Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Fianna

Fianna

05-10-2010 om 14:47

Aflopend contract, ziektewet, gedoe

Ik heb een tijdelijk contract bij de overheid dat in februari afloopt en om allerlei redenen (hoofd reden bezuinigingen)niet verlengd wordt. Heel vervelend natuurlijk, want het is niet eenvoudig een baan te vinden nu. Wat het nog lastiger maakt is dat ik 2 a 3 operaties in het verschiet heb, hoe of wat en wanneer die zullen plaatsvinden is nog niet duidelijk. Eigenlijk kan ik dus nu nog niet op zoek naar een nieuwe baan: ja hallo, lijkt me een leuke baan, maar ik heb wat operaties voor de boeg waardoor ik een x aantal weken niet kan werken. Geen hond die me aanneemt natuurlijk. Het verzwijgen kan natuurlijk ook niet. Bah, echt een rot situatie.
Het heeft dus eigenlijk pas zin om op zoek te gaan naar ander werk als ik dat allemaal achter de rug heb. Of zou het wel zin hebben om te gaan solliciteren?

En verder, weet iemand op hoeveel ziektewet uitkering ik recht heb als ik ziek ben en mijn contract loopt af? Van mijn werkgever zou ik 100% uitbetaald krijgen bij ziekte, maar op het moment dat mijn aanstelling is verlopen en ik ben nog steeds ziek, krijg ik dan ook nog 100% of wordt het 70%?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

05-10-2010 om 15:07

Niet

Solliciteren, daar zal je hoofd nu niet naar staan. Dus dat is even niet realistisch, of dat nou handig is of niet. Je gaat zeer waarschijnlijk ziek uit dienst, wat betekent dat je werkgever een uitkering bij het UWV moet aanvragen en dan krijg je 70%.

Fianna

Fianna

05-10-2010 om 15:17

Yta

Dank voor je snelle reactie. Ik was daar al bang voor, 70%. Maar goed, het zal denk ik niet al te lang duren, dat ziek zijn. Wat wel vervelend is dat als ik pas op zoek ga naar werk als ik alles achter de rug heb, het wel eens lang zou kunnen duren voor ik werk vind en misschien nog een tijd in de ww verval met maar 70%.

Fianna

..op de schaal der dingen wordt het een 'Klecks' voor jou om een andere baan te vinden. Je hebt dat al een keer geflikt, dus dat gaat jou gewoon weer lukken.

Ik heb ook vanuit ziekte de arbeidsmarkt betreden en ik kan alleen maar zeggen word eerst beter. Joh, wat heb ik me drukgemaakt toen. Makkelijk was het ook niet hoor, maar wat heb ik mezelf onnodig onder druk gezet. Je kan van alles doen in de tussentijd. Genezen is het belangrijkste maar je kan ook, zonder dat je weet wanneer je weer aan de slag komt, prima al netwerken, cursusje volgen, je orienteren, wat omkijken naar vrijwilligerswerk. Allemaal tussenstappen die je herstel niet hinderen en die de overstap terug naar betaald werk vergemakkelijken.

Komt goed. De werkgevers van NL staan straks om je te springen. Doe nou maar rustig aan. (en win nog wat koelkasten als acroniemenkoningin van OOL).

Hanne.

Hanne.

05-10-2010 om 16:31

Wel solliciteren

Niet gehinderd door enige kennis over het soort operatie zeg ik: wel solliciteren.

Ten eerste omdat je vanaf het moment dat je weet dat je werkeloos dreigt te worden dat verplicht bent. Doe je het niet en vindt het UWV dat je het wel had moeten doen zou dat gevolgen voor je uitkering kunnen hebben.

Ten tweede omdat je wel gek zou zijn om nu niet te kijken naar leuke banen. Je ideale baan zal volgende week maar in de krant staan terwijl jij hebt besloten om niet te solliciteren. Niet geschoten is altijd mis.

Ten derde omdat je misschien gewoon wordt aangenomen. Toen ik solliciteerde op mijn vorige baan stond ik ook op de wachtlijst voor een operatie (al een jaar), en ja hoor, ik kon komen op mijn 2e werkdag. Heeft geen enkel probleem opgeleverd, en ik heb er nog jaren gewerkt.

Nasha 1st

Nasha 1st

05-10-2010 om 16:49

Even geduld

als je nog ziek bent aan het einde van je contract moet je werkgever dat inderdaad doorgeven, dat je ziek uit dienst gaat. Ziek is ziek en dan heb je dus geen sollicitatieplicht. Het zou kunnen dat je een oproep krijgt bij het UWV om over die ziekte te komen praten. Pas al zei zeggen, u wordt weer beter verklaard en u moet WW gaan aanvragen, dan pas wordt je weer sollicitatie-plichtig. Nu werk ik niet op de afdeling uitkeringen van het UWV, dus 100% garantie kan ik je niet geven, maar ik weet wel dat je in geval van ziektewetuitkering ook niet ingeschreven hoeft te staan bij UWV-WERKbedrijf (voormalig CWI). Bel anders even met het UWV.

Nasha 1st

Nasha 1st

05-10-2010 om 16:50

Aaaaarrrggghhhhhh

"Pas al zei zeggen" moet natuurlijk zijn: Pas als zij zeggen.....zucht....

Guinevere

Guinevere

05-10-2010 om 16:58

Concentreren op juiste zaken

Concentreer je eerst op je genezing, anders ben je straks nog verder van huis! En er kan nog heel veel veranderen tussen nu en februari. Voordeel is dan, als je eenmaal gaat solliciteren, dat je direct beschikbaar bent! En je zou evt. wel kunnen solliciteren met een wrakke schouder, moet je wel zeggen dat je eerst nog moet revalideren. Er zijn ongetwijfeld functies die niet direct vervuld hoeven te worden, en waarbij de ingangsdatum iets verder in de toekomst ligt.

Saar

Saar

05-10-2010 om 23:38

Afhankelijk van tijdstip

Als je ziek wordt tijdens je dienstverband ontvang je een Ziektewet-uitkering van je werkgever, in jouw geval 100%. Uit dienst tijdens ziekte gaat de ziekmelding over naar UWV, 70%. Na herstel: ww aanvragen of solliciteren.
Op de UWV-site is veel informatie te vinden over WW en Ziektewet-uitkering.

Fianna

Fianna

06-10-2010 om 09:30

Reactie

rodebeuk, dank je wel, ik voel me toch altijd wat vrolijker en positiever door jouw berichtjes (ooit overwogen om een personal coach te worden oid? ik zie wel talent )
En dan ga ik nu toch meteen zeuren en bokken. Het is eigenlijk allemaal niet zo eenvoudig. Ten eerste werk ik maar 2 dagen in de week. Die baan die ik nu heb is redelijk goed betaald voor die 2 dagen en ik ben er per toeval via iemand in gerold. het is ontzettend moeilijk, misschien wel bijna onmogelijk om iets te vinden voor 2 dagen. Zeker niet het werk wat ik kan doen. Ik heb al rond gekeken en ik zie vaak vacatures voor 36 of 40 uur. Ik wil best 3 dagen gaan werken, dat maakt het al een stuk makkelijker, alleen zit ik met de wachtlijsten voor de bso en creche, die zijn lang! En ja, ik heb mijn kinderen al voor een extra dag op de wachtlijst gezet, maar het kan nog wel anderhalf jaar duren.

En dan nog het probleem van de operaties. Het is volstrekt onduidelijk wanneer ik geopereerd kan worden. Ik heb dan echt hulp thuis nodig, zeker vanwege de baby. Ik kan dan de baby enkele weken niet tillen enz enz. ik weet niet hoe ik dat moet doen. een optie zou zijn om de operaties zo te plannen wanneer mijn man vrij is. Omdat hij in de bouw werkt, zit hij vast aan de bouwvak. Dat is 2 weken rond kerst en 4 weken in de zomervakantie. Nou hoop ik dat ik 1 operatie in de kerstvakantie kan plannen en dan zou die andere in de zomervakantie moeten. Maar dat betekent dat ik dan nog langer moet wachten met solliciteren of wel solliciteren en hopen dat ik iets vind voor 2 dagen waarbij het niet erg gevonden wordt dat ik dan snel er een aantal weken uit ben.
Lang in de ww zitten is ook geen optie, vanwege financien. Helaas, gaan we er al financieel op achteruit vanaf volgende week omdat mijn man in onze woonplaats komt te werken en daardoor reisuren die hij betaald kreeg niet meer krijgt, als ik dan ook nog 70% van mijn mijn inkomen krijg en de kinderopvang duurder wordt, wordt het financieel heel moeilijk.

Dus ik weet het even niet meer.
Het liefst zou ik freelance werk gaan doen. Maar waarin??
Pieker, pieker, pieker.

Toet toet broem broem

jahaa... daar komt de positivo trein weer even langszij.

Je ziet nu allemaal problemen heel helder op het netvlies. Die zijn er ook. Maar die ga je gewoon oplossen, netjes de een na de ander. Niet allemaal tegelijk.

Moet je ook bij je kinderen uitstralen. Als je heel goed oplet, stil ervoor gaan zitten en goed dat zesde zintuig aanzetten... dan zul je ervaren dat die kinderen toch al geloven dat Mama Alles Kan. Zo zitten ze namelijk inelkaar. Geef het aan ze, dan krijg je het op een ander moment weer van ze terug als je het goed kunt gebruiken. Eigenlijk zijn je kinderen een soort batterij. Beetje gezwam van mij, maar het komt gewoon Echt Allemaal Goed.

Ik heb trouwens ook weer opnieuw moeten opstarten, klein baantje gedaan voor kosten kinderopvang, echte baan vinden lukte niet, in de WW geraakt, kinderopvang dreigde onbetaalbaar te worden, via uitzendbureau iets tijdelijks gevonden, ondertussen weer zwanger, door flexwet kon ik me niet ziekmelden want dan kon ik niet meer via uitzendbureau werken enzovoortenzoverder... ben je er nog?

Kortom. Komt goed!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.