Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

liora

liora

28-04-2011 om 09:12

Online inpaklijst?

Elke keer als wij op vakantie gaan maak ik weer nieuwe lijstjes om in te pakken. Bestaat er een handige online tool dat lijstjes bewaart per persoon in het gezin en per type bestemming (zon, wintersport, weekendje)?

Hope so!

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
notje

notje

28-04-2011 om 09:27

Online weet ik niet,maar ik print er meestal één uit op inpaklijst.nl.
Ik plak hem aan de binnenkant van de kast en streep lekker af.

Puck

Puck

28-04-2011 om 10:54

Ook zelf

Ik heb ook gewoon zelf inpaklijsten gemaakt in Word. Eentje voor als we gaan kamperen en eentje voor als we in een huisje/hotel gaan.

babs67

babs67

28-04-2011 om 14:55

Ja hoor: www.meenemen.nl

hartstikke handig!

gr, babs

Muriel

Muriel

01-05-2011 om 11:59

Liora

Ik heb zelf lijstjes gemaakt. Verschillende: caravan, huisje, vliegtuig... Als je wilt, mail ik ze door. Heb je alvast een beginnetje om een eigen lijstje te maken. En iedere keer als je tijdens je vakantie denkt: verhip, dat zou makkelijk zijn! Even erbij zetten en volgend jaar zit je nog beter gebeiteld.

Stuur me maar een mailtje: [email protected].

Groetjes,
Muriel

Chippie

Chippie

02-05-2011 om 12:24

Liora

Ik doe het zonder lijst. Op zolder heb ik een vakantiekast. Daar liggen vakantiehanddoeken, badlakens (van IKEA: goedkoop, snel droog, fleurig, geen ramp als er eentje kwijt raakt), vakantietheedoeken, badlakens en hydrofiel luiers (komen altijd van pas). Ik heb zelfs vakantiebeddegoed! Er staat ook een kratje met vakantiespelletjes en speelgoed (kleurpotloden, papier, spelletjes, DD pockets). Ook een ziplockzakje gevuld met pleisters, minitube tandpasta, thermometer, pakband, tape, lucifers, etc. Er ligt ook een stapel oude tijdschriften die ik bewaar om mee te nemen op vakantie. In de vakantiekast staan ook twee grote kratten met alle wintersportspullen inclusief zonnebrandcreme. In de vakantiekoffer liggen alle schoenen, ski's en stokken. Ik neem niet alles mee; maar als ik alle svoor me zie in de kast dan weet ik precies wat ik mee moet nemen.

Als ik de boel inpak dan zorg ik dat alle was is weggewerkt (meestal door hulp) en in de kast ligt. Dan zie ik in één overzicht wat ik nodig heb. Daarna door naar de badkamer waar ik alles inpak wat ik dagelijks gebruik. Voorraad aan shampoo etc heb ik altijd wel in huis. Daarna naar de zolder om de rest, afhankelijk van bestemming, in te pakken. Dan door naar speelkamer om het kratje speelgoed aan te vullen met DS-en, favoriete pop etc, een nieuw vakantieboek en boeken (ik koop nu al boeken voor de vakantie).

Daarna naar supermarkt om eten & drinken voor onderweg in te slaan. Daarvoor heb ik wel vaak een lijstje in mijn hoofd. Meestal grijp ik dan nog een leuk tijdschrift voor iedereen mee.

De spullen voor kinderen tot 2 jaar vond ik altijd wel iets lastiger. Daar kwam het er iets meer op aan om geen dingen te vergeten (flessen, spenen voor fles, melk, crempje zus, zonnebrandcreme, hoedje etc) maar als ik de basisverzorgingstas als basis nam en die wat uitbreidde was ik zo klaar.

En om heel eerlijk te zijn, ik ben zelden iets cruciaals vergeten.

Chippie

Chippie

02-05-2011 om 19:50

Mijn moraal...

Mijn moraal is niet dat je geen lijst moet aanleggen (sommige mensen worden anders heel erg zenuwachtig) maar wel dat het handig is om alle vakantiespullen bij elkaar te leggen en te zorgen dat alles in de kast ligt.

Geheugensteun: per activiteit werken.

Voor de mensen die geen ruimte hebben voor zo'n kast (ik vind het wel een goed idee trouwens, maar wij wonen niet zo groot en hebben ook niet zo veel dingen dubbel) werkt het misschien om met activiteiten als geheugensteun te werken.

Mijn man is een fervente lijstenman. Verskrikkelijk. Als ik niet uitkijk neemt hij een nagelschaar, theedoeken en lucifers mee of het nu drie weken kamperen betreft (dan zij ze nuttig) of een weekendje luxe hotel in Brussel.

Ik ben door hem helemaal van de lijsten afgestapt en ik werk met activiteiten. Dus in 1 tas alles bij elkaar voor het slapen (pyama, voorleesboek, luier, splint, echt alles voor iedereen). Of lange treinreis: proviand, speeldingetjes voor de kinderen en een grote boodschappentas om alles in te flikkeren bij het overstappen. Verder bedenk ik gewoon tijdens het pakken wat we gaan doen (hangen, bergwandelen, zwemmen) en per activiteit zoek ik de spullen bijelkaar, en zo gaan ze ook de tas/koffer/rugzak in.

Chippie

Chippie

02-05-2011 om 21:37

Rodebeuk

Zo werk ik ook ongeveer. Ik doorloop de dag. Opstaan, douchen, eten, spelen, zwemmen, douchen, slapen. Dat vond ik vooral bij een kleintje erg makkelijk. Slapen = knuffel, pyjamaatje, slaapzak, hoeslakentje, etc.

En ik heb inderdaad ook een overnachtingstas, een zwemtas (inclusief zonnebrand, duikbril, etc), een slaaptas, badkamertas *soms past het in een toilettas*, speeltas, etc.

De meeste spullen die bij ons in de vakantiekast liggen moeten ergens in huis liggen. De vakantiebadklakens/handdoeken kosten 3,00 euro bij IKEA en we nemen echt geen stapels mee, vakantiebeddengoed is het oude spul *we hebben maar 1 paar in onze gewone kast, ze gaan in de was en dezelfde dag weer op bed*. Theedoeken zijn ook oude theedoeken. Het kratje met vakantiespeelgoed incl videoschermpjes zou je anders ook ergens moeten opslaan. Al deze dingen passen trouwens op één plank.

Vic

Vic

02-05-2011 om 22:17

Rubrieken

Ik maak wel altijd lijstjes, iedere keer weer opnieuw. En telkens neem ik me voor om ze in Excel te zetten, maar dat schiet er dan bij in. Ik heb een lijstje Algemeen, Onderweg, Kleding Vic, Kleding Oudste en Kleding Jongste. Dit jaar gaan ze in Excel Voordat ik ga inpakken verzamel ik alle spullen op stapeltjes bij elkaar, en als ik het dan in de tassen doe vink ik het af op het lijstje. Online lijstjes werken niet voor mij, omdat daar altijd heel andere dingen op staan dan ik zelf mee neem (of juist niet).

Tijgeroog

Tijgeroog

03-05-2011 om 21:25

Chippie

Jij gaat zeker nooit kamperen.

Chippie

Chippie

04-05-2011 om 11:25

Tijgeroog

De laatste paar jaren zijn we niet wezen kamperen. Maar we hebben wel kampeerspullen en die liggen ook allemaal in die kast, alle keukenspullen in een grote box, alle luchtbedden en toebehoren in een grote tas, en alle andere losse spullen (stoeltjes, tafeltjes, gasstel, etc) in de buurt. Als het moet pak ik in een uurtje alles in wat je nodig hebt om te kamperen. Heb alleen een nieuwe tent nodig!

Idem met de wintersportspullen. Ski´s stokkken, schoenen in dakoffer en de overige spullen in een grote IKEA box met de snowboots erbovenop.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-05-2011 om 15:54

Chippie

M'n skispullen gaan ook op die manier (zonder dakkoffer, dat wel), maar voor de kampeerspullen vind ik een lijstje toch wel heel fijn. Want een deel van de spullen ligt in de schuur, we matjes passen echt niet in een tas, speelgoed wordt thuis ook gebruikt, een deel van de gewone keukenspullen moet mee, suiker en boter heb ik ook niet bij m'n vakantiespullen liggen. Sinds we kinderen hebben is het volume aan vakantiespullen ook heel erg toegenomen.
Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar die kast van jullie, ik heb geen kast waar al m'n vakantiespullen in passen...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-05-2011 om 18:20

Nee

De titel zegt het al, ik heb geen lijstjes. We vergeten wel eens wat, maar dat zijn geen dingen de ik anders niet vergeten zou zijn, want dan was ik ervan overtuigd dat ik het had ingepakt.
Ik heb wel eens een lijstje van wat al is ingepakt. Maar dat is alleen als ik in een vlaag van grote geordendheid van te voren ga inpakken. Dan schrijf ik op wat ik al heb ingepakt.
Aagje

Janna3

Janna3

04-05-2011 om 20:43

Geen lijsten

Inmiddels zijn we zo door de wol geverfd dat ik zonder lijsten de vakantiespullen inpak. Wel controleer ik de echt belangrijke tassen extra. Mijn ervaring is dat je elke keer toch andere dingen mee wil nemen omdat je of naar een heel ander land gaat, of de kinderen weer zoveel groter zijn dat de helft van de lijst niet meer nodig is. Ons motto is: "Als de de kinderen, paspoorten en creditcards bij ons hebben is er niets aan de hand..."

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-05-2011 om 22:23

Ach

ja Pelle, blij dat jij nooit iets vergeet. Ik bijna nooit en ik ben er tevreden mee.
Voor een vakantie die heel erg afwijkt van wat we normaal doen, zou ik een lijst overigens weer wel overwegen, Maar dat is dan meer omdat ik dan eerst uitzoek wat we nodig hebben (dat weet ik dan natuurlijk niet automatisch) en dat weer niet wil vergeten. Anders moet ik wel heel erg vaak uitzoeken wat we nodig hebben.
Aagje

Femke_

Femke_

05-05-2011 om 13:42

Zonder lijstje

De kunst van het inpakken zonder lijstje is volgens mij dat je het alleen doet. Zodra wij ons samen gaan bemoeien met het inpakken weet ik zeker dat we dingen gaan vergeten (jij had toch de toiletspullen gepakt?).
We hebben wel een soort van taakverdeling overigens. Ik zorg voor de kleding, toiletspullen, handdoeken etc. Mijn man zorgt voor de "hardware": tent, matjes, slaapzakken of skischoenen in geval van wintersport. Kinderen krijgen gezamenlijk 1 grote tas waarin ze al het speelgoed stoppen dat ze mee willen nemen. Tas vol is pech
Tot slot pakt mijn man de auto in...ik hoef alleen maar te zorgen dat alle gepakte tassen klaarstaan.
Ik kan me overigens helemaal vinden in de tekst van iemand hierboven: als we de kinderen, de paspoorten en de bankpas meehebben zijn we niets vergeten...alles is te koop!
Als je net als Pelle al dagen voor vertrek wakker ligt van mogelijk vergeten zaken...maak een lijstje En om dan terug te komen op de vraag van Liora...tuurlijk zijn er inpaklijsten online...aanpasbaar aan je eigen situatie en gezinssamenstelling. Probleem is alleen dat daar nooit precies al die dingen opstaan die JIJ handig vindt op vakantie. In Google op inpaklijst zoeken levert ongeveer 10.000 hits op!
Femke

Chippie

Chippie

05-05-2011 om 22:15

Pelle

Pelle, doe niet zo aangebrand. Als je goed had gelezen dan had je gelezen dat het niet meer dan een rijtje tips was
1) leg vakantiespullen logisch bij elkaar (en daar hoef je geen enorm groot huis voor te hebben, die spullen moeten ergens liggen en je kunt je afvragen of het handig is om tent en tentstokken NIET bij elkaar te bewaren
2) bewaar oude handdoeken, dekbedhoezen, tijdschriften etc voor op vakantie
3) als je zogt dat je kleren schoon in de kast liggen en dan begint met pakken da gaat een stuk sneller dan met lijstjes, drie dagen van te voren stapeltjes maken, etc (is mijn ervaring)
4) loop het huis en/of de dag door en verzamel de spullen per tas (overnachtings/onderwegtas, zwemtas, slaaptas, toilettas, kledingtas, speeltas, boekentas, etc)

Dat is geen op-de-borst-klopperij en 'zonder lijstje boodscchappen doen of inpakken' klinkt in mijn ogen niet heel erg avontuurlijk (maar misschien is het in jouw ogen wel een behoorlijk arrogante opmerking).

'Ik kan de dagen voor ik op vakantie ga altijd midden in de nacht half wakker worden (letterlijk: half!) en denken dat we er al zijn en iets vergeten hebben of andere dingen. Ik heb veel meer rust in mijn hoofd met een lijstje wat ik voor elke vakantie aanpas.'

En je punt is? Met mijn methode ben ik nog nooit iets essentieels (categorie: ondergoed, zwembroek, paspoort) vergeten en ook nog midden in de nacht wakker geworden. Ook niet half.

Chippie

Chippie

05-05-2011 om 22:20

Hier ook een duidelijke taakverdeling

Duidelijk en dus traditioneel.
Hij: paspoorten/geld/creditcards/sleutels, alle elektronische dingen, auto vakantieklaar incl skikoffer en dvd-schermpjs, huis op slot etc, ski's/schoenen/stokken sjouwen, inpakken (waarbij ik wel aangeef welke tassen onder handbereik moeten zijn.

Chippie

Chippie

05-05-2011 om 22:39

Tijgeroog

Onze vakantiekast is een schuifwandkast op de bergzolder. Alles wat niet in de kast past, staat naast de kast (koffers, skidakoffer, campingtafel, stoeltjes, box met keukenspullen, etc).

Ik neem nooit gewone keukenspullen mee, dat vind ik zonde. Bij Ikea heb ik campingkeukenspullen gekocht (groot mes, broodmes, snijplank, vergiet, bestekje, kurketrekker, bekers, etc) voor weinig. Dat zit allemaal in één krat. Samen met wat oude pannen.

Aan speelgoed nemen we nooit veel mee: reisspelletjes (Yahtzee, dubbel gekregen UNO, 4 op een rij, etc), kleurpotloden, tekenblok, beachbalsetjes, opduikstaafjes, jeu-de-boules, badminton, plakbnd, schaartje) liggen bij elkaar in vakantiekast. En dan grijp ik nog de favoriete pop, wat Duplo, een voetbal, de DS-en en een paar nieuwe vakantieboeken mee. Ter plekke kopen we emmertjes etc.

Ik neem boodschappen mee voor de eerste dag. Als daar suiker en boter bijhoort, dan grijp ik dat in supermarkt mee.

'Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar die kast van jullie, ik heb geen kast waar al m\'n vakantiespullen in passen...'

Ik ben heel benieuwd hoe groot jullie auto is...

Chippie

Chippie

05-05-2011 om 22:43

Pelle

Mijn tips zijn volgens mij ook heel handig voor mensen die wel gelukkig zijn met lijstjes.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-05-2011 om 00:22

Chippie

We hebben een Renault grand scenic en een rek, zodat we de achterbak tot het dak kunnen volstouwen. En we gaan samen met m'n ouders op wintersport, dus daar leggen we de skies in de auto.
Veel dingen die jij noemt hebben we niet dubbel en worden thuis ook gebruikt (opduikstaafjes, kleurpotloden, schaartjes). We koken in de vakantie op een skottelbraai en die dient thuis ook als bbq. De dagelijkse kookspullen zijn bij ons die goedkope van de Ikea, dus ik heb er niet zoveel moeite om die mee te nemen op vakantie. Bestek, servies en pannen hebben we wel in een vakantieuitvoering. Er gaan veel spelletjes mee, maar wel degenen die we thuis ook graag spelen (kolonisten van Catan ect) Eten koop ik ook ter plekke, maar sommige dingen heb ik liever in een kleine hoeveelheid omdat ik een hele verpakking niet op krijg in een vakantie, en ik het zonde vind om weg te gooien na afloop. (wij nemen ook altijd de spullen mee naar huis die de mensen om ons heen niet mee naar huis willen nemen, inclusief pakken toast enzo ) Suiker, mosterd, kruiden, olie en azijn gaan dus in kleine verpakkingen mee.
Onze inpaktaakverdeling is trouwens vergelijkbaar met die van jullie.

Marlies

Marlies

06-05-2011 om 10:49

Lijsten

Ik maak eigenlijk nooit lijsten (vier kids onder de negen), ook niet voor boodschappen. Ik moet er niet aan denken om voor iedereen een lijst te maken, het is gewoon een kwestie van de kasten langs lopen en paspoort/passen enzo meenemen, we zijn wel eens wat vergeten, maar nooit iets als paspoorten. Computers etc nemen we ook niet mee dus dat scheelt misschien ook weer in snoeren en we kunnen ook niet veel meenemen met zes personen in de auto. We hebben wel al veel in de vouwwagen liggen.

Als je voor vakantie al nachten wakker ligt, doe je misschien toch iets verkeerd. En boodschappen zonder lijstje vind ik niet stoer ofzo, het gaat gewoon goed en als ik dan wat vergeet, dan lost zich dat wel weer op. Wanneer maak je al die lijsten dan, dat kost toch ook heel veel tijd? En wat zou je doen als je wel wat vergeten zou zijn?

Maar ik denk dat iedereen het op zijn eigen manier doet en dat is natuurlijk prima.

Marlies

Toch chippie, "op een logische plek bijelkaar"

..dat redden wij niet. 4 personen 100 m2 en schuur. In de schuur heb ik de dingen die niet kunnen schimmelen (tentstokken bij wijze van spreken , campingborden), in huis de overige spullen. Niet op 1 plek want die is er niet. In de bovenste vakken van de klerenkasten op de 1e verdieping ligt het eea aan tenten en rugzakken, ja, nu ik erover nadenk, wel redelijk bijelkaar, maar ja, wel verdeeld over 2 slaapkamers. Op de zolder de slaapzakken in een hangkast.

Was al toen we met zijn 3-en op 35 m2 in de stad woonden, als je klein woont moet je de spullen verdelen naar gelang hun formaat en droog/warm/koel behoefte.

Klaag verder niet hoor.

In de keuken heb ik wel de spullen bijelkaar die tegelijk nodig zijn, daar is wel voldoende ruimte.

he wat een lekker mutsdraadje toch.

MerelR

MerelR

07-05-2011 om 12:47

Hier ook een lijst.

Ik heb allang geleden een algemene inpaklijst in Word gezet. Een aantal dagen voordat we op vakantie gaan bekijk ik wat we werkelijk nodig hebben voor de betreffende vakantie. Dit geeft een hoop rust in mijn hoofd. Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat alles te koop is. Een aantal jaren geleden is er een koffer van ons kwijt geraakt en toen bleek dat er een aantal spullen erg moeilijk te vinden waren, dan wel gewoon helemaal niet te koop in het buitenland, zoals bijv. de juiste lenzenvloeistof.

Marlies

Marlies

07-05-2011 om 20:53

Goede tip

Dat vind ik een goede tip en daar wil ik wel een lijstje voor maken, ik denk dat mijn oudste twee kinderen mbv een lijstje wel zelf hun tas in kunnen pakken. Ze zijn 9 en 7, ben benieuwd of dat lukt.

Groet en bedankt, Marlies

Janna3

Janna3

07-05-2011 om 21:35

Kinderen en inpakken

Onze kinderen zijn nog te jong om hun kleding in te pakken. Wel krijgen ze voor langere vakantie elk zo'n canvas boodschappenmand. Die mogen ze helemaal volpakken met speelgoed en spelletjes. Altijd heel verrassend wat ze meenemen en hoe ze samenwerken.

Kim Groothof

Kim Groothof

08-05-2011 om 11:10

Online lijsten

Liora, ze bestaan hoor.. van die sites waar je aan kunt vinken wat je mee moet/wilt nemen en die die site dan voor je bewaart:
www.inpaklijst.nl
www.meenemen.nl
www.inpaklijstje.nl
enz.. Google maar eens op 'inpaklijst'
Ik heb aan de hand van dit soort lijsten eigen lijsten in excel gemaakt, vind het ideaal. Ik ben een lijstjes-mens, vergeet de helft als ik niet zo'n lijst gebruik.

Margriet*

Margriet*

08-05-2011 om 22:35

Tja pelle

Waar maak jij geen lijstjes van???

Boodschappen doen doe ik eigenlijk altijd zonder lijstje, ik vergeet het 9 van de 10 keer ook mee te nemen als ik het wel maak.
Vakanties zijn bij ons divers dus wij hebben ook niet echt lijstjes. De meeste dingen weet ik, wat ik niet wil vergeten schrijf ik op.
Ik ben ook van het motto alles is te koop en iets vergeten is meestal niet zo erg, met hoeveel kun je eigenlijk.
Bij ons gaat het meestal mis als we beiden ons met dezelfde zaken bemoeien.
Overigens staat er nog een oude koekenpan in de stacaravan in Engeland van afgelopen vakantie, maar ach dan kopen we gewoon weer een nieuwe....

Alles is te koop?

Alles is te koop? Nouhou?... ik ben een keer de kousjes van de gaslamp vergeten. Leg dat maar eens uit in een buitenlandse winkel. Ze kwamen met de meest rare dingen aan, maar niet wat ik bedoelde.
Ook lucifers was moeilijk uit te leggen en maandverband is niet in elk land in de supermarkt te koop.
En soms zit je op een leuke camping, maar zit de supermarkt 20 km verderop.
ik heb dus ook lijstjes in excel en de kinderen vinden het erg makkelijk om hun tas zo zelf in te kunnen pakken. Vooral pijama's worden anders nog wel eens vergeten.

Valkyre

Valkyre

09-05-2011 om 20:24

Lijstjesverslaving

Ik ben helemaal verslaafd aan het maken van lijstjes. Ik heb idd ook paklijsten in Excel staan, en het bijwerken en printen daarvan kost elke vakantie/weekendtrip ongeveer drie minuten Ik heb trouwens geen lijsten voor kamperen, want dat doen we nooit.. Maar lijstjes zijn voor mij echt essentieel, want zoals mijn moeder pleegt te zeggen: als m'n kont niet vastzat, zou ik die ook nog vergeten!

Maar soms loopt 't de spuigaten uit met mijn lijstjes - vooral To Do lijstjes. Dan maak ik prachtige lijsten "om weer overzicht te krijgen," en vervolgens kom ik er totaal niet aan toe alles te doen en af te vinken... Oh, het gaat al helemaal kriebelen - waar zal ik nu eens een lijstje van maken?!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.