Uit-tips Uit-tips

Uit-tips

Polly Shearman

Polly Shearman

02-09-2011 om 22:00

Voor wie zondag middag


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lichtenvoordenaar

lichtenvoordenaar

05-09-2011 om 22:55

Goh

zie ik opeens mijn woonplaats voorbij komen! Grappig! Ik heb op tv naar zundert gekeken en inderdaad prachtig en groot! Hier hebben de wagens maximale afmetingen en dat heeft voornamelijk met het parcours te maken. Anders kunnen ze de bochten niet maken. Heb jaren meegebouwd en geplakt, nu geniet ik van de optocht.

En ja, het is vervelend dat het commercieel is geworden, maar het is een mooi spektakel. En via tv gelderland de hele zondagmiddag en avond te bewonderen...

groetjes

Commercie

Ik dacht dat ze met commercies nou niet de toegansgsprijzen bedoelden....maar meer de invloed op het creatieve proces bedoelden.
Die toegangsprijzen, tja....volgens mij word er geen winst op gemaakt en is het vooral bedoeld om de afsluiting van de wegen en aangescherpte veiligheidsmaatregelen te bekostigen. Als er erg veel mensen van 'buiten' de woonplaats komen is dat natuurlijk wel leuk, maar dat brengt vooral erg veel hogere kosten mee. Er moeten al veel langer vóor het corso routes afgezet worden (i.v.m. parkeren) en ook personeel bijstaan omdat er natuurlijk altijd mensen zijn die denken dat die afzetting voor hén niet geld
En ik dacht dat daarom sommige corso's overgegaan waren op toegang vragen, omdat de kosten de pan uit rezen voor de organiserende vereniging en de gemeente qua verkeersveilugheid enzo.
Net zoiets als je de koningin langs krijgt op koninginnedag.....dat kost ook bakken met geld. En dan hoor je ook wel eens dat de kosten zo hoog zijn. Nou zoiets dus. Ik ken ook genoeg ex-beltrummers en exinwoners uit lichtenvoorde die het amper interesseert dat ze nu 'moeten' betalen, die hangen de filesofie aan dat ze 'vrógger' een donatie deden (vrijwillig) en dat ze diezelfde donatie nu als toegangsprijs betalen. En ook een collega die afkomstig is van origine uit lichtenvoorde, die elk jaar weer beweerd dat een 'echte lichtenvoordenaar' niet terugkomt voor het corso, maar voor de karmisse. En dan mag je er gratis in.
Beltrum ben ik dit jaar niet geweest, vorig jaar wel (het regende hier.....en in Beltrum ook volgens de vrienden die zich daar al bevonden...maar misschien is dat later weggetrokken?) Oudste dochter wel en die heeft een leuke dag gehad. Maar die komt voornamelijk om het feest, niet om het corso
De wagens waar ik op doel zijn de gróótste wagens....de allergrootste categorie dus. En die worden in Beltrum én in Lichtenvoorde toch echt gewoon gemotoriseerd....
groeten albana

En die grote wagens

De reden dat wij die grote wagens niet meer maken is ook puur commercieel, maar ook creatief. Er word een ontwerp gemaakt (meerderen) en daaruit word gekozen en aan de hand daarvan wordt bepaald hoe het onderstel (dat metalen gevaarte dus) eruit moet zien. Daar zijn maximale hoogtes, breedtes en lengtes voor. Inderdaad zoals lichtenvoordenaar al aangeeft puur omdat het anders niet meer door de straten past. Dat heeft o.a. te maken met rotondes die genomen moeten worden en lantaarnpalen die onderweg bij bochten staan...Maar die maximalen kan je op verschillende manieren gebruiken. Je kan een platte wagen maken met daarop dingen die de maximale hoogte bereiken en met vierkante hoeken qua onderstel dus. Je kan ook een wagen maken die helemaal alle maximalen gebruikt en waarop alles 'rond' loopt of een wagen die alleen in het midden de hoogte, breedte ingaat...of juist iets dat erg lang is en dan uitsteekt ten opzichte van het onderstel. Vroeger maakten we altijd de wagens zelf. Die lastten we die in elkaar (technische ploeg) n.a.l.v. het ontwerp en met matrialen van vorig jaar. Maar de prijzen van het matriaal dat in die kar gaat zitten is enorm toegenomen.......en niet al het metaal is te hergebruiken. Als je dat metaal maar her en her gebruikt, voor de ene keer ronde hoeken en de andere keer vierkante hoeken is het op een gegeven moment 'op' en kan je het weggooien. Door de kosten qua matriaal moet je dus op een gegeven moment kiezen. Of je past je ontwerp zodanig aan dat je elk jaar maar een klein beetje hoeft te veranderen voor een andere wagen óf je probeerd je onderstel te verpatsen en koopt er een andere voor die beter bij de ontwerp en wat je van plan bent 'past'. Dat laatste doet de groep waar ik bij hielp en nu nog plak. Dat is 'goedkoper' qua matriaal gewoonweg. Qua mankracht zouden we met gemak elk jaar een nieuwe kunnen lassen En het creatieve 'los' laten en aanpassen aan het onderstel was écht geen moment in de groep opgekomen. Dat willen we niet......tenzij het écht,écht niet anders kan (b.v. een jaar geen prijs omdat we zijn gestrand,dus geen financiën, maar dat is nog nooit voorgekomen). Als het ontwerp klaar is en besloten volgen de berekeningen (qua draagkracht en bloemenzwaarte dat doet een andere groep) en aan de hand daarvan wordt gekeken hoe en waar dat onderstel ongeveer aan moet voldoen. En dan pas wordt er rondgesnuffeld bij andere groepen of er zoiets ongeveer te koop staat? Dat is nooit helemaal pas, er blijft nog genoeg te veranderen en te lassen over Het gaat maar om ongeveer de vormen, hoogte en breedte etc. En dan moet het nog binnen ons finciéle plaatje passen....Het gaat dan puur alleen om het metalen gedeelte. De rest is eraf natuurlijk. Ik vond en vind het elk jaar juist wel 'spannend' in hoeverre de technische groep in staat bleek een zo aardig mogelijk passend onderstel te bemachtigen. Er zijn ook (vooral kleinere) groepen die gewoon elk jaar hetzelfde frame gebruiken. Maar dat beperkt je gewoon in de mogelijkheden. Wil je elk jaar minstens strijden om de winnaar te zijn...is dat niet te doen, of je moet een zeer grote geldschieter hebben
groeten albana

niet herkenbaar

niet herkenbaar

06-09-2011 om 08:49

Albana

Zeker, de veiligheid en rondom parkeren, afhuren terreinen kost extra geld ( betaald aan plaatselijke verenigingen die dit regelen). Maar de straatartiesten en grote muziekkorpsen uit het hele land moeten ook betaald worden. Deze waren er in "mijn tijd" niet. En de wagen voor de vrije gift komt nog gewoon langs hoor en daar werd "vroegah" echt geen 26,- ( de entree voor 4 volw.) ingegooid hoor. Als ik me goed herinner werd er ook gecollecteerd in het dorp voor het kermisgebeuren ( kinderspelen, corso ed.)
En je collega heeft helemaal gelijk, als op maandag de vogel er af ligt begint het..., maar op zondag kan je niet naar de kermis zonder eerst entree betaald te hebben.
niet herkenbaar

Misschien ideetje? voor onherkenbaar

Mijn oudste heeft een trucje om geen toegang te betalen...Wel een sympathiek trucje....Die gaat plakken de avond ervoor (en als het kan de dag ook dáárvoor..) o.a. in Beltrum. Daar woont haar vriendin en is ze aardig 'ingeburgerd' en wonen vele klasgenoten. Ze kán ook goed plakken (tuurlijk, jaren ervaring) en plakt dan bij de groep van broer van vriendin........Tot ergens 's morgens vroeg....of in ieder geval tot ie klaar is. Met een beetje geluk kan ze dan nog een paar uurtjes slapen en doet dat bij vriedin...en dan is ze dus tegen de tijd dat de boel wordt afgesloten allang aldaar..........
En dan gaat ze corso kijken...maar dat is afhankelijk van d'r slaaptijd, hahaha...Soms red ze dat niet, maar ze is er in ieder geval om het feest mee te doen, toch?
Dus misschien een ideetje voor bij jullie?
Ga je leuk plakken met z'n allen, kinderen natuurlijk mee....dat hoort d'r bij en slaap je die paar uurtjes toch ergens op de bank???? Ook erg leerzaam voor de kinderen, toch?

En die toenemde kosten zijn écht niet van de showorkesten. Die bestel ik ook wel eens voor m'n werk en dat zou met w.s. met jouw ouders+aanhang+de buren erbij al wel betaald kunnen worden. Die bestaan ok gewoon uit amateurs en dat is ook bijna alleen 'liefdedewerk en oud papier' zoals ze dat noemen.
Die zijn al tevreden als ze de reiskosten+hun verterin eruit kunnen halen uit de vergoeding. En met straatartiesten weet ik zo niet wat je bedoeld......Toch niet die steltenlopers??? Theater Raaf? Ach joh, die doet dat vast wel voor een prikkie en de reiskosten daar zit 'm niet in, misschien komt ie wel met de fiets
Maar die beveiliging...dat is écht dramatisch geworden. Ik sta elk jaar 1 dag bij de afzettingen. En ooit (8 jaar geleden) deed ik dat alleen...Bij 2 afzettingen (1 er vlak bij en 1 een straatje verderop.) En dat ging prima. Daarna nam de 'toeloop' toe en dan bedoel ik vooral de mensen die een auto nodig hebben om te komen. Een jaar of 4 geleden hebben we gekozen voor 2 bij de afzettingen. Het ging gewoon niet meer alleen.....te veel mensen die allemaal tegelijk erdoor willen om allerlei uiteenlopende redenen en die discussie's aangingen en soms zelfs zeer brutaal en zelfs agressie werden. Sinds dit jaar staan we met 4 man er+ extra politie (2 pers in busje) die heen en weer pendelen tussen 6 afzettingen. En écht ik heb ze dit jaar meerdere keren nodig gehad.....en toch écht vreselijk mijn best gedaan alles in het redelijke en feesteljke af te wisselen. Dat is dus een verviervoudiging van de inzet! En dan met het ook nog allemaal uren eerder omdat ze anders niet meer te 'houden' zijn....Nou doen de meesten dat hier nog 'gratis' (ook de politie, dat zijn ook vrijwilligers!)maar als we over 4 jaar nóg een verdubbeling nodig hebben of nóg meer dan ben ik bang dat we niemand meer over houden van onszelf om nog te kijken naar het corso Dus dit is de max. dat heeft de vereniging en gemeente en politie hier ook al aangekondigd. Meer nodig is dus particuliere beveiligers inzetten........En 4 van die beveiligers kosten ong. net zoveel als dat hele showorkest...
Dus reken maar uit.
groeten albana

niet herkenbaar

niet herkenbaar

06-09-2011 om 22:18

Het corso,

is voor mij niet de reden om te gaan...., maar het uit traditie samenkomen van de familie voor de kermis. En ja, ik zou het geld wel kunnen missen, ik zou ook 's morgens voor 9 al bij mijn ouders op de stoep kunnen staan en we zouden ook wel wat kunnen regelen om gehaald en gebracht te worden van de parkeerplaatsen buiten de plaats. Maar de koers die het corso in lichtenvoorde de afgelopen jaren is gaan varen zetten m'n nekharen zo overeind dat we niet meer gaan.
In Beltrum moet je ook betalen, maar daar heb ik het gevoel niet. Lastig uit te leggen, misschien kan het volgende het gevoel weergeven dat ik mis. http://www.nieuwsuitberkelland.nl/2011/09/wielderink-maakt-de-mooiste-corsowagen/#more-28102.
Nu maar stoppen, want het wordt wel erg OT
niet herkenbaar

Ik zeg eerlijk

Nadat ik gepost had, wist ik niet eens meer zeker óf je in Beltrum moet betalen.....Jaha, daar was sprake van, maar omdat ik dit jaar niet ben geweest, wist ik het gewoon niet meer zeker. Ik zie wel meer coros's en tja de meeste parkeer je dan in zo'n weiland en moet je lopen of met een bus....en soms moet je betalen voor het parkeren of voor de bus en soms voor de toegang tot het dorp en soms helemaal niks en op een gegeven moment haal je ze ook gewoon doorelkaar....wat was nu waar? En waar was die ene wagen en hoe hadden ze dat en dat geregeld?

Maar jij mist de saamhorigheid bedoel je? En die zou weg zijn in Lichtenvoorde?? Gut, want ik heb een hele andere indruk...maar moet ik erbij zeggen, dat is vooral uit 2de hand, want dat hoor ik meestal van oudste en collega's. En niet uit eigen ervaring. Want oudste plakte vorig jaar nog in Lichtenvoorde en volgens haar was het net zo 'gemeudelijk' als hier en waar ze ook maar meeplakt. (Dit jaar gaat ze niet plakken daar maar dat komt meer door haar eigen programma, ze moet namelijk werken En net zo feestelijk en speciaal. Ik heb er nog nooit wat 'anders' over gehoord als over het voorbeeld dat jij aanhaalt en wat jij nu 'mist'.
Voor zover ik de organisatie's erachter ken(en die systemen ken ik redelijk goed), heeft de organiserende vereniging en het bestuur daarvan en de beslissingen die ze nemen ook niks te maken met de corsogroepen an sich.Die corsogroepen zijn zelf een vereniging , die zich enkel en alleen bekommerd om die wagen van hun zelf in principe.......(nou ja en een beetje afkijken bij de concurent en eventueel ze dus uit de 'sh*t' helpen etc.etc.) Zoals sporters onderling.....elke corsogroep is 1 hardloper zeg maar. En de organisatie van het corso is zoals de organisatie van die hardloopwedstrijd....Als de organisatie van de hardloopwedstrijd dan besluit om toegang te heffen heeft dat écht geen invloed op die hardlopers..die lopen nog net zo tégen of met elkaar
Maar ik denk dat ik je wel begrijp en dat je hetzelfde hebt als ik heb als ik die ene dag bij de hekken sta....Er komt grote toeloop....van allemaal 'anderen' en dat was eerder niet. Jaha, hoogstens uit andere dorpen waar ze ook corso's hebben en waar ze dus weten hoe het 'hoort' en waar je rekening mee moet houden (dus niet parkeren op de route) en dat als vanzelfsprekend ook doen. Maar dat is niet meer, ook hier niet waar je (nog) gratis naar binnen kan om te kijken. Ik houd bij die hekken hele discussie's met mensen die écht niet begrijpen dat ze er écht,écht niet in mogen....Dat is geen onwil van die mensen...dat is puur ontwetendheid en onbegrip. Als hier iemand komt mét auto uit Lichtenvoorde snapt die meteen dat het écht niet kan....daar hoef ik geen woord aan vuil te maken, die parkeert gewoon op de aangegeven plek en gaat lopen.Maar komt er iemand die nog nooit een corso heeft meegemaakt, die vindt het maar onzin en ook dat ik voor hén om de een of andere vage reden best een uitzondering kan maken (mijn oudtante woont daar in het bejaardenhuis en met haar ga ik samen kijken ofzo).
Tja, dat is gewoon de toenemende belangstelling.....ik denk dat dat geen halt meer is in te roepen ben ik bang. Daar verdienen ze hier helemaal niks aan...en in nog een heleboel andere plaatsen ook en van de coördinator van die politie die belast is met de verkeersveiligheid horen we elke keer weer dat ál die plaatsen met hetzelfde probleem kampen qua verkeersveiligheid. Of er nu betaald wordt of niet. Dat heeft geen échte invloed...het is de grote belangstelling van de laatste jaren. En dat is op zich leuk....maar de boel groeit zo een beetje uit z'n jasje....en dát is wat jij ervaart...

Misschien moet je toch 's weer gaan plakken.....dan zit je er al 'in' en vindt je die belangstelling juist wel leuk! Kijk ze komen allemaal kijken naar ónze wagens!
groeten albana

Tijgeroog

Tijgeroog

07-09-2011 om 09:12

Fruitcorso juist andersom

Bij het fruitcorso moest je vroeger, 25 tot 15 jaar geleden in ieder geval, betalen. 15 gulden voor de tribune, 7,50 voor een staplaats. Als je woonde in het gebied waar het corso langskwam moest je zorgen dat je voor een bepaalde tijd, ergens in de loop van de ochtend, thuis was omdat je anders moest betalen. Dat was in m'n sportteam elk jaar iets waar we rekening mee moesten houden.
Op een bepaald moment zijn inwoners naar de rechter gegaan, ze vonden dat ze het recht hebben om altijd gratis bij hun eigen huis te komen en bezoek te kunnen ontvangen enzo. De rechter heeft ze gelijk gegeven en sindsdien zijn de staanplaatsen juist gratis.
Vreemd om te zien dat het bij andere corsoos juist andersom gaat.

niet herkenbaar

niet herkenbaar

07-09-2011 om 10:19

Saamhorigheid

Ik geloof zeker dat het corsogevoel onder de bouwers er nog is. Ik heb nog eens nagedacht waarom ik er zo negatief over voel. Ik denk dat het verschil is dat in beltrum gestreden wordt om de plaatselijke eer en in lichtenvoorde om de landelijke eer. Wie is de grootste publiekstrekker. Ik snap ook wel dat het lastig is om alle auto's dan een plek te geven in de woonwijken om het centrum (waar de route loopt), maar je maakt me niet wijs dat publiek dat van heinde en ver komt, geen binding met lichtenvoorde heeft, alleen voor het corso al om 9 uur 's morgens aan de route gaat zitten die om 2 uur pas begint. Deze tijd is in de loop van de jaren steeds vroeger geworden en , in mijn ogen, niet om te voorkomen dat de route geblokkeerd wordt, maar om ook geld te kunnen vangen van de mensen die bij familie of vrienden op bezoek gaan en zoals ik niet eens in de buurt van de route komt en de auto op eigen terrein parkeert.
Interessant die rechterlijke uitspraak van tijgeroog.
niet herkenbaar

Mitsen en maren

Ik zag dat het corso, de start ervan anders om 12.00 uur is? Dus dat is 3 uur vantevoren. Op zich is dat niet zo héél gek hoor. Wij sluiten alles potdicht 2 uur vantevoren en bij ons komen véél minder mensen van buiten.
En je zou ze de kost niet moeten geven, die mensen die uren vantevoren van heinde en ver komen...met hun klapstoeltjes achterin en koelboxje erbij.....Echt ik zie ze iedere keer weer.....in grote getale. En dat is vooral in de tijd dat het nog niet écht dicht is (dus meer dan 2 uur ervoor).
Die tijd bepaalt de verkeerspolitie. En dat is in overleg met brandweer, ambulance etc. Daar heeft het corso geen invloed op.
En wij laten ook geen familie van toe...na die 2 uur. Wel aanwonenden (i.d. tonen) die er zelf wonen. Lopend wel (nog wel) is je verkeersveiligheid niet in orde dan verleend de burgemeester geen vergunning meer...en is het einde verhaal. En zeker sinds dat gedoe op koninginnedag wordt er vreselijk moeilijk gedaan over een auto die maar in de buurt van de route komt.
Wat betreft staan-plaatsen........die houden ze wat mij betreft ook gratis. Maar parkeren zou ik zo vergoeding voor vragen....Dus dan zit je weer met hetzelfde probleem.
En ik ben bang dat rechters daar ook enigzins anders over denken sinds die koninginnedag...Ik bedoel kars T. had ook wel bij zijn moeder/tante of weet ik wie op bezoek kunnen gaan en zelfs als de beveiliging dus zoals nu was geweest had het dus kunnen plaatsvinden.
Er zitten dus vele mitsen en maren aan.
Maar naar de rechter gaan lijkt me juist een goed idee. Misschien een actiegroep "familie van" oprichten??
Is het meteen duidelijk en klip en klaar en neem je ook van die onderbuikgevoelens weg die misschien heersen ook bij anderen.
groeten albana

niet herkenbaar

niet herkenbaar

07-09-2011 om 13:32

Albana

tot voor jaren kon je tot 12;00 het dorp in tegen betaling van entree en gratis voor inwoners ( en volgens mij toen ook nog voor de inwoners van de kerkdorpen).
De laatste jaren is dit steeds verder vervroegd. Nog steeds 12;00 voor inwoners op vertoon van legitimatie, maar voor alle anderen 9;00, dat is 5 uur voor aanvang van de tocht.Voor mensen die alleen voor de tocht komen is er geen directe noodzaak om met auto het dorp in te rijden want die worden door bussen bij de route afgezet. Mensen die op bezoek willen moeten de wandelschoenen aantrekken..( wat overdreven, ik en mijn gezin zijn jong en kunnen wel 2 km lopen, overige familieleden niet).
niet herkenbaar

Dat had ik nog wel nagezocht........

Ik had het nog wel speciaal nagezocht. En het is écht zo...de 'start' is om 12.00 uur:
"Corsoroute
De route van het corso heeft een lengte van 2.500 meter en is gemarkeerd door vlaggetjes aan de lantaarnpalen. Het voorprogramma waarin straattheater en showkorpsen zich aan u zullen presenteren start reeds vanaf 12.00 uur vanaf het gemeentehuis. Daarbij zullen steeds nieuwe artiesten en korpsen inschuiven op de route. Onze hoofdact het bloemencorso start om 14.00 uur en doet de volgende straten in Lichtenvoorde aan etc. etc."
Ik denk dat iedereen wel snapt dat een corso dat zo lang is en 'klaar' moet worden gezet en allemaal tegelijk en dat door al die straatjes en ooo, nee, ik moet een straatje verder zijn...nu eenmaal enige tijd vergt.(waarschijnlijk wel die 2 uur dus..)
Dat is hier ook. De omgeving van het beginpunt alhier wordt ook nog veel vroeger afgezet. Maar eigenlijk geen idee hoe laat precies. Mijn plek is namelijk bij het verste punt van het begin...daar waar het corso net terugkeerd d.m.v. het rondje om weer bij het beginpunt uit te komen dus.
Maar ik meen wat ik zeg...Kaart het maar aan...probeer maar met 'familieleden van' of met inwoners die ervan balen werkelijk een actiegroep op te richten om enige juridische actie te ondernemen.
Dat lijkt me alleen maar goed. Ook voor het corso zelf. Want die hebben maar te dealen met alle voorschriften en regels die alle instanties op tafel leggen en waar ze aan moeten voldoen en hebben daar ook weinig in in te brengen. En die worden echt niet blij van allerlei vervelende onderbuikgevoelens die leven bij familie van inwoners. Die hebben ook liever dat jullie gewoon komen en tevreden zijn net zo als al die anderen. Die doen dat gewoon voor de inwoners...dus ook voor jouw ouders.
Zo'n rechter zal afwegingen maken aan de hand van de eisen die er tegenwoordig gesteld worden t.b.v. de veiligheid en de rechten van de inwoners die bezoek willen ontvangen en aangezien daar e.a. aan veranderd is sinds 15 jaar ben ik eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar zo'n uitspraak eigenlijk.
En stiekum hoop ik ook een beetje dat die soms in mijn ogen enigzins overtrokken reacties bij overheden als er eens een keer wat gebeurd ook een keer een halt toe wordt geroepen.
Denk maar aan volendam en de soms écht wel spectaculaire eisen die er wat dat betreft worden gesteld aan brandveiligheid. Idem dat konginnedag drama....en de gevolgen die dat nu heeft voor organisaties...
Dat nooit weer. Dat beaam ik ook ten volle, maar als dan bepaalde dingen nooit meer kunnen daardoor heb ik toch ook mijn twijfels of we het niet een béétje overdrijven.
Heb je die ophef gezien in groenlo omdat ze daar na eeuwen geen beugelflesjes meer mogen verkopen tijdens de kermis? Er mag namelijk geen glas meer worden gebruikt tijdens festiviteiten....Nou zo zijn er legio voorbeelden te noemen.
Dát bedoel ik.
groeten albana

niet herkenbaar

niet herkenbaar

07-09-2011 om 19:47

De kaart..

Albana,
o nee, haha, dat is het me de moeite echt niet waard. Het is een moment dat me 1x per jaar irriteert en ik ben wel een achterhoekse hè. Bovendien weet ook niet hoe anderen daar over denken.
Ik heb de site nog eens bekeken en echt duidelijk is die niet.....De wagens staan 's morgens voor de jurering al opgesteld op het tentoonstellingsterrein. En volgens mij vertrekken ze daar vanaf 12:00 om dan vanaf 14:00 van het gemeentehuis (tribune c) te vertrekken. Bekijk de route maar eens. Alle wagens moeten immers ook weer om 16:00 op het startpunt terug zijn. Het adres/ingang van het tentoonstellingsterrein heeft 3 verschillende straatnamen. Er wordt wel dezelfde plek bedoeld, maar voor een buitenstaander....
En Groenlo, ging het daarom.....ik heb gelezen over het verdwijnen van de beugel. Ik kon me al niet voorstellen dat de produktie ervan gestopt zou worden, het ging dus om de kermis.

Ik weet niet hoe het daar is

Maar de keren dat ik hier heb meegelopen of 1 van de kinderen (dat was ook vaak...ik ben zelf niet zo'n meeloper, ga liever kijken..) was het een chaos van jewelste....Al die wagens, waarvan er vele toch buitenproportionele afmetingen hebben moeten in een bepaalde volgorde klaar staan voor vertrek en allemaal op tijd Dat betekent over het algemeen dat als wagen 7 een klein probleempje heeft met de start...en dus later naar z'n plek gaat dat dan wagen 8 al op zijn plekje staat.Dan moet de hele rits met wagens die er al zijn gekomen in die 'opstarttijd' een beetje terug...(geschreeuw, gedoe,getrek, gestart en geduw) en wagen 7 die moet er op de goede plek tussen. Anders klopt de volgorde niet meer in het boekje, de krant etc.
Die wagen 7 kan er dan vaak niet eens tussen want daar op die plek is geen zijstraat. Dan moet wagen 7 retour (achterstevoren) en naar een zijstraat die al eerder uitkomt op de klaarzetroute...en daar in de zijstraat gaan wachten tot de hele bubs begint en er dan zo op z'n plek tussenpiepen.
Zijn er meer die niet op tijd starten wordt de chaos helemaal compleet. Dan staat wagen 7 klaar in die zijroute en piept ertussen en dan erachter misschien nog wagen 14 en voor die 14 stopt elke wagen...(moet ie ertussen? Nee? Nou rij maar door.) 1 gebubs en gedoe is dat en zeer stressvol.
Met de meelopers is het al hetzelfde gepuzzel. Wie staat waar en wat moet die doen en zullen we nog's oefenen? En wanneer draaien we? En o,nee, de kleintjes zijn weggelopen...en die moeten nog wel voorop!!!
Daarom sla ik het ook liever over.
En het duurt úren....door alle chaos en consternatie
Als ik dáárbij ben, denk ik elke keer dat ik me nooit, nooit weer voor dit soort onzin laat charteren. En zeer zeker niet voor volgend jaar...wat een gedoe en waarvoor?
Maar als de wagen dan in volgorde uiteindelijk rondrijd en kijk 's hoe mooi...vindt ik het toch weer héérlijk.
Afgelopen jaar was voor het eerst in ik dacht 30 jaar dat ik niet midden in de nacht in bed lag en er ook weer midden in de nacht uit moest omdat er 1 van ons moest meelopen....Dat vond ik toch ook wel prettig moet ik zeggen. Alleen oudste heeft 'doorgeplakt' tot een onzalig uur... maar die kan ondertussen zelf naar huis en ik moest 1 dag dus verkeersregelaar spelen, maar dat is op een (voor mij) acceptabel uur. Ik 'hoefde' pas om 8.00 uur op m'n plek te zijn. Wow! Zó uitgeslapen ben ik nog nooit het 'feest' ingegaan...
groeten albana

Lichtenvoordenaar

Lichtenvoordenaar

10-09-2011 om 21:43

Bijna

morgen is het zover! Grappig dat er toch een aantal ool-ers hier vandaan komen! Ben er helemaal klaar voor! Morgenvroeg eerst fijn alle wagens aan zien komen (woon dicht bij het corsoterrein) en daarna de optocht. Veel plezier voor wie gaat kijken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.