Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Daar gaan we weer...[vakantie voor de kinderen, moet dat?]

Ieder jaar opnieuw als het over vakantie gaat, word ik zenuwachtig. Mijn man en ik houden niet van reizen, we zijn graag thuis. Maken daguitstapjes, genieten van onze eigen tuin...
Maar de kinderen zouden zo graag eens op vakantie gaan. Ze zijn 11 en 13 jaar oud. Ja, we zijn al eens een weekje naar zee geweest en enkele jaren geleden een weekje met de motorhome naar Frankrijk. Ook proberen we ieder jaar een weekendje Center Parcs te doen.
En toch heb ik een schuldgevoel ten opzichte van de kids. Later gaan ze maar zoveel ze willen, naar zoveel mogelijk landen, maar voor ons hoeft het niet. Vinden jullie dat we dat toch voor hen moeten doen? Zijn we hen dat, als ouders, een beetje verplicht?

Groetjes,
Lhena


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

26-01-2009 om 19:28

Nee hoor

hier in de straat een gezin wat ook nooit op vakantie gaat, ik zie geen doodongelukkige kinderen hoor, als is het soms lastig als alle vriendjes weg zijn....

reina

reina

26-01-2009 om 20:55

Inderdaad

Nog een paar jaar en dan kunnen ze alles inhalen Op vakantie gaan terwijl je geen zin hebt is niet leuk en de kans dat het voor alemaal tegen gaat vallen is dan ook erg groot.

Annet

Annet

26-01-2009 om 21:38

Waarom willen de kinderen weg?

Willen ze gewoon in een ander land geweest zijn?
Willen ze kamperen op een camping met een zwembad met veel glijbanen.
Willen ze juist andere talen horen en andere dingen zien.
Vraag eens door.
Misschien kunnen jullie een korte stedentrip doen naar Londen of Praag met een goedkope vlucht. Of eens drie dagen kamperen in Nederland in een stacaravan op een camping.

Tinus_p

Tinus_p

27-01-2009 om 09:57

Omdat iedereen gaat

Annet:
"Waarom willen de kinderen weg?"
Mss wel vooral omdat andere kinderen ook naar t buitenland op vakantie gaan, wat ze dus nieuwsgierig maakt. Nu hebben ze nauwelijks een beeld bij de vakantieverhalen van anderen.

Ik zou om die reden dus ook serieus overwegen om te gaan, op basis van wat de kinderen zelf aangeven te willen.

Lhena

ik kan me voorstellen dat je zelf liever thuis blijft. Ik kan me echter ook voorstellen dat je kinderen het leuk vinden om op vakantie te gaan. Dit hoeft niet ver weg. Ik associeer vakantie met: echt samen met het gezin zijn. Geen sleur van de dagelijkse dingen, want die zijn er niet. Je hebt echt tijd voor elkaar. Als je thuis bent, verval je snel in wasjes draaien, stofzuigen, poetsen. Dat kan gewoon niet op vakantie.
Vakantie is ook in een huisje zijn 50 kilometer verderop. Overdag leuke dingen doen. En dat hoeven dan geen pretparken etc. te zijn als je dat niet leuk vindt. Wandelen, samen naar een meer of een stadje bekijken, museum.

Korm: het samen weg zijn en dingen ontdekken dat maakt een vakantie voor mij waardevol. Ik denk dat dat wel waardevol kan zijn als je je kinderen dat kan geven in een vakantie.

Als je op die manier het begrip vakantie bekijkt, kijk je wellicht anders tegen de wens van je kinderen aan.

groetjes van Purk

ayla

ayla

27-01-2009 om 11:47

Ik snap het wel

ik ben als kind zelf jaren niet op vakantie geweest, omdat mijn ouders het zonde van het geld vonden. en ik heb het als en gemis ervaren. Vriendjes en vriendinnetjes die met verhalen thuiskomen, niemand om mee te spelen, de weken tijdens de zomervakantie, gewoon omdat iedereen wel op vakantie ging.
En daarbij, ik vind het leuk om op vakantie te gaan, had dat als kind al, even eruit, een paar weken weg, naar iets waar je normaal niet komt. Dat is toch echt iets anders dan een dagje weg.

Ik zou gaan, al is het maar voor je kinderen, over ene paar jaar zijn ze oud genoeg om zelf te gaan en kunnen jullie doen wat jullie willen, dus thuis blijven. De kinderen zijn nu van jullie afhankelijk om ergens heen te gaan.

angel3

angel3

27-01-2009 om 11:51

Tja

ik vind het wel een gemis voor de kinderen en dan hoef je niet perse naar het verre buitenland ofzo te gaan. Er zijn wel meer dingen die niet perse nodig zijn maar die ik toch doe VOOR de kinderen (langs het sportveld staan bijvoorbeeld? is sporten echt nodig??? ze kunnen ook wat vaker fietsen).
Thuis is maar thuis en is de aandacht voor elkaar inderdaad anders. De tv staat aan , de computer ook, de wasjes moeten gedaan worden. Even weg is goed voor lijf en geest ook voor jezelf. Even alles leegmaken. In die zin vind ik dat wel belangrijk voor een kind. Die zit anders maar in die lege straat waar iedereen op vakantie is. Terwijl als je 20 km verderop een huisje boekt ze allerhande 'vriendjes' ontmoeten voor die vakantie.

Ik zou zeggen: stap er zelf overheen en gan 1 keer per jaar op vakantie met je kinderen.

succes

Nivea

Nivea

27-01-2009 om 19:09

Ik herken het ook niet....

Ook al ga je maar een weekje... het is toch wel sneu als je nooit na de vakantie iets hebt te vertellen en andere kinderen op de meest fantastische plekken (in hun ogen) zijn geweest. Bovendien hebben je kinderen een leeftijd dat je er zoveel dingen mee kunt doen. Strandvakantie, stedentrip, bergwandelen, wintersport, kamperen, luxe hotel, mooi authentiek huisje, all inclusive, musea. Er moet toch iets zijn wat jullie leuk vinden? Wat zijn je hobby's? Wat doe je het liefst in de vakantie thuis? Een kamp vind ik niet zo geweldig. In je vakantie wil je toch ook graag samen zijn. Je kunt nog maar een paar jaar met je kinderen op vakantie, geniet er toch lekker van.

Lhena

ik ben wel benieuwd wat je van de reacties vindt. Laat je nog wat horen?

groetjes van Purk

Nasha 1st

Nasha 1st

28-01-2009 om 14:56

Binnen of buitenland

inderdaad, ook in Nederland er op uit is een geweldige manier van vakantie-vieren. Met oudste hebben we nog wel wat vliegreisjes gemaakt, toen het nog buiten de schoolvakanties om kon, maar de laatste jaren zijn wij ook in Nederland gebleven....heerlijk....dit jaar gaan we voor het eerst 2 weken naar Frankrijk, ik ben benieuwd en volgend jaar misschien Denemarken.....maar ik blijf erbij, kinderen kunnen best zonder een vakantie hoor....

Jesse_1

Jesse_1

28-01-2009 om 15:25

Acceptabel compromis

Er bestaat vast ook wel een vakantie waarbij jullie je zelf ook niet ongelukkig voelen, maar wat jullie kinderen wel het gevoel geeft ook eens echt op vakantie gaan.
"Mijn man en ik houden niet van reizen, we zijn graag thuis. Maken daguitstapjes, genieten van onze eigen tuin..."
Zoek een leuk huisje met fijne tuin, niet te ver van huis, maar met veel mogelijkheden voor daguitstapjes in de omgeving.
Jesse

reina

reina

28-01-2009 om 19:39

Maar tina

Als je zelf niet van kamperen houdt denk ik niet dat een beetje basic kampeervakantie een band schept binnen het gezin, kan ook heel veel ergernis opleveren (zelf hou ik van kamperen, dan ligt het anders). Ik ken trouwens veel kinderen die niet op vakantie gaan, ligt erg aan je omgeving of je er een punt van maakt, denk ik. Ook ik vond vakantie erg leerzaam en goed voor de ontwikkeling van mijn kinderen,maar ik ben dan ook dol op vakantiereisjes, dus helemaal onbevooroordeeld ben ik niet..... En niet op vakantie gaan betekent niet automatisch dat een kind de hele dag computert, er zijn ook kinderen die gewoon alleen of met broertje/zusje buiten spelen.

ayla

ayla

29-01-2009 om 09:23

Zelfs een beetje egoistisch

wij houden niet van op vakantie gaan dus gaan we niet, wat onze kinderen willen doet er niet toe want wij zijn de ouders en als wij niet willen dan hebben ze pech. Zo komt het op mij over. Een beetje egoistisch.
Wij gaan ieder jaar op vakantie, niet omdat ik het zo vreselijk ontspannend vind want dat is het niet met een kleuter en een dreumes maar omdat mijn kinderen er zichtbaar van genieten. En dan heb ik de stress die erbij hoort er graag voor over. Hoe moeilijk is om 2 weken per jaar jezelf een beetje opzij te zetten en naar een camping in frankrijk te gaan. Je huurt ene caravan, de kinderen zijn oud genoeg om zich zelf te amuseren, je hoeft ze niet meer aan een handje te houden. Jij zit lekker op je terrasje met een boek en ene roseetje en de kinderen amuseren zich in het zwembad of de discotheek 's avonds. Iedereen blij toch.

En als dat te moeilijk is dan sluit een deal met de kinderen, 1 jaar doen wat de kinderen willen, dus op vakantie en het jaar erop doen wat de ouders willen, dus thuisblijven

meg

meg

29-01-2009 om 09:59

Snap lhena wel

... ik zie zelf ook tegen vakanties op, maar noem dat in mijn geval 'angst voor het onbekende'. Daar moet ik eerlijk in zijn, ben nu eenmaal zo dat ik graag alles geregeld wil hebben en hou niet van verrassingen. Ik ben altijd wel wat jaloers op mensen die -met een tent of een caravan- zomaar kunnen gaan rijden en zien waar ze uitkomen. Ik durf en kan dat dus niet. Ik moet weten hoe het zit met 'vreemd' geld. Gebruik geen creditcard, dat wil ik ook niet maar vind pinnen in het buitenland gewoon doodeng. Waar moeten we heen 'als er wat gebeurt'. Met de auto wat verder weg? Nope, daar zie ik tegenop helaas. Vond Eurodisney echt de limiet. Zonde, dat snap ik ook wel. Maak het mezelf wel moeilijk. Daarom zoek ik ook vakanties waar zoveel mogelijk geregeld is. Zie draad hieronder over Turkije. Vliegen is geen probleem. Dat regelt zich vanzelf. Heb meer moeite met naar het vliegveld komen en waar laten we de auto... Tuurlijk lacht manlief hier om, hij ziet het wel 'als ie daar aankomt'. Ik wil het van te voren allemaal weten. Lastig, lastig. Maar goed, ik doe er moeite voor, regel vaak een midweekje Centerparcs (lekker vertrouwd inmiddels) en dus ook de zomervakantie... De afgelopen jaren gingen we logeren bij familie in Spanje, dat was zo goed geregeld dus, maar dat kan helaas niet meer.

maan.

maan.

29-01-2009 om 11:25

Compromis

Probeer een compromis te vinden, ga een keer een midweek in plaats van een weekend, of ga twee keer een weekend, of ga een dagje weg en koppel er een hotelovernachting aan vast. Misschien nog ergens familie waar ze een keertje een nachtje kunnen logeren, kan ook erg leuk zijn.

Volgens mij doe je al enorm je best; ondanks je weerzin ga je toch dat weekje weg lees ik.. en uitstapjes zijn daarnaast toch ook erg leuk.. je laat de kinderen zeker niet verkommeren.

Voel je niet schuldig, blijf je best doen om het voor jezelf én je kinderen zo leuk mogelijk te houden.

Tinus_p

Tinus_p

29-01-2009 om 14:07

Maan

maan:
"Probeer een compromis te vinden, ga een keer een midweek in plaats van een weekend, of ga twee keer een weekend, of ga een dagje weg en koppel er een hotelovernachting aan vast. Misschien nog ergens familie waar ze een keertje een nachtje kunnen logeren, kan ook erg leuk zijn."
Dat moet dan wel een nuttig compromis zijn. Zo is er slim opgemerkt dat Lhena t mss wel prettig vindt om juist lang op 1 plek te zijn, en omgekeerd, als haar kinderen juist echt verwegwillen dan is een dagje weg+hotelovernachting nog steeds nix.
Dus eerste stap: wat willen die kinderen nu echt en waarom?

Nivea

Nivea

29-01-2009 om 14:51

Ik bedoel niet....

Ik schreef: "het is toch wel sneu als je nooit na de vakantie iets hebt te vertellen en andere kinderen op de meest fantastische plekken (in hun ogen) zijn geweest."

Ik bedoel niet dat je per se naar Vietnam moet. Maar als je niet gaat is een weekje naar de camping 30 km verderop een hele happening!

Sterker nog, vorig jaar hebben wij een verre reis gemaakt. De kinderen vonden het geweldig. Onze buurkinderen gingen naar een kindercamping 30 km verderop en baalden wel een beetje dat zij daar niet naar toe gingen. Kinderen vinden het overal leuk. Maar niet gaan lijkt me echt niet leuk voor kinderen.

Of...

Ik ken mensen die een hekel hebben aan weggaan. Hun kinderen wilden natuurlijk het liefst naar Japan of zo. Compromis werd dat de kinderen een paar keer een hele mooie stedentrip met hun opa en oma hebben gedaan en daar hebben ze het nog over. Iedereen blij.

ayla

ayla

29-01-2009 om 17:14

Ik vind dit anders

Hier speelt geld geen rol, ouders vinden op vakantie gaan niet leuk dus gaan ze niet, dat is heel iets anders dan niet gaan omdat je geen geld hebt. Ik heb ook geen geld voor een paard, niet voor de aanschaf en niet voor het onderhoud, dus als dochter een paard wilt dan heeft ze pech. Mocht ik echter wel het geld hebben en de ruimte, dan viel daar over te praten.

Ergens gaan wonen vind ik ook van een heel ander kaliber dan op vakantie gaan.
Zoals andere mensen al zeiden. het hoeft geen rondreis door Azie te worden, een camping is voor kinderen ook al heel leuk. Het is geven en nemen, ook voor ouders

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2009 om 20:30

Mijn vader

Mijn vader heeft zijn rijbewijs gehaald toen ik ongeveer 7 jaar was. Nou dat was me wat! Ze hebben gelijk een huisje in Drenthe gehuurd, want op vakantie met de auto was wel erg leuk. En echt waar... het was een topvakantie.
Na 6 jaar kwam opeens het idee op om naar Scandinavië te gaan. Het was een van de zeldzame momenten waarop mijn moeder met haar vuist op tafel geslagen heeft. Mijn vader wilde namelijk niet. Hélemaal met de auto naar Zweden!! Daar heb je bergen, niet op elke hoek een pompstation, enz. Stel dat er wat gebéurt. Mijn moeder won en we zijn gegaan. En mijn vader had een prachtige vakantie. Er waren geen beren op de weg. Later heeft mijn vader zelfs een camper gebouwd van een busje en toen dat ding niet meer voldeed een nieuwe variant gemaakt. Rondtrekken met een auto vonden ze het einde, allebei dus.
Moraal van het verhaal: al doende blijkt iets waar je tegenop ziet vaak mee te vallen, helemaal als je ziet dat je kinderen ervan genieten. Maar als je echt niet wilt is dat geen schande. In dat geval zou ik wel een alternatief zoeken voor de kinderen, als je dat kunt betalen tenminste. Kinderen van huismusjes willen soms toch graag uitvliegen.

tonny

tonny

29-01-2009 om 22:03

Hoe minder je onderneemt, hoe meer je tegen van alles opziet

Ergens herken ik dat zenuwachtige gevoel wel, ik heb hier ook wel eens mopper-vakantiedraadjes geopend. Maar kom op zeg, geef er niet aan toe, je bent toch niet hoogbejaard?

Juist kinderen van deze leeftijd, 11 en 13 - daar kun je hartstikke leuk mee op vakantie. Het hoeft niet weetikwaar te zijn, maar een buurland, da's toch wel te overzien?
Ik vind inderdaad dat je kinderen vakantie onthoudt als je liever thuis en in de tuin bent met nu en dan een dagje uit.

Stap over je zenuwachtige gevoelens heen, straks zijn ze allebei vertrokken en dan denk je 'hadden we vroeger maar meer samen ondernomen'. Tijd komt nooit meer terug hoor!
En als je écht niet wilt, zoek dan een leuk kamp voor hen uit. Kun je ondertussen samen in de tuin je boek lezen. ('wie leest, leeft dubbel' - las ik vandaag. Dus dat scheelt dan weer

Tonny

zon

zon

30-01-2009 om 09:13

Toegevoegde waarde

Ik denk dat je vakantie niet kan vergelijken met dagjes uit terwijl je gewoon thuis bent. Vakantie is zo anders. Ik vind de vakanties op dit moment, met 3 kleine kinderen, ook best vermoeiend maar zie wel heel erg de toegevoegde waarde voor de kinderen. Voor ons is dit een reden om wel te gaan. Ik denk dat er altijd wel iets te bedenken is wat voor iedereen leuk is, helemaal met kinderen van 11 en 13 jaar. Je hoeft ook niet meteen de hele zomervakantie te gaan, als je het zelf niet zo leuk vind kan je ook iets bedenken wat voor de kinderen wel heel erg leuk is en dan maar een weekje gaan. De overige weken blijf je dan lekker thuis.

naomie p

naomie p

30-01-2009 om 09:52

Lehna!

Waar blijf je, ben je zo geschrokken, nee, toch dat is niet de bedoeling! Wat vind je zo van deze discussie, had je andere berichten verwacht?
Groeten Naomie

Vic

Vic

30-01-2009 om 11:41

Toch lastig

Ik vind het ook sneu voor mijn kinderen als we niet op vakantie zouden gaan. Aangezien dat een budgettaire kwestie is, valt er wel een mouw aan te passen door bijvoorbeeld te gaan kamperen. En dat doe ik dan weer niet. Ik blijf liever thuis dan dat ik 'verplicht' ga kamperen in een tentje.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-01-2009 om 13:58

Mijn echtgenoot is ook geen vakantieganger. Hij is liever thuis (aan het werk), ergens heengaan met z'n allen vindt hij vooral veel gedoe en lang duren. Als compromis gaan we regelmatig weg (vier, vijf keer per jaar) maar nooit lang. Maximaal een week, en dan (in de zomervakantie) mag 'ie weer even thuis bijkomen (bijwerken) waarna we weer een weekje gaan. Hij vindt het zo prima te doen, en voor de kinderen is het erg leuk, vakantie. Helemaal nooit gaan, ik schaar me achter Cobi, kan altijd nog als je kinderen uit huis zijn. Je doet als je kinderen hebt zoveel speciaal voor hen, een weekje weg kan er ook nog best bij. En dan niet gaan mokken ter plaatse, maar gewoon je best doen om te zorgen dat je het zelf ook leuk hebt.

maan.

maan.

30-01-2009 om 14:32

Tuin en uit

Met in de tuin zitten en dagjes uit.. voor tieners vind ik het heel erg mager.

Tja.. het is maar wat je gewend bent en het zal ook aan de kinderen liggen. De kinderen vinden het heerlijk om in de zomer met een boek een hele dag thuis, buiten te zitten. Een lekker stuk fietsen en picknicken valt ook in de smaak. En een dagje naar de Efteling wordt nú al naar uitgekeken. Je maakt mij niet wijs dat dat over twee jaar helemaal veranderd zal zijn..

Een vriendin van oudste dochter is gewend elke vakantiedag 'vermaakt' te worden, moeder verzint elke dag wel iets, een uitstapje of op visite, een vriendinnetje dat komt spelen, alles is mogelijk maar elke dag moet 'iets' bedacht worden. Tja.. daar zouden mijn kinderen hélemaal gek van worden; vooral mijn oudste weet een 'lui piamadagje' op zijn tijd enorm te waarderen...

Het lijkt me dat elk mens verschillend is en zoals alle moeders op dit forum hun eigen ideeen hebben zo geldt dit ook voor kinderen.

Maylise

Maylise

30-01-2009 om 17:31

Niet noodzakelijk

Ik vind vakantie ook niet noodzakelijk. Als je zelf echt geen zin hebt in vakantie of er geen geld voor hebt moet je het niet doen. Zelf vind ik op vakantie gaan geweldig maar dat ben ik. Ik denk niet dat je kinderen wat te kort komen als jullie niet op vakantie gaan. Als ik zo eens luister naar bij ons in de buurt gaan de meesten wel op vakantie maar er zijn ook redelijk wat gezinnen die niet gaan of die misschien één keer in de paar jaar gaan. En dit is een hele gewone doorsnee buurt.
Wat betreft het creëren van mooie herrineringen ben ik het er wel mee eens dat vakanties daarvoor wel een heel mooi moment zijn. ik heb enorm leuke herrineringen aan onze vakanties maar goed als je de hele tijd op vakantie loopt te stressen en het gewoon niet leuk vindt kan ik me voorstellen dat dit geen doorslaggevend argument is.
Toen ik jong was gingen echt heel veel kinderen niet op vakantie. Tegenwoordig is het wel veel normaler maar er zijn er echt nog genoeg die niet gaan.
Een groot deel van de vakanties uit mijn jeugd bestonden uit logeerpartijen bij opa en oma op het platteland en zo. Misschien is dat bij jullie ook mogelijk? Opa en oma, ooms en tantes enzovoorts.
Anders kan je de kinderen op een vakantie kamp laten gaan. Hebben ze toch een mooie vakantie en geweldige herrineringen en iets om over te praten later en hebben jullie niet dat gedoe van de vakantie. Je hebt kampen die wat prijs betreft echt niet extreem liggen. Misschien is dat wel een mooi compromis zo'n kamp.

Maylise

reina

reina

31-01-2009 om 11:16

Idd maylise

"Een groot deel van de vakanties uit mijn jeugd bestonden uit logeerpartijen bij opa en oma op het platteland en zo" Als ik de foto-albums uit de tijd dat mijn kinderen kind waren doorkijk staan daar heel veel foto's in van logeerpartijen, zij logeerden bij familie en er kwamen regelmatig nichtjes hier, dat laatste vonden mijn kinderen ook een feest! Ook nu logeren er nog regelmatig neefjes bij ons, voor hen is dat óók vakantie! Ik ging vroeger zelden op vakantie, maar bewaar ook heel leuke herinneringen aan allerlei logeerpartijen.

naomie p

naomie p

31-01-2009 om 14:57

Tjahh vroeger!

Vroeger gingen wij nooit op vakantie daar was geen geld voor, maar dat was een totaal andere tijd. Ik denk dat eens 10 procent van onze klas op vakantie ging. Nu denk ik het omgekeerde, dat nog niet eens 10 procent in huis blijft. Ik vind het vergelijk met vroeger echt niet relevant. Vroeger kreeg je ook veel andere verjaarscadeau, andere feestjes, geen computers,noem maar op, de kinderen waren veel sneller tevreden omdat je niet anders kende.
Ik vind je hoeft echt geen verre reizen te maken, een tripje Belgie, Duitsland kunnen je kinderen als een geweldige buitenland vakantie ervaren.
Succes met je keuze........

reina

reina

01-02-2009 om 10:36

Naomie

Natuurlijk was het vroeger een andere tijd, maar ook nu vinden neefjes en nichtjes logeren nog heel erg leuk! Zij zijn daar achteraf net zo enthousiast over als over de trip naar Egypte bijv. en onthouden dingen die ik allang weer vergeten ben. Dus ik blijf het een prima alternatief vinden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.