Verlies en Verdriet
Mini39
14-03-2026 om 10:18
Vader ongeneeslijk ziek, hoe mee om te gaan?
Wr hebben te horen gekregen dat mijn vader uitgezaaide longkanker heeft. Het is zo onwerkelijk en ik kan het niet bevatten. Ik ben altijd heel veel bij mijn ouders geweest, dagelijks. Altijd ben ik bang geweest hier niet mee om te kunnen gaan en overspannen te worden. Ik ben overspoeld van verdriet hele dag. Kan niet snappen hij er dadelijk niet meer zou zijn. Herkennen jullie dit en hoe gingen jullie ermee om? Hebben jullie tips?
Daarbij weet ik niet goed wat te doen. Mijn vader komt van een boeren nuchtere familie. Hij is altijd heel rustig. Wij zijn bij mij thuis niet van het knuffelen/kussen/gevoelens. Toen ik het nieuws hoorde wist ik ook niet wat te doen bij hem, ik vroeg alleen hoe het ging, heel lastig omdat ik hem wil steunen, maar het in een keer omarmen doe ik dan niet.(ik voel me schuldig daarover) Ik moest wel veel huilen. Nu zegt iedereen maak herinneringen, maar hij zit het liefst de laatste tijd thuis en houdt niet van uitstapjes. Over gevoelens praten is dus ook heel lastig. Van de ene kant wil ik hem laten weten hoe hij voor mij was, van de andere kant is dat bij ons dus ook "vreemd " om dat te doen. Ik voel me misschien schuldig als ik het niet doe, van de andere kant is het voor hem misschien mijn aanwezigheid ook goed. Ik heb telkens in mijn hoofd dat ik iets moet doen dat we aan hem denken. Of dan denk ik dat de kleinkinderen iets moeten doen, met z'n alle een kaart sturen ofzo. Of dat we allemaal moeten komen een dag.
Mijn zus heeft gevraagd of hij nog iets wilde doen, maar daar kwam niet echt duidelijk antwoord uit. Hij zegt ook geen bezoek te willen (van kennisen zeg maar). Hij is gewoon ook altijd op zichzelf geweest.
Herkent iemand dit? Heb je dan misschien tips? Wat kan ik doen.
Theofora
05-04-2026 om 13:46
Iemand moet de grenzen wél stellen. Je moeder is mentaal ziek en dat uit zich onder meer in het onvermogen grenzen te stellen aan aandacht geven en aandacht vragen voor pijn. De pijn zal heus echt zijn maar dat betekent niet dat er nog zoveel éxtra aandacht naartoe moet. Paradoxaal genoeg helpt dat ook helemaal niet want ‘wat je aandacht geeft groeit’. Het is een cliché maar daarom nog niet onwaar.
Jij zit op jouw manier net zo verstrikt in het idee dat je per se, nu, absoluut, allereerst, iets moet doen of hulp moet organiseren die het oplost, de pijn wegneemt. NIETS lijkt belangrijker dan aandacht geven en vragen voor haar probleem. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als dat productief zou zijn, maar iedereen geeft aan: die hulp is er niet. Ik weet niet waardoor de opname in het verleden heeft geholpen en waarom dat nu geen optie is maar hoe dan ook zit daar een professionele inschatting achter dat ze haar niet kunnen bieden wat ze nodig heeft.
De harde en pijnlijke boodschap is nu: er continu aandacht aan besteden en prioriteit aan geven helpt je moeder niet, je vader niet en jezelf niet. Sterker nog, je ligt zelf ‘s nachts wakker met een beeld in je hoofd dat jou mentaal verzwakt in een periode dat je je kracht enorm hard nodig hebt. Je overschat jezelf. Je probeert veel meer te dragen dan je kunt en dat kan ertoe gaan leiden dat je uiteindelijk veel minder kunt dragen dan je kunt. Zie dat je niet kán wat je vindt dat je moet doen, je moeder ‘redden’, ben reeel over de mogelijkheden en de noodzaak: haal je aandacht van haar af en ga dan niet achteraf malen over of dat wel mag en hoe verschrikkelijk het is. Als het beeld van je roepende moeder in je opkomt, behandel je het alsof het het equivalent is van ‘zin hebben in een borrel’ terwijl je alcoholist bent. Je zult er doorheen moeten komen. Als je je erop fixeert, wordt het alleen maar moeilijker.
Het lijkt alsof dit gepaard moet gaan met allerlei oordelen over je moeder en over jezelf, over de onrechtvaardigheid van ellende en dat lijden niet geaccepteerd mag worden. Het is ‘onmenselijk’ en daarom ‘onacceptabel’. Maar dat op die manier analyseren en beoordelen zit je verschrikkelijk in de weg. De werkelijkheid is niet wat je bedenkt dat zou moeten zijn of zou moeten kunnen. Je kan niet alles dragen. Ben realistisch en stel grenzen op basis van wat echt kan. Niet op basis van wat je vindt dat zou moeten. Je vader gaat dood. Die heeft nu aandacht en energie nodig. Je moeder moet naar achteren schuiven. Als je vader is overleden, zie je wel weer verder met haar.
Pinokkio
05-04-2026 om 13:51
Theofora schreef op 05-04-2026 om 13:46:
Iemand moet de grenzen wél stellen. Je moeder is mentaal ziek en dat uit zich onder meer in het onvermogen grenzen te stellen aan aandacht geven en aandacht vragen voor pijn. De pijn zal heus echt zijn maar dat betekent niet dat er nog zoveel éxtra aandacht naartoe moet. Paradoxaal genoeg helpt dat ook helemaal niet want ‘wat je aandacht geeft groeit’. Het is een cliché maar daarom nog niet onwaar.
Jij zit op jouw manier net zo verstrikt in het idee dat je per se, nu, absoluut, allereerst, iets moet doen of hulp moet organiseren die het oplost, de pijn wegneemt. NIETS lijkt belangrijker dan aandacht geven en vragen voor haar probleem. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als dat productief zou zijn, maar iedereen geeft aan: die hulp is er niet. Ik weet niet waardoor de opname in het verleden heeft geholpen en waarom dat nu geen optie is maar hoe dan ook zit daar een professionele inschatting achter dat ze haar niet kunnen bieden wat ze nodig heeft.
De harde en pijnlijke boodschap is nu: er continu aandacht aan besteden en prioriteit aan geven helpt je moeder niet, je vader niet en jezelf niet. Sterker nog, je ligt zelf ‘s nachts wakker met een beeld in je hoofd dat jou mentaal verzwakt in een periode dat je je kracht enorm hard nodig hebt. Je overschat jezelf. Je probeert veel meer te dragen dan je kunt en dat kan ertoe gaan leiden dat je uiteindelijk veel minder kunt dragen dan je kunt. Zie dat je niet kán wat je vindt dat je moet doen, je moeder ‘redden’, ben reeel over de mogelijkheden en de noodzaak: haal je aandacht van haar af en ga dan niet achteraf malen over of dat wel mag en hoe verschrikkelijk het is. Als het beeld van je roepende moeder in ie opkomt, behandel je het alsof het het equivalent is van ‘zin hebben in een borrel’ terwijl je alcoholist bent. Je zult er doorheen moeten komen. Als je je erop fixeert, wordt het alleen maar moeilijker.
Het lijkt alsof dit gepaard moet gaan met allerlei oordelen over je moeder en over jezelf, over de onrechtvaardigheid van ellende en dat lijden niet geaccepteerd mag worden. Het is ‘onmenselijk’ en daarom onacceptabel’. Maar dat op die manier analyseren en beoordelen zit je verschrikkelijk in de weg. De werkelijkheid is niet wat je bedenkt dat zou moeten zijn of zou moeten kunnen. Je kan niet alles dragen. Ben realistisch en stel grenzen op basis van wat echt kan. Niet op basis van wat je vindt dat zou moeten. Je vader gaat dood. Die heeft nu aandacht en energie nodig. Je moeder moet naar achteren schuiven. Als je vader is overleden, zie je wel weer verder met haar.
Wat een mooie post Theodora, en zo waar.
Sterkte Mini❤️
IMI-x2
05-04-2026 om 15:28
Als je moeder haar bed niet meer uit komt, mag ik daar dan uit concluderen dat ze niets toevoegt aan de zorg voor je vader? Misschien eerder integendeel, dat er minder zorg en aandacht naar je vader gaat door haar gedrag?
Het is pijnlijk, maar in dat geval is het misschien toch verstandiger dat ze weer wordt opgenomen. Dan krijgt zij betere zorg en krijgt je vader betere zorg, en blijf jij overeind.
Mini39
05-04-2026 om 16:11
nee, ze had nooit pijn.
Nee, ze kan al een aantal weken niks voor mijn vader doen, ze kan zelf niks meer.
Opname doen ze niet.
De rest lees ik straks nog even goed door...heb het wel gelezen.
IMI-x2
05-04-2026 om 16:39
Mini39 schreef op 05-04-2026 om 16:11:
nee, ze had nooit pijn.
Nee, ze kan al een aantal weken niks voor mijn vader doen, ze kan zelf niks meer.
Opname doen ze niet.
De rest lees ik straks nog even goed door...heb het wel gelezen.
Heb je heel, heel duidelijk gemaakt dat jij vandaag of morgen omvalt?
Als er geen mantelzorg meer is, is er geen keuze meer.
Max88
05-04-2026 om 17:55
IMI-x2 schreef op 05-04-2026 om 16:39:
[..]
Heb je heel, heel duidelijk gemaakt dat jij vandaag of morgen omvalt?
Als er geen mantelzorg meer is, is er geen keuze meer.
Het probleem is denk ik dat opname bijna niet meer wordt gedaan. Een psychiater die ik ken, ook mijn ex-werkgever, kregen soms zelfs psychotische mensen niet opgenomen, ook niet via de crisisdienst.
Mevrouw is toen ingesteld, dat werkte, daarna is er wat afgebouwd en daarom is de eerste stap terug naar de oude dosering. Dat kan thuis en kan( helaas) zonder monitoren.
Schemerlampje
05-04-2026 om 18:14
Mini39 schreef op 05-04-2026 om 10:02:
ze wilt niet meer het bed uit. Zijn we nog verder van huis als ze in bed blijft liggen. Ik weet het niet meer.
Wat gebeurt als je haar voor nu gewoon laat liggen en je aandacht op je vader richt?
Witold
10-04-2026 om 14:45
Hey Mini39,
Wat nuttige tips betreft, hoop ik dat dit forum jou heeft geholpen. Als ik de laatste berichten lees, denk ik dat je meer zorg aan huis moet proberen te eisen via de huisarts (of geriater?). Buurtzorg heb ik goeie ervaringen mee. Zeg tegen de huisarts dat sprake is van een noodsituatie. Alternatief is wellicht opname in een verpleeghuis of hospice. Heb je dat al uitgezocht en overwogen?
Welke mensen kunnen jou ontlasten? Buren, familie etc.?
Veel kracht en wijsheid!
"Witold"
Witold
12-04-2026 om 11:32
Mini39 schreef op 11-04-2026 om 08:38:
ja, momenteel is er toch hulp ingeschakeld.
Goed nieuws! Hopelijk is dat een permanente verlichting voor de komende tijd, en kun je aandacht besteden aan je eigen behoeften en gevoelens. Uitrusten van de achtbaan. En, voorbereiden op wat gaat komen. Het beste