Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Hoe zit het met testament na overlijden?


tsjor schreef op 22-03-2023 om 15:06:

'Deze waarde is lager dan € 60.000, omdat de kinderen dan nog niet over het geld kunnen beschikken.' Dit zinnetje uit het voorbeeld van de belastingdienst vind ik vreemd. Ik bedoel: ik snap dat het 'lager' is (je krijgt eigenlijk niets), maar op papier zal toch die 60.000 worden gehanteerd en geen ander bedrag. Bovendien wordt er daarna van uit gegaan dat je wel belasting hebt betaald over die 60.000. Dus dat is even een vreemd zinnetje.

Tsjor

Er wordt een factor overheen gehaald mbt de levensverwachting van de langstlevende. Hoe jonger deze is, hoe lager het bedrag is dat op papier gehanteerd wordt. Als je nu een vordering van 60.000 euro hebt, is deze zelfde vordering in verband met geldontwaarding over 30 jaar echt geen 60.000 euro meer waard.  

Een van de eerste lessen die ik geleerd heb bij het vak economie; Wat is beter: Nu 90 euro ontvangen of over 10 jaar 100 euro? Daar kun je aan rekenen.

tsjor schreef op 22-03-2023 om 15:06:

'Deze waarde is lager dan € 60.000, omdat de kinderen dan nog niet over het geld kunnen beschikken.' Dit zinnetje uit het voorbeeld van de belastingdienst vind ik vreemd. Ik bedoel: ik snap dat het 'lager' is (je krijgt eigenlijk niets), maar op papier zal toch die 60.000 worden gehanteerd en geen ander bedrag. Bovendien wordt er daarna van uit gegaan dat je wel belasting hebt betaald over die 60.000. Dus dat is even een vreemd zinnetje.

Tsjor

N.a.v. deze discussie heb ik mijn aanslag erfbelasting van enkele jaren geleden bij de hand. De waardevan de erfenis is verminderd met 'belast met vruchtgebruik'. In mijn geval ongeveer met 12 procent. Het bedrag om erfbelasting over te betalen was daardoor wat minder. 

tsjor schreef op 22-03-2023 om 15:06:

'Deze waarde is lager dan € 60.000, omdat de kinderen dan nog niet over het geld kunnen beschikken.' Dit zinnetje uit het voorbeeld van de belastingdienst vind ik vreemd. Ik bedoel: ik snap dat het 'lager' is (je krijgt eigenlijk niets), maar op papier zal toch die 60.000 worden gehanteerd en geen ander bedrag. Bovendien wordt er daarna van uit gegaan dat je wel belasting hebt betaald over die 60.000. Dus dat is even een vreemd zinnetje.

In het hele artikel stond iets over dat ze een waarde hangen aan een erfenis. Dat hangt natuurlijk gaan het bedrag af, maar ook of je er al over mag beschikken en de leeftijd van de langstlevende. Daar doelen ze volgens mij op, maar ik vind dat nogal vaag. En blijkbaar wordt op basis daarvan dan de erfbelasting berekend, maar het was niet heel duidelijk. 

Ik vind het wel een interessant onderwerp. Er valt voor mij niets te erven, ouders zijn lang geleden al overleden, heb toen alles geregeld maar dat was niet zo ingewikkeld. Maar meer om zelf alles netjes achter te laten. Waarde van het huis is ook zo iets. Dat gaat om de WOZ waarde, maar die wordt dus ook al meegerekend ivm erfbelasting kinderen als de langstlevende er nog woont? Of is dat pas als beide ouders zijn overleden? 

De waarde van het huis wordt meegenomen. 

Er speelt op dit vlak heel veel in m'n schoonfamilie op dit moment, dus ik ben er veel mee bezig. Gelukkig wel goede verstandhouding met iedereen, maar het is erg complex. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.