Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Teststress voor de vakantie


Ik gebruik ook een schriftje. Daar staan alle wachtwoorden in. 

Sammy70

Sammy70

30-06-2021 om 12:55

Die hele belangrijke zaken kun je gewoon ergens opschrijven en verstoppen in huis. Als je eenmaal een digid hebt kun je ook makkelijk op wachtwoord vergeten klikken etc. Hier hadden mijn dochters het ook nodig voor theorie examen/auto/scooter. 

Als je bij mij zoekt: binnenkant van een kastje op zolder. Mijn wachtwoorden zijn de eerste letters van lettergrepen van een straatnaam waar ik ooit woonde en huisnummer. Dus bijv Kerkstraat 10 Vondellaan 14 De Vriesweg 28 Ks10Vdl14DVw28 (hoofdletters als eerste of op logische plaatsen). Die kun je nog onthouden door te zeggen: adres vanaf baby, adres vanaf 10 en adres vanaf samenwonen. Alleen altijd die lettergrepen aanhouden.

Ik heb de wachtwoorden toch weer in een schriftje opgeschreven. Ook in geval de kinderen het ooit nodig zouden hebben. 

Wel is in een grijs verleden bij een inbraak, terwijl we thuis waren, agenda en adresboek ingezien in de hoop dat er wachtwoorden in zouden staan. Dat was toen nog niet zo. Die wachtwoorden is echt iets van de laatste twintig jaar met het internet.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-06-2021 om 13:12

Wachtwoord: verzin een basiswachtwoord volgens een van de hiervoor genoemde manieren. Kies een vaste plek in dat wachtwoord (bijvoorbeeld tussen 2e en 3e karakter). Zet daar voor elke site de eerste letter van die site. Dan heb je voor elke login een apart wachtwoord (dus minder risico bij hacks), maar kun je elk wachtwoord heel eenvoudig beredeneren.

WachtWoord1 = basis

WadchtWoord1 = Digid

WavchtWoord1 = viafora

Niet voor DigiD maar voor alle andere sites hebben we een systeem bedacht waarin de gebruikersnaam meestal het emailadres is en dan in het wachtwoord de naam van de site verwerkt is met een hoofdletter aan het begin en indien nodig (als de site dat vraagt) een leesteken/ iets uit de #$%€£& rij en daarachter een getal dat aangeeft welk gezinslid het is.

De konden en ik hadden en Wrts account om woordjes te leren.

Ik: Wrts#1

kind 1: Wrts$2

kind 2: Wrts@3

als de site vraagt om een wachtwoord van minimaal x letters kwam daar een vast woord achter dat ik niet ga vertellen want dan kan iedereen op mijn naam inloggen hier op de site. 😉

Waterdicht systeem dat makkelijk te onthouden is. Die paar speciale wachtwoorden voor DigiD en andere belangrijke dingen liggen ergens veilig opgeborgen in een mapje. 

Tango schreef op 30-06-2021 om 12:19:

En systeem bedenken, nou graag tips hiervoor. Zijn heel welkom.


gek dat niemand het noemt: er zijn wachtwoordsystemen. Ik gebruik Lastpass. Voor deze site heb ik een heel ingewikkeld wachtwoord dat ik op mijn telefoon ergens heb staan in een tekst waar niemand aan kan zien dat mijn wachtwoord erin verstopt zit. Ook bewaar ik de wachtwoorden van sites waar iedereen mag inbreken op mijn account (zoals bijvoorbeeld hier of de hema) in de sleutelhanger van mijn Mac. Altijd makkelijk op te zoeken. 
en zoals hierboven al gezegd heb ik voor veel wachtwoorden hetzelfde systeem. Bijvoorbeeld: drie hoofdletters-drie getallen+drie tekens&afkorting van de site of eerste letters van site. Zoiets. 

Ik heb een digitale wachtwoordkluis. Ook ideaal voor al die webwinkels. 

Ik kan me niet voorstellen dat je voor een telefonische afspraak een digi d nodig hebt. Je gaat toch geen wachtwoord via de telefoon doorgeven.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-06-2021 om 14:22

chantalpa schreef op 30-06-2021 om 14:14:

Ik kan me niet voorstellen dat je voor een telefonische afspraak een digi d nodig hebt. Je gaat toch geen wachtwoord via de telefoon doorgeven.

"Telefonische afspraak voor NAAT(PCR)-test

U kunt ook op sommige GGD-testlocaties een test krijgen voor een reis naar het buitenland. Dit zijn alleen NAAT(PCR)-testen. U krijgt de uitslag van een NAAT(PCR)-test bij de GGD binnen 26 uur. Het kan tot maximaal 4 uur duren voordat de testuitslag op te halen is in de CoronaCheck-app of op CoronaCheck.nl.

Bij de GGD kunt u alleen terecht wanneer u een DigiD heeft. U maakt de afspraak door te bellen naar 0800-5005. Dit kan 7 dagen per week van 8.00 - 20.00 uur. De GGD is niet aansprakelijk bij een te late testuitslag."

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-vakantie/reizen-buitenland/gratis-coronatest-voor-reizigers-in-juli-en-augustus-2021

Maar je hebt gelijk, voor het maken van een telefonische afspraak zul je geen Digid nodig hebben. Alleen voor het ontvangen van de uitslag.

Sophia_!

Sophia_!

30-06-2021 om 14:27

Ik dacht trouwens dat kinderen op de middelbare school wel vaker getest werden? Dan heb je toch sowieso DigiD nodig? Of doen ze alleen die thuistests.  Ik zit niet meer in die leeftijdscategorie, dus heb het nieuws niet goed gevolgd. 

Tango

Tango

01-07-2021 om 16:12 Topicstarter

Ik schreef volgens mij al, zoon zit momenteel niet op school. Maar doet verder niet ter zake. 

Vanmorgen heb ik weer gebeld, om een afspraak te maken. Digid voor zoon is in aanvraag. Kreeg te horen dat het ook dan nog niet kan om een afspraak te maken. Inmiddels zie ik dat de site min of meer beschikbaar is, maar ik wilde een afspraak voor een sneltest inplannen en zag helemaal geen mogelijkheden. Wel staat er nu dat je 5 dagen voor vertrek een afspraak moet maken (niet langer) dus ik wacht nog maar even af. Mogelijk zijn er dan weer meer testlocaties werd er genoemd. Maar het is wel een gedoe zeg! 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-07-2021 om 16:24

Ik kan op de site nu ook geen afspraak maken. Ik zie wel data en tijdstippen, maar die zijn allemaal lichtgrijs en kunnen niet aangeklikt worden. Alweer overbelast?

Wat bizar dat telefonisch ook een digid nodig is? #hoedan? Je kunt telefonisch toch niet inloggen?

Tango

Tango

01-07-2021 om 19:22 Topicstarter

Coreopsis schreef op 01-07-2021 om 16:24:

Ik kan op de site nu ook geen afspraak maken. Ik zie wel data en tijdstippen, maar die zijn allemaal lichtgrijs en kunnen niet aangeklikt worden. Alweer overbelast?

Wat bizar dat telefonisch ook een digid nodig is? #hoedan? Je kunt telefonisch toch niet inloggen?

Klopt, ik had precies hetzelfde met die data en tijdstippen. Geen idee wat het probleem is. En inderdaad bizar, maar je mag pas de afspraak inplannen als er een digid helemaal is aangemaakt, terwijl de uitslag er natuurlijk pas op komt nadat je getest bent. Vind het ook een bizarre regeling, maar ze zullen het vast wel natrekken dacht ik. Dus heb maar geen afspraak gemaakt. 

Coreopsis schreef op 01-07-2021 om 16:24:


Wat bizar dat telefonisch ook een digid nodig is? #hoedan? Je kunt telefonisch toch niet inloggen?

Nee niet bizar als de uitslag persoonsgebonden is en ook in de Corona check app geladen kan worden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-07-2021 om 07:13

@tango: je kunt gewoon online een afspraak maken zónder DigiD. Je hoeft alleen naam-geboortedatum-telefoon-email door te geven. Uitslag krijg je per mail....
Ik heb zojuist een afspraak voor kind gemaakt. Er zijn vanochtend vroeg locaties bij gekomen. De lichtgrijze zijn inderdaad al vol denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.