Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

wozzer

wozzer

06-02-2013 om 11:58

Aanleveren adressenbestand - privacy

Dag allemaal,

Ik werk bij een corporatie en nu vraagt een gemeente een adreslijst met de namen van de huurders op om naast het GBA te kunnen leggen. Ze geven aan dat dit nodig is omdat als de gebruiker van een onroerende zaak wijzigt, dit gevolgen heeft voor de belanghebbende van de woz-object en de belastingplichtige. Dat zal wel, maar de gemeente kan toch gewoon de aanslag sturen naar degene die in het GBA staat? En als dat niet klopt, zal die persoon wel aan de bel trekken. Het lijkt me gewoon een opschoningsactie van het GBA. Ik snap dat ze dat willen (aanpak uitkeringsfraude ed), maar ik vraag me af of wij in de kader van de privacy mogen weigeren? Gemeente doet ook een beetje flauw omdat ze andere gegevens, die wij jaarlijks krijgen, nu niet meer willen geven als we dit niet leveren. Vorig jaar hebben we overigens ook geweigerd en dat had geen gevolgen verder. Heb toen gevraagd of wij, als we wel zouden leveren, dan ook een uitdraai van het GBA konden krijgen om naast ons bestand te leggen(onderhuur opsporen), maar dat kon niet ivm de privacy. Terecht lijkt me, maar waarom mag/moet het andersom dan wel?

Wie weet hoe dit zit? Dank alvast!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat ik niet snap....

is waarom je deze vraag hier neer legt. Ik mag toch aannemen dat een woningcorporatie ook wel minstens een jurist in dienst heeft of extern.

wozzer

wozzer

06-02-2013 om 13:30

Nee..

wij hebben geen jurist, zijn maar een heel erg klein clubje. Extern kan ik het natuurlijk wel ergens uitzetten, maar de collega die me aan de juiste contacten kan helpen is er niet en ik dacht...hier zitten ook wel wat mensen met kennis om me op weg te helpen. Kan het tot vrijdag laten rusten, maar ben gewoon nieuwsgierig hoe het zit. Vandaar. Niet verboden toch?

Anneke

Anneke

06-02-2013 om 20:15

Gemeente heeft....

Gemeente beschikt, met DIGID, over alle gegevens die relevant zijn. Ook al heb je weinig tot niets met je gemeente (geen uitkering, geen schulden, etc), ze weten je inkomen, ze weten welke auto's op je naam staan, etc.

Ik begrijp niet goed wat de gemeente wil maar ik kan met niet voorstellen dat jullie verplicht zijn om een adressenbestand aan te leveren.

Mag niet

Nee, jullie mogen geen adressen aan de gemeente geven, tenzij daar een wettelijke plicht toe bestaat. En volgens mij bestaat die plicht niet. Welke andere gegevens wil de gemeente nu niet meer aan jullie geven trouwens? Mag de gemeente die gegevens eigenlijk wel verstrekken?
Koehandel als waar het hier op lijkt, mag in ieder geval niet.
Als je het zeker wil weten, dan moet je even het CBP bellen.
Zie http://www.cbpweb.nl/Pages/ind_contact+cbp.aspx
Telefonisch spreekuur.
Groet,
Miriam Lavell

wozzer

wozzer

07-02-2013 om 10:10

Dank!

Dank je wel voor jullie reacties!
Miriam, ook bedankt voor de link. Wij ontvingen tot vorig jaar de woz-waarden van woningen die wij verkocht hebben met een terugkoopplicht (verkoop onder voorwaarden). Omdat wij die woningen ooit terug moeten kopen, moeten we daarvoor een reservering opnemen en daar hebben we de woz-waarden voor nodig. Maar omdat we geen eigenaar meer zijn, krijgen we die niet automatisch. Maar mag dat eigenlijk ook niet?

Ik denk het niet

Zie bijvoorbeeld http://www.kondar.nl/woz-waarde-openbaar/
Over het openbaar worden van woz waardes is al een tijdje wat te doen, mn mbt privacy (het adres is iemands huis, de waarde iemands vermogen).
Nu is er dus een wetsvoorstel waar het CBP eerst nog advies over gaat geven. Ik heb geen idee wat het gaat worden.
Maar pas als de woz waarde wettelijk openbaar is, dan kunnen die gegevens zonder toestemming van de betrokkene (eigenaar pand) worden doorgegeven. Tot die tijd mag dat ook niet.
Groet,
Miriam Lavell

Noodzaak

Er zit nog een dingetje aan: er is geen noodzaak om die gegevens buiten de betrokkene om te verruilen.
Jullie zijn belanghebbenden en kunnen dus aan het adres een briefje richten met het verzoek de woz waarde op te geven.
Precies zoals de gemeente aan het adres een belastingaanslag kan sturen.
Groet,
Miriam Lavell

Tjee..

Dat wist ik niet, Miriam! Wel vreemd dat je wel gewoon wel een koopprijs kunt opvragen. Dat is ook iemands huis en de verkoopprijs zegt ook veel over de waarde en dus iemands vermogen. Maar ik ga met deze informatie aan de slag. Je hebt ook wel een goed punt, we hebben weliswaar een belang maar kunnen het ook opvragen bij de eigenaar. Dank je wel!

)

Dat werken met tijdelijke nicks is duidelijk niet voor mij weggelegd!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.