Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

or etje

or etje

28-06-2011 om 12:27

Afspiegeling bij reorganisatie wie weet er iets van

Bij onze organisatie is een reorganisatie aan de gang. Ik zit in de OR. Nu is er een voorstel aan de gang om het afspiegelingsbeginsel toe te passen op functie schaal. Normaal ga je kijken BINNEN de uitwisselbare functies en leeftijdgroepen, naar de kortste dienstjaren.
Bij ons zijn veel unieke functies behalve de secretaresses. En willen ze binnen de functieschalen (dus salarisschalen) gaan afspeigelen. Zoveel mensen in schaal 5, er moeten er 2 weg dus de 2 met kortste dienstjaren gaan weg uit die schaal.

Ik vraag me af of dit een legitieme manier van afspiegelen is maar kan er niks over vinden. Wie heeft er verstand van?

grt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

28-06-2011 om 12:37

Vakbondsondersteuning

krijgen jullie geen ondersteuning vanuit de vakbond? Dit is zo'n ding dat ik daar zou neerleggen.

NaShA

NaShA

28-06-2011 om 12:49

Arbeidsjuridische dienst raadplegen

zie werk.nl voor nummers, je wordt dan doorgezet naar een jurist op de vestiging, zeg dat je een vraag over afspiegeling hebt

Uwv

Naar mijn weten is het UWV er bij betrokken en er zijn regels voor deze regeling en in veel gevallen bepaald het UWV wie er dan uitgaat en niet de werkgever of werknemer.

Lees maar eens op de site van het UWV.

Hier zijn ook wel UWV mensen die er meer vanaf weten.

Jesse_1

Jesse_1

29-06-2011 om 13:34

Snap het niet helemaal

Wat is de functie van de reorganisatie? Het is toch raar als je unieke functies hebt, dat je dan niet kunt bepalen welke functies belangrijk zijn (en je dus moet behouden) en welke niet?
Het idee achter afspiegeling is dat je een bedrijf met een vergelijkbare leeftijdsopbouw houdt. Of willen ze uitwisselbare functies inwisselen voor functieschalen om dat dat vergelijkbare functies (zouden moeten)zijn?
"Afspiegeling kan alleen bij uitwisselbare functies

Als een medewerker een unieke functie vervult en die functie komt door de reorganisatie te vervallen, krijgt die ene medewerker ontslag. Afspiegelen is alleen mogelijk wanneer meerdere werknemers in een gelijke functie of uitwisselbare functie zitten. De werkgever bepaalt welke functie vervalt en daarmee welke werknemer zijn baan verliest." (bron: sociaalplan.nl)
Jesse (die er overigens geen _verstand_ van heeft)

Vic

Vic

29-06-2011 om 15:40

Bij ons (rijksoverheid)

Bij ons wordt bij reorganisatie (en evt ontslagen) ook gekeken naar de medewerkers binnen een bepaalde functie-groep (dus schaalniveau), en dan per leeftijdscategorie. De aard van de werkzaamheden is dan niet van belang, omdat er vanuit wordt gegaan dat die vaardigheden bijgeschoold kunnen worden. Dat gaat dan alleen maar op voor de functies binnen het primair proces waarvoor geen academische opleiding vereist is (je kunt een jurist niet inwisselen voor een accountant, ookal verdienen ze hetzelfde).

or etje

or etje

30-06-2011 om 19:54

Reorganisatie

Reden van reorganisatie is halvering inkomsten. Echter bijna iedereen heeft specifiek werkveld. Paar werkvelden blijven en zijn mensen onmisbaar. Maar sommige niet. Dat is dan projectleider a en projectleider b. Bijv secretaresses is duidelijker uitwisselbaar. Idee is inderdaad om functie schaal te nemen zodat je je iets beter kan vergelijken dan heb je bijv alle senior op een rij.....vandaar....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.