Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ander werk via huidige werkgever door corona


Renata

Het is nog niet echt tot me doorgedrongen dat het inmiddels al 2021 is

Groeten,

Temet

Dit zei de kantonrechter in Rotterdam:

Ik vind één uitspraak van de Rechtbank Rotterdam. Een medewerker bediening van een restaurant weigerde tijdens de Coronalockdown in het afhaalgedeelte van het restaurant of in de maaltijdbezorging te gaan werken, waarop de werkgever de salarisuitbetaling stopte. De rechter oordeelde dat het verzoek van de werkgever aan de werkgever om andere werkzaamheden te verrichten in dit geval redelijk was. Hierbij hield de rechter rekening met de aard van de werkzaamheden en de bijzondere situatie: “Mede in het licht van de bijzondere omstandigheden rond de coronacrisis, is de kantonrechter van oordeel dat de door [gedaagde] opgedragen werkzaamheden redelijk zijn en dat van [eiseres] verwacht had mogen worden dat zij die werkzaamheden zou verrichten”. De werkgever hoefde het loon niet uit te betalen. Voor de liefhebbers: Rechtbank Rotterdam 3 november2020, ECLI:NL:RBROT:2020:9951
Deze uitspraak is niet meteen te veralgemeniseren, het wil niet zeggen dat een werkgever een werknemer alle soorten vervangend werk kan laten verrichten. Een rechter zal afwegen of het verzoek om bepaalde werkzaamheden te verrichten redelijk is en houdt rekening met de bijzondere omstandigheden van het geval, waarbij dus ook de coronacrisis.

m.e.a.

Dank je wel! Belangrijk verschil met de situatie van Popje is dat het hier gaat om vervangende werkzaamheden binnen de eigen organisatie van de werkgever, en in de situatie van Popje, als ik het goed zie, om een soort uitlenen van de werknemer door de werkgever aan een andere werkgever. Dat lijkt me een mogelijk relevant verschil.

Groeten,

Temet

Pennestreek

Pennestreek

04-01-2021 om 16:52

Temet

Volgens mij spelen er 3 dingen:
- je kunt elders binnen het bedrijf ander werk doen (dat kan fysiek zwaar zijn, of een normaal gesproken beter betaalde functie maar dan dus voor je eigen salaris)
- je kunt 'uitgeleend' worden aan een zorgorganisatie (verpleeghuis e.d.)
- popje kan niet zo goed met haar leidinggevende door 1 deur.

In haar eerste post schrijft popje dat ze niet gedwongen kan worden door haar werkgever om te gaan werken in de zorg. Maar dan moet ze wel een andere klus accepteren binnen het eigen bedrijf.

Popje, waarom ga je nou niet gewoon een gesprek aan met je leidinggevende, of daar de leidinggevende van? Je kunt toch pas ergens ja of nee tegen zeggen als je weet wat het werk is dat je aangeboden wordt?
En verder kun je het ook nog zien als een kans. Je kunt zomaar ergens anders binnen kijken, onder een andere leidinggevende en in totaal ander werk waar je normaal gesproken een opleiding voor zou moeten doen wellicht. Even 'proeven' aan ander werk, andere collega's. Wie weet wat je er nog van opsteekt. Al was het maar dat je eigen huidige werk toch het beste bij je past...

Heel eerlijk gezegd krijg ik nogal de kriebels van mensen die zo negatief doen als ze nog niet eens weten waar het precies over gaat. Ik sta er heel anders in. Eerst maar eens kijken, er valt overal wat van te maken als je het een kans geeft en een beetje positief benadert. Er is natuurlijk niks mis met je goed informeren over je rechten, maar dat is heel iets anders dan meteen alle voorstellen afserveren op basis van ontevreden zijn over je leidinggevende...

Evenzo

Evenzo

04-01-2021 om 19:11

Uitleen

Het bedrijf waar mijn man werkt heeft een overeenkomst met verschillende bedrijven uit de regio. Ze lenen nu elkaars personeel als het ene bedrijf het druk heeft en het andere heel rustig. Zo heeft de slachterij een tijd stil gelegen en heeft het personeel bv in de groenvoorziening gewerkt. In december was het vanwege grote orders druk in de slachterij en hebben er mensen uit de horeca ( waaronder een chef-kok) in de slachterij gewerkt. Zo proberen ze elkaar door de crisis heen te helpen. Overigens gaf de baas van mijn man iedere werknemer een kleine bonus voor elke dag die voor een ander bedrijf gewerkt werd. Bovenop hun normale salaris dus.
Ik zou zoals anderen zeiden ook eerst eens vragen welke werkzaamheden er zijn en of je daar uit kunt kiezen. Misschien kan de technische dienst van het tehuis wel een paar handen gebruiken.

Popje

Popje

05-01-2021 om 18:11 Topicstarter

-> allen

Bedankt voor jullie reacties!

Temeer, als eerste enorm bedankt voor je open houding, vooral ook met feitelijke informatie zoals uitspraken over een rechtzaak in deze tijd etc.

Pennenstreek: het feit dat ik met mijn leidinggevende niet door 1 deur kan is per definitie niet een 'probleem' en dus ook niet de reden waarom ik overweeg geen werk te willen doen bij een andere organisatie. In dat geval bestaat HR nog steeds waar ik ook mijn vraag kan neerleggen.
Mijn vraag ging specifiek over een werkzaamheden verrichten binnen je eigen bedrijf, waarbij je (inderdaad) hogere verantwoordelijkheid, zwaardere werkzaamheden voor het zelfde lijn etc. zal moeten accepteren. Het is in dat geval een beetje alles of niets voor hen; en ik vroeg mij af of dat wel zomaar kan. 🙂

Ik wil naar iedereen benadrukken dat ik nog geen beslissing hierover heb gemaakt, gewoon de werkzaamheden verricht die mij worden gevraagd, ik geen kont in de krib gooier ben: maar na 15 jaar misschien wel een coulantere houding had verwacht van mijn leidinggevende (en het bedrijf) ondanks corona. Juist vanwege de corona-situatie doe ik gewoon nu wat mij vmgevrgaad word; zonder er daarover te mopperen op het werk wel te verstaan.
Juist door openheid te geven over emijn gevoel over de situatie, te vragen naar wat jullie doudne doen en natuurlijk ook naar wat informatie hoop ik een beter beeld te kunnen vormen over wat ik er mee wil, kan en ga doen. Misschien betekend dit wel dat ik WEL gewoon bij een zorginstelling aan de slag ga (vooral Pennenstreek, ik merk dat het je wat deed dat ik dat meteen afserveerde voor je gevoel, dat doe ik niet perse: al heeft het ook niet mijn voorkeur.)

Ik wil jullie bedanken voor wat inzicht, ik ga eens bekijken wat ik er mee wil en kan: ik ga hierin ook toch collega's bevragen, zij doen immers het zelfde week als ik en kijken er daarom juist weer anders naar dan op dit forum. Misschien dus maar even die stap zetten en wel vragen en vertellen wat mij bezig houd daar. 😉

Popje

Popje

05-01-2021 om 18:19 Topicstarter

+ m.e.a. / typfouten

Sorry allemaal voor de typfouten, daar had ik wel even op mogen letten. 🤭

En m.e.a. ik mag jouw bijdrage natuurlijk niet vergeten: ik las net terug dat jij degene was die de rechtzaak opsnorde.
Het gaat in mijn werk om soms significant ander werk binnen het bedrijf óf uitlenen aan een zorgcentrum.

Ander werk binnen bedrijf

Val je onder een cao? Daarin staat vaak dat als je tijdelijk werk verricht dat in een hogere loonschaal valt, je ook volgens die hogere schaal betaald moet worden. Haal dan dus ook de tabel van de functiewaardering er even bij.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand op een laag betaalde functie wordt ingehuurd en dan feitelijk voor duurder werk wordt ingezet.

Groeten,

Temet

Popje

Popje

05-01-2021 om 19:27 Topicstarter

-> Temet

Volgens mij vallen we nog onder de (oude) horeca CAO + aanvullende voorwaarden. Daarin vind ik geen dergelijke afspraak, ook in mijn contract staat hierover niks vermeld. Het is dit bedrijf vaker gebruikelijk (voor de coronacrisis) on mensen werkzaamheden te laten uitvoeren die anders dan gebruikelijk hoger ingeschaald zouden worden. Ik zou mensen binnen het bedrijf dan aanraden de OR aan te schrijven zodra de eerst volgende loongebouw schaling plaats vind hierover zijn/haar functie in een te nemen etc.

Normaal gesproken is dat dus al een dingetje, mischien juist in deze tijd destemeer? Maar ik zal zoals ik al eerder aanhaalde eens polsen wat collega's hier van vinden, of zij hetzelfde ervaren als ik. Bij nader inzien is deze zaak te complex voor op een forum en merk ik dat ik qua gevoel misschien te snel gereageerd heb. 🤗

Popje

Popje

05-01-2021 om 19:42 Topicstarter

-> Temet

Ik hoor net van een collega dat de FNV hierover een informatieavond gepland heeft staan. (en schijnbaar ook al eentje heeft gehad!) Uhmmm, dat betekend dat er misschien toch inderdaad wel meer mensen zijn die even niet weten wat aan te moeten met de vragen en zich wellicht ook wat gedwongen voelen dingen te moeten accepteren? 🤔 Eerder haalde iemand al TOZO aan (nu zal dat vanwege de omvang van bedrijf wel een flinke NOW zijn dan) maar wellicht dat toch meer specifiek inlezen daarin ook kan helpen.

Voordat ik dat nu ga invullen allemaal heb ik mij meteen ingeschreven voor deze avond!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.