Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

De pineut

De pineut

09-09-2010 om 14:15

Aangifte tegen mij; hoe moet ik handelen

Hallo,

graag hulp gevraagd van een juridisch expert hier...

Hele beknopte situatieschets: tegenpartij beweert dat ik met het achteruitrijden uit een parkeervak heel langzaam tegen haar bumper ben aangereden.
Ik beweer van niet.
Tegenpartij belt me over de schade en hoe die af te handelen. Ik zeg dat er niets afgehandeld gaat worden.
Vervolgens meldt tegenpartij dat ze het "uit handen gaat geven".

Wat kan ik verwachten? Er zal waarschijnlijk aangifte tegen mij worden gedaan. Hoe gaat dat in zijn werk?
Ben nog nooit met justitie in aanmerking gekomen en wil dat graag zo houden. Maar ik ga pertinent niets iets vergoeden waar ik niet verantwoordelijk voor ben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

09-09-2010 om 14:21

Kan me niet voorstellen

Ik kan me niet voorstellen dat de politie aan zo'n krasje te pas komt. Als er al een krasje of deukje is???
Dit is gewoon verzekeringswerk. Dus je kunt jouw versie van het gebeurde aan je verzekeringsmaatschappij vertellen, dan gaan die het wel uitvechten.

pineut

pineut

09-09-2010 om 22:11

Pelle

Situatie is als volgt: (hoop niet al te langdradig te worden)

Donderdag 2 september kreeg ik een politieagent aan de deur. Die vertelde dat er aangifte was gedaan van aanrijding. Die aanrijding zou 8 dagen daarvoor(!) hebben plaatsgevonden. Ik zou met mijn auto achteruit gereden zijn op andere auto die stond te wachten. Ik stond voor een raadsel en verklaarde dat dat absoluut niet het geval was geweest en dat ik dat wel gemerkt zou moeten hebben.
Die mevrouw is ook niet uitgestapt om de "schade" met mij te afhandelen maar is weggereden en hebben een dag later aangifte gedaan. Ik heb dus geen schade gezien.
Die politieagent zei dat er 2 miniscule speldenprikjes verf af was en dat er ook een getuige was.

Ik vroeg wie die getuige was (dat gaat hij natuurlijk aan mij niet vertellen) en hij zei dat die naast die mevrou in de auto zat. Niet echt een objectieve getuige dus.
Hij vond dat we het maar onderling moesten afhandelen. (weet ook niet goed wat hij er mee aan moet)
Vanmiddag belde vriend/echtgenoot van de vrouw dat hij de schade aan zijn bumper wilde afhandelen. Ik zei hem dat ik dat niet wilden en toen meldde hij me dat hij het uit handen gaat geven.
That's it.

Wat ik wel vreemd vind is dat die agent het had over 2 speldenknopjes verf eraf en hij heeft het over schade aan zijn bumper, dat strookt niet met elkaar...

Fatima

Fatima

10-09-2010 om 08:48

Niet uitgestapt?

Waarom zijn ze dan niet meteen uitgestapt? Reed jij zo snel weg? Wat een rare situatie. Veel sterkte want dit klinkt niet eerlijk. Was je wel op die plaats om die tijd?

mirreke

mirreke

10-09-2010 om 12:28

Vergelijkbaar

Ik heb ooit iets gehad wat er een beetje op lijkt (maar dan zonder die aansprakelijkheid en zo). Ik parkeerde ook heel langzaam in, en er stond een auto in het parkeervak naast mij te wachten totdat ik stil stond, zodat zij eruit konden.
Enfin, ik parkeer, en ineens stapt te bijrijder uit en zegt dat ik tegen hun ben aangereden. Ik heb echter echt helemaal niets gevoeld of gehoord. Ik ben ooit wel eens langs een paaltje gekrast, heeeel zachtjes, met een krasje in de deur, en dat hoorde ik duidelijk.
Ik stap direct uit natuurlijk en zeg dat ik niets heb gemerkt, en kijk waar het dan zou moeten zijn. Ik zie een deuk in hun bumper, aan de zijkant, en op mijn auto zie ik helemaal niets! Geen deuk, maar ook, geen veeg of zo. Mijn auto is namelijk nooit zo schoon gewassen, en als je ergens ermee aankomt zou je toch een veeg in het stof moeten zien. NIets, helemaal niets.
Ik heb het ze laten zien, en toen reden ze snel weg, ook geen nummerbord genoteerd. Niets meer van gehoord.
Ik denk dat dat mensen zijn die via jou schade willen claimen die anders niet te claimen valt.

Actie ondernemen

Verzekering bellen, rechtsbijstand bellen, overwegen om aangifte te doen van valse aangifte (als dat juridisch kan).
Volgens mij sta je juridisch zwak als de tegenpartij een getuige claimt te hebben. Zwak punt voor hen is dat het een week heeft geduurd voordat ze aangifte deden en dat ze je blijkbaar niet meteen hebben aangesproken. Lastig!

fladder

fladder

10-09-2010 om 13:45

Expertise

Als het werkelijk hard tegen hard uitgezocht moet worden, kan de verzekering volgens mij een expertise erop zetten om te kijken of de auto's restjes van elkaars lak hebben, of zo. Zoiets kost natuurlijk wat. De tegenpartij moet dan ook verrekte zeker van zijn/haar zaak zijn. Ik ken iemand die dit wel eens gedaan heeft, maar het ging hier ook om een nagelnieuwe dure auto (dus het was het waard, en inderdaad, die man had gelijk bleek na expertise).

Verder vraag ik me af in hoeverre getuigen gebruikt kunnen worden. Mijn schoonmoeder zaliger had meegemaakt dat haar zoon ergens van werd beschuldigd, zij was getuige van het tegendeel maar mocht als getuige niet worden gehoord omdat ze familie was. Maar dit is wel minstens 40 jaar geleden gebeurd!

Ik heb een dergelijke beschuldiging wel aan de hand gehad bij een flatgenote (type: niet al te snugger) die probeerde haar gebroken autospiegel bij mij te claimen. Reden: ik stond naast haar auto, en mijn auto zat al onder de krassen (zo heb ik 'm gekocht ).
Ik zag in één oogopslag dat het volledig onmogelijk was dat ik die spiegel eraf getikt kon hebben en daagde mevrouw uit haar bewering hard te maken, en dat de verzekering, als ze het écht zeker wist, wel aan de sporen zou kunnen zien wie het echt gedaan had. Maar mevrouw Gebroken Spiegel hield vol.
Even later mengde een andere flatgenote zich in het gesprek en zei tegen mevrouw Gebroken Spiegel: "Gisteren beschuldigde je iemand anders daarvan..." En nog even later vertelde flatgenote drie dat mevrouw Gebroken Spiegel haar hond had beschuldigd, die zou tegen de spiegel zijn gesprongen...!
Ach, niet geschoten, altijd mis, zullen we maar zeggen... :')

Pineut

Pineut

10-09-2010 om 22:13

Vervelend vervolg

Vanavond werd ik gebeld door Politie: die mensen stonden bij haar aan de balie en als ik niet mee wil werken (lees: schadepapieren invullen) wordt er een strafrechtelijk onderzoek ingesteld.

Ik heb ook gesuggereerd om een tegenaangifte te doen maar dat was niet mogelijk zei zij want er is geen strafrechtelijk feit (?)

Ik meldde haar dat haar collega mij gezegd heeft dat hij de schade gezien heeft en dat het 2 speldenpuntjes verf betrof, en dat er volgens de tegenpartij schade aan de bumper was. Dat vind ik nogal tegenstrijdig klinken.
Die agente zei me dat ze dat nog ging navragen en hing daarna op, mij met een rotgevoel achterlatend.
Ze gaf me echt het gevoel schuldig te zijn. Terwijl zij toch ten allen tijde een neutrale positie moet innemen?

Ik overweeg nu toch maar om die schadepapieren in te vullen om overal vanaf te zijn en weer goed te kunnen slapen. Aan de andere kant: moet ik iets bekennen waar ik niet achter sta?
Of moet ik gewoon invullen dat ik niet GEMERKT heb dat ik tegen hun auto ben aangereden? Zal mijn verzekering dan tot uitkerern overgaan, ik vraag het me af en dan wordt ik alsnog aangeklaag.

Wat als er idd een strafrechtelijk onderzoek wordt ingesteld en ik in het ongelijk wordt gesteld;
ik werk met kinderen en in de zorg; ik kan me geen strafblad veroorloven..

zucht

Jesse_1

Jesse_1

10-09-2010 om 22:49

Schadepapieren

Op het schadepapier kun jij invullen dat je NIET tegen de auto bent aangereden en dat er geen schade zichtbaar is.
Ik heb ook eens een akkefietje gehad, waarbij ik idd schade had veroorzaakt, maar waarbij het 'slachtoffer' ook nog eens claimde dat ik aanvullend nog meer schade had veroorzaakt. We hebben samen het schadeformulier ingevuld en daarop heb ik gezet dat ik meende geen aanvullende schade te hebben veroorzaakt. Bij het opsturen van het schadeformulier naar de verzekering heb ik een brief gedaan waarop ik (nogmaals) mijn visie van het verhaal èn foto's van het ongeval en de niet-bestaande schade heb gedaan.
(Helaas is het verloop niet goed gegaan, in die zin dat ik op de hoogte wilde worden gehouden en dat is niet gebeurd.)
Een onafhankelijke expert is de schade op gaan nemen en heeft geconcludeerd dat de aanvullende schade idd niet bestond.
Sterkte!! Ik weet nog dat het bij mij veel stress en onrust veroorzaakte (en nog steeds als ik eraan denk! Helaas heeft het slachtoffer een veel te royale vergoeding gekregen, waarvan ik dus niet op de hoogte was. Pas toen ik achteraf belde hoe het met de voortgang ging en dus bleek dat het al afgehandeld was ). Jesse

Nasha 1st

Nasha 1st

10-09-2010 om 22:56

Raar verhaal hoor!

Mijn man had eens zijn auto geparkeerd en toen hij kwam aanlopen zag hij een auto achteruit rijden en tegen zijn auto aan in de flank. Geen verdere getuigen. Bestuurder heeft het niet gemerkt (of is in ieder geval gewoon weggereden) Man gilde nog en is vervolgens in zijn auto gesprongen en er zelfs achteraan gereden! Kenteken genoteerd. Maar persoon ontkende. Naar de politie.....Wat zegt de politie? zonder getuigen kun je niks. En inderdaad, iemand in de auto (familie) wordt niet als onafhankelijke getuige gezien, dus is niet bepalend....ik snap dus hier hele ophef en poeha die de politie nu uithaalt niet. Meten ze met 2 maten? Zijn er dingen veranderd. hoe dan ook als jij blijft ontkennen die auto geraakt te hebben kunnen ze je volgens mij niks maken....

Wij bleven achter met een flinke deuk in het portier....

we hebben helaas al meer van dat soort ongein gehad, andere auto, geparkeerd in Rotterdam. Man komt 's middags bij zijn auto na het werk, auto staat scheef en een giga deuk in de flank....geen briefje, geen dader, geen getuigen....Auto totall-loss.....fijn hoor....

pineut

pineut

10-09-2010 om 23:19

Jesse

Ik kan wel invullen dat er geen schade aan de auto was maar dat heb ik niet gezien. Ik heb de hele auto nooit gezien, ik weet niet eens wat voor kleur auto..
Ik weet eigenlijk gewoon helemaal niets.

En als ik nu op de verzekeringspapieren invul dat ik niet tegen de auto ben aangereden zal die niet overgaan tot uitbetaling, waarna de tegenpartij alsnog zal besluiten om mij aan te klagen. Dan ben ik nog niets opgeschoten...
Misschien moet ik het dan in het "midden" laten en verklaren dat ik niets gemerkt heb van een aanrijding en dan afwachten wat er uit gaat komen.

Enfin, wordt vervolgd (klinkt wel dubbel

Voor mij dan in elk geval.

Groetjes en bedankt voor jullie bijdragen

Wordt vervolgd (

pineut

pineut

10-09-2010 om 23:21

Ging niet helemaal goed

Die laatste zin hoort daar helemaal niet meer te staan, staat al daarboven.

Pineutje

"Ben nog nooit met justitie in aanmerking gekomen en wil dat graag zo houden."

Relax, verkeersakkefietjes worden nooit gerekend onder justitiële zaken. Of het nu goed of slecht afloopt (ik hoop goed!) je krijgt er niks van op je kerfstok of strafblad. Hoe vervelend je de zaak ook vind.
Trouwens; is een bekende truuk om verzekeringsgeld op te strijken, achteruit ergens tegen aan rijden.
Ik twijfel er sterk aan of de tegenpartij dit gaat winnen. Ooit ben ik achteruit tegen iemand aangereden die heel rap de hoek om kwam gereden zodat ik hem niet kon zien. Ondanks dat ik achteruit reed is de zaak geschikt; ieder de helft.
Tip; zoek een getuige (lees bekende die je wil helpen)die je heeft zien rijden in je auto op die plek.

Succes!

Dorry

O ja

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Direct inschakelen zou ik zeggen...

Dorry

Bel je verzekering

Bel je verzekering gewoon even. Daar zijn ze voor!

Mariel

Jesse_1

Jesse_1

11-09-2010 om 00:31

Pineut

Dat is dus wat ik zeg: volgens de politie moet jij die schadeformulieren in vullen. Dan vul JIJ dus in: m.i. heeft er geen aanrijding plaats gevonden. Als er plaats is vul je in dat je pas een week later werd gecontacteerd over de 'vermeende aanrijding'. En je stuurt met het formulier een brief mee voor de verzekering dat je meent er dat geen aanrijding was en dat er pas na een week (!!!) aangifte werd gedaan, waardoor je ter plekke niet hebt kunnen controleren of er schade was etc etc. Je kunt ook nog vertellen dat de politieagent aan de deur verteld dat en eigenlijk niet echt zichtbare schade was.
Als de tegenpartij jou alsnog gaat 'aanklagen'? Dat kan volgens mij niet. De verzekeraars gaan onderling overleggen òf er sprake is van aanrijding en komen er wel uit hoor. Een onafhankelijke expert zal dan moeten gaan kijken of het mogelijk is dat er een aanrijding is geweest èn of jij dat dan geweest zou zijn (dus niet per ongeluk in de tussentijd je auto laten overspuiten
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

11-09-2010 om 00:33

Het ergste wat dus kan gaan gebeuren is dat de verzekeraars onderling vaststellen dat jij wel die figuur hebt aangereden en dat het van jouw (eventuele) no-claim af gaat.
Jesse

Sterre42

Sterre42

11-09-2010 om 10:00

Wat een heisa

En eea voert flink bij jou de druk op. Te gek voor woorden.

Die mensen zitten er bovenop, en ze hebben aan jou een gewillig slachtoffer.

Jij bent er niet tegenaan gereden, punt. En dan kunnen die mensen op hun kop gaan staan, lekker laten gaan.

Die mensen houden hun poot stijf. Jij ook. En dat de politie zich hiervoor laat lenen is eigenlijk van de zotte.

Ik zou eerder zeggen dat als ze je blijven lastig vallen, dat je aangifte doet van stalking oid.

En daarbij, als de politie zich er toch nog een keer in mengt; poot stijf houden en aangeven dat deze mensen een valse verklaring af hebben gelegd en dat je het idee hebt dat zij de speldeprikschade ten koste van jou willen verhalen terwijl ze zelf wrs tegen een paaltje zijn gereden.

Opzouten met die lui! Effe flink haar op je tanden gooien! Zij ze helemaal betoeterd.

Sancy

Sancy

11-09-2010 om 12:35

Misverstand

pineut, word even rustig. Je schreef: "Vanavond werd ik gebeld door Politie: die mensen stonden bij haar aan de balie en als ik niet mee wil werken (lees: schadepapieren invullen) wordt er een strafrechtelijk onderzoek ingesteld."
Het niet meewerken aan het invullen van schadeformulieren zou inderdaad een reden kunnen zijn tot een strafrechtelijk onderzoek, vermoed ik. Ik zou dat even moeten nalezen maar het zal waarschijnlijk in de wegenverkeerswet staan, en misschien ook wel in je verzekeringspolis. Dát zou de politie dan onderzoeken, en níet de vermeende aanrijding zelf. Dat is eenvoudig verzekeringswerk.
Werk dus mee aan het invullen van de schadeformulieren, zet daarop dat je niets gemerkt hebt en laat je verzekering de boel verder maar uitzoeken. En neem afstand van de situatie, je zit er veel te emotioneel in en dat doet de zaak geen goed.

Sterre42

Sterre42

11-09-2010 om 17:29

Re: pelle

Daar heb je een punt

Mijn reactie komt voort uit het idee dat je van iets beschuldigd wordt en lastig gevallen wordt van iets waar je geen deel aan hebt gehad. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wanneer jij duidelijk hebt aangegeven dat je geen schade hebt veroorzaakt, ook tegen oom agent, dat dit zo blijft sudderen. Wanneer je geen aandeel hebt gehad aan een aanrijding, dan ruik ik onraad. Dus komt in mij op dat iemand je lastig valt om schade op jou te verhalen die jij niet hebt veroorzaakt. Je moet je dan verantwoorden voor iets dat je niet hebt gedaan. Dat is superirritant en omgekeerde wereld.

Vandaar mijn reactie van pootje stijfhouden.

Tenzij er een kans is dat je toch de schade veroorzaakt kunt hebben terwijl je daar echt geen erg in gehad hebt.

Ik zou willen weten of degene die schade heeft precieze datum en tijdstip heeft, mij gezien heeft, wat had ik aan, zat mijn haar in een staart of los (in geval van lang haar LOL), maar dat soort details. De aanrijding is pas na 8 dagen aangegeven. Dat is toch op zijn minst opmerkelijk te noemen....

Ik hoop voor Pineut dat er snel een einde komt aan deze ongein!

Ellen (pineut)

Ellen (pineut)

13-09-2010 om 16:21

Hoe het verder gaat...

Ik schrijf nu even verder onder mijn echte naam; vind dat pineut zo zielig staan!

Vervolg: de broer van mijn schoonzus is een doorgewinterde politieagent (was zelf niet in me opgekomen om hem te raadplegen) en hij raadt me met klem aan om de schadepapieren in te vullen. Hij zegt dat ondanks dat "de getuige" bij de tegenpartij in de auto zat, hij of zij wel degelijk door een politierechter als een goede getuige kan worden verhoord. Dat risico moet ik niet willen lopen want dan ben ik de klos want dan zijn evt. proceskosten voor mijn rekening. Hij raadt dus aan om de papieren in te vullen en goed te bepalen of de schade die tegenpartij aan de auto heeft door mij aangebracht kan zijn.
De politie heeft dat allemaal goed in kaart gebracht dus mijn verzekeringsmaatschappij gaat dat goed uitzoeken.
Die politieagent zei dat ik wel degelijk met mijn trekhaak tegen haar auto kan hebben aangezeten zonder dat ik dat gemerkt heb. (heb altijd vrij harde muziek aan in de auto; dus ook niets gehoord).

Ik geef haar dus het voordeel van de twijfel en maak er verzekeringswerk van.
Het is wel vreemd om schadepapieren in te vullen terwijl ik geen details weet. Het enige wat ik weet is een datum en waar het ongeveer geweest moet zijn. Een situatischets tekenen wordt ook moeilijk als je er voor je gevoel niet eens bij bent geweest!

Het enige wat me nu nog kan gebeuren is dat ik mijn no-claim kwijt ben. Maar ik slaap er een stuk beter door!

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken en voor jullie inzichten/tips.

Groet,
Ellen

Morgana Fata

Morgana Fata

14-09-2010 om 19:04

Verzekering

Daar heb je toch oa. een verzekering voor? Zodat je er zelf niet wakker van hoeft te liggen. Niks geen datum invoeren als je die niet weet. En ook heel duidelijk maken dat je eigenlijk denkt dat er niks gebeurd is. Mogen ze het daarna lekker onderling uitzoeken en ben jij er vanaf.

Nieuwsgierig

Hoe weten ze zeker dat jij het bent en hoe kan hij je bellen? Ken je de mensen zelf dan? Sorry was hier even nieuwschierig naar.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.