Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marie

Marie

10-05-2010 om 20:11

0 uren contract

Ik kan bij een particuliere thuiszorg gaan werken op basis van 0 uren contract. Bij navraag lijkt dit mij vooral heel gunstig voor de werkgever maar niet voor de werknemer: je wordt nooit doorbetaald bij ziekte, officiele vrije dagen enz. Of zie ik dat verkeerd? Het enige pluspunt lijkt mij dat je niets hoeft aan te nemen voor werk bedoel ik en dat je de vrijheid zou hebben om te zeggen "volgend week kom ik niet werken" maar is dat wel zo?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

10-05-2010 om 22:21

Hangt van je contract af

of er een opkomstplicht is....Ja een 0 uren contract lijkt voor een werkgever ideaal.....maar, als jij langer dan 3 maanden een bepaald aantal uren gemiddeld hebt gewerkt kun jij een contract vragen voor dat aantal uren. Gaat je werkgever daarin niet akkoord kun je naar een rechter....hoe langer die regelmaat heeft geduurd, hoe beter je kansen....

angelina ballerina

angelina ballerina

11-05-2010 om 19:35

Weinig contracturen

Ik heb geen 0-uren contract maar wel heel weinig uur (9)op contract (terwijl ik over het algemeen veel meer werk). Ik vind dit heerlijk omdat dit mij de gelegenheid geeft per week zelf te bepalen hoeveel ik werk. Dit is natuurlijk wel sterk afhankelijk van je werkgever. In drukke weken (man is bijv. weg voor zijn werk, allerhande activiteiten met de kinderen etc) werk ik alleen mijn contracturen maar in rustige weken of als ik er zin in heb of als ik wat extra geld wil, werk ik gerust 30 uur in de week. Ik vind het echter heel fijn dat ik daar niet aan vast zit. Zoals nu, in de vakantie, heb ik maar 1 dag per week gewerkt (zonder dat het mij dus vakantiedagen kost) en na de vakantie ga ik weer een paar weken wat meer werken, ideaal dat dat zo kan. Ik realiseer me wel dat dat een risico is bijvoorbeeld in geval van ziekte. gelukkig kunnen mijn man en ik in geval van nood zonder mijn salaris anders zou ik het toch niet prettig vinden. Daarnaast is die flexibiliteit in mijn geval mogelijk en kan ik zelf bepalen hoeveel ik werk (ik maak zelf de planning en geef mensen met 0-uren contracten gewoon meer uur als ik zelf minder wil werken).
Als een 0-uren contract inhoud dat je moet werken wanneer het hen uitkomt en de ene week zonder werk zit, terwijl je de andere week heel veel moet werken dan zou ik dat niet zo prettig vinden. Bij uiteindelijke vaste uren is het inderdaad zoals nasha zegt, na 3 maand moeten ze je contracturen geven. Overigens is het bij ons wel zo dat je met een 0-uren contract kan zeggen dat je bepaalde dagen of weken niet, of maar weinig wil werken. Echter moet je dit doorgeven voordat de planning is gemaakt. Je kan dus niet als de planning voor die maand al klaar is bellen dat je volgende week niet wil komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.