Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

noniempje

noniempje

18-03-2010 om 20:53

Achterstallig loon-verjaring? hoe qua belasting

Hallo,
Zijn er mensen (juristen, belastingexperts) die mij advies kunnen geven over het volgende:

Ik werk obv variabel salaris, daarbij is contractueel vastgelegd dat ik een bepaald percentage van de omzet verdien.
Nu heb ik waarschijnlijk sinds het begin van mijn contract (augustus 2004) te weinig (bruto)loon ontvangen.

Kan zoiets verjaren of behoud je recht op dat geld?
En als je er recht op houdt, hoe zal het belastingtechnisch gaan als dit verrekend wordt?
Is het dan wel verstandig om het hele bedrag ineens te ontvangen?

Ik hoop dat iemand er iets zinvols over kan zeggen.

Groet, noniempje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

19-03-2010 om 09:26

Verzoek tot middeling

Als je inkomen in een aantal opvolgende jaren sterk verschilt kun je bij de belastingdienst een verzoek tot middeling indienen. Je inkomen wordt dan gelijkelijk over die jaren verdeeld. Voor je vraag over het achterstallig inkomen kun je bij een vakbond terecht. Een vriendin van mij heeft met hulp van het FNV een aantal jaren achterstallig salaris gevorderd, omdat ze het minimumloon kreeg terwijl ze onder een CAO viel (en daar pas later achter kwam). Daar was haar werkgever overigens niet blij mee, dus dat is niet meer goed gekomen.

Verjaring

De verjaringstermijn is 5 jaar.

Groeten,

Temet

Sancy

Sancy

19-03-2010 om 10:53

mocht je besluiten het achterstallig loon te vorderen, vergeet dan niet om dat inclusief de wettelijke verhoging te doen, 7:625 BW. De rechter kan dit matigen trouwens, zie bijvoorbeeld LJN: BI2168. Ik zou het trouwens wel door een arbeidsjurist laten doen.

noniempje

noniempje

19-03-2010 om 13:26

Bedankt

Allereerst: bedankt voor jullie reactie!

Mijn wergever is ervan op de hoogte. Bij 1 collega klopt de loonberekening wel, bij de 3 anderen niet,....
waardoor dat komt weten wij nog niet. Mijn werkgever is bezig om daar nu duidelijkheid over te krijgen. Het is mij en mijn collega's wel duidelijk dat hij dit zelf ook heel vervelend vind.
Komende week staat er een vergadering gepland waarbij hij er op terug zal moeten komen.
Ik wil zelf echter een beetje op de hoogte zijn van de wettelijke - en belastingregels om zo tijdens de vergadering al dingen in te kunnen brengen.
Het is wel zoals Beemer ook al aangeeft: ik werk er met veel plezier en wil dit ook graag blijven doen...
Het is dus balanceren tussen je recht en enig begrip voor de werkgever!
(het is een klein bedrijf met 4 collega's, mijn werkgever zal dit achterstallig loon niet 'zomaar'even kunnen betalen)

Nu komt de volgende vraag: waar vind ik een goede arbeidsjurist, mocht dat nodig zijn, en wat kost dat?

Groet Noniempje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.