Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

13

13

16-12-2011 om 23:18

13de maand

Ik lees hier in draadjes steeds over de 13de maand. Heeft iedereen dat? Ik heb het niet en mijn man ook niet. Waar komt die 13de maand eigenlijk vandaan? Waarom niet gewoon 12 mnd lang wat extra?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sahara

sahara

16-12-2011 om 23:21

Helemaal mee eens

Wij hadden nooit een 13e maand. Tot 2012. Vanaf 2012 krijgen wij een nieuwe CAO en dan krijgen wij voortaan minder per maand betaald maar wel een 13e maand. Het totale jaarbedrag blijft hetzelfde. Ja, ja. Vrijwel alle werknemers vinden het grote onzin en niemand gelooft dat het een voordeel is. Immers een 13e maand kan je ook makkelijker laten vervallen. En hoe zit dat dan met je pensioen.

Maar ja, wij hebben niets te kiezen. Voortaan hebben wij dus ook een 13e maand.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2011 om 01:38

Was het maar zo

Het zou heel erg welkom zijn in deze periode.

sinas

sinas

17-12-2011 om 11:02

Ook 13e maand

en man heeft eindejaarsuitkering, wat ook bijna een heel maandsalaris is. Dus deze maand weer een beetje blijer

Vic

Vic

17-12-2011 om 11:49

Sinds vorig jaar

Een paar jaar geleden stonden er in de kranten ineens verontwaardigde koppen 'ambtenaren krijgen er 10% bij'. Er werd alleen niet bij gezegd dat dat een salarisverhoging was die in 4 jaar werd opgebouwd, en waarvan het grootste gedeelte bestond uit de uitbreiding van de eindejaarsuitkering. Die was destijds zo'n 1,5%, en is nu sinds vorig jaar 8,3%, een officiële 13e maand dus.
Ik vind het wel lekker op deze manier, net als met het vakantiegeld. Als je elke maand meer zou krijgen, zou er toch elke maand meer op gaan.

Chippie

Chippie

17-12-2011 om 12:43

Liever geen 13e maand

Het is natuurlijk gewoon salaris. Alleen over dat salaris betaal je - in de meeste gevallen - een hoger bijzonder belastingtarief. Daarnaast wordt het bedrag niet meegenomen in WW etc berekening. Hier ook 8% eindejaarsuitkering. Ik zou het liever iedere maand erbij hebben om bovenstaande redenen. Het is een heel mandataris, maar je houdt er netto veel minder aan over dan 1 netto maandsalaris.
Ik begrijp het ook niet zo heel erg goed. Wat is er zoveel duurder in december (je krijgt het net voor de kerstdagen, je kunt het niet voor Sinterklaas gebruiken). Wij kopen een kerstboom, net iets lekkere boodschappen voor eerste Kerstdag en twee pakken oliebollenmix. In de kerstvakantie doen we 2 uitjes. Dat is het wel zo ongeveer! Ik bedoel als het bedrag bedoeld is om rekeningen van te betalen, dan is het gek dat het in december wordt uitgekeerd (doe dan maar iedere maand).

Vic

Vic

17-12-2011 om 12:55

November

Wij krijgen het in november, dus dan komt het altijd heel erg goed van pas. Ik doe ca. de helft naar de spaarrekening en de rest gebruik ik voor Sinterklaas, Kerst en andere leuke 'noodzakelijke' dingen.

Hier wel

cao hbo onderwijs en man werkzaam op een universiteit. Het is bij mij ook echt een 13e maand. Ik geloof dat het ooit 12 maanden waren en bij cao onderhandelingen kwam er een stukje bij en nu is het inmiddels uitgegroeid tot een echte 13e maand.

je kan natuurlijk je salaris delen door 12, zoals bij andere cao onderhandelingen gebeurt is dan verdien je iets meer per maand, hier dus een 13e maand, gewoon een dingetje wat bij de ene cao wel en de andere niet op deze manier is ingedeeld.

Fiorucci

Fiorucci

17-12-2011 om 14:09

Chippie

Wij kopen er kerstkadootjes van en pikken de uitverkoop mee in januari,vooral kleding kopen we dan. Dus ik ben er erg blij mee.

Vic

Vic

17-12-2011 om 14:21

Extra belast

Als je jaarlijks aangifte IB doet, wordt die extra belasting weer 'rechtgetrokken'. Er gaat in eerste instantie meer vanaf omdat er niet wordt geheven via de tabellen, maar het bijzondere tarief. Dat tarief is dan weer afhankelijk van je normale uurloon, 52 of 42%. Volgens mij kun je zelfs een T-biljet aanvragen als je normaal geen aangifte doet, maar vermoedt dat je teveel belasting hebt betaald in totaal.

4 weken loon/maandloon

Een 13e maand is er omdat je per 4 weken wordt uitbetaald. Al die opgebouwde rest dagen per maand ontvang ik in 1x keer aan het eind van het jaar.De 13e maand wordt bij mij niet extra belast, daarbij komt nog een winstuitkering. Ik vind het wel leuk, het voelt als een extraatje,of geld dat ik anders iedere maand misschien had opgemaakt.Het is maar net wat je gewend bent.

Nee hoor wil

Meestal is een dertiende maand iets voor maandloners. Bij mensen die vierwekenloon ontvangen heet zoiets een veertiende periode, omdat er precies 13 periodes van 4 weken in 52 weken gaan.

Nou ja, beide is ver van mijn bed, ik ben zelfstandige en heb dus geen 13e maand of 14e periode. Of vakantiegeld. Of kerstpakket. Snik. (maar ook geen leidinggevende, dat compenseert dan weer)

Groeten,

Temet

Vic

Vic

17-12-2011 om 17:07

Klopt

Mijn vriend kreeg in zijn vorige baan ook elke 4 weken salaris, en had een '14e maand'. Heel apart en ik vraag me ook af wat daarvan het voordeel is voor de werkgever. Voor werknemers is het alleen maar lastig, als je je inkomsten en uitgaven wilt stroomlijnen. Met wisselende betaaldata moet je altijd zorgen dat er genoeg op je betaalrekening staat.

jippa

jippa

17-12-2011 om 19:18

Afschaffen

Afschaffen gaat heel lastig. Is nu en dan ook een discussie rondom het vakantiegeld. Veel mensen schijnen wel graag vast te houden aan dat de werkgever als het ware voor ze spaart. Anders geven ze het toch maar uit. Ik heb ook een 13 e mnd en vind het wel leuk eigenlijk. Ik zet een deel op de spaarrekening en we doen wat extraatjes.

amk

amk

17-12-2011 om 20:33

Januari

in januari wordt onze 13e maand uitbetaald.

Bij ons is de 13e maand in de plaats gekomen van de winstuitkering en een of andere vage jaren toeslag.
Het is 10% van je jaar salaris.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2011 om 21:44

Ik ben niet zo'n spaarder. (daar wil ik overigens geen discussie over, het is gewoon een feit) Alles wat buiten mij om gespaard wordt vind ik handig. Als ik daardoor iets moet inleveren per maand, ben ik geneigd om dat prettig te vinden, omdat ik het in de maanden januari/februari het meest nodig heb.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2011 om 21:49

Chippie

Het restant eigen risico van de zorgverzekering moet in deze periode betaald worden bijvoorbeeld. Nét in de periode waarin meer kosten zijn gemaakt dan normaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2011 om 21:53

Temet

Je zou een Mr. Bean momentje in kunnen lassen in december. Voor het slapengaan een kerstdoos met lekkere inhoud op tafel zetten en 's morgens blij verheugd de oogjes uitwrijven, de doos openmaken en a en o roepen over zoveel leuks

Spaarloon

Je kunt je 13e maand ook inzetten voor spaarloon, dan gaat er minder belasting vanaf.

sinas

sinas

17-12-2011 om 23:14

Annej

na 1-1 niet meer, dan stopt het spaarloon namelijk.

Effe snel

Nog aanmelden dan kun je dat in januari belastingvrij opnemen.
Hier op het werk was er een run op die regeling, vooral omdat je er nu niet 4 jaar op hoeft te wachten.

Jesse_1

Jesse_1

18-12-2011 om 21:39

Aanvulling op spaarloon

Het is zelfs niet noodzakelijk om een spaarloonrekening te openen. Je werkgever zelf kan de spaarloon beheren als ze het op de juiste manier administreren en het dan in januari uitkeren.
Nou ja, te laat om het nu nog te regelen denk ik...
Overigens wordt overal geroepen dat het afgeschaft gaat worden en het tegoed vrijvalt in 2012, maar het is nog niet officieel vastgesteld. (Al zal dat ongetwijfeld nog gaan gebeuren)

Tinus_p

Tinus_p

19-12-2011 om 08:20

Onzin onzin onzin

Chippie:
"Het is natuurlijk gewoon salaris. Alleen over dat salaris betaal je - in de meeste gevallen - een hoger bijzonder belastingtarief. Daarnaast wordt het bedrag niet meegenomen in WW etc berekening. Hier ook 8% eindejaarsuitkering. Ik zou het liever iedere maand erbij hebben om bovenstaande redenen. Het is een heel mandataris, maar je houdt er netto veel minder aan over dan 1 netto maandsalaris."
Dit hoor je vaak, maar het is echt enorme onzin.
JE BETAALT NIET MEER BELASTING!!!
Belasting betaal je per jaar, het maakt daarbij niet uit of je dat bedrag in 12 of 13 (of 14) keer krijgt. Dus als je je 13e maand inruilt voor een verhoging per maand, betaal je evenveel belasting, en krijg je netto evenveel.
Maar bij het berekenen van de belasting, word de arbeidskorting (en de eerste schijf) als het ware volledig verdeeld over de 12 'gewone' maanden. 13e maand, vakantiegeld etc hebben dus geen arbeidskorting meer, die het bedrag wat lager maakt: meestal betaal je meteen 42%. Maar als het manadbedrag hoger zou worden, zou het extra bedrag per maand OOK met 42% moeten wordne belast; de arbeidskorting etc is als het ware al 'op'.

Hoe het zit met WW etc weet ik niet. Over vakantiegeld krijg je ook WW - maar over een 'echte' bonus niet vziw. Dat hangt er dus vanaf hoe een 13e maand is omschreven in je CAO -is het een bonus (die bij slecht preseteren etc niet uitgekeerd wordt) of een recht, een vast onderdeel van je salaris.

Tinus

"Hoe het zit met WW etc weet ik niet. Over vakantiegeld krijg je ook WW - maar over een 'echte' bonus niet vziw. Dat hangt er dus vanaf hoe een 13e maand is omschreven in je CAO -is het een bonus (die bij slecht preseteren etc niet uitgekeerd wordt) of een recht, een vast onderdeel van je salaris. "

Nou, je weet dus prima hoe het zit met de WW. Inderdaad zoals je schetst. Vaste onderdelen van de beloning tellen wel mee bij de berekening van het WW dagloon (nou ja, de meeste onderdelen dan), maar bonussen die bijvoorbeeld winstafhankelijk zijn niet.

Idem voor de overige werknemersverzekeringen tegenwoordig, die dagloonregels zijn meen ik voor al die wetten gelijk getrokken.

Groeten,

Temet

Chippie

Chippie

20-12-2011 om 00:04

Tinus, je hoeft niet zo te schreeuwen...

Iemand anders gaf het al aan, ik ben al op de hoogte... Schreeuwen is echt niet nodig.

Trouwens, ik neem meteen terug dat december geen dure maand is: vorige week afgelost op hypotheek, tickets en wintersport geboekt en vandaag dure noodreparatie auto en het besluit moeten nemen om op zoek te gaan naar nieuwe (tweedehands) auto. De 13e maand komt dus heel erg goed uit na deze ontbuffering!

Tinus_p

Tinus_p

20-12-2011 om 20:08

Chippie

Chippie:
"Iemand anders gaf het al aan, ik ben al op de hoogte... Schreeuwen is echt niet nodig."
Sorry, dat had ik even gemist. Het komt ook omdat ik me wezenloos erger aan dit misverstand.

Ik krijg het en mijn man ook. Ideaal. Ik heb liever aan het einde van het jaar wat meer dan elke maand een beetje meer. Want dat gaat toch op dan! Nu kunnen we bijvoorbeeld iets groots kopen in december.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.