Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Aannemer failliet

De titel zegt het al, helaas hebben we gisteren gehoord dat de aannemer die onze eerste etage zou verbouwen failliet is. We hadden net deze week de eerste rekening betaald (via bouwdepot). Ze zijn nog niet gestart met de verbouwing.

De bank is al gebeld maar kan niks doen, aannemer gebeld maar knul aan de lijn beweerd dat ze de lopende projecten af gaan maken.

We hebben een rechtsbijstandverzekering maar helaas zijn ze daar dinsdag pas weer te bereiken. Er schijnt een curator bij het bedrijf te zijn maar heeft het zin die nu al te bellen? Eerst rechtsbijstand lijkt handiger.

Wie heeft zo'n situatie meegemaakt en kan me er iets over vertellen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

02-04-2010 om 11:37

Afbouwgarantie?

Ik vraag me af wat je rechten zijn, het lijkt me dat je dit soort situaties in een contract vooraf had moeten afspreken. Zodat de aannemer zwart op wit zegt dat ze bij faillisement nog afbouwen.

Ik zou wel zo snel mogelijk contact opnemen met de curator. Aangeven dat je betaald hebt en vragen of er nog gebouwd gaat worden. Als hij zegt van niet, meld je je direct aan als schuldeiser voor het betaalde bedrag. De rechtsbijstand zou ik dinsdag direct bellen.

succes, mamvantwee

Ellen Wouters

Ellen Wouters

02-04-2010 om 12:15

Afbouwgarantie werkt niet zo

"Zodat de aannemer zwart op wit zegt dat ze bij faillisement nog afbouwen."

Volgens mij werkt een afbouwgarantie niet zo. De aannemer en zijn medewerkers gaan niet gratis werken na een faillissement. Een afbouwgarantie betekent dat de aannemer een verzekering heeft bij een waarborgfonds. Uit dat fonds wordt het afmaken betaald, maar dat kan een andere aannemer doen.

De curator heeft het nu voor het zeggen, maar die zal niet veel voor je doen. Als er geen doorstart gemaakt wordt, wordt het wachten en hopen dat je nog wat van je geld terugziet. Ik zou een advocaat of je rechtsbijstandverzekering raadplegen.

Picasso

Picasso

02-04-2010 om 16:31 Topicstarter

Okee

Ik zal me morgen eens gaan verdiepen in het contract van de aannemer. We hadden met opzet een grote aannemer gekozen (110 man personeel) om dit soort gedoe te voorkomen. Ook gelet op het keurmerk maar ik las net dat dat keurmerk niks uitmaakt als je niet een bepaalde verzekering bij dat keurmerk afsluit.

En ik denk dat afbouwgaranties gaan om bouwprojecten die al lopen, wij zitten nog in het voortraject (dus behalve de eerste betaling hebben we dus nog mazzel).

Dinsdag maar verder bellen.

Yta Chalne

Yta Chalne

02-04-2010 om 17:06

Heel snel zijn!

Dit is een kwestie van heel snel veel stampij maken om je geld terug te zien. Het gaat hier om een onverschuldigde betaling, en als je dat (gebruik die term!) zsm bij de curator meldt heb je vrij grote kans dat je het geld snel terug hebt. Liefst vandaag nog een brief schrijven! Aangetekend. Wie het hardst schreeuwt krijgt het eerst geld.
Dan zit je niet met 'afbouwen' door heel misschien op den duur een andere aannemer, maar heb je gewoon je geld terug en kun je opnieuw kiezen wie je wat laat doen. De kans dat het bouwbedrijf gaat doorstarten lijkt me nihil, elke week vallen en bouwbedrijven om, daar zou ik niet vanuit gaan.

vlinder72

vlinder72

02-04-2010 om 18:53

Onverschuldigde betaling?

Valt te proberen maar de betaling was niet onverschuldigd. Dat is wanneer je het op een foutief rekeningnummer stort. Maar misschien bouwen ze wel de boel af. "Onze" aannemer ging ook failliet. De bouw van onze opbouw was wel af maar er moest nogal wat gerepareerd en aangepast worden. Dit is allemaal gewoon gedaan want wat bleek. Het bedrijf was failliet zodat twee zoons het bedrijf konden opsplitsen. De bestaande klanten zijn door de ene zoon meegenomen en hij is de overeenkomst nagekomen. Het kan dus wel wat die "knul" tegen je zei.

Yta Chalne

Yta Chalne

02-04-2010 om 22:04

Vlinder

In dit geval is het een onverschuldigde betaling omdat er nog geen prestatie tegenover staat. Ze zijn nog niet begonnen, en aangezien er kans is dat ze dat ook niet meer doen...ik zou het er niet op wagen.

Factuur?

Indien er een factuur is verzonden door de aannemer voor onderhanden werk (let wel, daar hoeft de aannemer nog niets voor te doen!), dan is het geen onverschuldigde betaling.

Picasso

Picasso

07-04-2010 om 07:59 Topicstarter

Stand van zaken

De rechtsbijstandsverzekering is ingeschakeld en er gaat een jurist aan het werk. Er is nog geen curator bekend dus daar kunnen we nog niks mee (en dan nog regelt de jurist het vanaf nu verder, wel zo fijn eigenlijk).

De eerste factuur is onder andere voor de bouwtekening voor de vergunning. Die is dus gemaakt en de vergunningsaanvraag ingediend. Het aparte is echter dat degene die de bouwtekening heeft gemaakt (een ingehuurde architect) nog geen geld heeft gezien van de aannemer.

Waarschijnlijk is de kans klein dat we ons geld terug zien omdat het bedrijf niet voor niets failliet is. Enige kans is dat bij een doorstart ze gewoon verder gaan.......We zitten in dat geval ook nog eens aan het contract vast.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.