Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Beau

Beau

07-06-2011 om 06:40

Alles opmaken? (kindgebonden budget)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

10-06-2011 om 00:06

Kindgebonden budget

Als ik je verhaal lees dan verdienen jullie niet bovengemiddeld (want jullie krijgen een kindgebonden budget) maar hebben jullie wel een bovengemiddeld spaarsaldo (teveel voor kindgebonden budget). Dat vind ik knap.

Ik heb geen idee wat de drempel- en maximumbedragen zijn in dit kader. Maar ik ga mij niet druk maken om belasting die ik betaal en regelingen die ik mis. Daar worden mensen vaak alleen maar zurig van. En ik ga al helemaal geen geld uitgeven voor dingen waar ik niks mee heb.

Wij betalen vermogensrendementsheffing. Zonde geld maar als ik er nu een grote auto van koop wordt ik er ook geen sikkepit gelukkiger.

Ik vind het onzin om te stellen dat je wordt gestraft voofr je spaarzame gedrag. Klinkt nogal zielig. Terwijl je dondersgoed weet dat je wat dat betreft zeker niet zielig bent dat je kunt sparen. Jij hebt de keuze: laten staan of uitgeven.

Ik vind een leuk spaarsaldo trouwens een hele grote luxe. Het is een stuk vrijheid en zorgeloosheid. Als we morgen in onze kop halen om drie maand op wereldreis te gaan, dan kan dat. Maar ook de luxe om voorzieningen (test, RT, laptop met dure programma's) aan te schaffen als dit heel wenselijk is. Als morgen één van onze kinderen heel ziek wordt, kan ik stoppen met werken, etc.

Als je echt je vermogen wilt laten dalen zou ik aflossen op je huis. Daar heb je iedere maand voordeel van en op de lange termijn ook.

Als ik je verhaal lees, dan denk ik 1) nee, ik zou geen geld uit gaan geven om weer voor kindgebonden budget in aanmerking te komen en 2) ik heb wel het gevoel dat je best wat meer wilt en kunt genieten. Later is gisteren al begonnen.

En qua erfbelasting kun je nu al wat dingen regelen. Geen idee hoe erfrecht nu allemaal in elkaar zit maar een notaris weet altijd manieren om daar handig mee om te gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2011 om 00:47

Kiki

En had Kaaskopjes moeder elders een fulltimebaan gehad, had Kaaskopjes vader wel een typiste ingehuurd. Nu was het makkelijk dat ze er was, maar was ze er niet geweest was het werk heus niet blijven liggen. ===
Wees gerust: omdat ze 9 jaar in het buitenland hebben gewoond en gewerkt hebben ze voor die jaren geen recht op aow, maakt dat het goed?
Mede doordat mijn moeder het typewerk kon doen en toen niet buiten de deur werkte en zich kon voegen naar de tijden van mijn vader (niet zelden nachtwerk) is het inkomen van mijn vader behoorlijk gestegen en kon dat in ons eigen gezin gestoken worden, uiteraard nadat er het nodige van naar de belastingpot was verplaatst. Het is toch idioot om een echtpaar het verwijt te maken dat ze het werk samen gedaan hebben omdat jij het niet eerlijk vindt dat iemand als mijn moeder niet direct zelf premies heeft afgedragen? Om jou tevreden te houden had mijn moeder dus buitenshuis moeten werken, waarschijnlijk tegen een heel bescheiden salaris, en had mijn vader iemand in moeten huren die meer zou kosten dan mijn moeders salaris. Als werkgever moet je tenslotte het bruto salaris betalen. Dat is toch krom? Mijn moeder heeft een periode gewerkt toen dat financieel noodzakelijk was, jaren '60, en toen mijn vader thuis als vertaler aan het werk ging hebben ze het samen opgepakt. Ik heb een hoop kritiek op mijn ouders, ook op de invloed die dat thuiswerken op het gezin heeft gehad, maar ik kan niet anders dan mijn moeder bewonderen dat ze hier zo in is meegegaan. Ik gun haar dus best een stukje van wat ik aan premies afdraag.

Kiki

Kiki

10-06-2011 om 07:36

Maak je geen zorgen kaaskopje

Vrouwen van die generatie en zelfs vrouwen van mijn moeders generatie zou ik niet meenemen in enige verandering van de AOW die ik voor ogen heb.

Ik reageerde op de uitspraak dat vrouwen de carrière van hun man mogelijk maakte en dat ze daarom niet werken. Dat is hunzelf gewoon te veel eer geven, met alle respect voor je moeder. Zij maakte de carrière van haar man niet mogelijk. Hij had tal van opties en koos de makkelijkste (goedkoopste) maar het werk zou altijd gedaan kunnen worden, ook door een ander. Hetzelfde geldt voor de man van IngridT.

Want waren ze er niet of werkten ze en had man dezelfde ambitie was hij er ook wel gekomen.
Natuurlijk is het voor de man fijn, handig en gemakkelijk dat de vrouw thuis alles regelt en dat hij dat niet hoeft. Punt 2 en 3 van Ingrids betoog zijn aannames en ook om punt 1 zijn (veel_ wegen omheen en die concessies geloof ik niet zo. Nou weet ik niet wat hij doet natuurlijk, maar deze uitspraak is niet waar:

"Maar feit blijft dat man zonder mijn 'thuisblijven' niet zonder slag of stoot had kunnen doen wat hij nu gedaan heeft qua carrière"

IngridT en man hebben zelf keuzes gemaakt over de inrichting van hun gezin en zijn carrière. Had zij andere keuzes gemaakt en had hij diezelfde ambities gehad geloof ik niet dat hij ergens anders gezeten had.

En de man van IngridT verdiend kennelijk genoeg om haar ook te onderhouden na haar 65ste

Kiki...

ik klaag nergens, ik roep ook nergens dat ik dingen fijn of handig of leuk vindt, en ik hoef ook geen commentaar op onze keuzes.

Het enige wat ik wil zeggen is dat mijn man NIET de carriere had gehad die hij nu heeft als ik de afgelopen jaren een serieuze baan had gehad. Simple as that. Geldt vast niet voor iedereen, maar om nou te zeggen dat het in ziojn algemeniteit onzion is gaat me echt te ver.

Overigens zijn mijn punten 1/2/3 (gesneuvelde relaties en zo) NATUURLIJK aannames. Hoe kun je nu 100 % zeker weten hoe het gegaan was als je anders had gekozen. Er zit een stukje inschatting in, in de keuzes die je maakt.

Overigens vind ik het wel intrigerend om te lezen hoe er (al naar het uitkomt) net zo gemakkelijk wordt geschreven 'dat het voor een man zo lekker makkelijk is om een vrouw thuis te hebben' als dat er regelmatig gezegd wordt 'dat het voor een vrouw zo heerlijk is als ze een man met een dik salaris heeft'.

Ingrid

Izar,

LOL...dat heb ik niet uitgezocht, of het dezelfde mensen waren....vast niet. En nogmaals...ik vind het allemaal prima, kan me van elke keuze de voor en nadelen voorstellen.

Maar nogmaals...het enige waar het mij om ging was dat hier min of meer keihard geroepen werd dat het bullshit was om te zeggen dat je carrieregewijs soms meer kunt bereiken als je een wederhelft hebt die niet werkt.

En daar ben ik het niet mee eens....dat was de enige reden dat ik reageerde...

Ingrid

Anders

Anders

10-06-2011 om 13:10

Ingrid

Ik vind het echt onzin wat je schrijft. Mijn man is algemeen directeur van een bedriijf met meer dan 250 medewerkers. Hij moet regelmatig naar het buitenland. Hij maakt weken van 40+ uur maar ontbijt en avondeten is hij er altijd (als hij niet in buitenland zit). Hij gaat naar alle gesprekken op school.
Managers die meer dan 60 uur per week werken, vind ik onzinnig. Dan kun je niet delegeren en/of heb je niet de juiste mensen om je heen verzameld. Ook vind ik het ongezond dat je als man geen idee hebt hoe je een luier verschoont en-of hoe een wasmachine werkt. Een beetje manager heeft namelijk ook een hands/on mentaliteit.
Het enige waar we allebei aan vasthouden is dat dit onze thuisbasis is. Wij hebben beiden geen behoefte om om de drie jaar te verhuizen naar de andere kant van het land.
Ik werk 3 dagen (warvan 0,5 dag thuis 's avonds) en heb een baan op WOplus niveau. En ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Als ik geen man had gehad, had ik wel gemoeten.
Ik zie echt niet in hoe ik als vrouw bijdraag aan de carriere van mijn man. Thuis moet je samen de boel regelen, ik zou het vreselijk vinden als ik zijn PA zou zijn. Gruwel! Of je man nu brandweerman of CEO is.
Het enige wat we hier wel goed voor elkaar hebben is dat we investeren in hulptroepen (huishoudelijke hulp, oppas aan huis, muziekleraar aan huis) en in goede afspraken over gezinszaken.

Anders

Anders

10-06-2011 om 13:18

Mijn man wil helemaal geen vrouw die thuis zit

Mijn man is de eerste directeur van dit bedrijf met een werkende vrouw. En jouw verhaal heb ik altijd gehoord van de twee eerdere 'vrouwen van' en de betreffende directeuren.
Mijn man moet er neit aan denken dat ik een thuisblijvende-ik-sta-achter-je-'vrouw van' wordt. Dat betekent soms schipperen (ja, ook hij blijft wel eens een dag thuis als de kinderen ziek zijn en niet altijd staan de piepers klaar) maar hij ziet toch echt de voordelen van een vrouw die werkt. Hij zou het echt helemaal niets vinden als ik morgen zou stoppen met werken.

Ik ben heel erg benieuwd wat jij dan precies doet om die carriere van je man mogelijk te maken. Ik kan echt niets bedenken.

Jolanda123

Jolanda123

10-06-2011 om 15:00

Gezinsinkomen

jetteke schreef:

Nou nou, wel arrogant hoor Jolanda. Jouw man heeft zijn carriere aan jou te danken?

Mijn reactie:
Kijk, je mag het arrogant vinden of niet, dat zal me om het even zijn.
Ik schreef het volgende: "Mijn man werkt, en ik stel hem in staat om optimaal te werken en om optimaal carrière te maken. Zijn carrière is dus ook mijn verdienste. Zijn inkomen is dus ook mijn inkomen.

Waar het mij om gaat is het woord optimaal. Door de keuzes die wij aan het begin van ons huwelijk gemaakt hebben, door de manier waarop wij ons leven hebben vorm gegeven, is hij inderdaad in staat geweest om optimaal zijn doelen en wensen na te streven m.b.t. tot zijn carrière. Dat is onze keuze geweest. Doordat ik de primaire zorgverlener werd die altijd stabiel op de achtergrond was, was hij in staat om voor langere tijd in het buitenland te zijn om daar zijn werkzaamheden uit te voeren.

Dat is heel duidelijk onze keuze geweest, en om die reden stel ik dus ook dat zijn inkomen ook mijn verdienste was, en dat het dus gaat om een gezinsinkomen.

Dat jij het een vreemd begrip vind, "gezinsinkomen", tja, daar kan ik niets aan doen. Ik ben alleen niet de enige die van het gezinsinkomen uit gaat, ook bij een aantal wettelijke regelingen en toeslagen wordt van het gezinsinkomen uit gegaan. Onder gezinsinkomen wordt namelijk verstaan het inkomen dat beide partners genereren. En dan gaat het er niet om of dat 50-50 is, of 25-75 of 10-90, nee, het gaat om het totaal van beide inkomens.

Ook schrijf je:

Ik ben dan toch heel benieuwd aan wie ik mijn carriere heb te danken? Aan mijn (ook werkende) partner? Of gewoon aan mijzelf?

Mijn reactie: ik heb geen idee aan wie jij je carrière te danken hebt. Daarvoor ken ik je niet, en zal ik daar ook geen oordeel over vellen. Dat is namelijk mijn plek niet, om daar over te (ver)oordelen.

je schreef ook nog:
Of denk je eigenlijk dat alle werkende mannen met werkende vrouwen kansarme sukkels zijn?

--> Tja, daar wordt me nogal wat toegedacht, het zou namelijk ook inhouden dat mijn man een kansarme sukkel is. Als je mijn vorige bericht gelezen had, dan had je namelijk ook gelezen dat ik ook gewerkt heb, en dat ik ook fulltime gewerkt hebt.

Je schreef:
Maar als ik dan door redeneer: als jij het nu voldoende vindt om van 1 inkomen (dat van je man, maar je noemt het gezinsinkomen) te leven, dan zie ik niet in waarom dat na je 65ste zou moeten veranderen. Dan moet zijn persoonlijke (!) AOW en zijn pensioen (of zo je wilt: gezinsinkomen) ook voldoende zijn. Waarom zou jij dan ineens een eigen inkomen moeten hebben, dat had je voor je 65ste toch ook niet? Vind je eigenlijk niet dat mensen die altijd hebben gewerkt (waaronder je man) dan toch wat meer recht hebben op AOW dan jij?

Mijn reactie: nee, ik vind dat niet. Ik heb ook gewerkt voor en tijdens mijn huwelijk, en ik heb ook bijgedragen aan ons gezinsinkomen, en mijn premie volksverzekeringen betaald.
Dat ik dus voor mijn 65ste geen inkomen heb gehand, is een aanname van jou.

Maar.... Ook al zou ik niet gewerkt hebben, dan nog vind ik dat ik recht heb op AOW. Waarom? Da's heel simpel. Het is namelijk een volksverzekering waar iedereen die rechtmatig in Nederland is recht op heeft. Punt. En zolang dat nog wettelijk is geregeld, zolang ons parlement vind dat dat een recht is waar iedereen die rechtmatig in Nederland is recht op heeft, wil ik gebruik maken van dat recht.

Het feit dat iemand geen betaald werk heeft verricht, en dus niet rechtstreeks premie betaald heeft aan de staat, is niet voldoende om die persoon dan dat recht op AOW te ontzeggen. Dat iemand geen betaald werk doet houdt niet automatisch in dat die persoon dan helemaal niets doet of gedaan heeft.

Het is inderdaad wel zo, dat ik op mijn persoonlijke titel weinig of geen pensioen rechten opgebouwd heb. Het pensioen van mijn man valt dan ook in mijn ogen onder het gezinsinkomen.

Jolanda123

Jolanda123

10-06-2011 om 18:50

Izar, klopt

Daarom schreef ik ook heel bewust "Het is namelijk een volksverzekering waar iedereen die rechtmatig in Nederland is recht op heeft."

Dat staat dus los van nationaliteit, rang, kleur en stand .

Wat jij beschrijft van die Irakese moeder is idd heel triest, en tegelijkertijd één van de oorzaken waardoor er een enorme grote stille armoede is bij de gepensioneerde gastarbeiders die hier jaren gewerkt hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2011 om 01:26

Izar

Een zelfstandige ondernemer heeft bepaald niet altijd voldoende middelen om zijn vrouw nog 25 jaar mee te kunnen onderhouden. Je hebt ondernemers die de maand net sluitend kregen en ondernemers die goed boerden. De eerste straf je niet door zijn vrouw de aow te ontzeggen. Bij de tweede zou je mogelijk aan een iets lagere aow kunnen denken, maar of je die weg in moet slaan weet ik eigenlijk niet.

Beau

Beau

11-06-2011 om 10:23

Hoe duur is genieten? (chippie)

Hoi Chippie,

Even terugkomend op waar dit draadje over begon, en op de reactie van Chippie. Ik denk daar zo eens over na en vraag me af hoe duur genieten is.

Nee wij hebben geen bovengemiddeld inkomen, integendeel, en wel een bovengemiddeld spaarbedrag. Wij zijn nooit iets tekort gekomen maar gaan wel verstandig met ons salaris om.

Ik word niet gelukkiger van een grotere auto of een heel duur t-shirt. Je hebt gelijk dat het een luxe is om een dag minder te kunnen gaan werken als het nodig is of om zomaar een reisje te kunnen boeken.

Ik heb wel nagedacht over het genieten. Ik geniet van mijn kinderen die na een middag voetballen vies thuiskomen met gaten in hun broek (gelukkig eentje van de C&A). Ik geniet van mijn gezellige huis met praktische meubels (van Ikea). Van de gezelligheid als de kinderen vrienden en vriendinnen mee naar huis nemen (die hier heel graag komen en altijd kunnen mee-eten). Ik geniet van een dagje op het strand (met koelbox met verse zelfgemaakte verse broodjes) en ik geniet van een avond op de bank (met een huurfilm), van mijn auto met open dak als de zon schijnt (van vijf jaar oud), van een wandeling in het park (met mijn vader die ik gelukkig nog heb), van een zelfgemaakt diner met een wijntje (uit de supermarkt) en van een heerlijk fietstochtje tussen de weilanden als ik 's-morgens naar mijn werk fiets (met een van huis meegenomen appeltje in mijn tas).

Kortom ik geniet met volle teugen, niet van geld en luxe maar wel van mijn vrijheid. En daar hebben jullie dus helemaal gelijk in gekregen, ik betaal lekker mijn belasting en ben van niemand afhankelijk.

Groetjes van Beau

Misschien met een belastingadviseur praten

Volgens mij zijn er allerlei trucs waardoor je ervoor kunt zorgen dat je kinderen de erfenis kunnen krijgen en niet te veel naar de belasting gaat. Ik heb wel eens gehoord dat er constructies zijn met stichtingen.

Chippipie

Chippipie

11-06-2011 om 21:26

Beau

Beau, ik geniet van dezelfdde dingen als jij. Dat even voor de duidelijkheid. We hebben wel en paar wensen die we gelukkig konden realiseren.

Je geniet van luxe die weinig kost. Het enige wat ik wil zeggen dat je ook mag genieten van dingen die wel eens geld kosten. Ik vind een meegenomen broodje en een pakje drinken prima. Maar soms even neerstrijken op terrasje, uit eten, theater, stedentripje, ... ja, daar kan ik ook van genieten gelukkig! Een paar maanden geleden heb ik een Koga fiets gekocht. Bespottelijk duur maar wat een genot. Genieten van 'dure' luxe heb ik wel moeten leren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.