Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vraag en Aanbod Vraag en Aanbod

Vraag en Aanbod

Voor "de jonge (of oude) onderzoeker": Microscoop Olympus

Net iets te laat, maar u kan hem natuurlijk nu kopen en verstoppen tot Sinterklaas weer langskomt, met of zonder zwarte/witte Piet.

Ik heb inmiddels al meer microscopen staan dan ik hier wil vertellen. Tijd dus om er wat buiten te gooien. Beginnen met deze.

In de aanbieding: een microscoop Olympus CHC.

Technisch geleuter:
- Monoculaire uitvoering
- Verlichting met spiegel
- Viervoudige objectiefrevolver
- Grote objecttafel, aangebouwde kruistafel met verticale, coaxiale bedieningsknoppen links
- Coaxiale grof- en fijninstelling met schaalverdeling op de fijninstelling (1 div = 2,5 µm) èn instelbare hoogte-blokkering
- Focusseerbare en centreerbare Abbé-condensor N.A. 1.25 met apertuurdiafragma en filterhouder

- Objectieven 4/0.10, 10/0.25 en 40/0.65
- Oculair 10x.

Vergrotingen derhalve: 40x, 100x, 400x. Later uitbreidbaar naar 1 000x - 1 5000x (het maximum voor een lichtmicroscoop), maar dan moet de kleine al wat ervaring opgedaan hebben.

Kleinste waarneembaar detail:
40x - 400x : 2,75 µm (= 0,00275 mm) - 0,42 µm (= 0,00042 mm).

Ter illustratie: een humane witte bloedcel heeft een diameter van gemiddeld 7,5 µm, de kop van een humane spermatozoïde heeft een lengte van gemiddeld 5 µm, een pantoffeldiertje is maximaal 350 µm lang en de "gemiddelde plantencel" (zo die bestaat) wordt geacht ongeveer 100 µm groot te zijn.

Marketingblabla:

De Olympus CH-reeks was op de markt van 1976 tot 1986. Ze was bedoeld als een assortiment microscopen vooral bestemd voor routine-labowerk en gebruik in het hoger onderwijs.
Er zijn er wereldwijd tienduizenden van verkocht. Voor klinisch labwerk, maar vooral voor gebruik tijdens universitaire practica.
Het toestel werd te gesofisticeerd - en allicht ook te duur - geacht voor gebruik in het middelbaar onderwijs. (Niet moeilijk: ik moet de eerste leraar biologie nog tegenkomen die correct met een microscoop kan omgaan. Maar dat terzijde).
De CHC, in de samenstelling die ik aanbied, kostte in 1980 een kleine 27 000 BF, dat zou dus toen een goede € 500 geweest zijn, als de Euro al bestaan had.
Het toestel is volledig gereviseerd. Alle instellingen lopen boterzacht.
Er is geen spoor van speling, naloop enz. te bespeuren, centrering en parcentraliteit zijn zo goed als perfect. De beelden zijn helder, scherp, gedetailleerd en contrastrijk. Dit is bepaald geen "Lidl-", "Kruidvat-" of "HEMA"-scope!
Voor de CH-reeks wordt nog steeds toebehoren geproduceerd door "third party" leveranciers en er is een levendige markt in tweedehandsonderdelen.

Vraagprijs voor deze ligt rond de € 150, maar u mag afpingelen. Dat doe ik ook altijd.
€ 150 is een smàk geld, maar als uw kleine later biologie of geneeskunde wil gaan studeren heeft hij zijn microscoop, die hij dan zal nodig hebben, nu al...
Foto van de microscoop in kwestie en van enkele plaatjes gemaakt ermee: https://imgur.com/a/FlUoX .
Folder van de Olympus CH-reeks: http://www.alanwood.net/downloads/olympus-ch-cha-chb-chc-brochure.pdf

Rik

Rik

28-05-2019 om 12:53

microscoop

Hoi Yvan,

Een late reactie... Is de microscoop nog beschikbaar? Ik hoor het graag!

Mvg,

Rik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.