Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Brink

Brink

11-06-2019 om 21:36

Wel naar uitvaartviering niet naar crematie

Hallo.Ik werk in de thuiszorg als huishoudelijke hulp.Nu is een client van mij overleden waar ik al jaren werkte.Een lieve man die erg tevreden over mij was en zijn kinderen net zo. Die bedankten me net na de uitvaartviering nog tijdens het condoleren.Ik heb besloten niet naar de crematie te gaan morgen die dochter vroeg me nog wel omdat ik dan zo met iemand mee kon rijden zei ze maar ik gaf aan niet te komen.Ik zei dat ik moet werken en dat ik de afgelopen tijd al 2 familieleden naar dat crematorium heb gebracht.Misschien een stomme reden maar ik ben wel even klaar met die crematies.Soms kom je er niet onderuit maar in dit geval vond ik naar de uitvaartviering gaan genoeg. Ben nu bang dat die kinderen het raar vinden of zullen ze het wel begrijpen en waarderen dat ik vanavond in ieder geval ben geweest?.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-06-2019 om 21:44

Genoeg

Je bent persoonlijk gaan condoleren, dat is genoeg. Een aparte condoleance-moment is er juist om mensen die niet bij de uitvaart aanwezig zullen zijn in de gelegenheid te stellen om afscheid te nemen en de nabestaanden persoonlijk te groeten.

De familie bedoelde het ongetwijfeld vriendelijk, je hoort er voor hen helemaal bij, maar hun vraag was eigenlijk net wat teveel. Laat het rusten. Stuur eventueel nog een kaartje op de geboortedag van de overledene.

De reden.

"Ik gaf aan niet te komen.Ik zei dat ik moet werken en dat ik de afgelopen tijd al 2 familieleden naar dat crematorium heb gebracht.Misschien een stomme reden..."

Nee, niet stom. Het is prima dat je alleen ging condoleren. Een volgende keer hoef je er niet zoveel uitleg voor te geven. "Nee, morgen kan ik niet, sorry", is ook voldoende.
Gecondoleerd met het verlies van je cliënt.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-06-2019 om 23:52

Nee

Bij mijn schoonvader waren de uitvaartmis en crematie (in andere plaats) aansluitend. Daar waren redelijk wat mensen uit de kerk niet aanwezig in het crematorium, en dat was geen enkel probleem.
Lief dat je vandaag geweest bent!

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2019 om 00:15

Condoleance alleen prima

In feite had je een zakelijke relatie met je cliënt, maar omdat je er al zo lang kwam, hebben jullie toch een band gekregen. Door naar de condoleance te gaan heb je laten merken dat je die band waardeerde, meer hoeft er niet van je verwacht te worden. Het mag uiteraard wel, maar dat is aan jou. Heel lief dat je naar de condoleance bent gegaan! Sterkte.

Oh ja, je uitleg... ik ben even eerlijk.. ik vind 'm iets minder handig. Dat jij meer uitvaarten hebt meegemaakt de afgelopen periode is naar voor jou, maar voor de familie ligt dat anders, deze is uniek, want hun vader, opa of broer. Dus ik zou jouw uitvaart- "moeheid' een volgende keer niet noemen. Dat je moet werken is reden genoeg en begrijpelijk. Maar ik zou er niet meer wakker van gaan liggen hoor. Ze hebben wel iets anders aan hun hoofd dan alle opmerkingen op een weegschaaltje te leggen.

Brink

Brink

12-06-2019 om 08:18

Dankjulliewel voor de reacties

Dankjulliewel voor de reacties de conclusie is dus dat het goed is zo en daar ben ik het wel mee eens na een nachtje slapen.Idd Kaaskopje het was misschien iets teveel uitleg maarja bedoelde het goed had altijd respect voor die man en zijn familie.Precies ze zullen het wel snappen en waarderen dat ik gister ben geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.