Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Dochter

Dochter

22-06-2019 om 17:12

Uitje met moeder (ca 80)

Ik wil een gezellig dagje met mijn moeder doen van rond de 80.
Ze loopt niet meer zo snel, dus we moeten ook niet grote afstanden overbruggen.
Bij voorkeur ga ik naar een (soort van) museum/mooi gebouw/kasteel en daarna een high tea of juist van tevoren een lunch en dan door een museum. Evt. zelfs met rondleiding (erbij aansluiten).

Enkele jaren geleden las ik hier een tip van iets wat zo leuk was om met je moeder te doen, ik meen in Noord-Holland. Ik weet niet of het een museum was of een mooi gebouw om te bezoeken. Misschien in een park?

Ik heb gezocht op OO, maar kan het niet meer vinden. Ik dacht dat ik het genoteerd had, maar kan het ook bij mezelf niet meer terugvinden.

Weet iemand zo wat ik bedoel, of is iemand beter in het terugvinden van dat draadje met die tip?

En andere tips zijn ook zeer welkom!

Beertje37

Beertje37

22-06-2019 om 17:31

Den Haag

Mauritshuis en high tea bij Dudok.

Aan het water

Een tijd geleden wandelden mijn moeder ca 85 en ik naar een park met grote waterpartij. Moeder liep met rollator. Terwijl ik het makkelijk kon belopen, was het voor mijn moeder te veel. We hebben meerdere malen gerust, soms om de 100 meter. Ik was erg bezorgd om mijn moeder; zou ze worden getroffen door een hartaanval? De hele waterpartij hebben we nooit bereikt.
De keer erop zijn we met een rolstoel gaan wandelen. Als ze moe was van het lopen, duwde ik haar in de rolstoel.
Zo kwamen we op een bankje aan het water. Ze genoot van het mooie weer, de rust van het kabbelende water, de voorbij varende zeilbootjes, de ijskoffie en de.fruitsalade.
Ze genoot van het observeren. Eenmaal naar huis, heeft ze wederom een flink stuk achter de rolstoel gelopen. Ik zag in haar ogen dat ze blij was. Die blik ontbrak bij de eerdere wandeling.

Wat je ook wil plannen, liever een light versie waarbij je moeder energie te over heeft om te genieten van haar dagje uit. Desnoods een halve dag.
Of een boottochtje met een lunch in een restaurant aan het water.
Of een concert in een Concertgebouw.
Je kunt denken aan activiteiten waarbij ze observeren. Hun energielevel is meestal stukken minder dan 30 jaar terug.

Dochter

Dochter

22-06-2019 om 19:57

Flanagan

Mijn moeder is jonger dan die van jou en er ook beter aan toe. Loopt nog gewoon rond zonder stok of rollator.

Rondlopen in een museum kan ze prima. Als ze maar niet te snel en niet te ver hoeft te lopen.

En ik was inderdaad niet van plan er een hele lange dag van te maken.

Museum met lunch of high tea kan prima.

specht

specht

22-06-2019 om 20:45

Museum van de 20 st eeuw of broekerveiling?

Misschien is het leuk om met haar het museum van de 20 st eeuw in Hoorn te bezoeken, en daarna ergens een high tea?
Of de Broekerveiling.
Daar hoort ook een boottochten bij, en een veiling.
Dit zijn activiteiten waarbij je zit.
Ik weet dat er een restaurant is, maar ik denk dat er leukere plekken voor een lunch zijn.

Guera

Guera

22-06-2019 om 20:46

Voorlinden

Leuk museum, mooi park, leuk restaurant
Vlakbij de duinen #wassenaar

Rijks

Is het Rijksmuseum wat voor haar? Daar kun je ook lunchen. Er schijnen ook combideals met een rondvaartboot te zijn.

Triva

Triva

22-06-2019 om 22:21

Idd

Bedoel je niet dat museum vd twintigste eeuw in hoorn?

Marie

Marie

22-06-2019 om 22:56

Tips

Orchideeënhoeve in Luttelgeest (Noordoostpolder)

https://www.orchideeenhoeve.nl/

Keramiekmuseum Princessenhof in Leeuwarden
https://www.princessehof.nl/

Milcham

Milcham

22-06-2019 om 23:01

Tasjesmuseum

Tasjesmuseum in Amsterdam. Je kan daar ook een high tea of lunch doen zodat je niet nog een verplaatsing hebt. Ondanks dat het in een grachtenpand is, is het rolstoelvriendelijk. Ik vind het fijn dat het een behapbaar museum is. Mijn moeder van dezelfde leeftijd vond het geweldig.

Jesse_1

Jesse_1

22-06-2019 om 23:53

Tja

Wat vindt ze leuk?

WIj gaan elk jaar (zus, moeder en ik) een weekend voor een stedentrip in NL, waarbij we cultureel helemaal los gaan. Maar het maakt eigenlijk niet uit waar naartoe, want we vinden alles leuk.
Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen de focus op geschiedenis leuker vinden, of kunst, of juist iets richting hedendaags, of bepaalde onderwerpen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-06-2019 om 00:25

Tja welke regio zoek je nu echt?

Noemde je Noord Holland omdat je daar in de regio zoekt? Daar weet ik niets. Maar meer naar het oosten wel
- Zwolle, museum de Fundatie, in de stad gelegenheid genoeg om te lunchen of high tea te doen
- Ruurlo, museum More in het kasteel met het werk van Carel Willink, in het restaurant erbij kun je heerlijk lunchen en misschien ook wel mogelijkheid tot high tea.

Ik noem maar wat.

Emmawee

Emmawee

23-06-2019 om 00:41

Draadje gevonden!

Ik denk tenminste dat dit m was:
https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/moeder-wordt-80-cadeau-idee%C3%ABn

Het was museum Voorlinden in Wassenaar (Zuid-Holland). Zeker een aanrader.

vlinder72

vlinder72

23-06-2019 om 12:06

Soestdijk

Mijn schoonmoeder (80+) heeft genoten van een hightea in paleis soestdijk.

mijk

mijk

23-06-2019 om 13:47

Openluchtmuseum

Prachtug park, mooie plekken voor lunch en er rijdt een tram door het hele park dus lopen hoeft niet.

Mijk

Net als bij Flanagan

Een paar maanden terug gingen wij met mijn schoonmoeder uit eten bij de Scheveningse haven. Vanaf de parkeerplaats naar het restaurant zou een kwartiertje lopen zijn, gezellig langs de haven en wat andere restaurantjes. Mijn schoonmoeder is 79 en is heel actief. Loopt zonder stok of rollator, doen gewoon booddchappen in het dorp. Geen probleem dus. Nou, dat viel dus erg tegen. Elk stoepje of oneffenheidje was een probleem (struikelde ze), ze moest regelmatig pauzeren en we deden er meer dan twee keer zo lang over.
Na het eten heb ik eerst de auto gehaald en haar opgehaald voor de deur van het restaurant. Ze zag zo op tegen de terugwandeling.

Dochter

Dochter

23-06-2019 om 21:19

Museum Voorlinden

Emmawee, dat was inderdaad het draadje! Geweldig dat je het gevonden hebt. Hoe heb je dat gedaan?
Ook Guera bedankt voor deze tip.

Andere tips ook leuk trouwens, echt super.

Ik heb overlegd met mijn moeder en een paar van jullie opties voorgelegd. Ze is nog nooit in Voorlinden geweest (kent het wel van naam) en wilde er heel graag naar toe (en inderdaad leuk dat het buiten de Museumjaarkaart valt, hoewel haar dat niets uitmaakte). Eerst lekker lunchen (kaart ziet er erg goed uit) en dan het museum in.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Wordt een gezellig dagje.

Emmawee

Emmawee

23-06-2019 om 22:06

Voorlinden

Ik kon mij herinneren dat het toen Voorlinden was geworden (ik was daar toen zelf net geweest), dus daar heb ik op gezocht.

Heel veel plezier daar!

Voor het volgende uitstapje

Bezoek aan kasteel Haarzuilens met een lunch of high tea bij het wapen van haarzuilens.

Beertje37

Beertje37

24-06-2019 om 21:34

Haarzuilens

Kasteel is fantastisch, lunch vond ik matig.

Beertje

Op het kasteel lunchen vond ik ook niks maar in het plaatsje zelf is het super.

Dochter

Dochter

25-06-2019 om 07:09

Gingergirl

Ja, ook een leuke tip! Bedankt. Ga ik onthouden.

Bedenk me nu dat ik ooit een rondleiding in het Muiderslot had, die ik enorm leuk vond. De gids vertelde ook enorm veel spreekwoorden die uit die tijd stamden.

Is misschien ook nog een leuke om eens samen met mijn moeder te doen. Hoewel ik nu twijfel of dat een fijne plek is voor oudere mensen. Waren misschien wel veel onhandige trappetjes.

Culemborg

Oud meisjesweeshuis met goede lunchroom, compacte, historische binnenstad, is ook leuk om doorheen te wandelen

https://weeshuismuseum.nl/

specht

specht

25-06-2019 om 15:43

Muiderslot

Pas in het Muiderslot geweest, en het lijkt mij inderdaad niet bepaald geschikt voor een oude dame. Kronkelreappen, en wat ongelijk liggende stenen.
Maar inderdaad wel erg leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.