Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Grasmus

Grasmus

22-04-2010 om 19:42

Aftrek studiekosten

Inmiddels heb ik besloten bij mijn werkgever weg te gaan. Ik krijg geld mee en daarvan ga ik ook een opleiding betalen. Via een bepaalde constructie zou het handig zijn als mijn werkgever deze studiekosten betaald. Dat bedrag wordt dan ingehouden van het brutobedrag dat ik mee krijg. Het voordeel daarvan zou zijn dat ik over dat deel geen belasting hoef te betalen, aleen over het restant.
Maar volgens mij kan ik ook via de belasting aftrek van de studiekosten krijgen. Dus dan hoef ik het niet via mijn werkgever te regelen en kan ik iets meer op mijn gemak bepalen welke opleiding ik wil gaan doen.
Wat zou nu de voordeligste en verstandigste keuze hierin zijn: via werkgever of zelf regelen en dan via aftrek geld besparen? En wat de zijn de eisen die aan de aftrek verbonden zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Helen

Helen

23-04-2010 om 09:02

Uitrekenen

Volgens mij kun je gewoon uitrekenen wat het voordeligste is?
Op de site van de belastingdienst staan de eisen en de drempel vermeld. Misschien zijn er nog meer aftrekbare kosten (ik meen dat reiskosten bv ook meegerekend mogen worden).
Verder is eea natuurlijk afhankelijk van de daadwerkelijke kosten, je inkomen en het tarief waar je invalt..

Grasmus

Grasmus

25-04-2010 om 22:01

Helen

Het voordeel via aftrek studiekosten heb ik inderdaad berekend. Reiskosten kunnen volgens mij niet meer afgetrokken worden. Ik weet alleen niet precies wat het verschil zal zijn wanneer via werkgever loopt.
Maar inmiddels heb ik toch besloten om het niet via werkgever te laten lopen. Dit lijkt me veiliger (bij faillissement bijvoorbeeld). En dan ben ik ook verlost van de connectie met oud-werkgever.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.