Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tieners meivakantie vliegvakantie waarheen?

Dochter wil met paar meiden 17-18jaar in meivakantie ergens heen, wat mooier weer en waar wat te doen is voor de tieners.  We  dachten zelf aan Spanje, maar wat/welke plek zou leuk zijn voor die leeftijd?


Nee inderdaad. Als iedereen zoals jij blijft denken dat 'eerst maar andere zaken opgelost moeten worden' voor ze bereid zijn hun houding te veranderen, om ook maar iets in leveren van alle luxe waar ze toch verdorie recht op hebben! 
Zolang verandert er inderdaad he-le-maal niets. 

libelletje75 schreef op 13-12-2023 om 09:52:

[..]

Nee het is meer het oerdomme dat jij met je fietsvakantie denkt het klimaat te redden.

Kijk toch eens wat om je heen richting Israel bijvoorbeeld of de oekraine. Al die raketten die daar dagelijk de lucht in worden geschoten. Wat een vervuiling. Laat dáar de problemen eerst maar eens opgelost worden. Wereldwijd. Daar leveren een paar fietsvakanties van Nederlanders echt geen moer op.

Nee hoor, het enige dat echt helpt is het flink verhogen van de vliegprijzen en verlagen van de treinprijzen. Het is goed dat er gepraat wordt over klimaatverandering en dat mensen hun keuzes maken. Discussies als 'hullie mogen wel vliegen en ik moet zeker op de fiets, en die Russen mogen toch ook alles' zijn niet zo constructief. 

Kikki39

Kikki39

13-12-2023 om 10:41 Topicstarter

Ik denk dat wij eigenlijk de enige zijn die ik ken die in geen 30 jaar heeft gevlogen ...Dus nee, ik ga me hier zeker niet over aangesproken voelen. 


"Nee hoor, het enige dat echt helpt is het flink verhogen van de vliegprijzen en verlagenvan de treinprijzen"

Gewoon terug naar de situatie van voor/rond 1990. Toen er structureel nachttreinen reden naar Italië, Oostenrijk etc, en de budgetairlines nog moesten worden opgericht. 

Een collega van mij heeft samen met zijn partner een tweede huis(je) bij Barcelona. Om de haverklap zit hij daar, soms telewerkend. Ja, dat kan natuurlijk als een vliegretourtje Barcelona een scheet en drie knikkers kost. Als vliegen relatief net zo duur zou zijn als het was in de jaren tachtig dan liet hij het vermoedelijk wel uit zijn hoofd.

het enige faire is een puntensysteem. Vliegen niet duurder maken, maar iedereen mag bijv. maar 1x per jaar vliegen. Het is van de zotte dat de rijke lui anders maar door kunnen blijven vliegen en anderen het niet meer betalen kunnen. 

en hou er rekening mee waar je werkt. Ik in rij bijna nooit auto, omdat ik lopend naar mijn werk kan en verder alles in de stad ook meestal op de fiets doe. We wonen klein en hebben tweedehands meubelen. Dus ik voel mij echt niet schuldig vanwege een jaarlijkse vliegvakantie.

Tot zover wat betreft alle vooroordelen over oerdomme stompzinnigheid. Alsof iemand die af en toe vliegt verder niet bewust kan leven. 

Iedereen 1 keer per jaar vliegen. En dan bedoel je ook echt iedereen? Alle 8 miljard wereldburgers? Of alleen wij hier in het rijke deel van de wereld, zeg maar de toch al grote uitstoters? 
Lijkt me dan eerlijker om te beginnen met dat iedereen 1 keer in zijn leven mag vliegen. En als iedereen geweest is dan pas de volgende ronde. Kan nog even duren voor we weer aan de beurt zijn...  

Kikki39 schreef op 13-12-2023 om 10:41:

Ik denk dat wij eigenlijk de enige zijn die ik ken die in geen 30 jaar heeft gevlogen ...Dus nee, ik ga me hier zeker niet over aangesproken voelen.

Dat moet je ook vooral niet doen. Wel een beetje jammer dat het draadje voor je dochter nu gekaapt wordt met gezeur over vliegen. 

Interessant dat je het 'gezeur' noemt. Ik vind het steeds weer bijzonder om te merken hoezeer de klimaatproblematiek wordt genegeerd door, nou ja, de overgrote meerderheid. Ik snap dat niet goed. En al helemaal niet bij mensen met kinderen. Dan ben je toch ook bezig met hun toekomst of denk iedereen echt dat het allemaal wel meevalt? 

Daarom kan het denk ik niet vaak genoeg benoemd worden: uiteindelijk gaan we allemaal heel veel in moeten leveren: dat kan nu nog soort van 'goedschiks' en anders zullen we straks maar moeten dealen met alle gevolgen.

Lichtpuntje is de deal over fossiele brandstoffen die net is gemaakt. Dat zal dan ook minder luchtvaart betekenen, en dus hogere prijzen.  

ja, Mugs in dit draadje vind ik het zeuren. Begin een eigen draadje over klimaatproblematiek en dingen die mensen kunnen doen en kunnen laten.

Ontopic

Ik vind het juist wel van toepassing hier. Juist hier, omdat je hier ziet hoe normaal en vanzelfsprekend het gevonden wordt om op vliegvakantie te gaan. Mensen worden zelfs boos als je het ter discussie stelt!

Maar jij mag het best gezeur vinden hoor, daar zit ik dan weer niet mee

Plantenbak schreef op 13-12-2023 om 12:08:

ja, Mugs in dit draadje vind ik het zeuren. Begin een eigen draadje over klimaatproblematiek en dingen die mensen kunnen doen en kunnen laten.

Precies

Libelletje: wacht maar wat er aan immigratie op gang gaat komen naarmate het klimaat in veel streken extremer wordt waardoor delen van de aarde onleefbaar worden. Denk je echt dat landsgrenzen er nog iets toe doen dan?

Ieder mag zo zijn mening hebben over vliegen / het klimaat en wat wel of niet verstandig is hier in. Maar dat is wellicht een ander topic wat een ieder kan openen.
Kiki vraagt tips, zij kan wel met dochter in gesprek wat nu de wensen zijn van dochter en of vliegen echt noodzakelijk is. Als de dametjes enkel op het strand willen liggen en willen winkelen is vliegen niet echt nodig. Is het hun droom om naar een mooi eiland te gaan  en hebben ze het geld ervoor dan zullen ze waarschijnlijk wel gaan en dan zullen de ouders het waarschijnlijk niet verbieden uit mileu overwegingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.