Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

cobi

cobi

25-08-2010 om 17:48

Absurd hoge verkeersboetes uit italie

Net terug van vakantie lag er een onprettig souvenirtje van de vakantie van vorig jaar op de mat: twee bekeuringen uit Pisa van maar liefst 120 euro elk.

Wie nu denkt dat we met 2 liter chianti achter de kiezen en met 200 km gierend door de bocht rondjes om de toren hebben gereden om zoveel mogelijk oude omaatjes onder onze wielen te vermorzelen moet ik teleurstellen om . Zulke woeste taferelen hebben zich niet voorgedaan. De tomtom heeft ons op zoek naar een parkeergarage door ZTL's (= zona traffico limitato) geleid, zones waar maar beperkt verkeer wordt toegestaan. De wegen waren niet afgesloten, er reden wel auto's, maar blijkbaar mag je er als buitenlandse toerist niet in. Het bord hebben we niet opgemerkt of niet snel genoeg kunnen lezen - dat weet ik ook niet meer na bijna een jaar.

Ik heb wat op internet rondgesnuffeld, maar alles lijkt er op dat we er niet onderuit komen om deze absurde boete, die in geen enkele verhouding tot de overtreding staat te gaan betalen. Ik was zo kwaad dat mijn eerste reactie was dat als je in ITalie als toerist zo als melkkoe uitgezogen wordt, ik er niet meer heen wil en gewoon maar niet te betalen. Man ziet het niet zitten om de als hij de eerstvolgende keer voor zijn werk in Italie moet zijn op het vliegveld opgepakt te worden en bovendien schakelen ze Nederlandse incassobureau's in.

Ik baal hier zo ontzettend van, de willekeur, dat idioot hoge bedrag van 240 euro voor een overtreding die je per ongeluk begaat als je je door de chaos van een onbekende stad op weg bent naar een parkeergarage. Bah, als dat de praktijk is in Italie, hoef ik er echt nooit meer heen. Stel je voor dat je per ongeluk door vier van die ZTL's rijdt.

Iemand van jullie hier ervaring mee of tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

25-08-2010 om 19:32

Goedkoop

In Italie heb ik nog nooit een boete ontvangen, maar wel in zwitserland! Destijds 660 gulden voor het te hard rijden op de snelweg, ja, ik reed wel 98 ipv 80!!!!
Dat noem ik pas bedragen! Ik moest het ook terplekke betalen, had er 3 eurocheques voor nodig, dus toen drong pas door hoe hoog het bedrag was!

Het is zuur, maar helaas, dat is het risico van op vakantie gaan in een land waar je de verkeersregels/borden/teksten niet 100% snapt of gewoon niet ziet. Jammer, maar helaas.

Puck

Puck

25-08-2010 om 19:46

Poeh hee

Fijn souvenirtje. Dan kan je beter op de duitse autobahn 27 km te hard rijden, dat kost maar 51 euro en dan krijg je nog een foto van jezelf thuis gewstuurd ook Wat ik op internet toen las was om het Nederlands een brief te sturen waarin je schrijft dat je geen woord over de grens spreekt en dat je als EU-burger recht hebt op een begrijpelijk iets in je eigen taal. In Duitsland doen ze er dan vaak verder niets meer mee, maar ik weet niet of dat in Italië ook zo werkt. Maar het is te proberen natuurlijk.
Overigens hadden wij wel pech: binnen een week hadden we een foutloze nl-vertaling in huis . Nou ja, dan pak ik mijn verlies maar, we hebben daar tenslotte nu eenmaal te hard gereden. Overigens vond ik in Italië die ZTL-zones wel duidelijk aangegeven. Ook in Pisa hebben we er (volgens mij, boete kan kennelijk nog komen, wij waren er in mei) geen problemen mee gehad. Maar het is wel zondegeld.

Nasha 1st

Nasha 1st

25-08-2010 om 20:27

Zomer in zeeland

nee, dan de Nederlandse bekeuring....8 km (na correctie) te hard, 40 euro....hoppa! Dan lieber 27km zu hard auf Deutsche Autobahn inderdaad!

En in frankrijk?

ik heb namelijk een stuk veel te hard gereden, dat merktte ik pas na een paar minuten omdat alle Fransen toen zo langzaam reden. Iets van 130 waar je 90 mocht ofzo.

Komt die er nog aan en wat gaat dat kosten ?

Tirza G.

Tirza G.

26-08-2010 om 12:42

O o o o

Ik vind het erg en sneu enzo hoor, echt waar, maar ik moet er toch ook wel om schmunzelen. Verenigd Europa, hoera hoera. Ik woon in een gebied waar tot een jaar of 10 geleden auto's met buitenlandse kentekens niet bekeurd werden, die boete was toch niet te innen. Dus die parkeerden en sjeesden maar raak, héél ergerlijk.

Vraagje: helpt het? Rij je nu nooit meer te hard, verkeerd of illegaal?

Tirza

Hier ook!

Zo'n bekeuring uit Italie van iets van een jaar geleden! Idioot hoog bedrag voor het inrijden van een straatje (idd ook met TomTom) waar we "geen toestemming" voor hadden.

Ben ook gaan speuren op internet en ik geloof dat je bezwaar kunt maken als de bekeuring ouders is dan 360 dagen. Er is een Engelstalige tekst ergens die door de ANWB is opgesteld. Die ga ik maar eens richting Italië mailen en wie weet......

Puck

Puck

26-08-2010 om 14:03

Sorry izar

Ik weet niet waar Puckman zijn informatie vandaan heeft gehad maar hij klopte niet echt. Of beter gezegd, echt niet Vandaag kreeg ik aangetekend de bekeuring binnen en die was toch even mooi het dubbele van wat Puckman dacht: 103,50! Hoppa! En nog eens 3 strafpunten in het "Verkehrszentralregister". Net van de week bij de zomercolumn van de NOS gezien dat je bij 18 punten je rijbewijs kwijt bent dus 3 lijkt me geen ramp, maar weet iemand ook hoe land die punten blijven staan. En ik ben toch wel benieuwd hoe ze dat doen. Als ik nu al 17 punten had en er komen er 3 bij, hoe krijgen de duitsers het dan voor elkaar dat ik mijn rijbewijs kwijtraak. En mag je dan ook in NL niet rijden. Weet iemand hoe dat zit, ben er gewoon benieuwd naar.

Kiki

Kiki

26-08-2010 om 20:54

Zucht, nederlandse verkeersboetes zijn ook naar

zeker als je ze echt verdiend heb, zoals ik vandaag.
Zet ik hem met mijn blonde kop in Barendrecht bij een invalideparkeerplek.
Het hele bordje niet gezien. Ik was zo blij dat er plek was en jippie een blauwe schijfzone, dus niet betalen.

Dat is auw en duur, sufferd die ik ben

Offe wat dacht je van mijn mooie doorgaande weg voor mijn huis. Ja ze waren aan het werk, je mocht maar 30. Maar toen waren ze helemaal klaar, maar de borden 30 stonden er nog.
Dus ik dacht dat ze die vergeten waren weg te halen, want ze waren immers klaar.
Whoppa, 77 euro boete, zeer zeer pijnlijk

Tirza G.

Tirza G.

26-08-2010 om 21:57

Kiki

Wat kost dat, parkeren bij een invalidenparkeerplaats? Dan maak ik toch eens een afweging. Bij onze Appie zijn ze áltijd leeg.

Tirza

Sancy

Sancy

26-08-2010 om 22:16

Tirza

Doe maar niet. Het kost namelijk 150 euro. En als je langer dan een kwartier staat, heb je kans dat de auto ondertussen wordt weggesleept. Kost je nog meer.

Wat?

het kan dus zijn dat we over een jaar nog een hele eng hoge boete uit la France krijgen ?

Ik ben volgens mij namelijk geflitst... arghhh.

Kiki

Kiki

26-08-2010 om 22:53

Nou dat zouden dure boodschappen zijn

160 euro kostte dat geintje me. Alleen maar omdat ik met mijn stomme kop niet uit mijn doppen heb gekeken.

Echt deze boete was zeer terecht, maar maakt het natuurlijk niet minder zuur

Sterre42

Sterre42

26-08-2010 om 23:10

Boete italie

Ja, die ken ik ook. Een zeer warm welkom kreeg ik toen ik uit het vliegtuig stapte en een kaartje kocht voor de metro. Niets aan de hand, maar het poortje deed raar, maar ik kon er wel doorheen en kreeg ook mijn kaartje weer aan de andere kant.

Toen ik een aantal haltes verder de poortjes weer uit wilde gaan, stond daar een heel klein, akelig, streng en irritant mannetje in uniform dat mijn kaartje wilde controleren. Bleek het poortje mijn kaartje niet te hebben gestempeld en voila, ik kreeg een boete van 90 euro. Of ik maar gelijk even wilde betalen.

Ik was er goed ziek van en voelde me behoorlijk gepiepeld. Hij luisterde niet eens naar me en bleef stijf en arrogant staan. Daaaag 90 euro.

Sindsdien check ik altijd of er een stempeltje op mijn kaartje staat en weigert het poortje maar enigszins, dan loop ik terug, koop een ander kaartje en neem een ander poortje. Beetje paranoia, maar wel zo veilig. Want dat kleine ventje wil ik niet meer tegenkomen

Primavera

Primavera

28-08-2010 om 01:21

Komt je man de eerstvolgende 4 jaar nog in italië?

Hoi Cobi,
Als jullie de eerstvolgende 4 jaar niet meer in Italië komen is er geen probleem, want zo'n boete mag in Italië tot 5 jaar na datum nog gevorderd worden en daarna niet meer. Ze kunnen je (nog) niet dwingen om hem in Nederland te betalen. Als er meer dan een jaar verstreken is vanaf de datum dat jullie de overtreding hebben begaan is hij ook niet meer vorderbaar.
Verder is het voor de Italiaanse wet zo, dat als je 4 keer door die dingen heen rijdt je inderdaad officieel 4 boetes moet betalen. Verschillende Italiaanse automobilisten (in Pisa iemand in 2007) hebben dit echter met succes kunnen aankaarten, dat daardoor het educatieve karakter van de boete verloren gaat, omdat ze hard konden maken dat ze er geen erg in hadden dat ze een overtreding hadden begaan. Waarbij de rechter besloot dat ze alleen de eerste boete hoefden te betalen.
De boete voor 200 km per uur rijden loopt trouwens ergens in de 770-3000 euro's met directe intrekking van het rijbewijs. Rijden met twee liter chianti op ook. Sinds 15 Augustus dit jaar zijn de regels wat alcohol in het verkeer betreft aangescherpt en zeer dicht bij nul-tolerantie gekomen.
Groeten Primavera

Cobi

Je schreef dat je een bezwaar mail hebt gestuurd. Naar welk adres als ik vragen mag? Heb zelf namelijk ook zo'n mail gemaakt en verstuurd naar het adres wat in de brief staat [email protected]). Maar die mail krijg ik niet verstuurd (foutmelding). Nu wel via hotmail geprobeerd maar geen idee of dat wel werkt.

Primavera

Primavera

30-08-2010 om 11:46

Picasso

Je kunt ook [email protected] proberen, dat staat namelijk als mail op de website http://www.sepi-pisa.it/
Verder staat er in de brief als het goed is het nummer van het verbaal, jaar, nummerbord en datum verkeersovertreding in dagen/maanden. Als je die invult op https://secure.comune.pisa.it/tzv/Login.jsp krijg je je foto te zien en eventuele andere aanwijzingen over contact op nemen e.d.
Groeten Primavera (uit Pisa)

Primavera

Dank je voor het mailadres!
Inloggen op die site heb ik nog niet gedaan. We hebben het hier even razend druk met andere dingen (verbouwing, operatie jongste) waardoor het er alsmaar niet van komt. Was al blij dat ik even tussendoor die mail had kunnen maken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.