Verlies en Verdriet
Rojin
09-11-2025 om 20:20
Autism3
Hallo vrienden.. Mijn oudste zoon heeft de diagnose autisme niveau 3 gekregen.. Mijn oudste zoon wordt over twee maanden vijf.. Hij praat helemaal niet, hij slurpt alleen maar en vertoont een heleboel andere😞😞 gedragingen die autistisch zijn.. Mijn jongste zoon is twee jaar oud en heel slim... Ik ben erg verdrietig als mijn jongste zoon naar school gaat en hij niet naar school gaat.. We zaten in de ODC-klas.. En het zal bijna een jaar duren.. Daar weet ik het niet eens zeker van. Ik heb het gevoel dat ik doodga als mijn prachtige zoon naar ODC gaat.. Wat ben ik eenzaam. Mijn familie is er niet. Ik wil niet eens met ze praten over dit label. Ik wil niet dat iemand medelijden heeft met mijn zoon of hem anders bekijkt., Ik ben pas vijf jaar geleden naar Nederland gekomen, ik heb twee bevallingen gehad, ik had nergens tijd voor en mijn oudste zoon is zo geworden.. Immigratie.. eenzaamheid.. Niet stil kunnen zitten heeft me gek gemaakt.💔💔💔💔
Rojin
09-11-2025 om 20:21
Ik weet echt niet wat ik moet doen. Als ik op sociale media oudere kinderen zie die autisme hebben en volwassen zijn geworden, word ik ontmoedigd om het te proberen. Ik ben bang. Ik ben zo bang.
Bolmieke
09-11-2025 om 20:41
Wat een verdrietig en eenzaam bericht, ik weet niet veel van autisme maar ik heb even gegoogeld op ODC klas en het lijkt mij dat je zoon daar de juiste aandacht krijgt.
Probeer niet aan de toekomst te denken maar leef met de dag, heel kleine haalbare doelen. Ook al heeft hij autisme hij is daarom niet minder prachtig en is weer anders als je jongste die ook prachtig is. Probeer ook te genieten van de mooie dingen van je kinderen maar ik kan mij voorstellen dat je je eenzaam voelt. Misschien zijn er wel contactgroepen. Er zijn hier ouders met kinderen met autisme, zij kunnen vast goede adviezen geven, je bent niet alleen!
Rojin
09-11-2025 om 20:55
dankjewel 🥲💔Maar ik ben zo eenzaam... Ik had nooit gedacht dat mij dit zou overkomen vanwege mijn huwelijk... Mijn hart huilt om mijn zoon...
Lotd
09-11-2025 om 21:04
mijn oudste zoon nu 21 is een autist en kreeg ook de diagnose autisme of 5 jarige leeftijd, mijn 2 zoon 4 jaar jonger heeft het niet! Jaren heb ik alle cursussen afgelopen hij heeft van 5 tot 17 op speciaal onderwijs gezeten! En wat een leuke zoon heb ik, hij heeft eigenaardig heden hij ziet dingen anders maag hij kan goed leren is vaak alleen maar vind het prima heeft een bijbaan in de horeca zelfs. Het heeft jaren gekost van verdriet onzekerheid en leuke momenten die ik zijn wereld leer, en we zijn er nog niet maar we hebben er alles aan gedaan om het te begeleiden en alle handvaten en potjes in Nederland aangegrepen en die zijn er best veel in. Laat je begeleiden lees je in zoek hulp het komt echt goed 🩶
Bolmieke
09-11-2025 om 21:06
Het is ook een soort van rouwproces en iedereen wil dat zijn of haar kind kan meekomen en als het anders loopt dan heb je daar verdriet van maar je gaat je verwachtingen bij stellen en je zult in de toekomst vast trots zijn op allebei je zoons ieder op hun eigen niveau.
Niemand verwacht dat er iets met je kind aan de hand zou zijn maar het is de realiteit. Maar waarom verwachtte je het niet vanwege je huwelijk? Of is dit een taal dingetje, ben je Engelstalig? Woont je familie en je vrienden erg ver weg? Weten zij dat je je eenzaam voelt?
Rojin
09-11-2025 om 21:09
Ik kom uit Koerdistan en mijn Nederlands is niveau B1. Ik was erg actief in mijn land en studeerde aan de universiteit, maar sinds ik hier ben, ben ik thuisblijfmoeder voor mijn zoon en is de taalschool gesloten. Ik heb geen vrienden of kennissen. Mijn man werkt fulltime, vier dagen per week.
Rojin
09-11-2025 om 21:16
Lotd schreef op 09-11-2025 om 21:04:
mijn oudste zoon nu 21 is een autist en kreeg ook de diagnose autisme of 5 jarige leeftijd, mijn 2 zoon 4 jaar jonger heeft het niet! Jaren heb ik alle cursussen afgelopen hij heeft van 5 tot 17 op speciaal onderwijs gezeten! En wat een leuke zoon heb ik, hij heeft eigenaardig heden hij ziet dingen anders maag hij kan goed leren is vaak alleen maar vind het prima heeft een bijbaan in de horeca zelfs. Het heeft jaren gekost van verdriet onzekerheid en leuke momenten die ik zijn wereld leer, en we zijn er nog niet maar we hebben er alles aan gedaan om het te begeleiden en alle handvaten en potjes in Nederland aangegrepen en die zijn er best veel in. Laat je begeleiden lees je in zoek hulp het komt echt goed 🩶
🥺🥺Wat ben ik blij om dit te horen. Ik zie vaak mensen op sociale media die geen goede toekomst hebben... en ze maken me bang... Oh, mijn hart kan het echt niet meer aan. Ik weet niet wat ik moet doen. Komt er ooit een dag dat ik kan zeggen dat mijn zoon een baan heeft en praat? Op welk niveau was jouw zoon? Was hij een driejarige🥲🥲?
Rojin
09-11-2025 om 21:17
Bolmieke schreef op 09-11-2025 om 21:06:
Het is ook een soort van rouwproces en iedereen wil dat zijn of haar kind kan meekomen en als het anders loopt dan heb je daar verdriet van maar je gaat je verwachtingen bij stellen en je zult in de toekomst vast trots zijn op allebei je zoons ieder op hun eigen niveau.
Niemand verwacht dat er iets met je kind aan de hand zou zijn maar het is de realiteit. Maar waarom verwachtte je het niet vanwege je huwelijk? Of is dit een taal dingetje, ben je Engelstalig? Woont je familie en je vrienden erg ver weg? Weten zij dat je je eenzaam voelt?
Ik kom uit Koerdistan en mijn Nederlands is niveau B1. Ik was erg actief in mijn land en studeerde aan de universiteit, maar sinds ik hier ben, ben ik thuisblijfmoeder voor mijn zoon en is de taalschool gesloten. Ik heb geen vrienden of kennissen. Mijn man werkt fulltime, vier dagen per week.🥲🥲💔💔
Lotd
09-11-2025 om 21:52
Rojin schreef op 09-11-2025 om 21:16:
[..]
🥺🥺Wat ben ik blij om dit te horen. Ik zie vaak mensen op sociale media die geen goede toekomst hebben... en ze maken me bang... Oh, mijn hart kan het echt niet meer aan. Ik weet niet wat ik moet doen. Komt er ooit een dag dat ik kan zeggen dat mijn zoon een baan heeft en praat? Op welk niveau was jouw zoon? Was hij een driejarige🥲🥲?
Het was zeker in het begin niet duidelijk wat zijn niveau zou zijn en of hij ooit op zichzelf kon wonen door het speciaal onderwijs en de begeleiding en natuurlijk ook zijn iq ging het toch de goede kant in maar hij was zeker 12 voordat we dit echt zagen? Het was ook erg moeilijk te accepteren hoor maar ik zag op speciaal onderwijs ook veel ouders die hun gezicht wegdraaide voor problemen en ik denk dat juist het accepteren wel de helft vh probleem is maar dit duurt jaren en stapjes! Hij is nu 21 en sommige dingen gaan super goed hij doet nu zelfs hbo maar sociaal is mijn 17 jarige veel verder. Er is in Nederland veel hulp en begeleiding ik denk dat school waar je zoontje nu begint je daar goed in kunnen helpen en probeer met andere ouders contact te leggen ervaringen uitwisselen helpt
Rojin
09-11-2025 om 22:49
Lotd schreef op 09-11-2025 om 21:52:
[..]
Sorry voor de vele vragen, is je zoon naar ODC geweest? Ik voel me er niet eens goed bij om naar ODC te gaan... 😞😞Bij mijn zoon is niveau 3 vastgesteld. Ik denk dat jouw zoon een lager niveau had om naar het HBO te kunnen.