Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Aansprakelijk voor 18 jarigen

Ik vroeg mij af hoe dat zit, als je een kind van 18+ hebt en die wat uitvreet of schulden maakt, of je dan als ouder tot hun 21e verantwoordelijk bent? Dat vind ik namelijk raar, je hebt wettelijk gezien niets meer te vertellen maar kunt toch aansprakelijk gemaakt worden voor hun schulden of i.d.
Wij hadden het er namelijk over als zij uit huis zou gana voor haar 21e en zelfstandig zou gaan wonen maar niet met geld kan omgaan en schulden maakt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

23-02-2010 om 13:07

Nee

Je bent niet aansprakelijk.

Moyodo

Moyodo

23-02-2010 om 13:44 Topicstarter

Dat bedoel ik nou

Ik had namelijk gehoord dat je tot hun 21e aansprakelijk blijft. Is dat dan alleen voor studiekosten of ook voor andere schulden?

Tinus_p

Tinus_p

23-02-2010 om 14:22

Iets anders

Didi68:
"Hoe zit dat dan, want je bent als ouder van studerende kinderen wel \'aansprakelijk\' (of in ieder geval aanspreekbaar) voor een deel van de studiekosten ..."
Je bent onderhoudsplichtig. Dat is iets anders dan (juridisch) aansprakelijk.
Net zoals gescheiden mensen wel onderhoudsplicht hebben naar hun ex (vandaar partneralimentatie) maar geen aansprakelijkheid.

Moyodo

Moyodo

23-02-2010 om 14:26 Topicstarter

Bedankt

Nou is het wel duidelijker, wij waren al bang dat wij straks als zij uit huis is en mega schulden maakt wij daarvoor op moeten komen.

Nasha 1st

Nasha 1st

23-02-2010 om 16:31

Nou....

volgens mij zit daar toch wel een kern van waarheid in....

Tinus_p

Tinus_p

23-02-2010 om 17:10

Nasha

Nasha:
"volgens mij zit daar toch wel een kern van waarheid in.... "
Welke dan??
(wie beweert, bewijst...)

Moyodo

Moyodo

23-02-2010 om 17:23 Topicstarter

Link

Hier een link waarop staat dat het dus niet zo is, maar dat je wel onderhoudsplichtig bent tot 21 jaar.
http://www.ouders.nl/TMMforum/FRindex.html
Had hem bij ouder en school topic geplaatst, wordt ook een dagje ouder.

Nasha 1st

Nasha 1st

23-02-2010 om 17:25

Ja tinus....

rustig ik ben niet zo'n google-wonder en ik moet even denken en zoeken....er was iets met 18-21 jarigen, van de week op mijn werk nog over gehad....even geduld dus....

Moyodo, je link is niet correct....

Nasha 1st

Nasha 1st

23-02-2010 om 17:27

Iets gevonden

18 jaar en ouder

Ouders zijn niet meer aansprakelijk voor de schade die hun kinderen veroorzaken of de financiële schulden die ze hebben opgelopen. Ouders hebben nog wel de verplichting om hun kinderen financieel te steunen tot hun 21ste, maar de aansprakelijkheid is dan ten einde.

Aansprakelijk dus niet meer, maar je bent wel verplicht ze financieel te steunen....en tja, als je dus schulden maakt....dan kloppen ze dus toch bij pappie en mammie aan....

Moyodo

Moyodo

23-02-2010 om 17:33 Topicstarter

Vrijwillig

Dat is dan weer iets anders gelukkig ,want je kunt dan wel eisen stellen aan hun als je bij gaat springen met schulden. Gek dat die link het niet doet, maar is zo'n beetje hetzelfde wat daar ook stond.

Moyodo

Moyodo

23-02-2010 om 17:38 Topicstarter

Tekst alle leeftijden

0 tot 14 jaar - Voor schade die veroorzaakt is door een kind dat nog geen 14 is, zijn de ouders altijd aansprakelijk.

14 en 15 jaar - Voor schade die veroorzaakt is door kinderen van 14 of 15 zijn in principe de ouders aansprakelijk, tenzij ze het foute gedrag van hun kinderen écht niet konden verhinderen.

In het laatste geval moeten de ouders aantonen dat hen geen verwijt treft. Dat kan moeilijk zijn, omdat ouders geacht worden hun maatregelen voor het voorkomen van ongelukken te verscherpen, naarmate het kind een groter gevaar oplevert.

16 en 17 jaar - Kinderen van 16 of 17 zijn in de eerste plaats zélf aansprakelijk en de ouders pas in de tweede plaats (als ze nalatig zijn geweest). Een geestelijke of lichamelijke tekortkoming is niet voldoende om onder de aansprakelijkheid uit te komen.

18 jaar en ouder - Een kind van 18 jaar of ouder is meerderjarig. Ouders zijn dan niet meer aansprakelijk voor de schade die deze kinderen veroorzaken of de schulden die ze maken.

Sommige mensen denken dat de aansprakelijkheid van ouders doorloopt tot de kinderen 21 zijn, maar dat is een misverstand. Die leeftijd van 21 jaar heeft betrekking op iets anders, namelijk de verplichting aan ouders om hun kinderen tot die leeftijd financieel te steunen. Het gaat dan om de kosten van levensonderhoud en studiekosten.

Bijzonderheden

Is de minderjarige zelf aansprakelijk, dan is in principe geen verhaal bij de ouders mogelijk. Hierop zijn echter uitzonderingen mogelijk tot dat het kind 18 jaar is geworden.

Als het kind niet thuis woont, kan de ouders minder snel een verwijt worden gemaakt, waarbij natuurlijk wel altijd voor een goede aansprakelijkheidsverzekering moet zijn gezorgd.

Als het kind verslaafd is, is het zaak om zoveel mogelijk beschermende maatregelen te nemen, zoals onder bewind stelling of curatele.

Minet

Minet

24-02-2010 om 08:31

Ervaring

Uit ervaring weet ik dat je na de 18de verjaardag niet verantwoordelijk wordt gesteld voor de schulden van je kind. Kindlief krijgt zelf de deurwaarders langs, gaat zelf in de schuldhulpverlening etc. etc.

Moyodo

Moyodo

24-02-2010 om 08:51 Topicstarter

Goede zaak

Als je als ouder dan bij wil springen doe je dat op vrijwilige basis, want ze willen toch zo graag volwassen zijn, dan hoort dat er ook bij.

Nasha 1st

Nasha 1st

24-02-2010 om 15:52

goed om te weten

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.