Vakantie en uitjes

Elisabeth B.
22-12-2009 om 20:41
Tips gevraagd voor baby mee op wintersport
Zaterdag aanstaande vliegen we naar de Franse Alpen voor een wintersport vakantie met het gezin. Onze jongste telg, op de kop af 7 maanden, gaat voor het eerst mee. Ik ben benieuwd naar tips van ouders die een baby meegenomen hebben op wintersport. Ik weet bijvoorbeeld dat baby's veel last kunnen hebben van hoogteziekte. We verblijven op 2300 meter hoogte. Wat zijn de ervaringen hier mee?
Ik ben ook benieuwd naar tips; wat is handig om mee te nemen qua warme kleding? Ik neem de maxicosi mee met de bugaboo onderstel en uiteraard een voetenzak; is dat handig en warm genoeg?
Last but not least: Hij zal van 900 tot 1200 uur en van 1400 tot 1700 uur naar de nursery kunnen. Mijn baby krijgt (naast de fruit- en groentehap) uitsluitend moedermelk. Ik hoop hem voor en na de nursery tijden te voeden, en dat hij daar voornamelijk slaapt. Hoe maak ik de Franse leidsters dat duidelijk en vooral dat ze hem alleen groente- en fruithappen moeten geven? Zal ik een kolf meenemen of niet?
Alle tips en ervaringen (goed of minder goed) zijn welkom!
Eliabeth.

Annet
22-12-2009 om 22:21
Tip voor bugaboo
Mocht je ook willen wandelen, zou ik een slee meenemen of daar regelen. Het zitje van de Bugaboo kun je makkelijk met klittenband vastmaken op een slee. Maar misschien lukt dat met een maxicosi ook. Daar heb ik geen ervaring mee.
De hoogte van 2300 meter lijkt me heel gewaagd met een baby van 7 maanden die daar niet aan gewend is. Ik zou zeker googlen op verschijnselen die komen door de hoogte, zodat je voorbereid bent. En neem baby zeker niet mee de cabinelift in naar nog hoger.

Elisabeth B.
22-12-2009 om 22:45
Annet
Dank voor je tip, heb gelijk gezocht en al veel informatie gegeven. Op de homepage van ouders online blijkt een artikel te staan van Henk Boeke. Ik was zeker niet van plan de baby mee de cabinelift in te nemen, ik ga er van uit dat hij vooral wil eten en slapen en het daarnaast fijn vindt om bij ons te zijn.
Elisabeth.

Bianca33
23-12-2009 om 11:54
Slee
Wij zijn ook op wintersport geweest met een 9 maanden oude baby. Waar wij veel plezier aan hebben gehad is dat we de maxi cosie met spanbanden op zo'n plastic slee hebben gebonden. Onze kleine vond het geweldig en het "liep" erg gemakkelijk....
Veel vakantieplezier!

mar
23-12-2009 om 15:57
Wij
Wij zijn met die leeftijd niet naar de wintersport geweeest, maar wel in de bergen (ook met sneeuw). Wij zijn toen wel op 2000 meter beland, maar dat was na een acclimatisatie van meer dan een week.
In een keer (vanaf zeeniveau) naar 2300 meter is voor een volwassene al niet aan te raden, maar voor een baby al helemaal niet. Let op de symptomen van hoogteziekte en zorg dat de baby genoeg drinkt. Niet genoeg drinken of niet meer plassen betekent simpelweg afdalen naar onder de 1000 m.
Qua kleding: zorg voor laagjes. Wollen rompertje, wollen sokjes, wollen mutsje, wollen wantjes. Daarover gewone warme kleertjes en skipak/overall. Dan in de voetenzak en het zou warm genoeg moeten zijn. Houdt zelf ook de temperatuur in de gaten. Wij zijn wel eens in januari geweest en toen kon je zelfs zonder jas skieën, zo warm was het.
Met de leidsters van de opvang kun je over het algemeen goede afspraken maken over hoe laat ze iets moeten hebben en wat ze mogen. Onze ervaring met franse opvang/skiklasjes voor grotere kinderen (kleuters) is niet zo goed (ouders worden gelijk weggestuurd, kinderen worden bij de receptie gezet als ze huilen etc) , maar van andere ouders hoorde ik dat het met de baby's wel altijd goed ging.

liora
23-12-2009 om 16:42
Niet doen
Wat je in ieder geval niet moet doen is je kind in een rugdrager. Ik ken een verhaal van iemand die met baby in de rugdrager afdaalde en onderaan de berg was de baby dood.
Verder zou ik kijken of de baby niet bij iemand kan logeren. Hij/zij heeft er niks aan, voor jullie is het extreem onhandig. Maar goed, daar koop je niks voor natuurlijk.
Liora

Rembrand
23-12-2009 om 19:33
Kolf meenemen.
Hoi Elisabeth,
Ik zou zeker mijn kolf meenemen. Je kunt er beter mee verlegen zitten, dan om verlegen
Het lijkt me sowiezo handig om een fles moedermelk achter te laten. Mocht je verlaat zijn voor de voeding hebben ze in ieder geval iets om te geven.
Fijne vakantie.
M.

Elisabeth B.
23-12-2009 om 20:56
Reactie
Dank voor de reacties en ervaringen.
De baby thuislaten / laten logeren is voor mij persoonlijk geen optie. Ik geef borstvoeding en kan dus niet zo lang gescheiden zijn van mijn kind. Sowieso zou ik hem niet zo lang kunnen missen! Ik weet dat hij er niks aan heeft, hij wil gewoon eten en slapen en dat het liefst thuis met ons. Maar zijn grote broers en ouders vinden wintersport wel heel leuk dus we moeten allemaal een beetje aanpassen. En hij zal zelf ook graag bij ons willen zijn. Ik zal hem ook niet iedere middag naar de nursery brengen.
Meenemen op de piste in een rugdrager o.i.d. zou ik nooit doen, veel te gevaarlijk! Sowieso ondoenelijk trouwens op een snowboard Op jeugdfoto’s van een kennis zag ik niet alleen hem in een rugdrager bij zijn vader, maar heel veel kleine kinderen. Nu zie je dat nooit meer, gelukkig. Net als een helm: eerst zag je dat helemaal niet, inmiddels schat ik dat meer dan de helft een helm op heeft.
Ik las in het artikel hier op Ouders Online dat je niet alleen goed moet aankleden maar ook weer goed moet afpellen als je binnen bent. Verder heb ik een babybands gekocht, zo’n baby zonnebril. Ik heb alleen niets waarmee ik de maxicosi op zo’n sleetje kan doen, is dat daar verkrijgbaar?
Een flesje moedermelk meenemen heb ik aan gedacht maar we vliegen en mogen dus geen vloeistoffen meenemen. Of ik moet de eerste avond ter plaatse al kolven natuurlijk. Ik heb helaas geen handdkolf, welke is goed en betaalbaar?
Elisabeth.

Elisabeth B.
23-12-2009 om 21:01
Franse vertaling
Ik ben ook nog op zoek naar een vertaling van Nederlands – Frans enkele belangrijke typische baby termen i.v.m. borstvoeding. Dat communiceert wat makkelijker met Franse leidsters. Ik meen me te herinneren dat daar wel en website van bestaat. Kent iemand de link?
Elisabeth.

Rembrand
23-12-2009 om 23:26
Kolven.
Zou je ook geen gekolfde melk mee mogen nemen ? Ik zou gewoon even bellen met de vliegtuigmaatschappij. Hoe doen moeders dan die kunstvoeding geven dan ? Een goede handkolf is bijv. die van Medela of de Avent Isis. Als je al een Medela electrische kolf hebt zou ik die van Medela doen. Kan je niet gewoon je electrische kolf meenemen ? De meeste electrische kolven werken ook op batterijen namelijk.
M.

Rembrand
23-12-2009 om 23:29
Woordenlijsten.
De woordenlijsten staan op de website van Heleen Hayes.
http://www.xs4all.nl/~hhayes/
M.

rodebeuk
24-12-2009 om 08:17
Van de berg af bij virusje
..bedenk dat een simpel virusje harder valt als je hoog bent. Het is heel gebruikelijk om de berg af te gaan als je een flinke verkoudheid hebt bijvoorbeeld. Dit doet zich ook voor bij kleine kinderen, zeker als ze niet goed geacclimatiseerd zijn. Vliegen is wat dat betreft ook al een risicofactor (druk op de oren).
Ik heb het hier al vaker verteld, en eigenlijk moet je het meegemaakt hebben om het te geloven. Ik vertel het ook niet om je bang te maken, maar het is vaak een heel eenvoudige oplossing als mensen zich steeds zieker gaan voelen.
Heb zelf een aantal jaren als groepsleider klimkampen begeleid bij de SAC en de DAV en we hebben meermaals kinderen omlaag gebracht die zich dan meten weer veel fitter voelden.
Hoop dat je het niet nodig hebt, maar beter mee verlegen dan om verlegen!

An
24-12-2009 om 11:41
Avent isis
Onmisbaar geweest voor mij. Je kunt altijd en overal kolven, zonder lawaai en hij doet het geweldig. Ook weer goed 2e hands te verkopen.
Veel plezier hoor!
An

Elisabeth B.
24-12-2009 om 21:44
Dank!
Vanmiddag heb ik zgn. moonboot –sokken voor onze baby gekocht en een warme muts met wanten. Ook heb ik de Avent Isis gekocht, ik heb de Medela pump in style voor op ’t werk en de mini electric voor vakantie e.d., maar die heb ik eerlijk gezegd in al die jaren nog nooit gebruikt. Nu dus toch maar geïnvesteerd in een Isis zodat ik toch wat moedermelk kan meegeven voor het geval dat.
Ik ben ook heel blij met de link naar de woordenlijst, nu kan ik duidelijk maken dat hij enkel borstvoeding mag, naast een fruithap en brood.
Ik hoop dat alles goed gaat. Met onze derde heb k het niet aangedurfd toen hij baby was, maar deze baby is zo makkelijk. We hebben al eens met hem gevlogen dus ik reken er op dat het goed gaat. Mocht het niet goed gaan, ik heb ook zoutoplossing neusspray gekocht en zo nodig neem ik de raad ter harte terug te gaan naar het dal.
Elisabeth.

Bianca33
25-12-2009 om 14:37
Spanband
Wij hadden de slee vast gemaakt met een gewone span band, waar je normaal lading mee vast maakt.
Nogmaals veel plezier.

Tinus_p
27-12-2009 om 18:43
Ik ook niet
Tina:
"Dat je je favoriete sport ook na het krijgen van een baby wil uitoefenen, dat snap ik. Maar waarom je dan op 2300 meter hoogte gaat zitten, dat snap ik dus helemaal niet."
Ik ook niet. Waarom eerst boeken en dan pas vragen of het verstandig is?
Dat is het namelijk erkend NIET. Het is ongeveer net zoals autorijden zonder gordels en kinderstoeltje -meestal gaat het goed.

mar
28-12-2009 om 16:00
Ik ook niet
Maar, dit is typisch een geval van de bergen in gaan zonder de risico's te kennen. Met name met wintersport komen mensen op plaatsen (hoogtes) waar ze anders niet zo snel komen. Ik was zelf niet gegaan, omdat het ronduit ongezond is voor zo'n jonge baby.
Of ze echt bewezen meer kans heeft op hoogteziekte weet ik eerlijk gezegd niet. De kans op hoogteziekte is voor iedereen aanwezig, ook als je goed geacclimatiseerd bent. Ik ben tegen de 4000 meter geweest zonder problemen, maar dat biedt geen garantie voor de volgende keer.

liora
29-12-2009 om 16:33
Tegenstrijdig
De baby moet mee naar een plek waar hij risico loopt, omdat hij borstvoeding krijgt... de logica ontgaat me.
Prioriteiten?

mar
29-12-2009 om 19:15
Tops
Op zich is die hoogte ook niet zo heel slecht, mits je geacclimatiseerd bent en dat ben je niet als je regelrecht van zeeniveau afkomt.
Ook in bv Nepal wonen baby's op grote hoogte zonder er nadelige gevolgen aan over te houden.
Bij veel toeristische trekpleisters is het natuurlijk "u vraagt, wij bieden".

mar
29-12-2009 om 19:21
Tina
Onder mensen die regelmatig in de bergen komen vallen voor mij geen wintersporters. De gemiddelde wintersporter heeft geen benul van de gevaren. Vandaar ook de vele ongelukken met wintersporters. Maar ook degenen die wel weten wat ze doen lopen een risico.
De fervente bergwandelaars weten over het algemeen ook wel wat ze doen en waar ze aan beginnen. Maar ook daar komen er elk jaar wel een paar van om. Dat is doorgaans niet door oerdom gedrag, maar vaak door een samenloop van omstandigheden. Oerdom is het om op je slippers of gympen de bergen in te gaan, zonder het weerbericht geluisterd te hebben, zonder warme kleding etc. etc. ik heb mensen op de Jungfraujoch zien staan met teenslippers, t-shirt en korte broek!
Overigens ben ik er van overtuigd dat Elisabeth wel onderdak vindt in geval van nood, desnoods wat verder van het skigebied af. En ze weet waar ze op moet letten, dus ik verwacht dat ze in geval van twijfel actie onderneemt.

Tihama
29-12-2009 om 21:22
Mar
"Op zich is die hoogte ook niet zo heel slecht, mits je geacclimatiseerd bent en dat ben je niet als je regelrecht van zeeniveau afkomt.
Ook in bv Nepal wonen baby's op grote hoogte zonder er nadelige gevolgen aan over te houden. "
Inderdaad. En die hebben dus echt een ander Hb-gehalte. Ik werd ziek (keelontsteking) toen ik 3 weken op meer dan 2000 meter hoogte rondgewandeld had. Bij het bloedonderzoek bleek mijn Hb toen 14 te zijn. Normaal was 8. Mijn lichaam had zich dus prima aangepast. Ook zwangere vrouwen in Nepal hebben een hoger Hb en hun babies worden ook geboren met een hoger Hb, namelijk 16. (http://kumj.com.np/ftp/issue/8/286-290.pdf).
Voor mij was het meest schokkende wel dat 2000 meter hoogte dus bijna een verdubbeling van Hb nodig maakt.
Tihama

Tara
31-12-2009 om 11:18
Ik snap het echt niet
Ik snap echt niet dat je zoiets overweegt omdat je het gewoon zelf leuk vindt. Ik vind het kindermishandeling. Kun je niet gewoon een paar jaar niet gaan?

mar
31-12-2009 om 21:57
Kindermishandeling
Om het kindermishandeling te noemen vind ik wel een beetje overtrokken. Ik vind het niet verstandig, zou het zelf niet doen (maar heb dan ook voorkennis) en ik denk dat Elisabeth zich nu bewust is van het risico en daar naar kan handelen.
Je kunt zo wel "alles" kindermishandeling noemen: kinderen zonder laarzen/skipak in de sneeuw (drijfnat), kinderen zonder regenpak in de regen achter op de fiets etc. etc. Onze dochter sliep nog wel eens buiten in de kinderwagen, ook als het rond het vriespunt was. Ook dat vonden sommige mensen erg zielig.
Er zijn mensen die alles op zij zetten omdat ze kinderen hebben, er zijn mensen die alles blijven doen wat ze deden voordat ze kinderen hadden. En er is een middenweg, mensen die de activiteiten aanpassen. Ik denk dat Elisabeth tot die groep hoort, alleen heeft ze zich het hoogteprobleem niet gerealiseerd.
Het tekort aan rode bloedlichaampjes wat je in eerste instantie hebt op grote hoogte om het verminderde zuurstof op te vangen, compenseer je door versnelde hartslag en ademhaling. Daarom ben je ook sneller buiten adem, kun je misselijk of licht in je hoofd zijn bij snelle stijgingen. Baby's hebben al een wat snellere hartslag dan volwassenen, dus hun hartje en longen moeten op hoogte nog wat harder werken. Vandaar dat acclimatiseren handig is, dan worden er extra rode bloedlichaampjes aangemaakt.

Elisabeth B.
07-01-2010 om 21:31
En zo was het
We zijn inmiddels terug van en zeer geslaagde wintersport. Enigszins geschokt las ik de reacties hier. We waren ons bewust van het feit dat kleine baby’s (en andere kinderen en ‘grote’ mensen) zich ongemakkelijk kunnen voelen op grote hoogte, dat schreef ik al, vandaar mijn vraag. Maar ik vermoede dat onze( vierde) baby het zou aankunnen en omdat dat we het fijn vinden om samen te zijn, durfden we het aan. Met alle tips zijn we gegaan en … het was heerlijk!
De eerste dag was onze baby huilerig en sliep hij slecht. Ik heb zijn neus steeds gesprayd met zoutoplossing (hij was verkouden bij vertrek) en hem paracetamol zetpillen gegeven. Na de eerste dag en nacht was het over, kennelijk was hij geacclimatiseerd. We hebben ervaring met hoogteziekte (onze tweede had het ook een dag). Onze baby ging vrolijk naar de nursery en kwam vrolijk terug. Hij sliep als een os; het zal de gezonde berglucht wel zijn geweest Ik kolfde naar behoefde op de piste (in een café / restaurant) met de speciaal aangeschafte Isis pomp en dat kon gewoon mee in de rugzak, geen koeltas nodig! De Franse juffen vonden het heel bewonderingwaardig. De eerste dag hadden ze mijn, uit Nederland meegenomen, bevroren borstvoeding per abuis in de microwave gedaan, maar ik had natuurlijk meteen moeten zeggen dat het au-bain-marie moest.
Onze oudere (drie) kinderen hadden iedere ochtend ski- en snowboard les en voor ons tweeën was het een ongekende luxe de ochtenden samen te kunnen doorbrengen. De lunchpauze (van 1200 tot 1430) brachten we met z’n allen door, daarna ging de baby terug naar de nursery (slapen) en gingen we of met z’n allen de piste op of we splitsen ons in twee groepjes (onze vijfjarige kan nog niet alles Om 1700 uur was de dag voorbij en waren we weer gezellig met z’n zessen: eten, (voor)lezen en slapen.
Dank nog voor de tip van de ski’s voor onder de Bugaboo: die hadden we niet maar dat zou wel fijn zijn geweest. Het rijdt niet prettig in de sneeuw over hellingen met wielen. “Wegens succes geprolongeerd”: in de voorjaarsvakantie gaan we weer dus ik heb nog even de tijd om die dingen te kopen. Ik had ook een draagdoek bij me, maar in die kou en gladheid is dat geen aanrader.
Wat nou het leuke is aan wintersport voor families is dat het echt iets is dat je samen kunt doen. Dit jaar stonden we een paar middagen met zijn vijven op de piste en gingen we samen er op uit. De baby kan (nog) niet mee, maar je bent wel veel samen met je gezin. En de voorzieningen voor de allerkleinsten in de Franse wintersportgebieden zijn uitstekend. Net als bijvoorbeeld schaatsen en zwemmen is skiën en snowboarden ook echt iets wat je samen als gezin doet en dat vinden wij gewoon ontzettend leuk! En niet alleen wij vinden het leuk, ook de kinderen genieten met volle teugen.
Elisabeth.

Elisabeth B.
07-01-2010 om 21:38
O ja
Vorig jaar zijn we oo geweest, zelfde plek, zelfde hoogte en ik was toen zwanger. Mischien dat dit scheelt in Hb-gehalte.
Elisabeth.

mar
08-01-2010 om 11:31
Fijn
Fijn dat je het allemaal goed is gegaan en dat jullie het zo naar je zin hebben gehad. Tja, en heftige reacties kun je hier verwachten. Toen ik net nieuw was, jaren geleden heb ik ooit eens gevraagd naar ervaringen met wintersport met een 2-jarige. De reacties toen waren toen ook schokkend. Ik vraag dat soort dingen dus niet meer .
Maar voor jouw info: acclimatiseren doe je niet in een dagje, daar zijn een paar dagen voor nodig. Een dagje niet zo lekker is ook nog geen hoogteziekte. Een dagje niet lekker gaat voorbij, hoogteziekte is ernstige pathologie en kan alleen maar worden verbeterd door af te dalen! En na de hoogteverblijf past je lichaam zich toch weer aan, dus dat je Hb nog hoger is doordat je een jaar geleden ook op hoogte was, dat werkt niet.

Elisabeth B.
08-01-2010 om 17:45
Mar
Ik moet eerlijk toegeven dat man en ik sommige reacties ook schaterlachend hebben gelezen hoor
Ik denk inderdaad niet dat hij hoogteziekte had, wel dat hij zich moest aanpassen en extra last had van zijn verkoudheid.
Elisabeth.