Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vliegangst

Hoi,

Volgende maand ga ik voor een kleine week voor mijn werk (samen met een collega) naar de V.S. Bij dreumestijd had ik een draadje gestart omdat ik het nogal moeilijk vind om bijna een week van mijn kinderen (dan net 1 en 3,5 jaar) te zijn. Daar voel ik me nu wel wat beter over, mede door de reacties op mijn draadje.

Blijft over dat ik het erg eng vind om te vliegen. Dat bederft echt alle voorpret. Vroeger had ik het nooit, ik heb een aantal lange vluchten gemaakt (ook V.S., Thailand, Indonesie, en vaak binnen Europa) maar nu zie ik als een berg op tegen die reis (wat als...). Ook het idee dat we boven zee hangen vind ik doodeng. Wie heeft ervaring met vliegangst? Of liever nog: goede tips!
Veel dank alvast!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik herken het

Ik kan maanden tegen een vakantie opzien omdat we met het vliegtuig gaan. Ik heb zelfs overwogen onze vakantie naar Malaga afgelopen herfstvakantie te annuleren omdat ik bang was dat we het niet zouden overleven. Rationeel gezien weet ik dat ik flauwekul loop uit te kramen en dat als wij komende zomer met het hele gezin naar Zuid-Italie rijden, statistisch gezien een veel grotere kans hebben, dat het misgaat. Maar toch.... het helpt ook niet echt mee dat er gisteren een vliegtuig is "geland" in de Hudson rivier bij Manhattan (door een troep ganzen, aaahh, storten ze daar ook al door neer.....). Hoe dan ook, ik ga wel maar met knikkende knieeen en doemdenken. Zodra ik het vliegtuig instap, geef ik mezelf er aan over en dan gaat het ook wel. Zonder de kinderen vind ik het helemaal naar om te gaan maar ja, als je wat wilt zien van de wereld, zul je helaas af en toe moeten vliegen. Het op min of meer regelmatige basis doen, helpt wel, heb ik gemerkt. Hoe langer er tijd tussenzit, hoe meer ik beren op de weg ga zien. Overigens geeft stichting Valk (als ik mij niet vergis) ook een boekje uit over vliegangst (kijk eens op Bol.com). Tja, geen tips maar ik herken je angst! Sterkte ermee!

Lynna

Lynna

18-01-2009 om 09:47

Herkenning

Hallo Loeske,

ik herken dit helemaal. Ook vroeger veel gevlogen en in de tijd met kleine kinderen begon ik bang te worden. Toch 2,5 jaar geleden naar Australie gegaan, waar ik bibberend in het vliegtuig zat en mijn kinderen mijn handen vasthielden. Ik zei elke keer tegen ze dat ik wel bang was, maar het toch deed en dus een voorbeeld was

Ik heb een boek: Over vliegangst en hoe je er vanaf komt, dat is zo'n beetje mijn bijbel in het vliegtuig Ik heb dat van te voren helemaal doorgelezen,maar lees in het vliegtuig de belangrijkste stukken (over turbulentie bv) nog eens). Daarnaast vraag ik altijd oxazepam aan de huisarts, die neem ik dan 1,5 uur van te voren in. En ik zorg voor een luchtig, ontspannend boek/tijdschrift, waarvan ik zeker weet dat ik dat heel erg leuk vind en dan kan ik me daar ook een beetje mee afleiden.

De angst blijft bij mij, maar ik vlieg wel (ben vorig jaar naar Griekenland gegaan en dit jaar naar Dublin) en het is te doen.

Sterkte jij!

Helaas ook geen tips

Ik heb er ook veel last van. Vlieg a.s. donderdag met man, zonder kids, naar Kaapstad. Ruim 11 uur vliegen. De doemscenaro's vliegen al door mijn hoofd. Op de dag zelf en het eerste uur in het vliegtuig ben ik volledig geblokkeerd. Huisarts wil er niets voor geven. Maar de wil om ergens heen te gaan is vooralsnog groter. Heb wel gehoord dat vliegangst veel voorkomt bij control freaks en dat gaat bij mij zeker op!

Schrale troost tramontana

Natuurlijk is vliegen geen onveilige vervoersmethode maar dat weten jullie zelf ook wel. Voor Tramontana is het misschien een kleine geruststelling om te weten dat het beetje risico dat er is vooral bij de start en landing optreden. Op het moment dat je eenmaal hoog in de lucht bent is de kans helemaal klein dat er iets gebeurt (daar vliegen ook geen grote vogels meer!). Het maakt dus in feite niet uit hoe lang je vlucht is. Een half uurtje of 13 uur.
Veel plezier in Kaapstad! Superstad, ben ik zelf een paar jaar geleden ook geweest. Ga je nog walvissen kijken in Hermanus? (Ben jaloers...)

Loeske77

Loeske77

19-01-2009 om 19:59 Topicstarter

Wat fijn

Ik vind het echt heel fijn om te lezen dat ik dus niet de enige ben en dat jullie precies verwoorden hoe ik me er over voel. Ja leuk he, die landing in NYC...dat was nou net wat ik nodig had

Het boek van Stichting Valk ga ik zeker aanschaffen of uit de bieb halen.

Dankjulliewel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.