Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Andere baan of (freelance) bijverdienen? - advies gevraagd!

Ik werk 16 uur per week als grafisch vormgever. Dat was leuk, zo'n baantje naast de zorg voor de kinderen, toen ik nog getrouwd was... maar inmiddels ben ik gescheiden en moeten er wat inkomsten bij. Vanwege de recessie kan ik bij mijn huidige werkgever helaas mijn uren niet uitbreiden. Ik zal moeten solliciteren naar een andere baan met meer uren. Of er iets bij moeten zoeken. Ik weet niet wat (belastingtechnisch) gunstig is en of er dingen zijn waar ik dan rekening mee moet houden. Ik zat al te denken om postbezorger te worden... want ik ben niet zo geschikt in acquisitie (wat in mijn branche op zich wel goed zou kunnen). Bedankt voor het meedenken alvast...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

27-09-2010 om 08:37

Postbezorger

Leuk beroep, in de buitenlucht (ik baal dat ik ermee moet stoppen wegens weigerend lijf), maar het betaalt wel het minimumloon (8 euro nog iets bruto/uur) en over het algemeen nemen ze niemand in dienst voor meer dan 10 uur per week.

Desalniettemin was de 200 euro netto per maand een leuke aanvulling op mijn inkomen. De rest freelance ik erbij.

Wat belastingtechnisch slim is weet ik niet, maar dit betekent dus dat ik uit de bijstand probeer te blijven (tot nu toe met succes) met allerlei werkzaamheden en opdrachten. Chaotisch, maar soms heeft een mens geen keuze en je leert ermee leven.

Les geven

als je een diploma kunstacademie hebt en affiniteit hebt met studenten dan kan ik je dat aanbevelen. Ik geef nu zo'n 5 jaar les, eerst freelance (2 periodes per jaar 1 a 2 groepen) en nu in loondienst.

Sterre42

Sterre42

27-09-2010 om 12:53

Grafisch vormgever

Jammer dat je niet geschikt bent in acquisitie, waarom eigenlijk niet? Wat houd je tegen?

Als grafisch vormgever is er nl. veel werk, vooral voor freelancers. Waarom maak je niet je eigen website en ga je wat reclame maken voor jezelf?

Of zoek naar bestaande grafische vormgevers die misschien een helpende hand zoeken.

Juist binnen je eigen beroep zijn er best mogelijkheden.

Groet, Sterre42

mopperkont

mopperkont

27-09-2010 om 14:15

Acquisitie doen

Kom op, ga aan je acquisitie werken! Even over de drempel geen. Het is niet leuk als het niet lukt, ik weet dat als geen ander, maar als het wel lukt is het heel erg leuk. Er zijn genoeg zelfhulp boeken over.
("Acquireren kun je leren" heb ik eens gelezen)
Succes!

Leanne

Leanne

28-09-2010 om 09:39 Topicstarter

Bedankt... en reacties.

... voor jullie ideeën tot zover. Tja, lesgeven... ik vrees dat ik geen orde kan houden! Het is natuurlijk wel een voordeel dat je met je vak bezig kunt zijn. Dat is bij postbode niet het geval... alhoewel ik dat opperde omdat ik dan juist weer iets heel anders doe, en iets sociaals want als vormgever is het vrij individualistisch werken... helpdeskmedewerker had ook gekund.
Maar da's nou juist waarom ik niet goed ben ik acquisitie. Ik ben wel creatief, maar niet goed in mezelf verkopen. Volgens mij zie je die combinatie heel vaak. Ik vind het ook eng, ik zeg het eerlijk. Bang dat het niet lukt, maar ook een 'waar moet ik beginnen'... Aan de andere kant besef ik wel dat ik in een 'luxe' positie zit. Twee dagen in loondienst is ideaal om daarnaast wat projecten voor jezelf te hebben... Dus misschien moet ik het op z'n minst proberen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.