Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Voornuniet

Voornuniet

01-11-2010 om 23:21

Advies familierecht

Ik kan ivm herkenning niet heel expliciet uit de doeken doen wat er speelt, maar ik heb vrij dringend juridisch advies nodig. Ik hoop dat iemand mij hier iets op weg kan helpen.

In mijn directe familie speelt een familiezaak bij de rechter. Ik heb belastende informatie over 1 van de partijen en wil dit eigenlijk wel melden bij de rechter. De ene partij wil mijn verklaring gebruiken (is geen familie van mij), maar dan komt het ook bij de andere partij terecht en dat is wel familie van mij. Als dat gebeurt zijn de gevolgen niet te overzien voor mij en mijn gezin. Ik wil dit dus echt niet, maar mijn informatie is wel heel belangrijk om het voor heel belangrijke mensen (kinderen) tot een goed einde te brengen.
Weet iemand of ik deze informatie wel kan (laten) gebruiken zonder dat bekend wordt dat het om mij gaat??

Probleem is dat de informatie al wel in de rechtszaak is meegenomen als anonieme bron, maar het niet serieus werd genomen door de rechter. Dit ivm het feit dat het net zo goed bij de andere partij weg had kunnen komen.

Ik woon zelf in het buitenland, maar dit speelt in Nederland.

Ik hoop op reacties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn twee centen

Je wilt dus eigenlijk een anonieme getuigenverklaring afleggen. Ik denk dat dat niet zal gaan. In het Nederlandse procesrecht geldt in principe dat beide partijen een gelijkwaardige uitgangspositie moeten hebben. Als de ene partij dus een getuige of andere informatie aanlevert dan moet de andere kant de gelegenheid hebben om de geloofwaardigheid van die informatie of die getuige aan de orde te stellen. En dat kan natuurlijk niet als je niet weet om wie het gaat.

Maar ik sluit niet helemaal uit dat er misschien toch wel iets mogelijk is. Ik weet natuurlijk ook niet wat voor soort zaak het is. Worden de kinderen in kwestie zelf ook nog gehoord?

Wat ik zou doen als ik jou was is contact opnemen met de advocaat van degene voor wie jouw informatie gunstig is, en met hem/haar overleggen of er manieren zijn om die belangrijke informatie alsnog in het geding te brengen. Die advocaat weet namelijk het beste wat wel en niet kan in zo'n procedure (nou ja, de rechter weet het nog beter maar daar kan je niet rechtstreeks contact mee opnemen).

Succes ermee

Temet

cqcq

cqcq

02-11-2010 om 22:29

Via amk

Gokje, het is een rechtszaak over omgang/gezag etc. van kinderen. Als je anoniem iets wilt is volgens mij de enige route via het AMK, in de hoop dat die er een zaak in zien.

(maar veel beter is natuurlijk open kaart spelen met je familielid, zeggen wat je weet, en waarom je dat gaat zeggen bij de rechter, en gewoon je zegje gaan doen. Daar hebben de kinderen die in het spel zijn recht op denk ik)

Voornuniet

Voornuniet

03-11-2010 om 07:55

Reactie

Temet, dank voor je tip. Gisteren contact opgenomen met advocaat van andere partij. Goed gesprek gehad.

Cqcq, AMK gaat niet, heb ik al onderzocht. Die kunnen ivm de nauwe relatie geen garantie geven van anonimiteit.
Je laatste opmerking: Dit is echt niet mogelijk. Gezien de staat waarin het familielid geestelijk vekeert is het onmogelijk om daar open kaart te spelen. Kind(eren) is/zijn op de hoogte van mijn acties en zijn blij dat ik wat doe. Echter als ik open kaart speel, zijn er geen garanties voor veiligheid voor alle partijen.

Vandaar.

Voornuniet

Voornuniet, nou ben ik wel nieuwsgierig: zag die advocaat nou nog mogelijkheden om de bewuste informatie in de procedure te brengen zonder dat jouw naam bekend zou worden?

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.