Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Wie heeft al durven boeken voor de zomer?


Plantenbak schreef op 19-04-2021 om 12
En ixia. Hoezo kan het niet? Mijn broer woont in Portugal. Mijn ouders zijn daar afgelopen jaar een paar keer geweest en op 1 juni staat de volgende reis op de planning

Dat kan ook gewoon. Er gaan dagelijks zat vliegtuigen met mensen naar Spanje, Curacao, Portugal. Mensen reizen nog steeds per auto naar Frankrijk. Als je daar iets tegen wil doen, moet je strenger zijn als overheid en het gewoon verbieden. Het blijft bij dringende adviezen dus mensen reizen gewoon.

Het enige verschil is dat er nu geen pakketreizen worden aangeboden. Maar zelf een ticket boeken bij Transavia en een hotel bij Booking kan gewoon. En gebeurt volop.

Als je nu gaat, zit je wel met de verzekering.  Dat vind ik wel een risico. Anders had ik al lang weer een tripje gedaan. 

In de zomer kun je binnen heel Europa reizen,  met het coronapaspoort. Ze willen dat niet voor niets in juni invoeren.

Bovendien granola. Je hoeft bij heel veel bestemmingen helemaal niet in  quarantaine en je hoeft ook niet getest te worden op de terugreis.

Dat moet alleen als de bestemming waar je naar toe gaat risicovol is. Portugal kan weer zonder testen.  Staat ook zo op de website van de overheid

 

Hebben jullie werkgevers dan geen aanvullende maatregelen? Wij mogen 2 weken niet op de zaak komen als we in het buitenland zijn geweest. Kun je je werk daardoor niet doen zijn dat extra op te nemen vakantiedagen, tenzij je gevraagd bent door het bedrijf naar het buitenland te gaan, of om zeer dringende redenen (denk begrafenis) . Alles om de bedrijfscontinuiteit te garanderen. 

Ysenda schreef op 19-04-2021 om 13:59:

Hebben jullie werkgevers dan geen aanvullende maatregelen? Wij mogen 2 weken niet op de zaak komen als we in het buitenland zijn geweest. Kun je je werk daardoor niet doen zijn dat extra op te nemen vakantiedagen, tenzij je gevraagd bent door het bedrijf naar het buitenland te gaan, of om zeer dringende redenen (denk begrafenis) . Alles om de bedrijfscontinuiteit te garanderen.

Wij werken al bijna een jaar thuis, dus daar kunnen die 2 weken na de vakantie ook wel bij.

MeikeT schreef op 19-04-2021 om 14:19:

[..]

Wij werken al bijna een jaar thuis, dus daar kunnen die 2 weken na de vakantie ook wel bij.

Voor kantoormedewerkers is het meestal ook niet zo'n probleem idd, maar laboratorium en productie moeten ook blijven draaien. Wij zitten al meer dan een jaar thuis en dat is al verlengd tot eind van het jaar. 

Pief schreef op 19-04-2021 om 12:59:

Als je nu gaat, zit je wel met de verzekering. Dat vind ik wel een risico. Anders had ik al lang weer een tripje gedaan

Ik ben zelf niet geweest maar ken wel mensen (meest pensionado’s) die zijn gegaan. Zij hebben hun verzekering gebeld en de garantie gekregen dat hun verzekering geldig blijft. Dus blijkbaar is dat ook geen probleem.

Granola schreef op 19-04-2021 om 14:32:

[..]

Ik ben zelf niet geweest maar ken wel mensen (meest pensionado’s) die zijn gegaan. Zij hebben hun verzekering gebeld en de garantie gekregen dat hun verzekering geldig blijft. Dus blijkbaar is dat ook geen probleem.

Zorgverzekering blijft ook wel geldig, maar de aanvullende bepalingen van een reisverzekering sluiten het expliciet uit tegenwoordig.

Mijn reisverzekering dekt ook gewoon. Akleen de kosten als ik besmet zou raken met corona worden niet gedekt. 

En mijn werkgever heeft als eis niet op vakantie naar een rood land  Eventuele quarantaine is op eigen kosten (maar ik kan thuis werken als dat zou moeten). Afwachten tot de zomer

 Gaat Europa open of niet. De tijd zal het leren.   

Nee, ik heb niets geboekt, en ja, ik verwacht dat we wel kunnen gaan. Net als vorig jaar.

Overigens boeken we nooit, we kamperen met 2 kleine tentjes en kunnen eigenlijk altijd wel ergens terecht. En graag in de natuur, dus we zien sowieso weinig mensen en het maakt niet zo veel uit als "alles" dicht is. "Door een uitgestorven stad zwerven en ‘s avonds je afgehaalde eten op je hotelkamer opeten" gaat ook bij ons niet gebeuren.

En als het niet kan verzinnen we wel wat in Nederland, en vermaken we ons ook echt wel. Maar liever in het buitenland, want onze hobby kunnen we in Nederland niet uitoefenen. 

Pief schreef op 19-04-2021 om 12:59:

Als je nu gaat, zit je wel met de verzekering. Dat vind ik wel een risico. Anders had ik al lang weer een tripje gedaan.

In de zomer kun je binnen heel Europa reizen, met het coronapaspoort. Ze willen dat niet voor niets in juni invoeren.

precies. Als je met het vliegtuig moet en de reis wordt gecanceld, dan mag je omboeken, dus dan heb je nog niet per se  een verzekering nodig. Zit je daar al en het land gaat op rood, dan heb je een probleem. Zie maar hoe je thuiskomt. Geen recht op alternatief vervoer of overnachtingsvergoeding. Het lijkt nu niet meer zo lang te duren, dat we weer welkom zijn in Europese landen,  dus is het een kwestie van nog even geduld.  Los daarvan vond en vind ik het niet gepast om op reis te gaan als van ons wordt gevraagd om dat niet te doen als het niet noodzakelijk is. Maar zodra ik de vaccinaties in mijn arm heb zitten en er geen negatief reisadvies meer is voor iedereen met vaccinatiebewijs, probeer ik zo snel als mogelijk te gaan. 

Ixia. schreef op 19-04-2021 om 23:46:

[..]

precies. Als je met het vliegtuig moet en de reis wordt gecanceld, dan mag je omboeken, dus dan heb je nog niet per se een verzekering nodig. Zit je daar al en het land gaat op rood, dan heb je een probleem. Zie maar hoe je thuiskomt. Geen recht op alternatief vervoer of overnachtingsvergoeding. Het lijkt nu niet meer zo lang te duren, dat we weer welkom zijn in Europese landen, dus is het een kwestie van nog even geduld. Los daarvan vond en vind ik het niet gepast om op reis te gaan als van ons wordt gevraagd om dat niet te doen als het niet noodzakelijk is. Maar zodra ik de vaccinaties in mijn arm heb zitten en er geen negatief reisadvies meer is voor iedereen met vaccinatiebewijs, probeer ik zo snel als mogelijk te gaan.

Ik ben ook niet geweest hoor en sta er hetzelfde in, maar het wordt nu wel weer eens tijd

Ik geloof niet zo dat je een groot probleem hebt als je in Europa blijft. De hele pandemie zijn er gewoon vluchten gegaan, dus thuis kom je echt wel. Misschien alleen lastig als je ergens ver weg in de jungle zit, maar daar zou ik dit moment toch niet voor kiezen.

Vorig jaar, toen Corona nog nieuw en spannend was, zijn we met de auto gegaan. Nu willen we echt wel weer vliegen.

Vorig jaar eind augustus onze hotel-auto-vakantie naar Kroatië omgeboekt naar Italië, omdat Kroatië 2 weken voor vertrek op oranje sprong en Italië geel bleef. Prima vakantie gehad, al was het met mondkapje (dat was toen in NL nog niet!) en 1,5 meter. Restaurant en zwembad in het hotel gewoon open, met maatregelen. We zouden het zo weer doen.

En dat doen we ook. Zelfde reis als vorig jaar geboekt, Kroatië, weer annuleerbaar via Booking. Weer vertrek eind augustus. Neem aan dat het dit keer wel lukt. Europa-reisbubbel. Sterker nog; we willen graag Dubrovnik zien en verheugen ons al op een stad zonder hordes Amerikaanse en Aziatische toeristen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.