Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

MerelR

MerelR

04-09-2017 om 10:58

Bedevaart in Nederland

Om af en toe een half dagje weg te kunnen met mijn hoogbejaarde vader zoek ik leuke bestemmingen voor hem. Hij is nogal katholiek dus bijvoorbeeld kleine bedevaartsplekken zijn zeer geschikt. Ook andere ideeën zijn welkom.

bedevaartbank

Zoek op Nederlandse Bedevaartbank (knaw.nl). Daar vind je een overzicht van alle bedevaartplekken van Nederland met daarbij bezoekersinfo.

Ook heel mooi om te bezoeken met verschillende generaties is het openluchtmuseum in Arnhem. Een plek waar veel herinneringen aan Nederland vroeger boven zullen komen. Of het openluchtmuseum in Enkhuizen. Je kunt er een mooie stoomtreinrit maken. Museumjaarkaart is aan te raden! Bijvoorbeeld het Klokkenmuseum in Utrecht, is ook heel erg leuk!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-09-2017 om 12:30

Groningen (provincie)

In het Groningse Warfhuizen heb je het "Wonder van Warfhuizen". Het wonder is, dat het eind 20e eeuw spontaan een bedevaartsoord werd zonder dat er een wonder is gebeurd Zie ook http://www.beslotentuin.nl/ en https://nl.wikipedia.org/wiki/Kluizenarij_Onze_Lieve_Vrouwe_van_de_Besloten_Tuin
Wie serieus hierin is geïnteresseerd kan dit niet overslaan.

Angela67

Angela67

04-09-2017 om 12:31

Museum Catharijneconvent

In Utrecht https://www.catharijneconvent.nl/
gr Angela

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-09-2017 om 12:33

en aan de heel andere kant van Nederland...

De parochiekerk van Sint Gerlach in het gelijknamige dorp, ten westen van Valkenburg a/d Geul.
En ook http://www.museumvaals.nl/ met een uitgebreide verzameling beelden en diversen uit de periode van het Rijke Roomse Leven.

Heilo

Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heilo kan je bezoeken. Daar is een bedenvaartsoort. Ook in een mooie omgeving.

Museum voor religieuze kunst

In Uden heb je een leuk museum, niet te groot. Misschien leuk voor je "hoogbejaarde vakantie" (klinkt zo grappig!!).
St Gerlach is inderdaad leuk als bedevaartsplek. Niet ver daar vandaan heb je Holset (vlakbij Vaals), echt prachtig gelegen. Ik weet niet of het echt een bedevaartsplaats is, maar in elk geval kun je er flesjes heilig water kopen of zelf tappen uit de bron. In Limburg heb je sowieso veel bedevaartsplaatsen.
Ook leuk (maar daar moet je wel een dag voor uittrekken) is het kloosterdorp Steyl, bij Tegelen. Hier kun je het graf van Arnold Janssen bezoeken en je vergapen aan de roze zusters die eeuwig bidden in hun kapel. Nou ja, ze wisselen wel af natuurlijk, maar er moet er altijd eentje aan het bidden zijn in die kapel. Ook is er het missiemuseum. En een mooie botanische tuin waar een ijverige pater van alles heeft geplant wat hij van zijn missie mee naar huis bracht.

een halve dag?

Wat wordt dan de reisafstand? Klassiekers zijn Banneux, Wittem, Kevelaer of Lourdes, maar dat zijn wel afstanden als je vanuit utrecht rekent.
Ik vind bijzonder: het kapelletje van Maria Magdalena in Esdonk. Neem een roestige spijker mee.
Wel een mooi doel om dit met je hoogbejaarde vader te doen.

Tsjor

MerelR

MerelR

04-09-2017 om 13:58

Dankjewel!

Wow, wat een leuke reacties! Daar kan ik wat mee. Ik had natuurlijk zelf al wat gegoogeld maar daar kwam ik niet veel verder mee (iets met bomen en bos ;P).
Het moet wel in Nederland zijn of net over de grens in België of Duitsland zou ook nog kunnen.
Lourdes en Kevelaer hebben we in het verleden al gezien trouwens. Was erg leuk.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2017 om 15:13

Kyana

Bedevaart'soort'? De plaats heet Heiloo.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2017 om 15:15

Als je naar Uden gaat

Kun je daarna nog Handel bezoeken, het oudste bedevaartsoord van Noord Brabant.
Ook Mariahout met de Lourdesgrot ligt in de buurt.

margaretha

margaretha

04-09-2017 om 22:42

In Brabant

staat ook een replica van de Sint-Pieter in Rome, ben alleen even kwijt welke stad het ook al weer is.
En is Scherpenheuvel niet ook een bedevaartsplek?

MerelR

MerelR

04-09-2017 om 23:02

Tips voor gratis uitjes voor gezinnen met kinderen?

Huh? Is mijn draadje opeens weg. Na even zoeken blijkt het nu onder het kopje 'Uit-tips' te staan. Met als ondertitel: Tips voor goedkope of gratis uitjes voor gezinnen met kinderen???

MerelR

MerelR

04-09-2017 om 23:03

Oudenbosch

De replica van de st. Pieter staat in Oudenbosch. Ook erg leuk om een keer gezien te hebben. Scherpenheuvel in België is inderdaad ook een bedevaartsoort maar net te ver weg.

Wilma

Wilma

05-09-2017 om 06:50

Ook andere ideeën

Met mijn hoogbejaarde moeder heb ik destijds een rondje Stelling van Amsterdam gereden. Mooi weer, heerlijke dag. Hollandse Waterlinie ook zoiets. Ik meen dat september fortenmaand is met veel extra's

Tijgeroog

Tijgeroog

05-09-2017 om 09:20

West-brabant

De Sint Pieter is idd in Oudenbosch nagebouwd. Houd er wel rekening mee dat de basiliek ook voor uitvaarten ed gebruikt wordt, en dus niet altijd toegankelijk.
Ook in Oudenbosch ligt de kapel van het Saint Louis internaat, en dat is een nog wat kleinere versie van de basiliek. Deze is volgens mij twee keer per week van binnen te bekijken.
Oudenbosch is makkelijk te combineren met twee bekende bedevaartsoorden in de buurt: de Mariagrot in Sint Willebrord en de Mariakapel in Zegge, ligt allemaal (met de auto redelijk dicht bij elkaar.

MerelR

MerelR

06-09-2017 om 22:42

Weer verhuisd?

Huh? Was ik mijn topic toch weer kwijt. Blijkt het opnieuw te zijn verhuisd, nu onder weer een ander kopje. Waar zal ik mijn draadje morgen weer terug vinden....

Tijgeroog

Tijgeroog

07-09-2017 om 07:49

Merel

Waarschijnlijk stond ie hiervoor in "uitjes", maa die wordt opgeheven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.