Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Ilva

Ilva

19-03-2012 om 21:55

Flitsinformatie tomtom italië

Mag je in Italië flitscamera informatie op je tomtom hebben? Ik kan het van heel veel land in Europa vinden maar niet van Italië?

Wie helpt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

20-03-2012 om 14:19

Ja, dat mag

In Frankrijk is het sinds januari veranderd, maar in Italia mag het nog.
De boetes die ze mislopen op de snelweg worden ruimschoots gecompenseerd doordat diezelfde TomTom vervolgens de argeloze toerist dwars door de 'autovrije' zones in de steden lootst
Hou er dus rekening mee dat je de zognaamde ZTL- zones in steden vermijdt. Verder moet je mocht je op de autoweg pech krijgen zo'n fosfluoriserend hesje bij je hebben om aan te doen voor je de gevarendriehoek plaatst of naar de hulppaal loopt.

Groeten Primavera

Ilva

Ilva

20-03-2012 om 14:57

Bedankt

Bedankt Primavera. We zijn wel wat gewend in Italië maar konden niet vinden of er in Italië ook wat veranderd was. Van vele europese landen konden we het vinden maar niet van Italië. Fijn dat het daar nog mag.

Toke

Toke

22-03-2012 om 16:47

Fijn dat het mag? (ot)

hoezo eigenlijk, fijn dat het mag? Ga je dan expres harder rijden dan is toegestaan omdat er toch geen flitsmelding komt? T gaat me natuurlijk eigenlijk niks aan, maar ik vraag t me gewoon af. Wat is er -zeker op vakantie - nou helemaal mis met een maximumsnelheid en/of gewoon op je snelheid letten?

Sorry hoor

Maar ik ben erg blij dat de flitswaarschuwingej eraf zijn.
Kom op zeg, houd je gewoon aan de snelheid. Zo niet accepteer dan zonder gemor een bon.
De maximumsnelheden zijn er niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor het milieu.

Primavera

Primavera

23-03-2012 om 08:25

Jullie kennen duidelijk de italiaanse wegen niet

Het is duidelijk dat de mensen die zo verontwaardigt reageren de italiaanse (autosnel)wegen niet kennen.
Het probleem is niet zo zeer de maximum snelheid, die is in Italië al eeuwen 130km/h en dat is over het algemeen snel zat. Het probleem is dat de snelheisborden vaak met volstrekte willekeur zijn neergepland en je op sommige stukken op een gegeven moment geen idee meer hebt hoe hard je nou precies mag. Ik daag idereen uit om de Florence-Bologna eens te rijden: 6-baans rechte stukken waar je 80 mag, kleine bochtige twee-baans zonder vluchtstrook, waar je 130 mag. Dan heb je nog stukken waar gewerkt wordt, maar niet heus, waar je ineens maar 60 mag, maar waar de vrachtwagens vervolgens van achteren je auto binnen komen denderen. Vervolgens komt er geen bord meer dat je weer 130km mag en moet je letten of er opritten bij zijn gekomen na waar je weer 130 mag. Op de Florence-Pisa een punt waar eens een keer een ongeluk is gebeurd en er nou plotseling afgeremd moet worden tot 60km per uur en iedereen vol in de remmen gaat, terwijl de oorspronkelijke reden van het ongeluk, een tijdelijke niet goed aangegeven wegomlegging, allang er niet meer is.
Buitenwegen waar je 70 mag en zonder enige reden voor de veiligheid er aan de voet van de afdaling je voor 100m slechts 50km mag, om daarna de officiele snelheid weer op 70km/h te zetten. Ook wordt er kwistig met bordjes van 30km/h en zelfs 20km of 10km gestrooid.
Het algemene idee is dat op het moment dat er iets aan de snelheid moet veranderen ze ergens blind naar een verkeersbord grijpen welke er toevallig nog in voorraad was. Je proberen om je werkelijk aan al die veranderende snelheden te houden kan levensgevaarlijk zijn met oog op de rest van het verkeer en zal bovendien files veroorzaken. De italianen zijn er allang van overtuigd dat die snelheidscontroles er helemaal niet zijn voor de veiligheid, maar gewoon om geld van automobilisten te kunnen innen.
Gelukkig gaan ze nu langzaam over tot tutorsystemen waarbij ze gewoon registreren over een lang stuk hoe lang je er over gedaan hebt en aan de hand daarvan berekenen of je gemiddeld te snel bent gegaan. Dat voorkomt tenminste dat zenuwachtig op de rem te moeten trappen iedere keer als er weer zo'n waanzinnig bord opduikt dat je ineens 70km langzamer moet zonder dat daar verkeerstechnisch enige reden toe is.
Je hebt zelfs snelwegen waar in de middenberm allerhande borden met verschillende snelheden zijn, die ze na believen omdraaien om van de ene op de andere keer de maximum snelheid te kunnen veranderen. Op het moment dat ze het 60km/h of 80km bordje van de grijze achterkant naar de gekleurde kant draaien, weet je dat ze binnen 5km ergens staan, zodat de boete vanwege het overschrijden van de 40km te hard extra hoog is en het rijbewijs wordt ingenomen (60+40=100, terwijl je op dat stuk eerst 110 mocht of 80+40=120, terwijl je eerst daar 130 mocht).
Al die veranderende snelheden met snelheidscontroles zorgt juist voor een onrustig verkeer met mensen die zo gefocusd zijn op hun km-teller en eventuele flitsen dat ze nauwelijks meer aandacht voor het gewone verkeer om hen heen hebben. Ik heb niet het idee dat dat de veiligheid ten goede komt.
Met tomtom met flitsmeldingen rijdt het een stuk rustiger. Bovendien zijn er natuurlijk altijd nog mobiele snelheidscontroles die niet door het apparaat worden doorgegeven.
Groeten Primavera

Toke

Toke

23-03-2012 om 16:09

Maar...

... Een flitsmelder heeft toch ook alleen maar nut als je weet tot welke snelheid je moet afremmen om niet geflitst te worden? Als je denkt dat je 130 mag, je rijdt 120 en het blijkt tijdelijk 80 te zijn, word je toch gewoon geflitst. Of weet een tomtom dat feilloos te vertellen? (beetje blanco op dit gebied, rij liever met kaart & voorbereiding).
Ik probeerde niet per se te veroordelen, ben wel nieuwsgierig naar waarom mensen zo graag die flitsmelder willen gebruiken en of dat dan echt zoveel relaxter rijdt.
Overigens wel dank voor de uitleg over de snelheden op de Italiaanse wegen. Komende zomer toeren wij daar ook rond (florence-pisa idd) en is het handig te weten dat het niet zo logisch als je denkt. Gewoon goed opletten dus. Niet op flits, maar op borden en kmtelller.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.