Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Evelien

Evelien

26-07-2020 om 20:32

Mondkapje vakantie Frankrijk


Alkes

Lekker is het niet, maar irriterend, nee, vind ik wel meevallen. En of iemand lacht of boos kijkt kan je ook wel aan de ogen zien. Ik vind een zonnebril net zo vervelend. Die beslaan altijd bij mij (ben klaarblijkelijk een heethoofd) en soms irriteert dat ding ook aan m'n oren of neus, omdat ik geen bril gewend ben.

skik

AnneJ

Waarom doen we niet alles: afstand houden, geen handen geven en mondkapjes dragen. Door het dragen van mondkapjes gaan we niet ineens wel weer handen schudden toch? En de karretjes of mandjes bij de winkel kan je nog steeds schoonmaken ook al wordt het nu niet meer voor je gedaan, de reinigingsmiddelen staan er nog wel. En dan raak je een keer dat masker aan, da's toch hetzelfde als je per ongeluk je gezicht aanraakt? In combinatie met de andere veiligheidsmaatregelen lijkt me het een extraatje. Dat uitgeademde virus is beter op zijn plek in de stof van je mondkapje (waar het niet op magische wijze groeit en broeit en vermeerdert of versterkt) dan in de lucht, ook al raak je dat mondkapje dan een keer aan.

skik

Ik ben voor

Ik ben voor het dragen van mondkapjes mits de campagne daarvoor aan duidelijkheid niets te wensen overlaat.

Het is geen vervanging van social distancing. Het is een maatregel met een beperkte werking die bijdraagt aan het voorkomen van besmetting als je het goed hanteert.

En uiteraard zoals in een vliegtuig daar is vooral de extra goede ventilatie werkzaam naast een mondkapje. Omdat social distancing daar niet mogelijk genoeg is.

En horeca moet heel makkelijk aan toestemming voor terrassen en partytenten of parasols kunnen komen. Er zijn weer besmettingen opgetreden binnen.

https://www.ad.nl/binnenland/vrees-voor-enkele-honderden-coronabesmettingen-na-uitbraak-in-cafe-hillegom~adcc3073/

Skik

Ik ben nu week in gebied waar in publieke ruimtes mondkapjes verplicht zijn. Ik merk dat het mij slecht lukt om gezichtsuitdrukkingen goed te lezen. Dat vind ik dus jammer. Maar prima als het anderen wel lukt. Praten met mondkapje op moet trouwens ook tandje harder.

ElenaH

ElenaH

28-07-2020 om 07:57

Alkes

'Praten met mondkapje op moet trouwens ook tandje harder.'

Niet alleen harder maar ook duidelijker. Daarom doet iedereen die op tv geinterviewd wordt, dat ding ook af.

Piep

Piep

28-07-2020 om 09:02

Resultaat

Ik zie eigenlijk helemaal geen verschil in cijfers van landen met en zonder mondkapjes. Nederland heeft bijna als enige geen mondkapjesplicht buiten het ov, maar in andere landen stijgt het aantal besmettingen net zo hard of harder.

Overigens denk ik dat burgemeesters in het noorden en oosten echt niet achter een mondkapjesplicht staan. Er zijn daar niet of nauwelijks besmettingen, dus zij gaan zoiets echt niet opleggen aan hun inwoners. Ik kan me wel. voorstellen dat Amsterdam of Rotterdam zoiets wil gaan doen. Hoewel ik denk dat ze met handhaven op feesten veel verder zouden komen. Ik zie nergens berichten over besmettingen in winkels. Wel bij mensen thuis, op feesten en in cafés.

Persoonlijk vind ik een mondkapje helemaal niks. Ik ben asmatisch en het is niet te doen, zo'n ding. Dus ik zou zeggen: wie wil die draagt zo'n ding. Staat je vrij. En als je gelooft dat het helpt, dan helpt het ook als een deel van de mensen het doen.

Zelf geloof ik niet dat het helpt, ik zie daar geen bewijzen voor, ik denk dat de huidige maatregelen voldoende zijn. Mits ze worden gehandhaafd! En aan dat laatste ontbreekt het nu.

Jesse_1

Jesse_1

28-07-2020 om 09:56

Skik

"En dan raak je een keer dat masker aan, da's toch hetzelfde als je per ongeluk je gezicht aanraakt?"

Het punt is, en dan zeg ik niets voor of tegen een mondkapje, dat je door aan een mondkapje te zitten (wat veel mensen doen) je meteen aan je gezicht ('de opvangfuik van het virus') zit. Dus mensen zitten méér aan hun gezicht dan ze zonder mondkapje zouden doen (want dan is het alleen per ongeluk).
Vandaar dat van het begin af aan al is gezegd: mondkapje heeft alleen zin als het goed wordt gebruikt, anders werkt het tegen.
En eerlijk is eerlijk; hoeveel procent van de mensen gebruikt het mondkapje echt goed? Dus niet alleen goed geplaatst, maar daarna ook niet meer aan de stof?

Ander effect

Jesse "Vandaar dat van het begin af aan al is gezegd: mondkapje heeft alleen zin als het goed wordt gebruikt, anders werkt het tegen."
Dat is ook zo en het is ook geen vertoning zo nu en dan met die mondkapjes. Overigens ook niet in ziekenhuizen (dit nog helemaal los van die vleermuis die er in de wachtkamer aan het plafond hing).

Maar mondkapjes doen wel iets tegen de groeiende gedachte dat er eigenlijk helemaal niks aan de hand is. Ze gedragen zich als rode vlaggen in het gezichtsveld.
In die zin kan het wel helpen.

Vakantieganger

Vakantieganger

28-07-2020 om 21:32

Eens met M Lavell

Ik ben op vakantie in Budapest. Hier is een mondkapjesplicht bij het winkelen en in musea en zo. Maar ruim de helft van de mensen heeft ‘m onder de neus hangen. Het is ook echt niet te doen, het is hier 30+ graden en met zo’n kapje op ga ik van mn stokkie. Dus dat zal voor meer mensen gelden. Maar het is wel een reminder dat je afstand moet houden. Daar ben ik van mezelf niet zo goed in.
Overigens hebben wij stoffen kapjes bij ons. Als toerist gebruik je ze veel maar kort, dus ik laat ze ‘s avonds luchten en ik was ze mee met de gewone was. Lijkt me hier prima. Als de cijfers kloppen is het hier behoorlijk veilig.

Jesse_1

Jesse_1

29-07-2020 om 13:00

Of juist niet

"ik hoef geen afstand te houden, want ik heb toch een mondkapje op"

Niet prettig maar ach

Als dat het enige is. Ben nu in de buurt van Lyon waar het regelmatig 38 aantikt.de laatste dagen. Vanochtend bij rommelmarkt en gisteren bij hef meseum. Dat overleef je wel.
Sini

Mondkapje

Ik vond het in Frankrijk best te doen. Heb me mede door het Franse mondkapjebeleid en het Nederlandse afstand houden niet onveilig gevoeld. Ook heb ik drukke plekken zoveel mogelijk gemeden.

De enige plek waar ik mij tijdens de vakantie onveilig heb gevoeld was in Nederland. De MacDonald bij Maastricht/Gronsveld. Wat een onoverzichtelijke chaos. Niemand kon afstand houden bij zuilen en afhalen vanwege de drukte. Tafels waren vies, toiletten een zooitje en het krioelde van de "petjes" met dubieuze handel en asociaal verkeersgedrag. Dat laatste heeft niets met Corona te maken, maar wel met een te slappe overheid die niet optreedt en daden stelt.

ElenaH

ElenaH

02-08-2020 om 06:59

AnnaNiem

'Dat laatste heeft niets met Corona te maken, maar wel met een te slappe overheid die niet optreedt en daden stelt.'

Dat ontdekken Nederlandse jongeren nu ook in Spanje en Portugal: daar is het gezag van de politie veel groter, en geef je geen grote bek aan 'oom agent' zonder in de problemen te komen.

Piep

Piep

02-08-2020 om 09:34

Gezag?

Het gezag van de politie daar is niet groter. Ze gebruiken sneller en meer geweld. Ben toch blij dat in Nederland feestende pubers niet met wapenstokken uit elkaar worden geslagen.

Handhaven

Inderdaad. Stel je even voor dat jouw puber thuis komt en met wapenstokken is geslagen omdat hij even geen afstand hield tot zijn vrienden. Nog steeds een goed idee?
Besmettingen lopen overal weer op, in landen die een strenge lockdown hebben gehad nog harder dan elders. Lijkt los te staan van mondkapjes. Waar het minst? In gebieden die al hard zijn getroffen tijdens de eerste golf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.