Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

JS

JS

18-01-2010 om 19:18

Alimentatie, ontslag, werkend kind

Mijn man en ik zitten in een behoorlijk complexe situatie. Tien jaar geleden is mijn man gescheiden van zijn ex-vrouw. Zij hebben samen een kind van bijna 21 jaar. Destijds is er een alimentatie overeengekomen op basis van de situatie toen en in het bedrag is, afgezien van afspraken die toen al in het convenant waren opgenomen, de afgelopen 10 jaar niets veranderd.

In de tussentijd is de situatie echter behoorlijk gewijzigd. Mijn man is nu met mij getrouwd en we hebben samen 2 kinderen (van 1 en 3 jaar). Ik heb een dusdanig inkomstenniveau dat mijn man geen rekening hoeft te houden met een bijdrage in mijn onderhoud en ook voor de kinderen slechts 50% hoeft te berekenen.

Afgelopen zomer is mijn man ontslagen agv de crisis. Hij heeft nog wel inkomsten uit investeringen en een WW-uitkering, maar die zijn ook aanzienlijk gedaald. Zijn ex-vrouw is ondertussen meer gaan werken, maar dit is wel opgenomen in het convenant en ook deels gecorrigeerd. Zijn dochter is onlangs gestopt met studeren en gaan werken omdat ze in verwachting is geraakt.

Door deze laatste ontwikkelingen aan onze kant zijn onze inkomsten aanzienlijk afgenomen en hakt de alimentatie er behoorlijk in. Mijn man heeft zowel bij zijn ex-vrouw als bij zijn dochter aangegeven dat hij de alimentatie niet kan opbrengen uit zijn huidige inkomsten. Hij heeft echter nog wel een aanzienlijk bedrag geinvesteerd, maar daar kan hij op korte termijn niet bij.

Weet iemand in hoeverre:
- het gedaalde inkomen en de toegenomen kosten (agv onze kinderen)
- het feit dat zijn dochter nu werkt
- het geinvesteerde geld

reden kunnen zijn om de alimentatie aan te passen. Of weet iemand wellicht een site waar je op redelijke basis dit kan berekenen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

18-01-2010 om 19:56

Alimentatie stopt

zodra het kind 18 in en in het eigen levensonderhoud voorziet. Of indien het kind studeert tot het afgestudeert is en een baan heeft mits dit in het convenant is opgenomen. Betaling vanaf het 18e jaar aan het kind.

In dit geval is er geen onderhoudsplicht meer naar de dochter toe, want die werkt en wordt daarmee geacht in haar eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. En daarmee stopt de allimentatieplicht.

JS

JS

20-01-2010 om 19:50

Bedankt

Bedankt voor de reacties. Mijn man zijn dochter werkt nu inderdaad en gaat ook niet meer studeren, omdat ze in verwachting is (totdat ze ging werken heeft mijn man haar volledige studie betaald en de kinderalimentatie die destijds was afgesproken betaald). Probleem is alleen dat ze maar 3 dagen werkt en dat zelf ook wel genoeg vindt en dus officieel niet in haar levensonderhoud kan voorzien. Ze woont samen met haar vriend die nog studeert (en ook niet bereid is om een bijbaantje te nemen) en studiefinanciering heeft. Ik vind het haar eigen keuze dat ze niet meer wil werken en dus ook zelf maar droog brood moet eten, maar ja, er komt ook een (klein)kind aan. Haar vriend studeert dan ongeveer af en zou zo een baan moeten kunnen vinden, maar ja... het is wel crisis en qua sociale vaardigheden is hij niet echt sterk.

Ik vind dat de KA moet stoppen, mijn man gaat dit ook doen, maar zijn ex is het er niet mee eens. Maar mijn filosofie is dat ze het eerst maar eens zelf moeten gaan redden (meer werken, studie tijdelijk stoppen)en als het dan echt niet lukt, kan pa altijd nog bijspringen.

Herziening willen we inderdaad wel gaan doen, maar eerst maar even checken, want de gang naar de rechter gaat ook geld kosten.

Bedankt.

Convenant?

Is er een convenant, en zo ja, wat staat daar in? Als er niets anders is afgesproken eindigt de alimentatieplicht hoe dan ook als het kind 21 wordt, en dan is het probleem vanzelf opgelost. Daar hoeft dan geen rechter aan te pas te komen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.