Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

MariekeP

MariekeP

14-02-2012 om 22:17

Alles om mij heen stort in elkaar...

Anderhalf jaar geleden hebben we een aantal maanden zonder enig inkomen gezeten. Hierdoor liepen er overal achterstanden op waar we niet alleen uit konden komen. Met behulp van de Kredietbank kwamen we bij het traject Schuldhulpverlening uit. Echter was de totale schuldenpost zo laag dat we er met normale afbetalingsregelingen met 10 maanden vanaf zouden zijn. Dus bewust voor deze constructie gekozen. Via de kredietbank kregen we inkomensbeheer en de afbetalingsregelingen liepen. Was absoluut geen vetpot wat er overbleef, maar we konden er van rondkomen. Op het moment dat alle schulden afbetaald waren hebben we de volledige verantwoordelijkheid weer teruggekregen en konden we met een schone lei beginnen.

Echter duiken nu steeds vaker nota's op waaruit blijkt dat het toendertijd niet helemaal is afgelost allemaal! Er bleek nog een restantje huurschuld open te staan, maar ook bij de nutsbedrijven stond nog een stukje open. Die kleine stukjes zijn inmiddels flinke stukken geworden en het vliegt me allemaal naar de strot nu. Om al die stukjes beetje bij beetje in te kunnen lopen is er weer achterstand gekomen in de huidige nota's.

Het vertrouwen in de kredietbank is hierdoor eigenlijk compleet gedegradeerd tot 0, vanmiddag al min of meer een regeling weten te treffen over de huurschuld, maar daardoor weinig ruimte om nog wat te regelen mbt gas/licht/water. Om over de verzekeringen nog maar te zwijgen. Heb het gevoel dat ik aan de ene kant een gat probeer te vullen met wat er over is, maar dat er aan de andere kant weer een groter gat ontstaat. En zo draaien we rond

Ben elke dag bang om uit mijn werk thuis te komen en te ontdekken dat de straat is opengebroken en we afgesloten zijn van het een of ander. Was al blij met de vorst van de afgelopen week, want dan sluiten ze niet af. Maar nu is er dooi

Volgende week wat dagen vrij van mijn werk, probeer dan alles op een rij te krijgen om te zien wat er nu exact open staat aan schulden en dan kijken waar we aan kunnen kloppen om hierbij hulp te krijgen. Ik krijg het alleen niet meer voor elkaar. En zo zit ik in een dejavu van ruim anderhalf jaar geleden. Waar ik met goed vertrouwen hulp accepteerde en op een houtje moest bijten.

Lig momenteel nachtenlang wakker van het piekeren, bang dat ik met mijn gezin op straat kom te staan. Ik ben geen helder licht mbt de financien, dat weet ik zelf ook wel. Ben ook al druk bezig met uitzoeken hoe we in een budgetbeheer terecht kunnen komen. De situatie waarin ik nu zit wil ik niet meer. Nooit meer. Dit maakt me kapot, mijn gezin kapot.

Waarom ik dit hier nu typ weet ik eigenlijk ook niet, weet zelf ook wel dat ik alles bij elkaar moet pakken en hulp moet zoeken, maar dit is nu voor het eerst dat ik 'uitspreek' tot hoever ik in de shit zit.. en ik moest het gewoon even kwijt. Aan iemand. Aan wie dan ook.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2012 om 01:45

Marieke

In budgetbeheer 'kom je niet terecht', daar moet je om vragen. Budgetbeheer is niets anders dan dat een instantie jouw vaste lasten gaat betalen. De 'service' kan uitgebreid worden naar dat ze je complete boekhouding voor je gaan doen. Bij die vorm krijg je alleen nog maar een week of maandbudget voor het huishouden.
Je bedoelde waarschijnlijk schuldbeheer. Ik weet niet of je de Kredietbank de schuld kan geven dat er weer rekeningen werden verstuurd door oude schuldeisers. De Kredietbank moet het doen met de informatie die ze krijgen van zo'n bedrijf.Het is hoe dan ook erg zuur dat je ondanks de moeite die je gedaan hebt, de situatie weer belabberd is.
Ik zou toch weer de stoute schoenen kunnen aantrekken en naar de (gemeentelijke!) Kredietbank gaan. Daar kun je uitleggen hoe de problemen zijn ontstaan. Vraag budgetbeheer aan, het liefst de vorm waarbij je alleen huishoudgeld krijgt tot je geen schulden meer hebt. Geef gas en elektra en de waterleiding en de huur voorrang op andere rekeningen. Als je de zorgverzekering niet betaalt heb je een probleem, maar je wordt er niet voor je huis uitgezet.
Succes!

dc

dc

15-02-2012 om 09:21

Werkgever

Ik weet niet hoe een goede band je hebt met je werkgever, maar je kunt de situatie eens uitleggen, en kijken of ze bereid zijn je een flink voorschot te geven, en dat maandelijks van je loon in te houden?

Heb je het electriciteitsbedrijf al gebeld? Ze zijn echt niet gretig om af te sluiten, dus als je contact opneemt met hen, zullen ze bereid zijn om een regeling te treffen.

Ik heb een goede budgetplanner gevonden op internet, wel in het engels, maar erg gebruiksvriendelijk:
http://www.moneysavingexpert.com/banking/Budget-planning
(pasword: money)
Gewoon invullen, en dan kun je aan het einde zien of je in principe genoeg inkomen hebt voor je uitgaves. En op basis daarvan kun je zien of je iets aan je vaste lasten moet veranderen. Misschien goedkoper wonen, of een kleinere auto (of geen), etc. etc. Of dat je enkel deze dubbele lasten periode moet zien te overbruggen.

Je kunt het wel weer allemaal uit handen geven, maar op de lange duur is het toch handiger als je zelf weet hoe financien werken en hoe je een goed overzicht houdt. Als je er eenmaal induikt, zul je zien dat het niet zo heel moeilijk is.

Sterkte hoor! Het is echt rot als je geld tekort komt, en de meeste mensen hebben daar echt wel begrip voor hoor!

mirreke

mirreke

15-02-2012 om 09:50

Werkgever

Ik denk ook aan werkgever. Dat is niet zo ongebruikelijk trouwens. Een werkgever heeft er niets aan als de werknemer ziek wordt van stress om geldzorgen.
Dan: je zegt dat kleine openstaande restposten zijn geworden tot grote bedragen. DAt is neem ik aan vanwege telkens de aanmaningskosten of misschien zelfs deurwaarders. Neem contact op met de bedrijven en leg het uit, maak desnoods een afspraak. Misschien kunnen ze de aanmaningskosten wegnemen (gemeentes kunnen dat bv.) en dan laat je het overgebleven bedrag aan bv. nutskosten maandelijks iets bij je termijnbetaling tellen. Wel goed afspreken dat men niet door blijft tellen. Dit is vaak het systeem wat zo werkt (computer says no...)
Kijk ook of eventuele incassokosten niet veel te hoog zijn. Dat mag afhankelijk van de hoogte van het bedrag en klein deel zijn, dat kun je opzoeken op het internet.
Sterkte, maar nu nog net ff niet inzakken, eerst de dingen regelen.
En dan de verzekering (ik neem aan ziektekosten?)

dc

dc

16-02-2012 om 10:17

Marieke

Hoe gaat het nu?

Aneis

Aneis

17-02-2012 om 00:01

Houd moed!

Wat een rotte situatie voor je. Dat moet je inderdaad even kwijt, aan iemand, wie dan ook. Je bent niet alleen, er lezen hier 100-en mensen met je mee. Er is altijd iemand die je kan helpen.

Vertrouwen is niet goed genoeg gebleken. Ga ook meer vertrouwen op jezelf en blijf je zelf voor houden: dit gebeurt me nooit meer. Hier ga ik uitkomen.

Je gaat niet proberen alles op een rijtje te zetten.
Je gaat het DOEN. Voor jezelf voor je gezin!

En daarvoor kun je dit stappenplan gebruiken:
http://www.zelfjeschuldenregelen.nl

Volg de STAPPEN! Rustig, stap 1, stap 2.

Er staan hier ook vele voorbeeldbrieven bij.
Deze bijvoorbeeld:

[Naam schuldeiser]
[Afdeling/contactpersoon indien bekend]
[Adres, bij voorkeur postbusadres]
[Postcode en plaats]

[uw woonplaats], [dag maand jaar]

Onderwerp: wijziging aflossingsruimte
Kenmerk van uw vordering: [dossiernummer/relatienummer/klantnummer etc]

Geachte heer, mevrouw,

Naar aanleiding van de betalingsregeling die ik met u ben overeengekomen deel ik u het volgende mee. Er heeft zich een wijziging voorgedaan in mijn financiële situatie. [Beschrijving wijziging].

Door deze wijziging is mijn aflossingsruimte gewijzigd. Volgens mijn nieuwe berekening (zie de bijlage) houd ik maandelijks € [bedrag] over voor de aflossing van mijn schulden. Ik stel voor u maandelijks € [bedrag] gedurende [aantal] maanden te betalen.

Hoogachtend,

[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]
[Geboortedatum]
Bijlage: Berekening aflossingsruimte

Hoop nog wat van je te horen hier!

Succes, Aneis

MariekeP

MariekeP

06-03-2012 om 21:37

Update

Inmiddels is het traject van de schuldhulpverlening opgestart, echter staan we nog op de drempel daarvan. De intake heeft plaatsgevonden, binnenkort het gesprek waarin alle schulden op een rijtje worden gezet en er een plan van aanpak wordt opgesteld. Helaas is er 1 schuldeiser die daar niet op wil of kan wachten. We zijn nu druk bezig om voor morgen 17.00 uur 900 euro bij elkaar te krijgen, indien niet, wordt het gas en licht morgen afgesloten. Juist diegene waar het laagste bedrag aan betaald moet worden is het stugste

Mocht er na morgen geen update meer komen, dan hebben we deze strijd verloren, maar hoop eigenlijk gewoon weer wat van me te kunnen laten horen.

Enkele opmerkingen die ik langs zag komen, een auto hebben we niet, valt dus niet te verkopen. Werkgever is geen optie, proeftijd, dus daar aankloppen zal niet helpen.

Budgetbeheer is iets wat we vrijwillig kunnen aanvragen bij een (betrouwbare) stichting. Alleen moeten we eerst schuldenvrij zijn om daar in te mogen komen.

Er wordt dus aan gewerkt, via diverse kanten.

Marieke

Hoe gaat het?

Chris

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-03-2012 om 14:08

Marieke

Ik hoop dat het niet zover heeft hoeven komen. Er zijn regels waaraan de Nutsbedrijven zich moeten houden, zeker als het gaat om afsluiten van gas en licht bij particulieren in de wintermaanden. Op het moment dat je aangemeld bent bij schuldhulpverlening mogen ze je niet afsluiten. Het energiebedrijf moet dan wel een bewijs hebben van aanmelding bij de schuldhulpverlenende instantie.
Verder is het niet zo dat je pas in aanmerking komt voor budgetbeheer als je schulden zijn afgelost. Budgetbeheer kan een onderdeel zijn van het schuldhulpverleningstraject dus zolang er een regeling is afgesproken om je schulden af te lossen. Wat dit betreft is er geen verschil tussen het minnelijk traject of het wettelijk traject (WSNP).
Bij wie hebben jullie het schuldhulpverleningstraject? Bij de gemeente? Jammer dat de ervaring met de Kredietbank niet goed heeft uitgepakt.
Ik heb zelf eerst anderhalf jaar in het minnelijk traject gezeten bij de gemeente en daarna vijf jaar WSNP gehad omdat een schuldeiser niet mee wilde werken.
Ik hoop echt dat het goed gaat met jullie en dat het allemaal in orde komt.

Celine

Celine

14-03-2012 om 15:58

Wel stroom en gas! (kassa)

Marieke,
Hopelijk heb je een regeling kunnen treffen. Ik las net dit op de Kassa site:

Energieleveranciers en schuldhulpverlening hebben afspraken gemaakt om te voorkomen dat de rekening voor gas en stroom te ver oploopt en mensen worden afgesloten. Energie-Nederland, de organisatie van de leveranciers, en de NVVK (schuldhulpverlening en sociale kredietverlening) geven hiermee uitwerking aan een regeling van de overheid.

De werkafspraken, die woensdag werden ondertekend, gelden niet alleen in de winter, maar het hele jaar door. Uitgangspunt is dat mensen die meewerken aan een oplossing voor hun schuldproblemen, niet worden afgesloten.

Hopelijk heb je er wat aan.
Laat je ons weten of het (toch) nog goed afloopt in de zin van dat je regelingen kunt treffen om zo toch uit de ellende te komen. Heel waardeloos voor jullie!

Sterkte.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-03-2012 om 16:48

Marieke

Ik ben ook heel nieuwsgierig hoe het nu afgelopen is. En gezien de voorgaande posting mag gas en elektra niet afgesloten worden; zelfs niet buiten de wintermaanden, als je je aangemeld hebt voor schuldhulpverlening. Laat je nog even weten hoe het gaat? Sterkte!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.