Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
14-03-2026 om 10:18
Wr hebben te horen gekregen dat mijn vader uitgezaaide longkanker heeft. Het is zo onwerkelijk en ik kan het niet bevatten. Ik ben altijd heel veel bij mijn ouders geweest, dagelijks. Altijd ben ik bang geweest hier niet mee om te kunnen gaan en overspannen te worden. Ik ben overspoeld van verdriet hele dag. Kan niet snappen hij er dadelijk niet meer zou zijn. Herkennen jullie dit en hoe gingen jullie ermee om? Hebben jullie tips?
Daarbij weet ik niet goed wat te doen. Mijn vader komt van een boeren nuchtere familie. Hij is altijd heel rustig. Wij zijn bij mij thuis niet van het knuffelen/kussen/gevoelens. Toen ik het nieuws hoorde wist ik ook niet wat te doen bij hem, ik vroeg alleen hoe het ging, heel lastig omdat ik hem wil steunen, maar het in een keer omarmen doe ik dan niet.(ik voel me schuldig daarover) Ik moest wel veel huilen. Nu zegt iedereen maak herinneringen, maar hij zit het liefst de laatste tijd thuis en houdt niet van uitstapjes. Over gevoelens praten is dus ook heel lastig. Van de ene kant wil ik hem laten weten hoe hij voor mij was, van de andere kant is dat bij ons dus ook "vreemd " om dat te doen. Ik voel me misschien schuldig als ik het niet doe, van de andere kant is het voor hem misschien mijn aanwezigheid ook goed. Ik heb telkens in mijn hoofd dat ik iets moet doen dat we aan hem denken. Of dan denk ik dat de kleinkinderen iets moeten doen, met z'n alle een kaart sturen ofzo. Of dat we allemaal moeten komen een dag.
Mijn zus heeft gevraagd of hij nog iets wilde doen, maar daar kwam niet echt duidelijk antwoord uit. Hij zegt ook geen bezoek te willen (van kennisen zeg maar). Hij is gewoon ook altijd op zichzelf geweest.
Herkent iemand dit? Heb je dan misschien tips? Wat kan ik doen.
28-06-2026 om 23:15
ja heb een gezin. Ik werk 35 uur en sport. Maar heb daarnaast nog veel te veel tijd om te piekeren en rouwen en me ellendig te voelen. Ik probeer bij vriendinnen langs te gaan, maar kan daar ook niet hele tijd achteraan lopen. Loskomen, ja hoe? Mijn vader is er niet meer en bij mijn moeder kan ik niet terecht, dus ik moet het wel zelf doen. En ik kan niet 24 uur voor mijn moeder zorgen, maar hoe ze eraan toe is speelt wel de hele dag mee in mijn hoofd.
En dat zal inderdaad wel dat ik te verbonden was aan mijn ouders, maar wat kan ik daar nu aan doen dan?
De podcast ben ik aan het luisteren.
29-06-2026 om 17:55
Pappaaaa schreef op 16-03-2026 om 18:24:
[..]
In deze neem ik mijzelf even in bescherming door nee te zeggen op je vraag.
Ik vrees dat ik mijzelf dan een paar moeilijke dagen ga geven, het is bij mij ook nog (te) vers.
Hier lees ik uiteraard mee❤️
Hoe gaat het met jou? Herken jij je in mijn laatste reactie's? Is het bij jou nu beter gegaan?