Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Wie heeft al durven boeken voor de zomer?

Ons plan was om begin juni, na de eindexamens, anderhalve week naar Schotland te gaan om mijn oudste dochter te bezoeken. Dat is eigenlijk onze (doorgeschoven) herfstvakantie en we hebben haar inmiddels sinds september al niet meer gezien. Momenteel is reizen naar het buitenland natuurlijk verboden. Nu heb ik er geen problemen mee om deze reis als noodzakelijk te bestempelen, maar de grootste belemmering is nu de quarantaineplicht in Schotland. Die is niet te omzeilen. Zodra die vervalt, ga ik boeken, maar voor mijn gevoel wordt het steeds onwaarschijnlijker dat dat deze zomer gaat gebeuren. En al helemaal niet begin juni. De overtocht is dus nog niet geboekt, maar ik heb inmiddels wel gezien dat vakantiehuizen in Schotland allemaal vol raken (waarschijnlijk allemaal UK reizigers).

Hebben jullie al vakantieplannen of zelfs al aangedurfd om te boeken buiten Nederland?


Nee wij hebben nog niet geboekt voor de zomer, omdat wij eigenlijk nooit boeken. We hangen de vouwwagen achter de auto en gaan op zoek naar de zon. Zal dit jaar niet gebeuren denk ik net als vorig jaar.

Wij krijgen van Rutte het dringende advies niet naar het buitenland te reizen en er komt zelfs quarantaineplicht als je in het buitenland bent geweest. Waar ik mij nu heel erg over verbaas is het feit dat er in ons dorp toch wel buitenlandse toeristen rondlopen. Allemaal op zoek naar mooie bollenvelden, niet zoveel als voor de pandemie maar toch zijn de groepen groot genoeg om op te vallen als toerist. Gisteren een grote groep binnen bij de drogist op zoek naar pleisters, spraken allemaal onvoldoende Engels om zich verstaanbaar te maken.

Dan vraag ik mij echt af: Hoe? Waarom? Zijn al die mensen in quarantaine geweest voor ze de "attracties" gingen bezoeken?

Zo kan Rutte en de zijnen van ons blijven vragen om ons aan de maatregelen en adviezen te houden maar met buitenlandse toeristen die zich tussen de plaatselijke bevolking mengen en zich (door onwetendheid) niet aan de hier geldende regels houdenschiet het voor geen meter op met het bestrijden van de pandemie.

Ik denk dat ik dat wel begrijp. In Nederland zijn geen absolute vliegverboden. Er blijft ruimte voor persoonlijke verkeer en uiteraard goederen. Het zijn 'adviezen'. Ook de quarantaine die nu al gevraagd wordt van mensen die positief testen, zie de instructies op de website van de Rijksoverheid, is niet af te dwingen en heeft (nog) geen boete.

Wil je dat wel? Dat zou betekenen dat er ook geen ruimte meer is als je van mening bent dat iets wel moet kunnen, dan zit de deur ook dicht. Ook voor mensen met een partnerrelatie in het buitenland bijvoorbeeld.

Het gaat er vooral om dat we er ook zelf verstandig mee omgaan want we leven hier niet in Noord Korea.

Ik zie ook mensen in mijn omgeving die op het punt staan om te boeken of al geboekt hebben. Men snakt naar 'gewoon'. Ook al heeft dat nog beperkingen als quarantaine of mondkapjes of afstand houden.

Misschien ook het idee dat je niet tot de kwetsbare groepen behoort? Of dat je denkt dat gevaccineerd het risico nu wel erg klein is geworden voor jezelf? Je gunt de toerismesector ook hun inkomen en wil niet dat de sector ten onder gaat.

Zolang niet iedereen gevaccineerd is blijft het virus een bedreiging voor niet gevaccineerden, hoewel gevaccineerden in een klein deel ook last kunnen blijven houden, maar ook zolang het virus rondwaart in deze orde van grootte kunnen er ook ernstiger mutaties ontstaan waar je alsnog weer last van kunt krijgen.

Als je kunt is het beter om veilig vakantie te gaan houden. Is het niet voor je zelf dan voor het terugdringen van het virus voor de rest.

Om alleen al te voorkomen dat we toch weer een setback krijgen na de zomer waarop de boel weer op slot moet.

Nee, maar wel in Nederland. 2 Weken camping met eigen sanitair. Ik ga niet afwachten, Nederland is ook leuk. Vorig jaar een Topvakantie gehad in eigen land. 

Straks zitten alle Nederlandse campings weer bomvol dus ik wilde dat voor zijn.

Wij hebben onze vakantie naar de Canarische Eilanden vorig jaar kosteloos kunnen omzetten naar komende zomer. We hadden kunnen gaan,  maar hadden geen zin in een vakantie met mondkapjes en paniek zodra iemand begint te hoesten. Daar heb ik nog steeds geen zin in, maar ik denk dat het binnen Europa snel gaat met maatregelen afbouwen  zodra de vaccinaties nog wat verder gevorderd zijn. En dan gaan we gewoon. Ik weet ook niet of we nogmaals kunnen omboeken.

Ik ben al uitgenodigd door een vriendin die een vaste kampeercaravan heeft. Heerlijk buiten. Die kinderen willen al jaren niet meer mee en alleen is ook zo wat. Dus ik zit al op rozen. Dochter gaat dagjes uit met vrienden en zoon heeft een surfweek geboekt en kijkt nu naar zeillessen. Met vrienden hebben ze hier nu elke week een tennisworkshop door een van de vrienden.

Wij hadden in januari al geboekt in Frankrijk. De aanbetaling van vorig jaar, toen we geannuleerd hadden, bleef geldig tot dit jaar. Dus ervan uitgaand dat we dat geld toch kwijt zouden zijn vast geboekt. Vorige week besloten het niet af te wachten en toch maar te annuleren en iets in Nederland te boeken. Gelukkig was er iets vrij op een locatie die we willen, al ligt het wel wat boven budget. Maar goed we hebben nu veel minder benzinekosten en niet de kosten van twee keer een overnachting voor onderweg (heen en terug). En tot onze verrassing kregen we nog een groot deel van de aanbetaling terug!

MMcGonagall

MMcGonagall

18-04-2021 om 13:37 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 18-04-2021 om 13:24:

Wij hadden in januari al geboekt in Frankrijk. De aanbetaling van vorig jaar, toen we geannuleerd hadden, bleef geldig tot dit jaar. Dus ervan uitgaand dat we dat geld toch kwijt zouden zijn vast geboekt. Vorige week besloten het niet af te wachten en toch maar te annuleren en iets in Nederland te boeken. Gelukkig was er iets vrij op een locatie die we willen, al ligt het wel wat boven budget. Maar goed we hebben nu veel minder benzinekosten en niet de kosten van twee keer een overnachting voor onderweg (heen en terug). En tot onze verrassing kregen we nog een groot deel van de aanbetaling terug!

Vorig jaar kon je toch prima op vakantie in Frankrijk en de rest van Europa? Alles was open, je moest alleen een mondkapje op (in Nederland destijds nog niet).

Net geboekt in Zuid-Limburg. Dat lijkt al aardig op buitenland . Mochten de maatregelen het toelaten dat sjezen we nog even door naar Frankrijk. Zo niet, dan hebben we een heerlijke tijd gehad en gaan we na Limburg weer naar huis. 

MMcGonagall schreef op 18-04-2021 om 13:37:

[..]

Vorig jaar kon je toch prima op vakantie in Frankrijk en de rest van Europa? Alles was open, je moest alleen een mondkapje op (in Nederland destijds nog niet).

Eigenlijk een beetje dezelfde reden als nu, als je op het laatste moment wil annuleren omdat de situatie verslechterd is, is er in Nederland waarschijnlijk niets meer te krijgen of heel erg duur. Bovendien hebben we een dochter met diabetes en een afweerstoornis, dus bij ziek worden is een ziekenhuisopname reeel. En vorig jaar maart/ april was er nog heel veel onzekerheid over het virus, dat durfden we niet aan.

Hier ook de ontwikkelingen niet afgewacht en al vrij vroeg een vakantiehuisje in eigen land geboekt. Vorig jaar ging onze geplande reis naar de VS niet door en werden het een paar weken Zeeland, dit keer hebben we de gok niet genomen.

Groeten,


Temet

Nee, we hebben nog een coronavoucher waarmee te tot ergens in juni kunnen boeken. We wachten eerst af of het mogelijk is om eind augustus redelijk normaal op vakantie te kunnen naar het buitenland, of we allemaal gevaccineerd zijn etc. Anders verzinnen we nog wel wat anders. We hebben een ruim huis met een ruime tuin, dus vakantie is erg leuk, maar geen noodzaak.

Ik zou nu zeker nog niet durven boeken, tenzij je een vakantie met mogelijk beperkingen niet erg vindt. Juni klinkt in mijn oren in ieder geval sowieso te vroeg.

Wij hebben bewust een huisje in Nederland geboekt voor komende zomer. De voorpret is bij ons ook deel van de vakantie, en die ontbreekt als je niet zeker weet of het wel door zal gaan. Het buitenland komt wel weer, ooit.

Wel plannen maar we boeken nog niets, zeker niet naar het buitenland. Hier zwerven ook nog wat vouchers, maar ook die kunnen we nog niet gebruiken. (Met meerdere mensen uit verschillende huishoudens in één acomodatie) Als ik graag naar mijn kind in het buitenland zou willen zou ik wel erg balen, toch een ander doel en gevoel.

MMcGonagall

MMcGonagall

18-04-2021 om 15:39 Topicstarter

Zodra de quarantaineplicht opgeheven wordt, gaan we sowieso, ook bij een geel reisadvies. Als alles dicht is daar, maak ik er misschien wel een paar dagen vliegvakantie van in plaats van direct anderhalve week. Vakantie vieren is ook niet echt het hoofddoel.

De echte zomervakantie ligt nog open. Ik verwacht dat er juli/augustus wel landen op groen gaan, en een hotel is zo geboekt. Dat wordt dan waarschijnlijk wel een autovakantie.

We hebben nog niks geboekt. Mijn man zou het liefst zijn familie willen bezoeken in het buitenland of met zijn familie afspreken in een derde land. Dat is lastig omdat je natuurlijk te maken hebt met de regels uit meerdere landen. Dus of dat gaat lukken weten we niet. Eventueel gaat hij misschien alleen, dat is allemaal wat makkelijker te regelen. 

Als dat niet doorgaat dan proberen om te kijken of we ergens in Europa iets kunnen boeken en daar dan met de auto heen rijden. Persoonlijk heb ik het idee dat dit in de tweede helft van de zomer (augustus) wel mogelijk zal zijn. 

In Nederland iets boeken zit ik aan te denken voor de eerste week van de zomervakantie. Dan kunnen we toch later alsnog naar het buitenland mocht dat mogelijk zijn en dan  hebben de kinderen toch een vakantiegevoel mocht dat niet mogelijk zijn. Voor mijn man en mij is het niet echt nodig, in Nederland kan je alles prima bereizen op een dag dus we hoeven niet perse ergens te overnachten. Enige uitzondering zijn de waddeneilanden maar dat is duur en vast al helemaal vol dus dat gaan we dit jaar sowieso niet doen (de keren dat we geweest zijn was sowieso in voor/na seizoen.) Maar voor de kinderen is het wel leuk als we ook ergens heen gaan. Mijn man spaart het geld liever voor later in het jaar mochten we dan wel de familie kunnen zien.... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.