Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Voor een kennis

Voor een kennis

04-10-2009 om 14:00

Advies [beter gemeld maar niet meer welkom]

Een kennis van mij heeft van haar directie te horen gekregen dat ze eind juni 2010 herplaatst moet worden binnen het bedrijf of via een outplacement ergens anders moet gaan werken omdat haar aanwezigheid in het huidige team waar ze werkt een slecht invloed heeft op de werksfeer. Dit washet advies van een rapportage die een bureau had uitgevoerd ivm hoog ziekteverzuim binnen dat team.
Let wel, ze is dus geen slechte kracht, men was vol lof, alleen kunnen haar collega's niet omgaan met haar connecties met een oud medwerker.
Ze was hier zeer door aangeslagen, zat er geestelijk even doorheen. Heeft zich ziek gemeld en nu na 2 weken weer beter en wil maandag weer beginnen en haar schouders er weer onder zetten.
Haar directie heeft haar gemeld (via email)dat ze niet willen dat ze maandag weer begint er is inmiddels een vervanger en men wil eerst alle procedures doorlopen (?).
Wat moet ze nu doen ?
Mijn gevoel zegt dat ze maandag toch aanwezig moet zijn,omdat het na haar officiele betermelding de enige logische vervolgstap is en het gezien kan worden als werkweigering als ze niet komt.
Een werkneemster die zich weer beter meldt, kan toch door de werkgever niet als ziek beschouwd blijven ? Willen ze haar niet op het werk hebben, dan zal er toch een nieuwe stap gezet moeten worden; schorsing ?
Wie kan me snel advies geven wat zij zou moeten doen ?

Voor een kennis

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Helen

Helen

04-10-2009 om 14:58

Beter melden

Je kennis kan geen werkweigering ten laste worden gelegd denk ik. Ze heeft toch aangegeven dat ze weer wil werken? Laat haar ervoor zorgen dat ze in ieder geval beter gemeld wordt. Ik zou in haar geval vandaag nog mijn baas bellen en vragen wat hij wil. Dat ik bereid en in staat ben om mijn werk weer te verrichten etc. En een schriftelijke bevestiging vragen. Desnoods zelfs een feitelijk gespreksverlsagje mailen en hem/haar vragen het te bevestigen.

Tjongejonge, wat een rotsituatie... Kan me voorstellen dat ze er helemaal doorheen zit..

Sancy

Sancy

04-10-2009 om 16:17

Inderdaad

Als ze weer in staat is om te werken, dan moet ze zich beter melden én vooral ook beschikbaar zijn voor (haar) werk, dus ook 'gewoon' naar haar werk gaan.
Ik zou als ik haar was daarnaast wel een gesprek willen hebben met de directie en/of de direct leidinggevende over wat je hier schrijft: "Haar directie heeft haar gemeld (via email)dat ze niet willen dat ze maandag weer begint er is inmiddels een vervanger en men wil eerst alle procedures doorlopen (?)."
Als ze lid is van een vakbond, raad ik aan om ook daar contact mee te zoeken. Bovendien is het belangrijk om alles zo veel mogelijk op papier te krijgen en eventuele onjuistheden beargumenteerd te weerleggen, telkens met de nadruk op haar bereidheid om haar werkzaamheden op te pakken.
De reden van outplacement/ontslag bevreemdt me trouwens wel, ik snap het als je daar niet meer over kwijt kunt, maar ik ben wel benieuwd wat die collega's dan precies zo lastig vinden. Heeft zij de connecties met de oud medewerker tijdens haar werkzaamheden (al dan niet nodig) of is het eigenlijk uitsluitend een privé kwestie, die connectie?

Voor een kennis

Voor een kennis

04-10-2009 om 16:49

Dank jullie wel

De vakbond en/of haar advocaat is maandag vanaf 8.30 uur pas weer te bereiken en dat is te laat, dus daarom de vraag hier.
En de contacten met die oud-medewerker zijn uitsluitend privé. Zij werd tijdens het gesprek waarin het rapport besproken werd juist gecomplimenteerd hoe goed zij privé en werk gescheiden hield. (ik was dus bij dat gesprek aanwezig, als toehoorder, op verzoek van haar advocaat die er zo snel niet bij kon zijn)

Voor een kennis

Inge M

Inge M

04-10-2009 om 19:41

Schriftelijk beter melden, aangetekend

Om het juiste bewijs te hebben, zou ik de betermelding ook schriftelijk doen, aangetekend. Hierin meld je dat je bevestigt wat je per telefoon al gemeld hebt. Ik zou hierin ook melden dat je niet begrijpt waarom je niet zou kunnen komen werken.

Advies

De adviezen die ik je kan geven:
altijd naar het werk gaan! Zorg er inderdaad voor dat ook al heeft kennis zich beter gemeld er geen werkweigering overheen kan komen.
Je werkgever mag de plaats van je kennis nog lang niet weggeven aan een 'opvolger' Duidelijk zeggen dat je recht heb op die werkplek.(er is een arbeidsovereenkomst gesloten waarin staat dat je werkzaam bent op die werkplek!)
de werkgever moet het schriftelijk bevestigen
willen ze dat je kennis thuis blijft, dan alleen onder voorwaarde met behoud van totale loonbetaling en geen ziekmelding.

Kortom, kennis moet net doen of haar neus bloed en gaan zitten op haar werkplek (want wie zegt dat ze die mail gelezen heeft?!mits ze nog niet gereageerd heeft op die mail uiteraard!), laat de werkgever haar maar van die plek weghalen en onder goede voorwaarden haar naar huis sturen. Ze gaat alleen naar huis als ze die voorwaarden op papier heeft, eerder gaat ze niet weg.

Het kost wat doorzettingsvermogen en lef, maar je kennis staat heel sterk in.

Helaas is het zo dat veel werknemers bang worden, of aangeslagen zijn, in zo'n geval en inderdaad niet verschijnen op het werk. 9 van 10 keer hebben ze de volgende dag een aangetekende brief op de mat liggen dat ze niet op het werk verschenen zijn.

Dit zijn zulke herkenbare trucs van een werkgever!

Minet

Minet

06-10-2009 om 12:59

Hoe is het nu?

Ben wel heel benieuwd hoe het gisteren is verlopen bij de kennis!

Voor een kennis

Voor een kennis

06-10-2009 om 23:46

Niet

Directeur heeft zondagavond nog gebeld of zij het mailtje heeft ontvangen, ze heeft Ja gezegd en gevraagd of ze nu wel of niet maandagochtend verwacht werd. Het antwoord was dat hij haar niet verwachtte en in de toekomst ook niet meer en hing daarna de telefoon erop.
Ze durfde dus ook met geen mogelijkheid te gaan en is dus niet geweest.
Wat haar advocaat inmiddels geadviseerd heeft weet ik dus niet.
Voor een kennis

Minet

Minet

07-10-2009 om 09:45

Pfff

Ellendig hoor, ik voel met haar mee.
Nu volgt het juridische gedoe waar je flink druk mee kunt zijn.
Sterkte voor haar!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.