dat er vast iets was.. heb alleen gezegd dat deze dingen voorkomen. Dit weet ik uit eigen hand.

Ook ik heb kinderen waaronder 1 meisje. Kan me niet heugen dat ooit haar lippen open stonden en alleen de vagina ingang er rood uitzag.
Nu zitten vagina en plasbuis bij een meisje natuurlijk wel erg dicht bij elkaar en is mijn dochter alweer een tiener dus ligt niet zo vers in het geheugen meer.

Waarom toch er voor kiezen dat er wel niets aan de hand zal zijn?
Wanneer is het volgens jou wel foute boel?
Moet ze eerst bloeden voordat je er iets achter zoekt?
Probleem is dat het de mensen zijn achter wie we het NOOIT zouden denken en zullen ze wel uitkijken als het even kan om sporen achter te laten.

Nogmaals, nergens voor nodig om een heksenjacht te ontketenen maar als ze ongerust is en ze wil niemand beschuldigen, waarom dan niet een camera?
Veel mensen doen dit.
Moeder gerustgesteld, kind veilig, broer nergens vals van beschuldigd.

Erica

Erica

19-01-2017 om 05:35

Waar?

Denk je dat het afdoende is als je die camera bij de commode ophangt? Of door het hele huis? Wilde je een verbinding via internet? Dan lijkt me het risico dat die camera gehackt wordt en de beelden online komen eigenlijk groter.

Goedkoper/veiliger idee:

Hang nep camera's op, zeg dat het voor de inbraakbeveiliging is.
Niemand zou iets in zijn hoofd halen. Te riskant.
Ben niet zo technisch hoor maar mogelijkheden te over.

Mieke

Mieke

19-01-2017 om 11:01

Camera's

Ik geloof er helemaal niks van. Ik ken helemaal niemand die camera's in huis heeft opgehangen omdatze bang zijn dat een kind misbruikt kan worden. Gelukkig niet. Wat heb je dan een angst als je steeds maar bang bent dat mensen die je goed kent je kind gaan misbruiken.

Zou jij het tegen anderen zeggen dat je camera's hebt als

mensen zo negatief reageren zoals in dit draadje?

Ad Hombre

Ad Hombre

19-01-2017 om 11:17

BeetjeAnders

Nepcamera's is natuurlijk een idioot idee. Ten eerste zijn ze natuurlijk makkelijk te omzeilen en ten tweede wil je - lijkt me - juist niet dat iemand denkt dat je hem verdenkt.

Gewoon die broer niet meer vragen lijkt me het beste voor iedereen. Zo weet je nooit of de verdenking terecht was (ruimte voor twijfel), weet hij er helemaal niets van en dat kindje is te jong om zich sowieso iets te herinneren.

mieke

mieke

19-01-2017 om 11:29

beetjeAnders

Je zegt zelf dat je nepcamera's ophangt om mensen af te schrikken. Dus die camera's hangen dus in het zicht.

Ik denk eerder dat als je zelf panisch bent voor misbruik dat je denkt dat iedereen dat is. En je het plaatsen van camera's heel normaal vindt. Dat is het niet.

Mensen zijn helemaal niet negatief in dit draadje maar geven aan dat het vreemd is om zonder enige aanleiding iemand direct te verdenken van misbruik terwijl er zoveel andere redenen kunnen zijn.

Lezen is soms best lastig.

Quote nine84:
-Ik heb een dochtertje van 1,5.
-schaamlipjes helemaal rood >>precies<< bij de vagina >>ingang.<<
-Ook stonden de schaamlipjes een beetje "open".
-Was me eigenlijk >>nooit eerder<< zo opgemerkt.
-ik wilde er wat sudocreme opsmeren en ze begon te huilen en haar beentjes stijf te houden zodat ik het niet kon insmeren.
-Dit is >>>nu nog steeds zo<<< als ik even wil kijken hoe het er uit ziet en/of het in wil smeren.

We weten allemaal dat het andere redenen KAN hebben. (KAN ook die andere reden zijn dus toch?)
We kennen ook bijna allemaal wel iemand (of je bent het zelf) die ooit seksueel verkeerd benaderd is dan wel misbruikt als kind. (in mijn geval ik en ik ken 2 anderen)
Ook weten we allemaal dat het desastreuze gevolgen kan hebben.(behalve Ad Hombre die meent dat een hummel van 1.5 hier niets aan overhoudt)

http://www.seksueelmisdrijf.nl/index.php/seksueel-misbruik-kinderen/hoe-vaak-komt-het-voor

En dit zijn alleen de gevallen (alleen gemeten onder vrouwen) die we weten.
Dus niet de vele kinderen die onder de 3 jaar misbruikt zijn maar het verstandelijk niet meer weten.
Ik zeg verstandelijk omdat ik durf te wedden dat er zeker nare dingen uit voort kunnen vloeien zoals aanrakings pijn, vaginisme em meer van die ellende zónder dat de vrouw enig idee heeft waarom ze dat heeft.

Ik vind nine84 moedig dat ze er voor open durft te staan dat dit KAN gebeuren want als het waar is zijn de rapen gaar met emmers verdriet in een hele familie.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-01-2017 om 12:24

BeetjeAnders

"Ook weten we allemaal dat het desastreuze gevolgen kan hebben.(behalve Ad Hombre die meent dat een hummel van 1.5 hier niets aan overhoudt)"

]Hoeveel herinner jij je van voor je derde levensjaar?
Ik niks, helemaal niks.

"http://www.seksueelmisdrijf.nl/index.php/seksueel-misbruik-kinderen/hoe-..."

Daar zie ik geen enkele bevestiging van jouw stelling dat het anders zou zijn.

"En dit zijn alleen de gevallen (alleen gemeten onder vrouwen) die we weten. Dus niet de vele kinderen die onder de 3 jaar misbruikt zijn maar het verstandelijk niet meer weten.
Ik zeg verstandelijk omdat ik durf te wedden dat er zeker nare dingen uit voort kunnen vloeien zoals aanrakings pijn, vaginisme em meer van die ellende zónder dat de vrouw enig idee heeft waarom ze dat heeft."

Dat jij durft te wedden betekent voor mij helemaal niks. Gek he? Er zijn ook zat kindertjes die helaas een operatie hebben moeten ondergaan en die daar ook vast wel enige schade van zullen hebben meegekregen, maar al te vreselijk lijkt dat niet te zijn. Mijn jongste is in ieder geval de meest stabiele van het gezin.

Maar ja, zodra het over vrouwen, sex en misbruik gaat dan gaat natuurlijk al het gezond verstand overboord en moeten er allerlei mysterieuze 'effecten' worden bijgehaald die op een of andere manier niet 'verstandelijk' onthouden hoeven worden.

eenmalig of herhaaldelijk

Bij een eenmalig vroegkinderlijk trauma (mishandeling, opname in ziekenhuis, etc) op zo jonge leeftijd zijn er over het algemeen geen rest verschijnselen bij een kind (hoewel een kind vaak de eerste tijd na een trauma zich wel 'anders' dan normaal gedraagt). Als de omgeving veilig is en adequaat reageert op het kind, en er geen herhaling voorkomt zullen de meestel kinderen zoiets prima kunnen verwerken. E.e.a. hangt overigens ook af van hoe hevig het trauma was en van het karakter van het kind.

Een heel ander verhaal wordt het wanneer het gaat om herhaaldelijk trauma. Hoe jong het kind ook is, kan dit verandering in de hersenstructuur geven waar het kind de rest van het leven mee te maken blijft houden.

De reactie van Ad is, zoals gebruikelijk, dus wel wat kort door de bocht.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-01-2017 om 13:00

Jippox

"De reactie van Ad is, zoals gebruikelijk, dus wel wat kort door de bocht."

En very much to the point, want in casu lijkt er geen sprake van herhaaldelijk trauma.

nee

dat weten we helemaal niet. De broer paste vaker op, maar moeder is alleen de laatste keer wat opgevallen. We weten feitelijk niets over de ernst en over het wel of niet herhaaldelijk voorkomen van mogelijk trauma.

Dit lijkt mij een hele lastige situatie, ik zou het meteen besproken hebben met broer, persoonlijk (niet over de telefoon) zodat je de reactie kunt peilen. Maar als je daar langer mee wacht wordt dat wel heel lastig en beladen....

Basis

Jippox, waar baseer je dit op: 'Een heel ander verhaal wordt het wanneer het gaat om herhaaldelijk trauma. Hoe jong het kind ook is, kan dit verandering in de hersenstructuur geven waar het kind de rest van het leven mee te maken blijft houden.'? Ik deel de insteek van Ad Hombre. Bovendien lijkt het me lastig om te onderscheiden in hoeverre bepaalde persoonlijkheidsontwikkelingen gerelateerd zijn aan een mogelijk traumatische ervaring zelf, dan wel aan de reacties van de omgeving; zoals in dit bericht de reactie van de moeder: of er nu wel of geen sprake is van misbruik, het kindje wordt al benaderd als een mogelijk slachtoffer.
Mijn advies zou zijn: geen acties op basis van het vermoeden met een zelfbedachte uitkomst, maar op basis van wat je ziet. Het was nu eenmalig en van korte duur. Maar ik denk dat ik het gesprek over wat je gezien hebt wel zou delen met de broer, in eerste instantie met het verzoek dat hij er ook op gaat letten als er iets bijzonders is; en de ondertoon is dan dat jij er in elk geval alert op bent dat er mogelijk iets aan de hand is. Of dat 'iets' een infectie is, een allergische reactie, of een vorm van misbruik kun je nu nog in het midden laten: je weet het niet.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.