Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Contact verbreken met zoon

hallo allemaal

Ik ben een moeder van een zoon van 23 jaar hij is al.jaren drugs verslaafd maar het contact was altijd wel goed. Nu de laatste 4 weken maakt die me voor alles en nog wat uit waardoor ik al weken kapot ben. Nu heeft die in zijn hoofd gehaald.dat die als baby seksueel is misbruikt en dat ik daarvan af weet en door wie maar niks wil zeggen.  Ik weet 1000%zeker dat dit nooit is gebeurd maar hij blijft  aar doorgaan. Ik heb echt even de rust nodig maar weet gewoon niet hoe ik hiermee om moet gaan. Heeft.iemand tips voor me?

Psychose door het drugsgebruik mischien? Wat naar voor jullie allemaal 

Zou hij een psychose kunnen hebben? Dat kan ontstaan door drugsgebruik.  

Edit: spuit 11 had de reactie boven me gemist. 

Misschien kun je hier iemand vinden om mee te sparren: https://naastencentraal.nl/ Hier zitten lotgenoten aan de telefoon. 

Dyllyd

Dyllyd

27-08-2026 om 17:10 Topicstarter

dankjewel heb een mail gestuurd

Dyllyd, jij weet natuurlijk 1000% zeker of JIJ weet dat hij destijds seksueel misbruikt is, maar 1000% zeker weten dat hij nooit misbruikt is, lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik kan me nl. voorstellen dat er momenten waren dat jij niet bij hem in de buurt was. En wat er toen gebeurde? Niet logisch en misbruik verwacht je niet, maar 1000% zeker weten is er dan niet bij.

Overigens is het wel bijzonder dat hij zegt dat zo zeker te weten. Ik heb begrepen dat herinneringen ontstaan meestal pas vanaf 4 jaar ontstaan, en bij hele heftige dingen misschien bij 3 jaar, maar als baby?

Dus hoe kan hij dat zo zeker weten?
Heb je hem dat gevraagd?
En wie heeft hem dan misbruikt?
Heb je dat aan hem gevraagd?
Of was hij in zo'n staat dat je dat soort dingen niet eens aan hem kon vragen?

Een psychose lijkt mij waarschijnlijker, zoals KimdeKim schrijft.
Vreselijk nare situatie wel.

Ik hoop dat je hulp kunt krijgen (begin met de huisarts of misschien nog beter de tip van Theofora), zodat je dit gedrag van hem je in elk geval niet persoonlijk aantrekt.

Dan nog is het vreselijk naar, omdat het kennelijk slecht met hem gaat en hij onder die gedachten lijdt, maar hopelijk kan je hulp krijgen hiermee om te gaan. Heel veel sterkte.

Dyllyd

Dyllyd

27-08-2026 om 21:55 Topicstarter

Hij zegt dat hij het niet weet alleen dat hin is seksueel misbruikt door een man als baby en dat ik blijkbaar het bloed heb opgeruimd en hem toen heb laten liggen vandaar oik dat ik 1000%zsler ervan ben dat dit biet is gebeurd. Het breekt je alleen als moeder zijnde wel om dit te horen vooral omdaf die me daarna op whatsapp heeft geblokkeerd. 4 jaar gekeden zijn mijn man en ik een dochter keiktgeraakt die plots is overleden en nu dot je raakt gewoon weer een kind kwijt. Ik heb ook gezegd dat ik hoop dat hij de juiste hulp krijgt maar hij weet het elke keer zo te draaien dat alles mijn schuld is

Dyllyd schreef op 27-08-2026 om 21:55:

Hij zegt dat hij het niet weet alleen dat hin is seksueel misbruikt door een man als baby en dat ik blijkbaar het bloed heb opgeruimd en hem toen heb laten liggen vandaar oik dat ik 1000%zsler ervan ben dat dit biet is gebeurd. Het breekt je alleen als moeder zijnde wel om dit te horen vooral omdaf die me daarna op whatsapp heeft geblokkeerd. 4 jaar gekeden zijn mijn man en ik een dochter keiktgeraakt die plots is overleden en nu dot je raakt gewoon weer een kind kwijt. Ik heb ook gezegd dat ik hoop dat hij de juiste hulp krijgt maar hij weet het elke keer zo te draaien dat alles mijn schuld is

Maar als hij werkelijk een psychose heeft dan weet hij natuurlijk niet echt wat hij zegt.  Voor mensen die psychoses hebben lijkt hun waan levensecht. Ze hebben niet altijd door dat dit zich alleen in hun hoofd afspeelt. Ze zijn dan niet bewust jou de schuld aan het geven maar zijn gewoon ziek.  Bij psychoses komen soms pseudo herinnering voor.  Dat zijn dus valse herinneringen maar die voelen net zo echt als jouw herinneringen.  Ondanks dat ze vals zijn.  

Kimdekim schreef op 27-08-2026 om 22:10:

[..]

Maar als hij werkelijk een psychose heeft dan weet hij natuurlijk niet echt wat hij zegt. Voor mensen die psychoses hebben lijkt hun waan levensecht. Ze hebben niet altijd door dat dit zich alleen in hun hoofd afspeelt. Ze zijn dan niet bewust jou de schuld aan het geven maar zijn gewoon ziek. Bij psychoses komen soms pseudo herinnering voor. Dat zijn dus valse herinneringen maar die voelen net zo echt als jouw herinneringen. Ondanks dat ze vals zijn.

Dit vind ik een heel waardevol advies over wat een psychose is. Los van dat het jullie heel veel pijn doet en dat dat heel begrijpelijk is; iemand in een psychose is ziek en niet toerekeningsvatbaar. Ik heb ooit in een podcast gehoord dat mensen in een psychose vaak heel irrationeel gedrag vertonen en dat klopt ook als je van de werkelijke situatie uitgaat. Maar als je hun werkelijkheidsbeleving (die door de psychose is verstoord) als uitgangspunt neemt, reageren ze juist wel logisch.

Als er daadwerkelijk sprake is van pseudo herinnering, en dat is op zich best aannemelijk want herinneringen uit de babytijd heeft (vrijwel) niemand, dan is het logisch dat hij boos op je is. Maar omdat de situatie die hij beschrijft nooit werkelijk gebeurd is, voelt het voor jou niet logisch en niet eerlijk. En je kunt je ook niet verdedigen. Dat maakt heel machteloos. 
Staat overigens los van dat kinderen geen last kunnen hebben van misbruik in hun vroege jeugd. Maar dat uit zich vaak in andere problematiek, niet in heldere herinneringen over wie wat precies gedaan heeft of heeft laten gebeuren.

Heel veel sterkte. Hopelijk komt je zoon snel weer bij zinnen.
Drugsgebruik is overigens best vaak een trigger voor psychoses.
Heeft hij hulpverlening voor psychische problemen en/of verslaving?

Dyllyd, je schrijft: 'hij blijft maar doorgaan'. Hoe word jij geconfronteerd met zijn verhalen? Is dat in apps, social media, via andere mensen of rechtstreeks? 
Je zou zelf kunnen kijken of het inderdaad om een psychose gaat. Op de website psychosenet.nl staat een verhaal over drugs en psychoses. Zomaar stoppen met drugs is niet altijd het beste lees ik.  Helaas is de website minder duidelijk over mogelijke medicinale behandelingen, die wel kunnen werken. Als je goed zoekt vind je wel informatie daarover, maar dan zal toch een arts/psychiater moeten komen om dat voor te schrijven. Maar het kan zijn dat drugsgebruik een contra-indicatie is. 
Je kunt het beste kontakt onderhouden met je eigen huisarts. 
Mocht het inderdaad om een psychose gaan, dan weet je dat het niets met jou te maken heeft. Het gaat niet om jou. Probeer om het niet persoonlijk te maken. Als iemand blind is wil dat ook niet zeggen die dat persoon jou niet wil zien. Je hoeft zijn verhaal dus niet te weerleggen, maar je kunt als reactie geven: ik maak me ernstig zorgen om hem.  

Dyllyd

Dyllyd

28-08-2026 om 09:56 Topicstarter

hij confronteerde me eerst via WhatsApp daar heeft die me op geblokkeerd en nu via messenger.  Hij was bezig met opgenomen te worden maar de zorgverzekring betaalde maar een deel en hij wil niet in groepsessies. Hij vraagt me net weer om geld en als ik zeg dat ik hwt niet heb begint die weer opnieuw..ik heb hem jarenlang alles gegeven maar vind dit erg dubbel eerst maakt die me.voor alles uit en nu geld vragen

Lieve Dyllyd, het ligt niet aan jou. Hij is ziek. Hoe moeilijk ook, probeer het niet persoonlijk te nemen. 
Geld geven lijkt me wel het laatste wat je in deze situatie zou moeten doen. Maar dat weet je zelf ook wel, aan je reactie te zien.

Dyllyd schreef op 28-08-2026 om 09:56:

hij confronteerde me eerst via WhatsApp daar heeft die me op geblokkeerd en nu via messenger. Hij was bezig met opgenomen te worden maar de zorgverzekring betaalde maar een deel en hij wil niet in groepsessies. Hij vraagt me net weer om geld en als ik zeg dat ik hwt niet heb begint die weer opnieuw..ik heb hem jarenlang alles gegeven maar vind dit erg dubbel eerst maakt die me.voor alles uit en nu geld vragen

Wil je de toegang via messenger open houden om zo wel in contact te blijven met hem? 

Afgezien van het probleem dat het lastig is om te onderscheiden wat 'waar' is in zijn verhaal: stel dat hij echt bezig zou zijn om opgenomen te worden, dan zou dat positief zijn. Heb je enig idee waar hij dat zou willen doen? En of die eigen bijdrage de 'normale' eigen bijdrage van de ziektekostenverzekering is of meer een eigen bijdrage van bijvoorbeeld een particuliere organisatie? Heeft hij nog een zorgverzekering? Dat zou ook positief zijn. 

Je antwoord op zijn vraag om geld is niet zo duidelijk, want zou je het wel geven als je het wel had? Vraag is of je een reden moet geven. 'Nee, dat doe ik niet' kan voldoende zijn. Als je al een reden zou moeten geven zou het zijn zoiets als : want het gaat niet goed met jou. Terugleggen naar een reden die met hem te maken heeft. 

Dyllyd

Dyllyd

28-08-2026 om 22:54 Topicstarter

ik weet niet of ik die lijn wel open wil houden aangezien ik nu al weken kapot ben van verdriet en dat elke keer opnieuw gebeurt omdat hij me heel erg manipuleert en op mijn gevoel inspeelt. Hij zou 2 weken naar Valkenburg om te detoxen en dan 6 weken naar Spanje maar zijn zorgverzekering wil alleen die 2 weken Valkenburg vergoeden op voorwaarde dat die daarna meedoet aan groep sessies en dat wil die niet. Naar mijn idee als je echt hulp had gewild had je alles aangepakt maar er valt gewoon neit met hem te praten. Ik heb hem jarenlang wel met geld geholpen en ja ok ga me dan verantwoorden wat inderdaad niet zou moeten hoeven.

MRI

MRI

29-08-2026 om 10:55

Dyllyd: luister hier naar: het gaat over een moeder die in dezelfde positie zat

https://www.youtube.com/watch?v=6Vs5Xj5t710
Zij zit ook bij een groep moeders die elkaar steunt: Moedige Moeders. In de podcast hoor je de contactgegevens. Je kan ook hier contact opnemen: https://www.vanverslavingnaarvrijheid.nl/nl/article/naasten

heel veel sterkte!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.