Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Allebei 4 dagen werken, tips en trics

hoe ziet jullie week eruit ? wat zijn de tips and trics om de kinderen voldoende aandacht te geven en niet zelf gestresst te racen tussen werk en huis ?

Ik wil dolgraag zsm weg bij mijn huidige werkgever, met name de reisafstand gaat vanaf april met nog eens 4 uur per week omhoog, ik zit dan 8 uur per week in de auto voor 1,5 dag werk en dat wil ik zien te voorkomen door nu in de buurt een baan te vinden. Ik werk ook een dag per week thuis, wat wel erg prettig is. Het betaald goed maar gezien de hoeveelheid tijd die ik reis (onbetaald, wel km vergoeding) verdien ik met een baan met meer uren voor een lager salaris toch een stuk meer.

ALS ik word aangenomen op de functie waar ik nu op solliciteer dan zal ik 32 uur moeten gaan werken, relatief dichtbij huis want van deur tot deur 45 minuten, precies ook de functie die logisch en interessant is voor mij nu en komende 3 jaar (een 3 jarig innovatie project). MOCHT het zover komen dat ik aan onderhandelen toe kom dan wil ik 30 uur voorstellen. Want met 30 uur blijft voor dochter1 alles het zelfde, dochter2 zal een korte dag extra naar kdv moeten (zit nu 2 dagen, dan 3). Evt wil ik dan nog wel 2 uur thuis werken als het echt 32 uur moet zijn.

Mijn man werkt 1 dag per week thuis maar draait standaard zo'n 50 uur per week en dat is het een rustig weekje. Verder hebben we een werkster om de week wat dan wel weer elke week kan. Aan het huis klussen hoeft dan ook niet meer, dat kunnen we allemaal wel uitbesteden, lijkt mij ook heerlijk als dat wat sneller gaat dan in ons eigen slakken tempo.

Ik zit even de nadelen te bekijken, ook als dit nu niets word blijf ik wel door solliciteren.

Verkijk ik mij op 4x per week om 6.45 uur opstaan ? Dat doe ik nu 2x per week, op mijn thuiswerkdag slaap ik ook nog wel eens uit en loop dan studentiekoos de halve dag in mijn badjas rond. Verkijk ik mij op het gerace tussen thuis en werkadres ? Waar moet ik nog meer rekening mee houden of is het een kwestie van slechts een tijdje wennen, eerder gaan slapen, efficienter boodschappen doen ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

13-02-2011 om 14:34

Ritme

Ik werk dan wel geen 4 dagen (3), maar heb sinds mijn nieuwe baan een vergelijkbare reistijd als die jij dan zou hebben.
Wat ik heb gemerkt: Ik sta nu altijd om 6.00 op. De dagen dat ik niet werk, word ik ook vanzelf op die tijd wakker. Dat kost dus geen moeite, wel draai ik me dan lekker een keertje om en geniet dat ik mag blijven liggen. Door vroeg te beginnen is er eigenlijk niet veel veranderd. Ik ben op dezelfde tijd thuis, dus dan kan ik nog koken wat ik lekker vind in plaats van elke dag bliksoep met brood te eten. Eigenlijk hebben de kinderen niets van mijn nieuwe baan gemerkt, behalve dat papa ze nu wegbrengt. Zelf probeer ik 's avonds al te bedenken wat ik aan zal trekken, dat scheelt weer 10 minuten peinzend voor de kast staan. Aankleden, volschminken, 2 boterhammen mee en om half 7 zit ik in de auto. Als ik geen fysieke klachten zou hebben zou ik dat in 4 dagen net zo gemakkelijk doen, geloof ik.
In de auto probeer ik niet te stressen (want dan word ik opeens een hork, een oermens) maar wat ademmeditatie te doen en verder te zingen. Dan kom ik ook weer ontspannen thuis. Wel is thuis alles iets strakker georganiseerd qua etenstijd, huiswerk, muziekoefeningen, want dat moet allemaal tussen 6 en half 9 gebeuren.

Vic

Vic

13-02-2011 om 14:58

Verwend

Het lijkt mij behoorlijk zwaar om vier dagen per week om 06.45 uur op te staan. Op schooldagen dat de kinderen thuis zijn (en ik ze wegbreng) gaat mijn wekker om 7 uur. Ik sta dan rond 07.20 uur op, en dat vind ik al best vroeg. Ik werk vijf dagen maar kan minimaal 2 dagen per week thuis werken. Mijn reistijd is ca. 40-55 minuten, afhankelijk van het verkeer. Ik denk niet dat ik het zou volhouden om langere tijd 4 of 5 dagen op kantoor te werken. Op mijn kantoordagen is het best een geren (geen gestres, dat heb ik afgeleerd). Ik ben dan rond 17.30 uur op de bso, dan naar huis en koken/eten. Vooral met een peuter/jonge kleuter vond ik dat best een uitdaging.

Vic

Vic

13-02-2011 om 15:00

Rare titel

Ik heb geen idee waarom die daar nu staat in mijn vorige bericht.

Het is wennen

vooral in het begin maar om dat op te vangen, wat tips die hier goed werken (met weinig energie).

Hier werkt goed: de Albert, zeker bij hectische weken. Als je dat niet eerder hebt gedaan, loont het een kijkje te nemen hoe het werkt en alvast wat lijstjes in te vullen. Kost veel tijd in het begin maar daarna heb je er plezier van. Vroeg naar bed helpt ook en op een gegeven moment went het zo dat je misschien wel standaard op die tijd wakker wordt. Voor wij naar bed gaan, ruimen we beiden samen een half uur op. Soms is het net een wedstrijd. Wij vinden het heel demotiverend om bij het opstaan te zien dat de rotzooi je aanstaart. Daarbij blijft die rotzooi keurig liggen tot je weer thuis komt, weer zo'n demotiverend (en meteen vermoeiend) moment. Of ieder pakt een wasmand en verzamelt in 1 ruimte 5 minuten lang dingen die er niet horen. Daarna de mand leeg ruimen. Dat is wel meestal meer dan dat ene half uur. Heb je een hulp, laar die 1x vaker komen de eerste tijd. Zoniet, misschien kan je op zoek naar een. De eerste maanden in een nieuwe baan zijn vaak vermoeiend en hectisch(er) en als de ontspanning daar in zit,...!

Ik hou van bloemen in m'n huis, dat geeft mij een vrolijk gevoel bij thuiskomst. Wat is dat voor jou ? Verder kan je alvast wat simpele maaltijden bedenken en eventueel al voorbereiden (diepvries). Een dagje extra patat is ook niet zo erg. Daarnaast merken wij dat onze post blijft 'liggen' en overal en nergens opduikt. Wij gaan daarom binnenkort een paar simpele bakjes neerzetten ('nog te doen' en 'archiveren'). Het wordt zoeken naar een ritme en wat simpele tips: zorg altijd dat je niet het washok open doet en blijkt dat je een weg moet banen. Ik probeer -hoe dan ook- altijd een was te draaien (ik heb altijd gemiddeld minimaal 1 was per dag). Als bij ons het washok niet vrij is en het aanrecht/tafel dan stapelt alles in huis zich op.

En verder: neem het even voor lief want de eerste maanden zijn het zwaarst en daarna komt alles weer in het gareel. Succes!

dc

dc

13-02-2011 om 16:24

Mijn tips

Wij werkten een tijdlang beide voltijd, en mijn man meer. Wat wij deden om de boel relaxed te houden:
-Beiden in het weekend 1 maaltijd koken voor doordeweeks, wat we dan enkel hoefden op te warmen, en vrijdags diepvriespizza. Voor de rest gewoon makkelijk eten.
6.45 klinkt luxe. Dat sta ik nu zonder werk altijd al op, en ik ga meestal rond 22.30u naar bed.
- Boodschappen online bestellen en zaterdagochtend thuis laten bezorgen
- werkster 1 keer per week, vooral voor het strijken
- samen na de kinderen naar bed brengen een kwartiertje opruimen. Is niet lang, en scheelt bergen irritatie. En zo hou je de tijd ervoor echt voor de kinderen, want dan denk je "dat komt zo wel".
- vaatwasser en droger
- Een ikea schoenenkast in de gang, waar onderop de schoenen zitten en bovenin de mutsen, sjalen, handschoenen etc, zodat je daar nooit naar hoeft te zoeken (wel bij thuiskomst gelijk erin natuurlijk). En een aantal reserves in dezelfde la.
- Eerst 's morgens aankleden en eten voor de kinderen mogen spelen ofzo.
- Sociaal leven op een laag pitje.

Eén tip

Huispoetster zoeken die elke week kan komen, dochter 2 hoeft dan niet naar KDV, als zij dan kan poetsen, oppassen en eten koken heb je voor iets meer geld (maar minder eigen bijdrage kdv) in elk geval één relaxte dag.
Om 6.45 opstaan als probleem snap ik niet goed. Ik sta altijd om 6.30 op, het went snel, zeker als het een vast ritme is. Als het 's morgens gestress wordt sta je ook die tijd op: heel even rust nog, voor de hectiek begint.

Wellicht kun je met je man één dag 'overloop' afspreken, dat wil zeggen één dag per week, waarop je niet op tijd thuis hoeft te zijn (hij wel) en dus afspraken kunt maken die misschien uitlopen, achterstallig werk weg kunt werken, sociaal wenselijk activiteiten kunt ondernemen, of toch op tijd thuis zijn, maar dan is het een verrassing. Eventueel laat je dat vallen onder die 2 uur extra (boven de 30).
Omgekeerd mag hij dan ook één dag overloop krijgen.

Tsjor

Kiki

Kiki

13-02-2011 om 17:37

Hier ook allebei vier dagen

en het valt mee met stress. We hebben twee dagen in de week een hulp en we hebben mijn ouders/schoonouders en een oppas die opvangen.

Dinsdag ben ik thuis en donderdag is mijn man thuis.
Maandag en Vrijdag eten ze bij mijn moeder en woensdag eten ze tussen de middag warm bij de oppas.

Dat vind ik sowieso een uitkomst trouwens, dan heb je 's avonds geen kookstress en kan je je aandacht echt aan je kinderen besteden.

Tips

ik werk 32 uur, man 36 uur. Goed te doen, mits je je huishouden strak organiseert. Werkster, alles een vaste plek, administratie op een vaste manier weg werken, eten in grote hoeveelheden in het weekend koken en dan in de vriezer nou ja de meeste dingen zijn al genoemd.

Wat bij mij tegen viel is dat ik dacht dat het beter zou gaan als de kinderen naar school zouden gaan, als ze wat groter en zelfstandiger zouden worden.
Ik heb 2 kinderen (nu 6 en 9) en zij gaan naar school, kunnen zichzelf aankleden enzovoort. maar nu gaan ze ook naar clubjes (gym, muziekles, volleybal, zwemles). elk clubje is weer op een andere dag/tijd, daarbij nog wedstrijden, ensemble etc. wat ze allemaal bedenken op de voor-mij meest onmogelijke tijden. School wil ook nog zo hier en daar wat verzinnen (voorstellingen, 10-minuten gesprekken rond half zes, creatieve cursus waar de kinderen voor op de fiets naar school moeten en van een andere locatie moeten worden opgehaald,....).

Al dat soort dingen gooit je 'normale' rooster in de war. Ik heb geen groot sociaal netwerk doordat ik hier nog niet zo lang woon, geen familie in de buurt om dat op te vangen. En dan wordt het wel eens chaotisch.

wel iets om rekening mee te houden, hoe ga je oa de buitenschoolse activiteiten inpassen?

Gruffalo

Manda Rijn

Manda Rijn

13-02-2011 om 19:07 Topicstarter

Aha het valt dus heel erg mee

strijken doe ik nooit. Ik heb al een werkster die tot voor kort elke week kwam dus die is allang blij als ze weer elke week mag. De combi van werkster die ook oppast vind ik niet geschikt, de creche hier is ook prima desnoods een oppas aan huis als er geen plek op kdv is.

Dochter1 zit op een clubje op woensdag, dat blijft mijn vrije dag. Ze mag er na de zomervakantie nog wel een clubje bij op zaterdag. De jongste is 1,5 en zit niet op een clubje. Creatieve dingen doet onze school helaas nooit, 10 min gesprekken op verkeerde tijdstippen kan je hier regelen door een andere afspraak met de docent te maken. En als er een enkele keer wel wat is dan neem ik of man gewoon vrij. Verder zie ik even geen buitenschoolseactiviteiten voor mij, er kan dan nog steeds op 3 dagen door de week gespeeld worden overal bij iedereen.

Mijn man is 1 hele dag thuis en kookt sowieso al de helft van de keren en doet 2x per week boodschappen, ik doe ook 2x per week maar dat kan dus wel wat handiger, handig is dat de AH hier tot 10 uur sávons open is en oo op zondag een paar uur open is.

Oh ja en het voordeel van werken in het hbo onderwijs is dat je lekker veel vrije dagen hebt en ook nog eens een 13e maand uitgebetaald krijgt, goed pensioen en allerlei andere heel fijne regelingen

Ben benieuwd

Manda Rijn: 'De combi van werkster die ook oppast vind ik niet geschikt, de creche hier is ook prima desnoods een oppas aan huis als er geen plek op kdv is.

Ik ben benieuwd waarom niet. Toen mijn moeder ging werken hadden we 's middags iemand in huis die ook kinderopvang deed. Het komt dan het dichtst in de buurt van een natuurlijke zorgsituatie: iemand die én moet oppassen, én moet koken, én de kat naar buiten etc.
Mijn moeder vond het eigenlijk juist eng als er iemand in huis zou komen die alleen maar op zou passen, dus alleen maar elke minuut tijd aan de kinderen zou besteden. Ik deel dat eigenlijk wel: altijd een volwassene die klaar staat of een aangepaste kinderwereld om je heen (KDV), met volwassenen die niets anders hoeven te doen dan er voor jou te zijn....
Nou ja, opmerkingen als 'even wachten ik ben bezig' of 'kun je me even helpen' of 'als ik klaar ben gaan we ...doen' om daarmee op te groeien, daar is toch niets mis mee?

Tsjor

Manda Rijn

Manda Rijn

13-02-2011 om 19:47 Topicstarter

Tsjor ot

omdat een werkster komt schoonmaken en niet tegelijkertijd met een dreumes bezig kan zijn. Andersom kan die oppas best even een paar boodschappen doen met die dreumes en wat was wegvouwen maar meer dan zou ik zonde vinden, dan kan ze beter met de jongste naar de speeltuin gaan, daar betaal ik voor.

Maar nogmaals, ik zie het voordeel van een oppas niet boven de creche waar ze nu ook al 2 dagen op zit en het naar d'r zin heeft.

Loslaten

Wij werken al 14 jaar allebei 4 dagen vanwege de kinderen. Ik heb in die jaren wel geleerd dingen los te laten, het gaat nu eenmaal niet altijd zoals je wilt.

Wat het voor mij makkelijker maakte met kleine kinderen is zorgen dat de kleren de avond van te voren klaarliggen en alles wat in de ochtend mee moet naar KDV , school en werk. Hoefde ik daar met slaperige koop in de ochtend niet over na te denken

Boodschappen haalde ik in het weekend en eventueel op vrije dag nog wat aanvullingen. Ik ga op werkdagen geen boodschappen doen. Ook verzin ik makkelijke en snelle maaltijden voor werkdagen.

Schoonmaak besteed ik zoveel mogelijk uit. En de kinderen lagen later dan gemiddeld in bed. Mijn kinderen hadden niet zo veel slaap nodig dus op die manier hadden we op werkdagen nog wat extra tijd met de kinderen maar dat zal niet met elk kind lukken.

Aan tafel gaat het vooral over wat de kinderen meemaken. Man en ik praten elkaar eind van de avond bij als we eindelijk met twee zijn.

In get begin zal 4 dagen druk zijn maar je komt uiteindelijk wel weer in een routine terecht en vind je een nieuwe balans. Dus gewoon doen. Aks het echt niet lukt kun je altijd verder solliciteren.

Succes met je sollicitatie.
Ekeim

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

13-02-2011 om 20:27

Hier ook allebei vier dagen

Ik werk 92% in het onderwijs, verdeeld over vier dagen. Man werkt 28 uur per week (7x4) behalve tijdens schoolvakanties, dan wordt het 9x4 (hij werkt in de naschoolse opvang).
Dingen die ik zelf handig vind:
- Vroeg opstaan. Zelfs nog iets vroeger dan nodig. Dan heb je de tijd om rustig je hele routine af te werken en ook nog noodsituaties met spugen, broekplassen, bekers yoki etc. op te vangen. Ik sta zelf al jaren tussen zes en half zeven op. Gaat prima. Betekent wel dat ik ook erg vroeg ga slapen, maar dat heeft ook met mijn reuma te maken (die houdt zich vaker koest als ik vroeg ga slapen). O ja, ik ga zelf om half acht naar mijn werk (ik ben er dan om kwart voor acht en kan heerlijk drie kwartier voorbereiden en koffie drinken en relaxt starten voor de leerlingen komen). Man brengt kind naar school.
- Boodschappen: zorg dat je altijd alles in huis hebt voor in elk geval 1 complete avondmaaltijd (iets met penne en een blik tonijn ofzo, simpel en snel en lang houdbaar) en zorg voor een voorraad van belangrijke zaken (hier is dat met name koffie, eerste levensbehoefte van man, en diepvriesbrood). Dan hoef je lang niet elke dag boodschappen te doen. Als je ze wel doet, doe ze dan voor je de kinderen ophaalt (wist je vast al, maar boodschappen doen met een kind dat zowel moe is als boos omdat ze middenin een spelletje zat op de BSO - heel fijn).
- Kook dubbel en vries 1 gezinsportie standaard in. Kan met veel gerechten, met name sauzen voor rijst of pasta (rijst en pasta zelf niet invriezen, dat wordt niks en heb je er zo bij gekookt), stamppotten, sudderpotjes met vlees en groente, soep. Zoooo handig als je op een totaal ontspoorde dag alleen nog maar iets uit de diepvries hoeft te graaien en in de magnetron te gooien. Kan het niet genoeg aanbevelen.
- Elke dag een ontspanmoment inlassen voor jezelf, je man en je kinderen. Hoeft niet tegelijkertijd, maar elk gezinslid moet een half uurtje heerlijk kunnen ontspannen. Dochter van vier ontspant goed als ze in een lekker warm bad mag spelen tot ze omarimpeltjes heeft, man ontspant met een biertje voor de tv en ik ontspan met een boek of OO. Ik zweer bij ontspanningstijd.
- En tenslotte die werkster: dat lijkt me zalig. Ik zou het zeker doen als het budgettechnisch mogelijk is. O ja, en elke dag een schommel was vind ik ook een supertip - en train jezelf dan om de vorige was die inmiddels droog is meteen weg te vouwen en op te ruimen. Ik doe niet aan strijken en op deze manier kost de was mij eigenlijk nauwelijks tijd.
Het is helemaal niet vreselijk, hoor, allebei vier dagen, maar let er goed op dat je genoeg tijd voor jezelf overhoudt - en dan bedoel ik niet zozeer dingen als sporten, met vriendinnen bellen, winkelen e.d. al kunnen die er wel onder vallen als je daar blij van wordt. Het gaat er meer om dat je in balans blijft.
Groetjes
Massi

Clubjes

Verder hebben de kinderen altijd clubjes gehad op woensdag, mijn vrije dag. Ze zitten niet op teamsporten (tennis paardrij en turnen), als ze hadden gewild had het gemogen maar we hebben ze niet zelf op het idee gebracht. Sporten in de buurt werden door ons gestimuleerd, nu ze ouder zijn kunnen ze zelf gaan na school, ook op mijn werkdagen. Zwemlessen hebben we altijd op zaterdagochtend gedaan, dat zag ik echt niet zitten 2x per week door de week.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

13-02-2011 om 22:02

Manda

Het verschil met nu is toch heel klein als alleen je jongste dochter een halve dag extra naar de crèche zal gaan?

Waar zie je precies tegenop? Gewoon het eten makkelijk nemen, zorgen voor een gevulde vriezer, werkster, en dan komt alles goed volgens mij.

Liora

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-02-2011 om 22:23

Plannen

Op mijn werkdagen sta ik om 6.00 op. Op de andere schooldagen staan we om 6.30 op (kinderen kwartiertje later) in het weekend om 7.30. En ik haat vroeg opstaan, maar ik heb een nog veel grotere hekel aan gestress in de ochtend. et is een kwestie van het juiste ritme vinden, wat voor de één werkt is voor de ander lastig. Ik snap niet hoe mensen om 7.45 op kunnen staan en de kinderen op tijd op school kunnen krijgen. Wij hebben tijd nodig om rustig op te staan, te douchen, gezamenlijk ontbijten enzovoort. Dat kost ruim een uur. Dan zijn we wél allemaal lekker relaxt aan de dag begonnen.
Plannen is het magische woord. Ik doe één keer in de week boodschappen. We eten 1x makkelijk zoals soep of pizza en ik hou één dag als overloop voor eten wat nog niet op kwam. Zorg voor een flinke vriezer, ik heb bijvoorbeeld altijd 6 broden in de vriezer maar ook altijd crackers en beschuit voor nood in huis. Zorg voor basisvoorraad: rijst, bonen, pasta, mais, tomaten op blik, uien, bouillonblokjes, olie en meel. In geval van nood kan je altijd snel een maaltijd (of soep) in elkaar draaien.
Ik schrijf op wat ik aan groente/boodschappen heb en hang dit lijstje op het prikbord voor de kok (soms man, soms ik).
Leg 's avonds de kleren klaar, ook je eigen (inclusief de accessoires), dek de tafel, haal brood uit de vriezer en zet de brooddozen, bekers en pauzehapdoosjes voor de kinderen klaar. Dit 's avonds regelen is echt minder erg dan 's ochtends.
Plan ook dingen als het kopen van de kleding van de kinderen: je hebt straks minder tijd, waarschijnlijk moet alles nu in 1x. Hou 1 dag in de week helemaal vrij van afspraken, dit is een tut- of bijkomdag voor het gezin.
De eerste periode van het nieuwe werk niets plannen behalve werk en gezin, eerst weer de balans vinden.

Rosa

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-02-2011 om 22:24

Letter weggevallen

et moet natuurlijk Het zijn.

Vic

Vic

13-02-2011 om 22:31

Even benieuwd

Ik zou er bijna een apart draadje aan wijden, want ik ben heel benieuwd hoe jullie dat volhouden. Elke dag om 6 uur op! Dat zou ik dus echt geen week volhouden. Lig je dan al om 22 uur in bed?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-02-2011 om 22:49

Nee hoor

Maar ik ben wel moe! Regelmatig even bijtanken, net als in het leger . Slapen wanneer je kan, soms even 10 minuten voordat ik de kinderen moet ophalen. Gezond eten geeft ook veel energie, net als sporten. En ik sta niet elke dag om 6 uur op. Zodra ik op ben ga ik wel douchen, aankleden en in d make up, anders blijf ik de hele dag een soort slaperig gevoel houden. Verder sociaal leven op laag pitje, ik word erg moe van bezoek.

liora

liora

14-02-2011 om 07:00

Vic

Ik sta vijf dagen in de week rond 6.30-6.45 op. En ik ben dus vaak moe, ga eigenlijk altijd te laat naar bed. Maar toen ik op de middelbare school zat deed ik dat ook en toen vond ik dat veel zwaarder. Zal wel met het puberbrrin te maken hebben.
Dus applaus voor alle pubers die dit ook doen, terwijl de meeste volwassenen het dus niet zouden trekken.

In het weekend slaap ik trouwens wel wat langer, vaak tot 7.30. En ik slaap een paar keer per week 's middags.

Liora

Vic

Vic

14-02-2011 om 09:32

Niets mis mee

Ik zou ook best om 22 uur naar bed willen, maar dat vind ik een beetje zonde van mijn avond. Mijn oudste kind moet ik om 21.30 uur heel erg aansporen om naar bed te gaan. Als het meezit ligt ze dan om 22 uur, en dan wil ik nog wel even alleen beneden zitten. Volgend jaar moet ze vroeger op, dus dan hoop ik dat ze uit zichzelf vroeger naar bed gaat.

Oef

Oef, ik heb dit draadje zitten doorlezen en ben er helemaal moe van

Ik denk dat het best te doen is om 4 dagen per week te werken met z'n tweeën want dat lukt jullie allemaal zo te lezen prima. Maar... sociaal leven op laag pitje, vroeg opstaan, werksters, online boodschappen doen etc.: het klinkt niet alsof er nou ontzettend veel rek zit in dit schema. Volgens mij moet je dus ook goed op jezelf blijven passen.

Niettemin, als de baan waarop je solliciteert echt leuk is, zul je daar ook veel energie uit kunnen halen. Succes!

Chris

Manda Rijn

Manda Rijn

14-02-2011 om 09:35 Topicstarter

Waar ben ik bang voor

het gevaar is dat ik die knop niet weet om te zetten als ik weer thuis ben, ik heb de neiging (werk)issues te diep in mij op te nemen en te persoonlijk te nemen en dat blijft dan doormalen, dus grote valkuil als het 4 dagen is. En verder dat ik te gestresst zal zijn van het gerace heen en weer om een leuke moeder te blijven. Ik heb nu elke maandag een halve vrije dag, echt heerlijk, kan ik gaan sporten, rustig boodschappen doen, bellen/emailen/internetten etc etc.

Ik zou liever 24 uur/3 dagen werken, ik denk dat dat beter bij mij past (qua voorkomen van gekte) dan heb ik genoeg tijd om bij te tanken en weer afstand te nemen, maar de functies die interessant zijn zijn ft of 80%.

liora

liora

14-02-2011 om 10:47

Manda

Het is ook een beetje hoe je het benoemt. Gerace heen en weer, kan je ook zien als op weg zijn. Je kunt ondertussen over van alles nadenken en zo. Ik heb nooit het gevoel dat ik race, alleen als ik soms 's morgens te laat vertrek.

En tja, ik zou liever misschien maar 1 dag werken, of helemaal niet, of drie halve dagen, maar wat heeft het nou voor zin om daarover te mijmeren?

Liora

liora

liora

14-02-2011 om 10:49

Chris

Hoi Chris,

Je generaliseert een beetje: ik werk vier dagen, heb geen werkster (meer), doe de boodschappen 1x per maand online en de rest gewoon live in de supermarkt. Ik heb een sociaal leven, ik zit ook nog vrijwillig in de redactie van een blad, daar krijg ik namelijk energie van.

En juist door de werkster die velen hebben en de online boodschappen komt er wel rek in! Dat sociale leven werd door een paar mensen genoemd om even in het begin rustig te houden, maar verder heb ik dat niet gelezen.

Liora

Hier 4 om 5

Ik werk 4 dagen, man 5. Een werkster is buitengewoon prettig, vooral als je dan thuis komt en het huis is helemaal schoon. Nadeel is wel dat je de avond voor ze komt de boel moet opruimen. Voordeel is dan weer dat je daardoor ook gedwongen wordt af en toe eens op te ruimen.

Boodschappen doen we hier niet online, er zitten hier meerdere supermarkten op loopafstand en de AH is ook nog eens 7 dagen per week tot 's avonds open. Man doet boodschappen op zaterdagochtend, ik op woensdag (mijn thuisdag) en dat gaat best.

Vooruit koken en invriezen, ik kan dat niet genoeg aanbevelen. Ik heb twee kinderen die eigenlijk idealiter om 17.30 achter de warme prak zouden moeten zitten (nog beter zou zijn om tussen de middag warm te eten trouwens). Dat lukt al niet, op werkdagen is het eerder 18.00 uur, maar dan is het inderdaad gewoonlijk iets dat kant en klaar is en alleen nog maar hoeft te worden opgewarmd: rijst-met-iets, soep met brood, kliekjes van de dag ervoor, etc. Op mijn thuisdagen kook ik dan uitgebreider, en ik kook inderdaad ook vaak 's avonds voor de volgende dag. Culinaire hoogstandjes zitten er zelden bij.

Het is te doen (ik heb overigens minder reistijd, een half uur). Meer vrije tijd zou prettiger zijn, en dan vooral vrije tijd zonder peuterdochter zodat ik ook eens iets kan doen zonder mijn kind in de gaten te moeten houden, maar ik weet dat dat ook over een paar jaar al minder is. Hoe dan ook, het is niet aan de orde, ik heb mijn redenen om niet 3 dagen per week te gaan werken.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

14-02-2011 om 11:00

Valt ook wel mee

Ik vind he took prima te doen.

Hier werken we resp 32 en 36 uur en zonder werkster, zonder online boodschappen, met daarnaast nog vrijwilligerswerk, sporten en tijd om met vrienden af te spreken. Het enige waar ik me inderdaad 'schuldig' aan maak is dat ik vroeg op sta, maar da's maar een half uurtje eerder dan ik deed voordat ik kinderen had.

Maar...de kinderen zijn nog jong. Dus rond 19.30 ligt iedereen wel een beetje in bed en hebben we het huis helemaal voor onszelf. Half uurtje opruimen en om 20.00 zitten we klaar voor het achtuur journaal (alhans, de gene die niet aan het sporten oid is)

Wat ik wel eens mis is dat als ik thuis kom ik meteen door moet voor het koken, en dus pas om 19.30 even rustig kan gaan zitten. Maar dat is eigenlijk ook maar 2 dagen per week en met een beetje mazzel kan de jongste het straks ook hebben om pas om 18.30 (of nog later!) te eten, en dan heb ik ook dat half uurtje weer terug.

Manda Rijn

Manda Rijn

14-02-2011 om 11:57 Topicstarter

Bed

ik slaap te kort, ik lig er wel op tijd in maar ik word zo vaak wakker, mijn jongste heeft nogal vaak aandacht nodig s'nachts. Dus die avonden en nachten zijn regelmatig hopeloos.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-02-2011 om 11:58

Goed te doen

Ik werk ook 4 dagen, net als alle anderen vind ik dat best goed te doen. Drie zou makkelijker zijn, maar levert ook aanzienlijk minder inkomsten op!

Sta uiterlijk om 7.00 op, en ga rond 22.30 naar bed, dan ben ik ook echt wel moe. Helaas heb ik geen werkster meer, dus super netjes is het niet, maar ook niet vies. Kinderen ruimen voor het eten altijd hun troep op, of we doen het samen. Dat is hooguit 5 minuutjes werk. Wassen doe ik zo'n 2 keer per week, opvouwen voor de tv, strijken doe ik niet. Boodschappen doe ik in mijn lunchpauze, ik sport ook 2 keer per week in mijn lunchpauze. Als ik naar de kapper moet ofzo doe ik dat ook in mijn lunchpauze. Koken doe ik in het weekend en op woensdag vooruit, de rest uit de vriezer of simpele pasta ofzo.

Heb wel het geluk dat ik 5 minuten fietsen van mijn werk af woon, dat scheelt veel tijd. Kan tussendoor ook wel even een 10-minutengesprek op school doen. En ik kan heel makkelijk de knop omzetten van werk/privé.

En ik probeer zoveel mogelijk in het moment te leven. Genieten van de kinderen in bad doen 's avonds ipv denken 'lagen ze maar op bed want dan kan ik op de bank hangen', gezellig samen een boodschapje doen op zaterdagmorgen.

Mijn sociale leven is nu wel min of meer beperkt tot sporten op donderdagavond en op zondag, en op zaterdag afentoe met vrienden afspreken. Maar daar heb ik me bij neergelegd, het is gewoon niet anders.

liora

liora

14-02-2011 om 12:35

Manda

Hoi Manda,

Ik had een tijdlang ook slopende nachten met mijn jongste die vaker en vaker wakker werd. Ik heb uiteindelijk toen ik echt doodop was het consultatiebureau gebeld en supergoed advies gekregen waardoor het probleem serieus twee dagen later weg was en ik nu weer hele nachten slaap en mijn avond ontspannen en rustig doorbreng.

Ik vond het met slopende nachten ook niet meer te doen, zag er doodmoe uit, kon me niet concentreren en zo. Dus misschien toch kijken of je het slaapgedrag van je jongste kunt aanpakken. (En zoals een vriendin van me zei: als ik 's nachts wakker word, vind ik een beker warme melk ook heerlijk, maar dat betekent niet dat ik die nodig heb).

Groetjes,

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.