Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Afkoelingsperiode internet-aankoop?

Even kort; voor m'n verjaardag in combi met moederdag kreeg ik van man en kinderen een lang gekoesterde wens; een hangmat + standaard! Afgelopen weekend geleverd, man heeft 'm in elkaar gezet en oh... wat een slagschip! Het hout is ook geler dan 't op de foto leek. Kortom; (dure) spijt. En ja, voortaan natuurlijk gewoon in een winkel waar we 'm kunnen bekijken en zo.

Belletje naar firma leert dat ze evtl bereid zijn om hem terug te nemen maar alleen als inruil, dus tegen ander artikel. Even zoeken op hun site levert de volgende voorwaarde op;
Koper heeft gedurende 7 werkdagen na ontvangst van het product het recht de overeenkomst te ontbinden zonder opgave van redenen, de zgn. 'afkoelingsperiode'. De koper dient het product op zijn kosten aan JHTC te retourneren. Deze kosten zijn niet verschuldigd indien de koper een beroep doet op een van de garanties van JHTC zoals vermeld op de site, indien dit niet verschuldigd zijn onder deze garantie is begrepen of wanneer de koper het product retourneert bij een van de vestigingen. JHTC zal binnen 30 dagen nadat door koper een beroep is gedaan op de ontbinding en de bestelling retour is ontvangen het door koper betaalde aan deze restitueren, of per direct wanneer de koper de bestelling in een vestiging retourneert. De hierboven genoemde 'afkoelingsperiode' is niet van toepassing voor aankopen die speciaal op maat voor de koper worden gemaakt.

Webshop reageert helaas (nog) niet op onze mailtjes waarin we een beroep doen op deze voorwaarde dus we vragen ons af; kunnen we de standaard inderdaad weer demonteren en retourneren? Heeft iemand dit ooit bij de hand gehad? Krijg je dan idd je geld terug? Zouden we dit per aangetekend schrijven moeten melden of zijn onze mails voldoende?

Ik hoor het graag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anonix

Anonix

18-05-2011 om 23:23

Ja, dat is in elk geval je recht. Terugsturen en je geld terug. Geen poespas, gewoon melden en sturen (het is pakketpost, dus een verzendbewijs heb je... aangetekend kan ook, dat is iets duurder). Op www.consuwijzer.nl (zoek op bedenktijd) kan je er meer over lezen.

Er zit helaas wel een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen...

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2011 om 00:48

7 dagen

Zolang jij binnen 7 dagen hebt gereageerd hoort het bedrijf de hangmat terug te nemen zonder daar eisen aan te stellen. Dit valt onder de wet koop of afstand.
Misschien heb je iets aan deze link:
http://scaredmom.files.wordpress.com/2011/05/image0013.jpg

Ja!

Ik heb zelf een webwinkel en die "wet verkoop op afstand" die ze op hun site hebben staan is in Nederland wettelijk zo geregeld. Of mensen zich eraan houden is een tweede... Ik zou gewoon teug sturen en zeggen dat je dat gaat doen en dat je je geld terug verwacht binnen die 30 dagen...
Succes!

(null)

Tijgeroog

Tijgeroog

19-05-2011 om 09:14

Pelle

Uit de eerste posting: "gedurende 7 werkdagen na ontvangst"
Ze hebben 'm afgelopen weekend ontvangen, dus vandaag is de 4e werkdag. Ik zou 'm snel inpakken en op tijd weer terugsturen. En nog een keer bellen en mailen, verwijzen naar de algemene voorwaarden en wettelijke bepalingen en melden dat je je geld terug verwacht. Niet vragen.

Mare

Mare

19-05-2011 om 12:21 Topicstarter

Goed te horen!

Eerlijk gezegd kon ik het me niet zo voorstellen, voelt eigenlijk als tikje oneerlijk tegenover de webwinkel ihkv 'moetjemaargoednadenkenvoorjebestelt'.

We hebben 'm vorige week vrijdag ontvangen, dus vandaag is de 5e werkdag.
Vraag van Pelle is wel relevant; we hebben dus 'm wel gemonteerd -> toen zagen we pas hoe groot hij was. Lees echter nergens dat het alleen geldt als het niet uitgepakt en in originele verpakking is. Zaak is dus 'm snel uit elkaar te halen, weer zo goed mogelijk in de (wel iets beschadigde) doos te doen en dan terugsturen.
Webwinkel (hangmattenshop) reageert helaas nog steeds niet - had nl gevraagd of er een bepaald adres is waar we 'm naar moeten retourneren. Ga via die link maar formeel ook even schrijven voor alle zekerheid. Bedrag is 399 (+verzendkosten van 19,-) dus dat is nogal wat...

Dank voor jullie relevante reacties; man kon zich niet voorstellen dat het zo werkte maar dus wel.
Pfoeh... nu maar hopen dat ze idd binnen 30 dagen dat geld retourneren.

Mare

Mare

Mare

19-05-2011 om 12:22 Topicstarter

Haha die link...

.. geeft foto's van Kate&Wills, en wat sprookjesfiguren.
Weet niet of ik daarmee m'n hangmat kan retourneren

Mare

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2011 om 14:50

Volgens mij wel

Bij ontvangst zie je pas dat het geleverde niet is wat je er van verwacht had. Dat kun je niet anders ontdekken dan nadat je het uitgepakt hebt. In de originele verpakking proppen en weer terug dus.
Het is sowieso belangrijk dat je binnen 7 dagen contact hebt gelegd over dat je het pakket terug gaat sturen. Als het dan een dag te laat binnenkomt door overmacht of zo, is dat niet jouw probleem.
Vraag bij het afgiftepunt, TNT, altijd om het verzendbewijs en bel dat door naar het betreffende bedrijf, of wacht hun reactie even af om te kijken of bellen nodig is.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2011 om 15:04

Pelle

Ik zeg toch niet dat je het gekochte uitgebreid moet testen? Je haalt het uit de verpakking... oeps héél iets anders dan je van het plaatje op internet had gedacht... je doet het weer in de verpakking en je stuurt het terug. Men is wettelijk verplicht je het geld dan terug te geven.
Bij een dekbed kun je meestal op de verpakking zien hoe het dekbed er uitgevouwen uitziet. Als je het dan uit de verpakking haalt kan ik me voorstellen dat een winkel gaat mopperen. En als je de stof even wilt voelen hoef je ook niet alles uit te pakken. Maar toch zal Wehkamp je het geld terug moeten geven als je alles binnen 7 dagen hebt geregeld. Dat de verpakking al geopend is e.d. is geen reden om te weigeren. Google er maar eens op.

Anonix

Anonix

19-05-2011 om 18:31

Pelle

De wet koop op afstand is er juist voor om dingen even in het echt te zien en te voelen... Dat kan via een website natuurlijk niet, en ook foto's willen wel eens vertekenen (kleur/afmeting.. zoals in dit geval).

Het hoeft dus niet ongeopend retour, het is een uitprobeerrecht (itt ruilen bij fysieke winkels, dat is een gunst).

Mare

Mare

19-05-2011 om 19:25 Topicstarter

Het is uitprobeertermijn, geen zichttermijn

http://blog.iusmentis.com/2010/02/05/nee-het-is-een-uitprobeertermijn-en-geen-zichttermijn/

Inhoud artikel:
Afgelopen dinsdag sprak ik er al mijn irritatie over uit: webwinkels die zeggen dat een product wel teruggegeven mag worden binnen zeven werkdagen, maar alleen in ongeopende, originele staat. De Wet Koop op Afstand geeft je een uitprobeerrecht: je mag het uitpakken en aanzetten, aandoen of omdoen (maar niet indoen, vanwege hygiëne) zodat je kunt zien wat je hebt gekocht en of dat bevalt. Je moet zorgen dat de verpakking en het product niet nodeloos beschadigd raken, want daarvoor moet je een schadevergoeding betalen.

De vraag is dan natuurlijk, wanneer is iets nu “uitproberen” en wanneer wordt het “gebruiken”?

In een juridisch artikel geeft professor Marco Loos (UvA) nu antwoord op die vraag. Hij baseert zich op het Quelle-arrest en het Messner-arrest, die allebei gingen over het recht van ontbinding: Quelle bij vervanging van een niet-conform product en Messner bij de (verlengde) zevenwerkdagentermijn. In beide gevallen oordeelde het Europese Hof van Justitie dat er inderdaad geen kosten in rekening mochten worden gebracht voor het uitoefenen van dit recht. Dit omdat zulke kosten de consument kunnen afschrikken van het uitoefenen van dit recht.

In het Messner-arrest vermeldt het Hof daarbij:

Het herroepingsrecht wordt dus geacht het nadeel te vergoeden dat de consument lijdt bij een op afstand gesloten overeenkomst, door hem een passende bedenktijd toe te kennen waarin hij het verworven goed kan keuren en uitproberen.

Inderdaad: uitproberen. Iedereen die dus roept dat je alleen maar de doos mag bekijken (”zichttermijn”) heeft het bij deze fout. Maar wat is dan uitproberen? Loos noemt een aantal voorbeelden, waar sommige webwinkeliers van op zullen kijken:

Het mogen passen van een kledingstuk.
Een proefwasje draaien met een wasmachine.
Een kopje koffie zetten met een koffiezetter.

Wel stelt het Hof grenzen aan het gebruik, als dat is “op een wijze die onverenigbaar is met de beginselen van burgerlijk recht”. Wie misbruik maakt van dat recht om een kopje koffie te zetten (bijvoorbeeld door het hele weekend de sportclub van koffie te voorzien) raakt het kwijt, of kan in ieder geval worden verplicht een schadevergoeding te betalen aan de webwinkel. Net zo goed mag je dus niet een dure jurk kopen, deze naar een gala aandoen en maandag de jurk retourneren op grond van de Wet Koop op Afstand. Het zal alleen wel lastig worden voor de winkel om te bewijzen dat dit is gebeurd, maar sporen van een stomerij zouden een stevige aanwijzing kunnen zijn. In ieder geval heeft de winkel de bewijslast dat de consument misbruikt maakt van het recht, aldus Loos.

Mare

Mare

19-05-2011 om 21:39 Topicstarter

Retourneren is een probleem; te groot en te zwaar!

Pfftt... het is echt een mega-pakket.
Net druk zitten zoeken maar ik kom al snel rond de 100 euro uit!
We hebben het inmiddels gewogen; het blijkt zo'n 58 kilo (beetje lastig wegen op de weegschaal door afmetingen), en is 1.90x40x40.

Het bedrijf zelf had natuurlijk een vervoersdienst, en verzendkosten waren 19 euro. Vermoed echter dat zij hierin niet mee willen werken. Ze hebben tot nu toe nog helemaal niet gereageerd op mijn mails.
Heb vandaag wel gebeld, maar kreeg iemand aan de telefoon die zei dat degene die dat behandelde afwezig was en pas dit weekend retour komt. Maar ja, dan zijn m'n 7 dagen (op 1 na) om...
Lastig hoor!

Weet iemand of het bedrijf dan ook verplicht is om de bestelling op te halen als het zulke aparte afmetingen zijn dat het niet per TNT verzonden kan worden? Kosten zijn dan natuurlijk wel voor ons, want dat staat vermeld.

Mare

Mare

Mare

20-05-2011 om 22:05 Topicstarter

't zal idd wel ritje meppel worden..

Vanmorgen nog even gebeld met Consuwijzer. Goede instantie overigens, helder to the point en juridisch onderbouwd advies.
Zij bevestigen nav ons verhaal idd dat verkoper ons het gehele aanschafbedrag + 'heenzendkosten' moet betalen, dus 399,- en 19,-. Ook gaf zij ons de tip dat als je het zelf terugbrengt (gezien de hoge verzendkosten wel goedkoper) je goed op moet letten dat je dan zelf verantwoordelijk bent voor evtl schade onderweg (dat risico nemen we wel), en om thuis alvast een formulier te maken om te laten tekenen voor ontvangst door verkoper vd goederen.

Man heeft vanmiddag nogmaals met de zaak gebeld, maar betr verantwoordelijke man was nog steeds niet retour, hij komt ws morgen terug. In hun ALgemene Voorwaarden staat dat ze bij retourneren naar 'een van de vestigingen'(ze zitten alleen in Meppel) het bedrag meteen wordt teruggegeven. We willen dus wel eerst even contact met betr verantwoordelijke zodat we niet naar Meppel rijden om daar een ellenlange discussie te hebben.
Omdat we allebei werken wordt het dan dus een week later, dus we hebben wel meteen na het telefoongesprek een mail gestuurd met de bevestiging dat wij de goederen graag willen retourneren maar dat dat helaas niet mogelijk blijkt door afwezigheid vd verkoper. Enfin, hopen zo eea voldoende afgedekt te hebben.

En idd Single lady, het is voor ons ook echt een les. We kopen eigenlijk best veel via internet, maar dat is vnl via bol.com, en kleding via een aantal websites. Dat gaat altijd goed. Zoiets groots nog nooit eerder, maar we zullen het ook niet snel meer doen vrees ik..

@ Pelle, dit was een 'standaard product' dus niet voor ons op maat gemaakt of zo, dus dit valt niet onder de uitzonderingen.

Nu maar hopen dat verkoper er morgen wel is, en dat we goede afspraken kunnen maken... Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende zaken!

groet,
Mare

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.