Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Aanmaning van wildvreemde gemeente over huisvuil

Mijn dochter kreeg een boze brief van een gemeente waar ze helemaal niet woont noch ooit komt dat ze huisvuil niet op de goede manier zou hebben aangeboden. Ik snap niet hoe ze aan haar adres komen dan, en wat moet ze hier nu mee? Gewoon een bezwaar indienen en uitleggen dat ze daar helemaal niet woont? Maar hoe komen ze toch bij haar terecht, vraag ik me af? Moet die gemeente dat nog onderbouwen of zo?


Euh, bellen?

Imi

Imi

05-08-2021 om 21:39

Is het geen phishing o.i.d.?

Een gemeente komt meestal bij iemand uit doordat er post voor diegene in de vuilniszak zat. Bezwaar maken en uitleggen dat ze er niet woont is een goede stap. In het dossier zit dan doorgaans ook een foto van het betreffende poststuk.

Eerst bellen is ook een goede optie.

Het is heel vreemd om post te krijgen van een gemeente waar je niet woont. Die gemeente heeft namelijk helemaal niet jouw adresgegevens en naam etc. Ik zou in ieder geval met de betreffende gemeente bellen want ik vertrouw het niet. Lijkt op phishing inderdaad. Stuur ook een kopie/foto van de brief mee. Misschien hebben wel meer mensen zoiets ontvangen. 

Bellen, maar als er niet heel snel op schrift bevestigd wordt dat eea wordt ingetrokken zekerheidshalve ook bezwaar maken.

Groeten,

Temet

MamaE schreef op 05-08-2021 om 21:58:

Het is heel vreemd om post te krijgen van een gemeente waar je niet woont. Die gemeente heeft namelijk helemaal niet jouw adresgegevens en naam etc. Ik zou in ieder geval met de betreffende gemeente bellen want ik vertrouw het niet. Lijkt op phishing inderdaad. Stuur ook een kopie/foto van de brief mee. Misschien hebben wel meer mensen zoiets ontvangen.

Nou, het zou natuurlijk kunnen dat mensen hun huisvuil dumpen in een andere gemeente.

Leene

Leene

06-08-2021 om 14:19

Als huisvuil verkeerd wordt aangeboden dan maken ze de zak open en zoeken ze of ze een brief met een naam of een poststuk kunnen vinden. Of ze hebben een naam gevonden of een poststuk. Misschien iemand met dezelfde naam? Even bellen lijkt mij het handigst en inderdaad vragen om een foto van bewijsstuk. Ze zijn nogal lastig en vasthoudend is mijn ervaring. 

Jesse_1 schreef op 06-08-2021 om 12:55:

[..]

Nou, het zou natuurlijk kunnen dat mensen hun huisvuil dumpen in een andere gemeente.

Poststukken gaan hier bij het oud papier, dus nooit bij het restafaval. Bij ons restafval zit nooit iets waarvan je ons adres zou kunnen achterhalen. Bij een poststuk staat er overigens ook altijd een adres op. 
Daarnaast geeft TS aan dat de dochter nooit in die gemeente komt. Het is natuurlijk niet logisch om huisvuil in Groningen te dumpen als je in Amsterdam woont. Dan is het wel aannemelijk te maken dat je daar nooit komt.

AnnaPollewop

AnnaPollewop

06-08-2021 om 20:44 Topicstarter

Ze heeft de gemeente gebeld en die zouden haar "bewijs" mailen, dus ik ben heel benieuwd. Mijn vermoeden is dat een BOA een kenteken (verkeerd) opgeschreven heeft, dat zou verklaren hoe ze (via RDW) aan haar adres komen. Maar dat weten we dus nog niet.
Hopelijk rijdt er niet iemand rond met valse kentekenplaten die gelijk aan de hare zijn want dan komt er nog meer gezeur.

Ik vind het wel een nare manier van doen. Als je van niks weet en je krijgt ineens drie kantjes met hoe vervelend het wel niet is dat je zomaar bij hun in de gemeente afval komt dumpen en dat ze gelijk een boete opleggen en dat je moet betalen etc etc zonder dat ze even uitleggen waarom ze dat eigenlijk zomaar allemaal beweren...
en dan moet je er zelf achteraan binnen de gestelde termijn om het allemaal weer recht te krijgen. 125 euro is nou ook geen bedrag dat je gewoon maar betaalt om van het gezeur af te zijn. Nog afgezien van dat het heel onrechtvaardig voelt natuurlijk.

Leene

Leene

06-08-2021 om 22:32

Heel herkenbaar en ze gaan er vanuit dat je van alles doet om onder je bekeuring uit te komen. Ze bedenken zich niet dat het wel eens onterecht kan zijn. Het lukt uiteindelijk wel maar. 😡🤬 Frustratie over de manier waarop ik te woord ben gestaan toen....

AnnaPollewop

AnnaPollewop

10-08-2021 om 12:12 Topicstarter

Inmiddels foto van bewijs gekregen, ging om een doos van een Zalandobestelling die ze maanden geleden ontvangen en retour gestuurd had. Daar zit haar naam en adres op, maar als bewijs dat zij dus daar helemaal heen gereden is (we hebben het hier over 120 km) om er wat oud karton te dumpen vind ik dat vrij dun. Tenslotte kun je karton overal gratis weggooien.
Maar goed. Op de foto zijn ook andere dozen te zien, maar niet leesbaar of daar andere adressen op staan (zou wel lame zijn als ze iedereen wiens adres daartussen zit, een boete sturen trouwens...).
Ze gaat een brief schrijven met bezwaar, ik ben benieuwd. Hoe kun je dit nou voorkomen? Er kan toch altijd iets met jouw adres erop, ergens anders terecht komen? Al is het maar omdat een postbezorger geen zin heeft en de boel gewoon ergens dumpt?

WendelmoedM schreef op 10-08-2021 om 12:12:

Inmiddels foto van bewijs gekregen, ging om een doos van een Zalandobestelling die ze maanden geleden ontvangen en retour gestuurd had. Daar zit haar naam en adres op, maar als bewijs dat zij dus daar helemaal heen gereden is (we hebben het hier over 120 km) om er wat oud karton te dumpen vind ik dat vrij dun. Tenslotte kun je karton overal gratis weggooien.
Maar goed. Op de foto zijn ook andere dozen te zien, maar niet leesbaar of daar andere adressen op staan (zou wel lame zijn als ze iedereen wiens adres daartussen zit, een boete sturen trouwens...).
Ze gaat een brief schrijven met bezwaar, ik ben benieuwd. Hoe kun je dit nou voorkomen? Er kan toch altijd iets met jouw adres erop, ergens anders terecht komen? Al is het maar omdat een postbezorger geen zin heeft en de boel gewoon ergens dumpt?

Een gekke vraag misschien, maar haar retour gestuurde bestelling naar Zalando is wel ontvangen daar? Zo ja, wat doet Zalando dan met die verpakkingen? Zit Zalando daar in de buurt?

Hier was laatst t een en ander aan pakjes in het bos gedumpt. (Brabant )

Als bewijs vrij dun inderdaad. Ik heb zelfs met succes bezwaar gemaakt tegen een boete voor het neerzetten van een lege doos naast de afvalcontainer bij mij in de straat. Ik had dat namelijk echt niet gedaan. Ik stuurde een mail met als argument: ik geloof best dat u naast de container een adressticker hebt gevonden met mijn naam erop maar ik heb hem daar niet neergezet, hoe moet ik dat bewijzen? Het antwoord luidde dat ik de boete niet hoefde te betalen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.